Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 20:54:28

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30-06-2008, 12:00:50 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
Hey dreamwalker. Ik vind anders jouw conclusie tussen feedback en kritiek ook leerzaam. Kritiek is vaak een prikkel die uit het "niks" op je neerkomt, terwijl bij feedback vaak een moment wordt gereserveerd. Dit is prettiger omdat je erop af kunt stemmen. Dat is denk ik ook de reden waarom mensen vaak boos reageren op kritiek omdat het bedreigend over kan komen.

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-07-2008, 16:26:05 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2006, 15:41:35
Berichten: 260
Locatie: Almere
Stev schreef:
Belbe schreef:
Of misschien moet je eens beter lezen.. en dat bedoel ik niet lullig.

Met feedback kan ik iets ook als het negatief is, met kritiek niks. DAT is het verschil..
Verder zou ik zeggen lees het nog eens want het staat er zeker wel in

Ja klopt, je zegt inderdaad 2x hetzelfde. Dat is me duidelijk. Ik bedoel te zeggen dat jij zelf grens tussen kritiek en feedback bepaald. Jij doet dat, net als ik en ieder ander. De grens tussen kritiek en feedback trek je zelf. Dit is waarom ik je vroeg wat het essentiele verschil tussen feedback en kritiek nu eigenlijk is? Hoewel ik vaak slordig en te snel lees, ging het dit keer volgens mij goed!

Als ik jou wil vertellen dat je lelijk schrijft is
'Je schrijft lelijk' kritiek en
'Je houd je potlood goed vast en hij is ook mooi aangeslepen, maar je handschrift is nog niet zo goed te lezen' feedback. Toch?

Als we het er allemaal over eens zijn dat feedback okee is en kritiek pijnlijk is, dan is het nu de vraag waar de grens tussen kritiek en feedback ligt... Dat vroeg ik aan jou. En jullie 8)


Dan heb ik deze keer te snel gelezen denk ik, of te snel gereageerd dat kan ook :)

Als je zegt 'Je schrijft lelijk' is dat kritiek en ik vind dat negatief. Hoe negatief dat overkomt ligt dan weer aan wie het zegt. Zegt je beste vriend(in) het of iemand die je toch al niet zo leuk vind.

Als je zegt 'Je houd je potlood goed vast en hij is ook mooi aangeslepen maar je handschrift is nog niet zo goed te lezen' is dat feedback inderdaad. Het punt dat je hiermee maakt is hetzelfde maar dit komt minder hard aan omdat je de 'maar' kunt voelen aankomen.

De grens tussen kritiek en feedback is voor mij in elk geval heel duidelijk, en ook zoals ik het geleerd heb op school. Kritiek kan negatief en positief zijn maar bevat geen tips en tops.
Feedback bevat deze wel.

Dus bijvoorbeeld 'Ik vind dat jou werkhouding weinig positiefs uit straalt naar de kinderen toe. Probeer eens wat meer open te staan, een actievere houding aan te nemen. Toen je vanochtend met ze aan het zingen was deed je dit wel en ik merkte dat de kinderen veel beter op je reageerden.' Dit is feedback het bevat een tip en een top. (Dit doe/deed je goed, en dit kun je verbeteren)

Maar 'Je werkhouding is niet goed, de kinderen reageren slecht op jou' is (negatieve) kritiek en geeft niet aan hoe je het kan verbeteren laat staan dat het verbeterd moet worden.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, ik weet op het moment even niet hoe ik het nog meer duidelijk moet maken.

_________________
No one cares how much you know, untill they know how much you care


Laatst gewijzigd door Belbe op 01-07-2008, 16:29:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-07-2008, 16:27:14 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2006, 15:41:35
Berichten: 260
Locatie: Almere
hmmm per ongeluk dubbel geplaatst :S

_________________
No one cares how much you know, untill they know how much you care


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-07-2008, 17:52:55 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-04-2007, 11:07:19
Berichten: 641
Locatie: N-Brabant
Belbe schreef:
hmmm per ongeluk dubbel geplaatst :S


Als je het dubbel plaatst, kan ik het twee keer lezen en snap ik het nog beter! Haha :wink: Ik snap je helemaal. Echter, volgens mij is kritiek een vorm van feedback. Net als een compliment een vorm van feedback is. Maargoed, dan hebben we het over de betekenis van woorden...

Wanneer je slecht tegen kritiek kunt geeft dat aan dat je je zwak voelt. Je voelt de drang om weerstand te bieden en je te verdedigen. Misschien zelfs fysiek. Als je die drang voelt zou je eigenlijk dermate bewust moeten zijn van het gevoel dat je gaat uitpluizen waarom je je zo druk maakt om de kritiek van een ander.

'Aangename ervaringen maken het leven heerlijk'
'Pijnlijke ervaringen zorgen voor groei'


maar dan moet je wel durven kijken naar je pijnlijke ervaringen.

