Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 22:32:16

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 03-09-2009, 08:48:37 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Daar ben ik weer ...

Ik ga even een "kleine" bekentenis doen :oops: ...

In dit topic heb ik (voor wie me kent overduidelijk) een beetje de rol van 'Advocaat van de duivel' aangenomen (dat doe ik wel vaker :mrgreen: ) en hier en daar (best veel) de andere deelnemers uitgedaagd.

Waarom heb ik dat gedaan?
Om de simpele reden dat ik als 'vleeseter' natuurlijk niet overtuigend overkom als ik de voordelen van vegetarisme en in nog mindere mate de voordelen van veganisme ga uitleggen. Bovendien wilde ik een belangrijk punt helder krijgen, namelijk: hoeveel een 'vega' wel moet weten, hoe bewust deze bezig moet zijn met zijn/haar overtuiging en wat het allemaal voor een gevolgen heeft als je deze leefstijl volgt. Er zit namelijk heel wat meer vast aan het 'niet-vleeseten' dan ik bij de meeste/gemiddelde vega terug zie.

Veel van de vega's die ik ken (ja hoor, zelfs in mijn kennissenkring komen ze voor en we hebben ondanks dat een prima contact :D ) besluiten (zoals ik dat hier op het forum ook vaak zie :( ) opeens om (uit een "nobele gedachte" :shock: ) opeens te stoppen met vleeseten omdat ze het 'zo zielig vinden voor de dieren die doodgemaakt moeten worden'. Op zich lijkt dat een plausibele reden maar ik vind ze TE beperkt en bovendien houdt ze doorgaans in dat de betreffende persoon amper iets of helemaal niets weet van welke gevolgen dat heeft voor het eten in het algemeen en de leefstijl. Het blijft bij vage verklaringen en losse opmerkingen en het niet-eten-van-vlees zonder dat er bijvoorbeeld voldoende bewustwording is (noch kennis) dat het vlees wel vervangen moet worden en HOE dat dan moet.

In hetgeen Sahaj schreef, herkende ik meteen een vega (vegetariër of veganist, sorry, dat is me nog niet helemaal helder) die WEL heel bewust bezig is, zich verdiept heeft in de achtergronden, de 'nieuwe' wijze van voeden en de leefstijl. Daar ben ik direct ingesprongen door allerlei tegenargumenten te gebruiken om op die wijze zo veel mogelijk informatie boven tafel te halen. Heel bewust heb ik me onttrokken aan het plaatsen van bronnen (ik heb ze wel maar vond ze in deze discussie niet relevant) om zo Sahaj te prikkelen nog meer informatie te plaatsen.

Dus bij deze: Sorry Sahaj, ik heb je min of meer gebruikt om vanuit het standpunt van een vega te laten zien wat er allemaal aan vegetarisme/veganisme vast zit. Gelijktijdig ook dank voor het plaatsen van die informatie. Uit alles blijkt dat je er enorm bewust mee bezig bent en dat kan ik weer enorm waarderen. Je hebt op geweldige wijze laten zien hoeveel meer er aan vega vastzit als de meeste 'overstappers' zich bewust zijn.

Grappig genoeg ben ik het, als vleester, met heel veel van je argumenten eens (ook al stop ik nog niet met vleeseten) alhoewel ik het niet met alle argumenten eens ben, maar dat terzijde.

Overigens:

Citeer:
Ik begrijp niet wat je precies met krachtverhoudingen bedoelt
Met 'krachtsverhoudingen' bedoelde ik in deze context de 'zwakke' oermens tussen veel sterkere dieren die dus (in mij visie) wel opportunist MOET worden en zeker aas zal eten in de perioden waarin minder of geen groente te vinden is.

Citeer:
Echter of dit echt duidelijk te zien is valt te betwijfelen aangezien de consensus is dat de mens nooit echt degelijk is aangepast aan het eten van vlees. Jij zult dit echter ongetwijfeld wel weer in twijfel trekken.
Nee hoor, dat trek ik niet in twijfel: mensen zijn eigenlijk heel slecht aan welke voeding dan ook aangepast doordat ze (mogelijk vanwege de vorige opmerking mijnerzijds) juist gewoon alles moesten kunnen eten en dus is nooit een 'compleet' stelsel ontstaan.

Citeer:
Ik weet niet hoe je er bij komt dat we met moeite "de juiste stoffen" uit algen kunnen onttrekken, behalve als we het hier over b12 of b12 analogen hebben, graag zou ik hier een bronvermelding voor zien.
Ik doelde inderdaad op B12 en verwante stoffen omdat we het daar over hadden.

