@Vyumae,
Citeer:
Dat bewustzijn er al was voor mijn geboorte, en dat het er zal zijn na mijn dood is een veronderstelling. Vanuit een dergelijke reïncarnatie-ideologie (wat overigens best waar mag zijn) volgt logischerwijs dat bewustzijn niet sterft, maar dat idee berust dus op een veronderstelling.
Na de vele verhalen die er zijn rond "reïncarnatie" van verschillende mensen zou je kunnen zeggen dat bovenstaand idee wel op iets meer dan een veronderstelling berust.
Citeer:
Bewustzijn is beseffen dat je bent, zelfbewustzijn is beseffen wat je bent.
Ja, daar zit wel wat in. Zelfbewustzijn en beseffen wat je in werkelijkheid bent is dan in mijn ogen “zelfrealisatie”. En daar schrijf jij vervolgens ook over:
Citeer:
Realisering en besef komt niet uit de lucht vallen, Nico, noch komt het aangewaaid door een goddelijke wind .
Haha, zou wel zo makkelijk zijn.
Hoe ontstaat dan volgens jou “realisering” of “zelfrealisatie”?
Citeer:
Het is in dit kader belangrijk te weten dat een object het waargenomene is, en dat een subject de waarnemer is.
Voor iemand die gewend is om in dualiteiten te denken: ja. Dan zou die persoon kunnen
schrijven dat het Ego het subject is en hetgeen het Ego waarneemt het object.
Maar dat is niet zoals ik het zie. In het topic “wat we in werkelijkheid zijn” in de rubriek "geloof, levensovertuiging en filosofie" heb ik beschreven hoe ik denk over subject/object en heb ik geschreven dat hetgeen je in Werkelijkheid bent niet object van waarneming kan zijn. Bovendien is het geen je in Werkelijkheid bent niet te definiëren als subject of object.
Aan de ene kant schrijf je:
Het is in dit kader belangrijk te weten dat een object het waargenomene is, en dat een subject de waarnemer is. En even verder op in dezelfde post schrijf je:
Desondanks kan het zelfbewustzijn niet uit zijn eigen geest stappen en de werkelijkheid van buiten zijn eigen perceptie bekijken.Kijk nou, hier zeg je het ZELF NU OOK. Hiermee herroep je je eerder gedane uitspraak.
Met andere woorden: hetgeen je in Werkelijkheid bent (Bewustzijn/Waarnemen) kan niet zichzelf waarnemen als object. Dan zijn we het eigenlijk hier gewoon over eens.
Citeer:
Dat het zelfbewustzijn zichzelf tot op zekere hoogte kan objectiveren. Dat zou je de Rede kunnen noemen. Het kan inhoudelijk aan de slag gaan met datgene wat het verstand te verwerken krijgt.
In mijn visie wordt er door hetgeen je in Werkelijkheid bent niets geobjectiveerd, maar slechts oordeelsvrij waargenomen. Je kan hooguit zeggen dat hetgeen je in Werkelijkheid bent zich bewust is van iets wat geobjectiveerd wordt cq. dat er inhoudelijk aan de slag gegaan wordt met datgene wat het verstand te verwerken krijgt, maar doet dit zelf niet. Dat doet het denken/het Ego.
De Rede, of het verstand of het denken is NIET hetgeen wat je in Werkelijkheid bent. Het denken cq gedachten, het objectiveren en inhoudelijk aan de slag gaan met iets worden waargenomen door hetgeen je in Werkelijkheid bent. Je hebt gedachten; je hebt denken, maar je bent je gedachten/het denken niet. Ook het inhoudelijk aan de slag gaan met iets is wat het denken doet, net als het objectiveren.
Citeer:
Daarom kan de 'werkelijke' aard der dingen niet doorgrond worden.
Dat is nog maar de vraag of dat niet doorgrond kan worden. Het is in ieder geval niet/nauwelijk te beschrijven met woorden, juist omdat het daar aan voorbij gaat.
Citeer:
Daarom ook stel ik dat dat-wat-we-werkelijk-zijn onberijkbaar is.
Dit is even lastig te verwoorden. Iets wat je wil bereiken veronderstelt de aanwezigheid van een doel en een toekomst waarin je dat doel bereikt. Je zou aan de ene kant kunnen zeggen dat hetgeen je in Werkelijkheid bent onbereikbaar is omdat het niet buiten jezelf ligt en niet in de toekomst kan be-reiken. (Het is alleen in het Hier en Nu.) En wellicht omdat het Ego je ook nog eens belet om dit te “bereiken.”
Bovendien: Hoe wil je iets bereiken wat je al bent?
En aan de andere kant heb je het allang “bereikt” omdat je al die tijd niets anders geweest bent!! (maar was je dat alleen niet bewust).
Citeer:
tenzij we onszelf volledig kwijt willen raken.
Hm, daar zit wel wat in. Als ik lees voor “onszelf”, “ons Ego” kwijt raken , dan heb je het in mijn ogen eigenlijk over Spirituele Verlichting en dat moet je inderdaad maar net willen.
Citeer:
Dus iets kan zich bewust zijn van zijn bestaan zonder dat er werkelijkheid is. Iets kan besef ontwikkelen, dat per definitie d.m.v. waarneming gebeurd, zónder dat er iets is om waar te nemen? Dit vind ik heel vreemd. Te meer is het vreemd omdat zelfbewustzijn de werkelijkheid van het bewustzijn moet hebben om überhaubt iets te kunnen doen.