_________________
..:: Voormalig stefke ::..
Wake up, see the illusions and feel the beauty of the real world


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-07-2008, 10:40:11 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Citeer:
Wanneer je slecht tegen kritiek kunt geeft dat aan dat je je zwak voelt. Je voelt de drang om weerstand te bieden en je te verdedigen.


ik ben het hier niet met je eens stev. kritiek is namelijk niet altijd gegrond. het moment dat er een onwaarheid wordt uitgesproken in de vorm van kritiek kan een mens hier extra sterk op reageren. verdedigingsdrang is daarbij een instinct wat opkomt als wij on in onze veiligheid voelen aangetast. "je zwak voelen" is enkel het effect van slecht gegeven kritiek. je vergeet geloof ik dat kritiek vaak te maken heeft met machtsverhoudingen. kritiek geven kan er voor zorgen dat de boodschapper zich beter voelt over zichzelf omdat hij/zij het beter deed/kan dan de ontvanger. kritiek gegeven met de bedoeling iemand te helpen is werkelijk zeldzaam. daarom spreek ik ook liever over feedback in deze situaties. zodat het duidelijk is wat mijn bedoeling is van mijn woorden.

als de boodschapper wil dat zijn boodschap aankomt moet hij er voor zorgen dat de ontvanger geen reden hoef te hebben zich te verdedigen.

het spreekt voor zich dat kritiek aankomt maar ik blijf zeggen. mits goed gegeven kan het zeer opbouwend werken. wederom benadruk ik: de verantwoordelijke voor de effectiviteit van de kritiek is niet de ontvanger maar de boodschapper.

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-07-2008, 11:05:01 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-04-2007, 11:07:19
Berichten: 641
Locatie: N-Brabant
Citeer:
"je zwak voelen" is enkel het effect van slecht gegeven kritiek.

Dat klopt. Maar je staat in den beginne al zwak als je je zwak gaat voelen door wat een ander zegt. Wat ik bedoel te zeggen heb ik denk ik niet goed geformuleerd.

Ik zou het woord zwak willen veranderen in onzeker... Er zijn vast wel dingen waarover het je echt geen ene klap uitmaakt wat een ander er over zegt. Welke vorm van kritiek je ook krijgt, je ziet het als de mening van een ander. Je bent zeker van je zaak en kritiek doet je niks. Op dat vlak ben je zeker van jezelf. Juist wanneer die kritiek ongegrond is, kan je het goed hebben. Je kan er om lachen, omdat het ongegrond is. het schaad je niet.

Op het moment dat kritiek je raakt, ben je niet zo zeker van jezelf. Je twijfelt en je bent onzeker.

Truitje, je vorige bericht is mij helemaal helder en je hebt m.i. ook gelijk, alleen we spraken langs elkaar heen, we hadden het over twee verschillende dingen (jij met name zwak voelen NA de kritiek en ik met name onzeker zijn VOOR de kritiek). Ik hoop dat ik het iets duidelijk heb gemaakt :D Laat maar weten

truitje schreef:
de verantwoordelijke voor de effectiviteit van de kritiek is niet de ontvanger maar de boodschapper.


Ja dat sowieso

_________________
..:: Voormalig stefke ::..
Wake up, see the illusions and feel the beauty of the real world


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-07-2008, 11:12:30 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
tja onzekerheid kan het effect van kritiek verergeren, absoluut een feit!!

ik geloof dat we het in essentie met elkaar eens zijn. met uitzondering van een aantal kleine dingetjes.

de onzekerheid van de ontvanger speelt een basisrol in deze dynamiek. ik zou zelfs durven stellen dat de onzekere ook sneller kritiek zal ontvangen dan de zekere. dit omdat het veiliger de onzekere te bekritiseren dan de zekere.

wederom wil ik het belang van machtsgevoel benadrukken!!

communicatie is een afschuwelijk sterk wapen en kan dodelijker zijn voor iemand dan alle sigaretten en granaten in de wereld.

taal kan uzelf en anderen rondom u ernstige schade toebrengen!! ;)

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-07-2008, 11:45:00 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Wow ... het volgende waartegen een vebod wordt uitgevaardigd!

"In alle openbare gelegenheden mag GEEN taal meer gebruikt worden omdat het jezelf en omstanders schade kan toebrengen."

geinige groet, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-07-2008, 11:49:23 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
LOL!!!


ik ben voor!!

"geniet maar spreek met mate".

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-05-2009, 14:18:49 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-08-2008, 15:17:19
Berichten: 4289
Het ligt er maar net aan wat voor kritiek je krijgt en waar het om gaat. Ik reageer heel wisseld maar ik zie alleen het positieve en laat het negatieve rusten. Ik ben niet snel boos omdat ik me denk ik volledig afsluit omdat ik het niet wil horen/weten of omdat ik geen zin heb in ruzie. Dan bouw ik een muurtje om me heen en laat ik met niet boos maken. Als mijn moeder boos word, schiet ik altijd in de slappe lach. Dan word ze nog bozer en dan moet ik echt weg gaan want anders loopt het helemaal fout. Ik kan gewoon niet boos worden, echt raar. Okee alleen op mn broertje omdat hij anders gewoon over me heen loopt. Keertje waarschuwen en gillen en dan is het goed.