Citeer:
Vissen zijn behalve een bron van omega3 ook een goede bron voor kwik, dioxine en pcb, misschien kunnen we hier ook even rekening meehouden als we het als een "healthfood" willen aansmeren.
Zeker mee eens. Hoewel viseten op zich, vanwege bv omega 3 en 6 gezond is, krijgen we gelijktijdig een hoop ongewenste rotzooi binnen die tegen viseten spreekt.

Citeer:
[...]je kunt b12 bijv. ook uit zuivel en eieren verkrijgen dus waarom in hemelsnaam uit vlees [...]
Euhhhhhhhhh ... veganisten eten toch ook geen eieren en gebruiken toch ook geen melk en melkproducten? Bovendien vind ik melk iets dat voor kalfjes bedoeld is en zeker NIET voor mensen. Mensen hebben moedermelk om groot te worden en kalfjes hebben koeienmelk (enzovoort), maar dat terzijde. Bovendien: of er zoveel door mensen opneembare B12 in melk aanwezig is waag ik te betwijfelen en hetzelfde bezwaar als tegen viseten gaat op: koeimelk is bijna een vorm van chemisch afval geworden door de rotzooi die daarin aanwezig is (kwik, lood, cadmium en andere zware metalen) en de medicijnresiduen (onder anderen antibiotica resten die maken dat melkgebrukiers snel niet meer reageren op beschikbare antibiotica) die het bevat (ik heb daar een mooie thesis over waarin daar onderzoek naar is gedaan en van melk overduidelijk wordt aangetoond dat het zeer ongezond is), bovendien hebben we het voor de altijd gepromote kalkvoorziening niet nodig: kalk komt voldoende voor in groene groenten.

Citeer:
Citeer:
DT schreef:
Dat de vlees-levende dieren niet zelf hun B12 aanmaken (overigens niet geheel juist: het is de mens die geen/amper B12 aanmaakt, veel dieren maken wel degelijk - eventueel via hun darmflora - B12 aan) is de ene kant, ze 'verkrijgen' dusdanig veel B12 dat hun gehele lichaam - lees: vlees - die in hoge mate bevat is de andere kant.
Vitamine b12 komt ook voor in het menselijke lichaam enkel is het niet beschikbaar voor de meeste mensen, je stelling dat dieren b12 aanmaken blijft onjuist omdat het een bacterieel product is en in die zin altijd zal blijven. Dus ondanks dat er delen van dierlijke lichamen zijn waar bacteriën voorkomen die b12 produceren is het niet het dier dat dit produceert, dat lijkt me nu wel duidelijk.
Dat onderschreef ik al in mijn reactie. Ik gaf heel helder aan, dacht ik, dat het niet het dier zelf maar juist zijn darmflora is die de B12 aanmaakt. Dat die darmflora zoveel aanmaakt dat er opslag in het dierlijk lichaam plaats vind en we daardoor in vlees B12 vinden is hooguit een gevolg. Ik ben het dus gewoon met je eens en dacht dat ook helder te hebben verteld.

Citeer:
Er zijn vast genoeg vleeseters waarin een ontwikkeling van compassie plaatsvindt, maar een echt gerijpte vorm van compassie kan dit naar m.i. niet zijn.
Ieder mag uiteraard zijn/haar mening hebben. Ik deel die niet geheel maar dat hoeft mijns inzien geen belemmering te zijn.

Citeer:
Trouwens wel ironisch dat ze stellen dat de resultaten overeenkomen met een eerder onderzoek waaruit blijkt dat intelligente mensen vaak gezonder eten .
Op zich ben ik het daar wel mee eens: een intelligent mens die MINDER vlees gaat eten, eet echter ook gezonder :mrgreen: en een intelligent mens die zijn/haar eten meer in balans brengt en minder kookt eet ook gezonder :mrgreen: . Zo kan ik wel doorgaan maar ook dat is bijzaak en ik wil er geen nieuwe discussie mee/over starten.

Kortweg: bedankt voor je bijdragen/reacties. Ze zullen veel aanwezigen hier enorm veel informatie gegeven hebben als ze het willen lezen.

groet, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 03-09-2009, 15:14:42 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 03-09-2009, 15:00:41
Berichten: 1
Tegen de reden waarom ik vegetariër ben, is echter niets in te brengen. Ik heb nog nooit een overtuigende reden vernomen om vlees te gaan eten.


