@ DT:Citeer:
En dus impliceert dat, dat als je nooit je ogen open hebt gehad (je zintuigen in algemenere zin hebt gebruikt), je hersenen niet over referentiemateriaal beschikken en dus de wereld niet voor je bestaat? Dus: met je ogen dicht bestaat de wereld niet?
Wat we hier eigenlijk mee zeggen is dit: de hersenen kunnen niet functioneren zonder referentiemateriaal. Aangezien referentiemateriaal datgene is wat via de zintuigen binnenkomt, bestaat de hersenfunctie bij de gratie van fysieke (fysische) werkelijkheid. Aangenomen dat onze psyche (goeddeels?) in de hersenen zit, is dus ook ons mentale leven werkelijkheidsgebonden.
Als je dus een stel hersenen kweekt in een vat in een laboratorium, kweek je daarmee bij lange na nog geen mens of bewustzijn.
Citeer:
Probleem is natuurlijk wel, dat het zonlicht (en veel andere zaken, zo niet alles) niet hetzelfde blijft (1). Rood blijft dus ook niet 'rood'.
Maar dat staat nog steeds los van het gegeven dat wat IK als 'rood' zie in mijn hersenen, iets volkomen anders kan (zal?) zijn dan wat JIJ als 'rood' ziet. Hier speelt immers de interpretatie via je hersenen (onder anderen op basis van eerdere informatie die voor jou en mij verschillend zal zijn) een belangrijke rol (2)
1: Niet? Ik heb het kleurenspectrum nog niet zien veranderen eerlijk gezegd.
2: Jij en ik zien allebei rood. Dat beeld van rood hebben we van dezelfde objecten uit de werkelijkheid: een rode honda sportmotor, een bos rozen, de Wallen, de Kerstman, correcties in rode inkt op de tentamens van de docent etc. De ene tint is de andere natuurlijk niet, maar rood is ook niet één specifieke tint; het is een verzamelbegrip voor alle objecten die roodachtig zijn (dus objecten die zonlicht op eenzelfde manier reflecteren op ons netvlies).
Citeer:
Citeer:
Werkelijkheid' kan alleen bestaan als er ergens een soort consensus is.
Mee eens. Daarom creëren we binnen een samenleving een consensus over wat we aannemen als werkelijkheid. We maken daarin vergaande afspraken (over wat een huis is, wat oranje is, wat zacht voelt, wat mooi klinkt, enzovoort) zodat we makkelijk kunnen communiceren. Maar dat staat nog steeds los van wat onze hersenen 'ervaren'.
De hersenen ervaren dus de consensus.
Het bewuste deel van ons verstand in ieder geval. Ook het onbewuste alsmede het onderbewuste van de psyche bestaan niet op zichzelf, lijkt mij. Het onderbewuste ontvangt zijn informatie immers via het verstand (verdrongen of vergeten zaken). Eventueel via erfelijkheid, maar dan zijn het voorouders die zintuigelijke werkelijkheid hebben opgepikt en doorgegeven.
Citeer:
Als alles een illusie is ... is onze werkelijkheid toch ook een illusie? Ook al kunnen we niet uit 'onze' werkelijkheid stappen?
Ja. Niets is zeker, en zelfs dit is niet zeker. Als er een universele waarheid bestaat, dan is het dat er geen universele waarheid bestaat. Zulk soort uitspraken zijn hier wel op zijn plaats.
Jij leeft in jouw ideologische wereldje, bijvoorbeeld m.b.t. vaccinaties, roze olifantjes en natuurgeneeskunde.
Ik leef in mijn ideologische wereldje, b.v. m.b.t. scepsis, analyse, muggenzifterij en linguïstische spelletjes.
Dreamwalker leeft in zijn eigen ideologische wereldje, b.v. m.b.t. het feit dat hij zich het Niets niet voor kan stellen, en daarom mogelijk veronderstelt dat er een hemel ís.
Nico leeft in zijn ideologische wereldje, b.v. m.b.t. dat-wat-we-werkelijk-zijn.