Mijn ouders en broertje zijn heel gevoelig en zijn heel snel boos. Dan kroppen ze zich op en worden ze zo boos dat we met elkaar op de vuist gaan. Achteraf hebben ze enorme spijt maar dan is de agressie eruit. Dan is het kwaad al geschied. Ze willen ook meestal hun zin krijgen vooral mijn vader en als hij dat niet krijgt dan word hij laaiend. "Wie is hier de baas?!" :shock: "Gaan we het zo spelen?!" Vorige week was echt niet normaal, je had het moeten zien. Wat doe je eraan? Ik heb geen idee.. die agressiviteit blijven ze altijd houden. Ik ben blij dat ik niet zo ben want je schiet er niks mee op als blauwe plekken, kneusingen en tranen.

Als ik op stage kriktiek krijg doe ik er meteen iets mee en ga ik er creatief mee aan de slag. Ik wil beter worden en veel leren dus doe ik er alles aan om alles zo goed mogelijk te doen en dingen op te lossen. Als ik die kritiek niet eerlijk vind of er anders over denk dat ik laat ik het wel even weten. Ik heb geen zin in een hele discussie maar ik laat dan wel mijn kant van het verhaal horen (natuurlijk zonder boos te worden, want daar schiet je niets mee op) Op stage luisteren ze en doen ze er ook wat mee, dat maakt het makkelijker.
Maar als iemand niet tegen kritiek kan dan heb ik het snel gezien. Dan laat ik ze met rust en zit ik ergens op een wolkje te zingen. Daar ga ik niet eens mijn energie in steken en mijn woorden er vuil aan maken. Dan heb ik inderdaad zoiets van laat ze maar kletsen, ze zoeken het maar mooi uit.

_________________
Yesterday is past, tomorrow is future.
Today is a gift, that's why they call it a present!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 26-05-2009, 18:43:18 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
@ Truitje en DT:

Taal is zondermeer een machtig wapen. Echter, taal is een kneedbare bal die gevormd wordt door... cultuur. Het is het grote voertuig van onze cultuur dat ons algeheel sterkt of verzwakt op bepaalde punten. De psychologie is zich hier uitermate goed bewustvan, en ze flikt dan ook telkens trucjes in reclameboodschappen waarmee wij getriggerd worden tot het doen van bepaalde dingen. Taal is dan ook niets meer dan een middel op culturele gronden en met psychologisch beoogde effecten.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-06-2009, 16:07:37 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-05-2009, 22:48:48
Berichten: 231
Locatie: NL
heya ^^ ik persoonlijk vind de manier waarop mensen iets zeggen heel belangerijk want als het op een degelijke brengen dan geeft het niet :mrgreen: .
maar als ze beledigend zijn of offensief dan word ik echt heel snel boos of zelfs razend ^^
maargoed dan loop meestal weg voor dat ik ze bij de keel grijp ^^.
geinig onderwerp ^^
grt witte wolf.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16-06-2009, 22:39:12 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-05-2009, 14:13:18
Berichten: 1046
Locatie: Groningen
haha geniet maar spreek met mate is een goede =)
ik kan niet echt tegen kritiek ik word niet boos maar eerder verdrietig

_________________
๏๏ ๏̯͡๏ 。◕‿◕。 ツ ಠ_ಠ


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-06-2009, 20:28:12 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-03-2009, 21:39:02
Berichten: 2031
Locatie: Westerbork (Drenthe)
Ik kan niet echt goed tegen kritiek. :')

_________________
In this world of illusions nothing stays the same


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18-06-2009, 21:47:42 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-05-2009, 14:13:18
Berichten: 1046
Locatie: Groningen
twinzzy schreef:
Als er geen kritiek zou zijn, zou de wereld een nog grotere rotzooi zijn dan het nu al is. Stel je eens voor dat de hele aardbevolking doet wat hun willen, er zou niks meer van deze planeet overblijven. Kritiek is d'r om iemand duidelijk te maken hoe het in het systeem werkt. Als je niet tegen kritiek kunt, kun je dus ook niet tegen de waarheid, en de waarheid dat ben jijzelf.

Helaas is voor sommige mensen soms heel erg moeilijk te accepteren als ze kritiek krijgen op iets. Maar ze snappen niet dat deze kritiek alleen maar is bedoelt om jezelf te veranderen, voordat het te laat is.

Rick


ja daar heb je gelijk in
maar als sommige mensen kritiek leveren zijn zo vaag
en lijken ze echt boos
daar kan ik gewoon niet tegen want ik probeer dan ook maar wat
als ze het op een wat aardigere manier zouden zeggen
zou er denk ik niet veel aan de hand zijn

_________________
๏๏ ๏̯͡๏ 。◕‿◕。 ツ ಠ_ಠ


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl