Avuso schreef:
Nee vegetariërs moeten zeker niet langs de deur gaan of hun overtuiging aan alles en iedereen gaan verkondigen. Dit werk averecht en een groot deel van de mensen zullen zich er juist vanaf keren.
Ik denk dat je me niet helemaal goed begrepen hebt, ik doelde op het feit dat men het dus blijkbaar normaal vindt dat dieren in slavernij leven en willekeurig worden afgeslacht.
Ooit zal er een dag komen dat men in zal zien hoe barbaars het wel niet was, net zoals we nu met een verbijsterd verstand terugkijken naar bijv. menselijke slavernij en kannibalisme.
Mijn punt is dus; dat het niet meer dan normaal is als er voorvechters van de gelijke rechten voor dieren opstaan, dat de meerderheid der mensen struisvogel-gedrag vertoont moet hier juist eerder een uitnodiging toe zijn, dan een motivatie om maar op de tong te bijten.
Avuso schreef:
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=pionier
http://nl.wikipedia.org/wiki/PionierDat je dierenleed verkleind daar ben ik het mee eens maar om alle vegetariërs pioniers te noemen.... lijkt mij wat aan de late kant.
Dit is typisch iets dat afhankelijk is van je standpunt, zoals ik al eerder aangaf bestaan er al duizenden jaren mensen die gerealiseerd hebben dat Vegetarisme een nobel en harmonisch dieet is.
Mijn punt is dat de Vegetariërs van nu, blijkbaar toch voorop lopen als het gaat om het bewustzijn omtrent dierenrechten en compassie voor de dieren zelf.
Bovendien kom je als Vegetariër en zeker als Veganist nog heel veel obstakels tegen in de hedendaagse maatschappij
Citeer:
Het werk van een pionier is wel erg belangrijk, omdat anderen er op kunnen voortbouwen. Sommige personen zijn van nature een pionier. Zochten pioniers in oudere tijden een nieuwe en onbekende omgeving op, in de recente tijden zijn de pioniers bijvoorbeeld degenen die een nieuw bedrijf opstarten. Een echte pionier functioneert minder goed in een compleet gevestigde omgeving. -
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pionier Aangezien de gemiddelde Vegetariër een stuk beter geïnformeerd is en bewuster met dieet,mens en dier omgaat, kun je naar m.i. spreken van de voorlopers op een potentiële paradigma verschuiving.
In dit licht moet mijn gebruik van "pionierswerk" dan ook begrepen worden.
Avuso schreef:
Hm ik hoop dat je er binnenkort achterkomt maar een alles omvattende "waarheid" bestaat er niet. Dus waar jij van overtuigd bent hoeft niet de algehele "waarheid" te zijn.
Of er geen alomvattende waarheid bestaat is wederom sterk afhankelijk van perspectief en de gehanteerde definitie van dit concept, ik vraag me iig af op welke authoriteit jij dit zo definitief durft te presenteren. Het impliceert immers dat degene die dit zegt, alle feiten tot zich heeft genomen en derhalve op de hoogte is van alle verschijnselen der natuur.
Dit getuigt overduidelijk van een foutieve en arrogante manier van denken.
Sowieso kan ik me niet herinneren me ergens op de "Ultieme waarheid" te hebben beroepen.
Wat mij betreft staat waarheid voor "dat wat is" en is hiermee o.a. een synoniem voor realiteit. Waar jij het naar alle waarschijnlijkheid over hebt is de vraag of de 'Waarheid" eer aan gedaan kan worden door middel van menselijke conceptualisatie, dan ben ik het min of meer met je eens dat het minstens zeer onwaarschijnlijk is dat wij in onze huidige toestand "de waarheid" in "volmaakte concepten" (al een contradictie in zichzelf) zullen vangen.
Het is niet mijn intentie om hier een heel exposé omtrent de waarheid neer te zetten, maar je hebt nu eenmaal een erg sterke en in mijn ogen onjuiste uitspraak gedaan.
We erkennen iig meerdere vormen van waarheid en alleen een dwaas zal bijv. ontkennen dat 5+5, 10 is nadat we de algemene regels van de wiskunde hebben leren kennen.
Ook zal volgens mij niemand ontkennen dat onder de huidige omstandigheden een mens sterft als hij bijv. 1 jaar niks eet en drinkt.
Volgens mij zijn dit toch algemeen geaccepteerde vormen van "Waarheid".
Waarheid omvat alles van fenomenale (subjectieve) waarheid tot de noumenale (objectieve) waarheid. Mijn overtuigingen zullen altijd schaduwen van het noumenon zijn.
Dit neemt echter weer niet weg dat ze dichter bij de bron kunnen liggen dan andere fenomenen of "schaduwen".
Avuso schreef:
Ik verwacht dat je doeleinden zijn dat zo min mogelijk mensen nog vlees eten. Dat zal heel nobel bedoelt zijn maar als je dat doel nastreeft zul je je hele leven op hikken tegen iets dat je niet gaat bereiken. En sorry dat ik het zeg maar dit zal veel leed bij je veroorzaken. Uiteraard is dat een keuze van jezelf maar ik denk dat je door goed gedrag en je verhaal vertellen aan mensen die het willen horen jezelf een stuk minder leed aan doet en wellicht nog meer mensen overhaalt dan dat je gaat "prediken".
Mijn doelstellingen zijn iig dat er zo snel mogelijk geen dieren meer onnodig zullen sterven door menselijk toedoen, als iemand graag het vlees van een natuurlijk gestorven dier eet dan staat het die personen wat mij betreft vrij dit te doen.
Waarschijnlijk aten de eerste mensen op zijn meest ook enkel overgebleven vlees van karkassen.
Ook zie ik op het moment geen grote ethische bezwaren tegen de ontwikkeling van "In-vitro vlees", het probleem is dus niet de consumptie van vlees
op zichzelf, maar het feit dat we steeds efficiënter zijn in het doden van groten getale van niet-menselijke diersoorten (begrijp me goed één enkele vind ik ook teveel).
Dat vlees consumptie uiteindelijk leidt tot een verkorte levensduur en allerlei potentiële gezondheidsrisico's is dan het probleem van de gebruiker net zoals roken en alcohol dat bijv. is, maar zolang wij deze alternatieven niet ontwikkelen of aangrijpen is het onmogelijk m.i. om te ontsnappen aan de bewustwording dat vleesconsumptie op vele niveau's onethisch is.
Citeer:
"Non-violence leads to the highest ethics, which is the goal of all evolution. Until we stop harming all other living beings, we are still savages." - Thomas Edison
Citeer:
"For as long as men massacre animals, they will kill each other. Indeed, he who sows the seed of murder and pain cannot reap joy and love." - Pythagoras
In de context van deze topic vertel ik over Vegetarisme, omdat Nickid hier expliciet om heeft gevraagd, vervolgens kwamen er bepaalde reacties op mijn verhaal waarvan ik vond dat het juist was om de daarin gepresenteerde informatie te nuanceren.
En het leed dat ik voel zal er altijd zijn omdat ik compassie voel voor de dieren die onnodig lijden omwille van de mens, de wetenschap dat ik mijn kop niet in het zand steek en dierenrechten een stem geef helpt juist deze pijn te verzachten
.
Avuso schreef:
En wb "guess i was wrong." goed en fout bestaat niet maar als je lang genoeg door zoekt kom je daar vanzelf achter.
Sorry maar hier moet ik wel een beetje om lachen (ach zo erg is dat tuurlijk niet
), maar dit krijg je als verschillende concepten door elkaar haalt en al helemaal wanneer je een vrijwel letterlijke vertaling van het engels naar het nederlands maakt.
"guess i was wrong" laat zich goed (let wel) vrij vertalen naar bijv. "waarschijnlijk zag ik dat verkeerd", dan kan je wel belerend opmerken dat goed en fout niet bestaan, maar dan zeg ik dat je niet zo goedgelovig alles moet napraten.
In deze vorm staat "wrong" voor zoiets als "onjuist", taal laat zich immers niet altijd precies vertalen zeker niet in contextuele zin.
Wil je me nu echt vertellen dat er niet zoiets bestaat als een onjuist of juist antwoord op bijv. een vraag ? of een juiste of onjuiste definitie van een bepaald concept ??
Wat mij betreft klopt het dat op de absolute schaal "Goed" en "Kwaad" niet bestaan, maar in de meer dagelijkse relatieve schaal der dingen komen we toch vaak in aanraking met "goed" en "fout" of "juist" en "onjuist".
Als je dit niet inziet dan heb je naar m.i. nog een hoop te leren op het spirituele vlak, maar laten we vooral realiseren dat we allemaal op een ontdekkingreis zijn.
We moeten alleen dus wel uitkijken dat we niet concepten gaan gebruiken in een dialoog die we zelf niet goed overdacht hebben.
Avuso schreef:
Begrijp mijn reacties niet verkeert, ik reageer niet om je stellingen te weerleggen te overtreffen of om je te overtuigen. Leg het naast je eigen mening en zie hoe andere mensen er over denken.
Ik waardeer je mening, en sta altijd open voor andere invalshoeken want dat houdt me scherp en in balans. Men moet zich echter wel realiseren dat wanneer het om kwesties van onrechtvaardigheid en moord gaat dat ik strijdbaarder ben en een groter gevoel van urgentie ervaar, dan in zaken waarin men puur over meningen en zienswijzen kan discussiëren zonder dat erop dat moment levens bij op het spel staan.