Enzovoort, enzovoort. Alleen al het feit dat we het niet met elkaar eens zijn bewijst het al. Dit echter, ondanks dat we allemaal soortgelijke zintuigen en hersenen hebben, die gebonden zijn aan dezelfde fysieke werkelijkheid. Ik pas de fysische puzzelstukjes echter anders in elkaar dan Truitje of Nico, etc. Mijn wereldbeeld is dan ook tamelijk anders. Dat neemt echter niet weg dat ook de ideologie of kosmologie zelf niet zomaar aan komt waaien; ze gaat gestoeld op de concrete aardse belevingen. Daarom denk ik ook dat als je werkelijk zelfbewust bent, dat je dan heel goed je eigen aardse standplaats-voorwaarden onderkend. Dan pas, en niet eerder. Gedachtegangen zijn allemaal leuk en aardig, maar ze komen voort uit de fysieke feitenpuzzel.
Citeer:
Een paarse slijmerige snottebel met handen en voeten ... duh!
Dat is dus precies wat ik bedoel!
Citeer:
Het aardige is, dat mensen bij die vraag meteen tevoorschijn komen met de standaard plaatjes uit allerlei bronnen die zogenaamd een afspiegeling van de hemel zijn en die plaatjes dus/blijkbaar voor waar aannemen. Zo SCHIJNEN ze wel een beeld te kunnen maken van 'hemel' en 'hel' maar niet van 'niets'. Dat doe ze vaak, zonder een moment na te denken over waar dat plaatje vandaan komt.
Dat is dus ook precies wat ik bedoel, in voorgaande alinea over onze eigen ideologische wereldjes en aardse standplaats-voorwaarden.
@ Nico:Citeer:
Dit is een illusie dat de wereld continu aanwezig is en altijd blijft bestaan. In mijn visie is de wereld een tijdelijke en discontinue realiteit. Datgene wat tijdelijk is, wat verschijnt en verdwijnt, dat kan niet de realiteit zijn.
Of het blijft, is een geheel andere vraag dan of het ís. Ik ben het er verder mee eens dat de wereld een tijdelijke is. Juist het tijdelijke en vergankelijke vormende realiteit. Het leven is niet één grote stagnatie. Het is grillig, onvoorspelbaar en bovenal dynamisch.
Citeer:
Het feit dat we de wereld waarnemen is geen bewijs voor het bestaan daarvan, maar slechts een bewijs voor de aanwezigheid/bestaan van bewustzijn. Zonder bewustzijn/waarnemen is er geen wereld die waargenomen kan worden. En dat bewustzijn/waarnemen is er altijd éérder dan het waargenomene, maar dat had ik al aangegeven met het voorbeeld van mijn zoontje die mij vannacht riep.
Dit levert wel een probleem op. Wáár komt het bewustzijn namelijk vandaan? Daar is ook een bepaalde werkelijkheid voor nodig om tot bestaan te komen. Bewustzijn als zodanig kan niet zonder differentiatie, dus onderscheid tussen object en subject.
Dat impliceert dus dat er wel een werkelijkheid is van objecten. Bovendien kan het subject niet anders dan zelf óók een object te zijn. Daarmee is echter niets gezegd van de aard, van het wezen, van die objecten. Ook weten we daarmee nog niets van de samenhang ervan. (Omdat we de objecten als zodanig niet kunnen doorgronden en tot een solide samenhang kunnen smeden, ontstaat dat mythische element bij de mens.)
Het is echter ook zo dat de wereld alleen waargenomen kan worden als er bewustzijn is. En dat roept dus het probleem 'van de aard der objecten' op. Werkelijkheid is voorwaardelijk aan bewustzijn, en het bewustzijn maakt de werkelijkheid tot iets specifieks. Wat dat werkelijke echter werkelijk is, weten we niet, omdat dat voorbij het bewustzijn ligt.
Doet me verder een beetje denken aan onze dialoog bij 'Inzien van Perfecties' in ditzelfde subforum.
Citeer:
En dit waarnemen, ik heb dat ook al ergens anders op dit forum genoemd, is geen functie van de zintuigen noch van de hersenen.
Je zou kunnen zeggen dat de zintuigen en de hersenen de delen zijn van de som, maar dat het bewustzijn meer is dan de som der delen.
Citeer:
Je kan hooguit zeggen dat je een lichaam HEBT.
Mee eens.
Citeer:
Immers: datgene wat je waarneemt, het waargenomene, je lichaam, je hersenen kan nooit iets zijn wat jij in werkelijkheid bent.
Is het niet juist zo, dat de hersenen alles wel waar kunnen nemen, behalve zichzelf? En is zelfbewustzijn niet juist een beschouwing van het eigen subject? Is zelfbewustzijn niet reflexief?