IN de topic “wat we in Werkelijkheid zijn” heb ik hier antwoord op gegeven over het verband/relatie tussen bewustzijn en werkelijkheid.
Citeer:
Alles moet een specifieke waarde krijgen binnen de belevingswereld om er efficiënt mee om te kunnen gaan. Als een kat de geobjectiveerde mus verward met een geobjectiveerde steen, stikt hij. Daarbij is het maar de vraag of een kat nadenkt of kan interpreteren zoals jij en ik dat doen. Daarom verwordt de werkelijkheid na de waarneming tot iets specifieks, en moet de specificatie van de werkelijkheid iets zijn dat tot het bewustzijn als zodanig behoort.
Alles moet een specifieke waarde krijgen. Alles? En waarom zou dat moeten? Van wie “moet” dat dan? Voor hetgeen je in Werkelijkheid bent, hoeft niets een specifieke waarde te krijgen. Hetgeen je in Werkelijkheid bent neemt alles gewoon oordeelsvrij waar. Alleen het Ego vindt dat iets een specifieke moet krijgen. Het Ego moet zowiezo van alles. Die denkt wat af en die oordeelt wat af en die geeft iets een specifieke waarde(oordeel).Hetgeen je in Werkelijkheid bent is neemt dit gedenk en het toekennen van specifieke waarden slechts oordeelsvrij waar. Hetgeen je in Werkelijkheid bent is zich bewust dat iets een specifieke waarde krijgt, maar hecht daar zelf geen specifieke waarde aan.
Citeer:
Daarom verwordt de werkelijkheid na de waarneming tot iets specifieks, en moet de specificatie van de werkelijkheid iets zijn dat tot het bewustzijn als zodanig behoort.
Als jij hier het denken in plaats van bewustzijn bedoelt dan kan je dat misschien wel zeggen. Maar we zijn het er volgens mij over eens dat hetgeen je in Werkelijkheid bent niet je denken/niet je specificaties kan zijn. Immers je bent niet je gedachten/denken, maar je hebt gedachten/denken. Hetgeen je in Werkelijkheid bent (het Bewustzijn als essentie) neemt juist dat denken en alle specificaties oordeelsvrij waar.
Citeer:
Als ergens geen ervaring van is, hoe kun je dan stellen dat het er is? Het is dan niets meer dan een vooronderstelling, een axioma. We veronderstellen de wereld dan ook.
Je kan je afvragen of dat klopt: “als er ergens geen ervaring van is, hoe kan je dan stellen dat het er is?Wie zegt dat er geen ervaringen van zijn? Ik weet wel dat als jij of ik een bepaalde ervaring (nog) niet hebben gehad dat dat niet meteen wil zeggen dat die ervaring er niet is. Jij ervaart toch ook niet de electrische impulsen in jouw zenuwstelsel, of jouw spijsvertering, of jouw productie van rode en witte bloedlichaampjes en het zuiveren van het bloed door de nieren en de lever? Maar het feit dat jij dat niet ervaart, wil niet meteen zeggen dat het er niet is. Jij ervaart dit niet, maar toch is het er mooi wel.
Citeer:
Bewustzijn en zelfbewustzijn impliceren per definitie een waarneming en cognitie.
Tot en met waarneming kan ik het met je eens zijn. Ik zou het zo omschrijven: Bewustzijn impliceert Waarnemen. Maar hetgeen je in Werkelijkheid bent impliceert m.i. géén cognitie, maar slechts het waarnemen daarvan.
Cognitie, wat verstandelijke vermogens/denken betekent, (zie
http://www.encyclo.nl/begrip/cognitie), is iets wat je hebt, maar niet wat je bent. Je bent niet je denken, maar je hebt denken/gedachten. Het denken, cognitie, kan waargenomen worden en hierboven heb ik al eerder geschreven dat datgene wat je in Werkelijkheid bent niet waargenomen kan worden. Als cognitie, het denken en je gedachten wél waargenomen kunnen worden, dan maken ze geen deel uit van hetgeen je in Werkelijkheid bent. Dus kort om: Bewustzijn impliceert Waarnemen (zonder cognitie).
Citeer:
Als je hardnekkig ontkent dat bewustzijn perceptie (waarnemen en dus kennen) inhoud, en dat peceptie differentiëring inhoudt (object-object-subject etc.)
Ik heb hierboven al geschreven dat Bewustzijn Waarnemen impliceert. Zo ver zijn we het al eens. Maar wat je dan schrijft: dat perceptie differentiering inhoudt, daar kan ik me niet in vinden. Ik heb dit uitgebreid beschreven hoe ik hier over denk bij de topic “wat we in werkelijkheid zijn”.
Citeer:
dan wil dat zeggen dat alles één is. Dan ben je gedwongen tot de conclusie dat álles, altijd en overal, bewustzijn is (een vooronderstelling).
KIJK en dát is nou nog eens een interessante veronderstelling. Kan je hier wat meer over vertellen over hoe jij dit ziet?
Citeer:
Is zelfbewustzijn niet reflexief?
Wat bedoel je?
Reflexief wil zeggen wederkerend, letterlijk 'terugbuigend'. De (existentiële) dubbelcheck dus.
Bewustzijn is noch reflexief, noch niet-reflexief.
Groetjes Nico