Laatst gewijzigd door @rno op 04-09-2009, 08:01:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 03-09-2009, 15:25:53 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
(...)

Okido @rno,
welkom op het forum :)

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Laatst gewijzigd door truitje op 04-09-2009, 07:47:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 03-09-2009, 16:33:48 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-08-2009, 16:48:05
Berichten: 21
Locatie: Metaversum
Ach DT, laten we het er maar op houden dat ik me alles behalve gebruikt voel en graag laat lenen om bepaalde standpunten te verhelderen en misvattingen te ontmaskeren.
Bovendien merkte ik wel degelijk op dat het je soms meer om de discussie ging dan het standpunt zelf ;).

Ik zal in deze context ook niet teveel op bepaalde details in je reactie reageren die ik anders zie (men zal ondertussen namelijk genoeg informatie hebben om zelf een evenwichtige keuze te maken).
Al moet ik wel zeggen dat de nadruk op vegetarisme alsof het heel veel kennis en inspanning vergt voor mij overbodig is, ik blijf bij het standpunt dat men er verstandig aandoet zich sowieso te verdiepen in dieet, ongeacht welk dieet je ook volgt.

DT schreef:
Citeer:
[...]je kunt b12 bijv. ook uit zuivel en eieren verkrijgen dus waarom in hemelsnaam uit vlees [...]

Euhhhhhhhhh ... veganisten eten toch ook geen eieren en gebruiken toch ook geen melk en melkproducten? Bovendien vind ik melk iets dat voor kalfjes bedoeld is en zeker NIET voor mensen. Mensen hebben moedermelk om groot te worden en kalfjes hebben koeienmelk (enzovoort), maar dat terzijde. Bovendien: of er zoveel door mensen opneembare B12 in melk aanwezig is waag ik te betwijfelen en hetzelfde bezwaar als tegen viseten gaat op: koeimelk is bijna een vorm van chemisch afval geworden door de rotzooi die daarin aanwezig is (kwik, lood, cadmium en andere zware metalen) en de medicijnresiduen (onder anderen antibiotica resten die maken dat melkgebrukiers snel niet meer reageren op beschikbare antibiotica) die het bevat (ik heb daar een mooie thesis over waarin daar onderzoek naar is gedaan en van melk overduidelijk wordt aangetoond dat het zeer ongezond is), bovendien hebben we het voor de altijd gepromote kalkvoorziening niet nodig: kalk komt voldoende voor in groene groenten.


Ik deel je bezwaren tegen zuivelconsumptie maar liever dat dan vleesconsumptie, dat was dan ook de enige reden dat het naar voren kwam.

Verder hoop ik dat dit inderdaad mensen kan helpen in het overwegen van wat een juist dieet voor hun is.

Citeer:
"Think of the fierce energy concentrated in an acorn! You bury it in the ground, and it explodes into an oak! Bury a sheep, and nothing happens but decay." - George Bernard Shaw

_________________
Nemo liber est, qui corpori servit


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 03-09-2009, 18:31:22 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
amai ... heb ik iets gemist?

Okay, Sahaj, we laten het hier bij (van mijn kant tenminste).

groet, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 03-09-2009, 19:53:50 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Geweldig :D

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 18-02-2011, 23:46:04 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-10-2009, 15:22:10
Berichten: 36
Locatie: Apeldoorn
Interessant onderwerp.
Ik ben zelf vegetarier en heb mezelf eigenlijk voorgenomen anderen niet te proberen te overtuigen van de
voordelen van het vegetarisme maar wilde toch nog even wat toevoegen.

Dat we als mens zowel vlees als planten kunnen eten (en in deze zin dus omnivoor zijn)
wil natuurlijk niet zeggen dat we beide moeten eten. Een mens kan ook leven zonder vlees te
eten. Dat is een keuze die de mens nu voor zichzelf kan maken. Ik las een tijdje geleden iets over "bewuste evolutie".
De mens beslist dus zelf of hij zich verder ontwikkeld zich als omnivoor gedragende of herbivoor, wat natuurlijk de
ontwikkeling zelf weer beinvloedt. We hoeven deze keuze niet af te laten hangen van het verleden maar kunnen kijken naar de mogelijkheden die we nu hebben.

_________________
Then you look at me, and I always see, what I have been searching for. I was lost as can be, than you looked at me,
and I am not lost anymore.
Van het nummer "Then you look at me"


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl