Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 23:38:11

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Mandala's
BerichtGeplaatst: 08-01-2006, 18:37:25 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-01-2005, 23:07:13
Berichten: 100
Locatie: Leeuwarden
Hallo allemaal,

Heeft iemand van jullie ervaring met het tekenen en/of schilderen van mandala's?
Volgens psychiater Jung schijnt dit een doeltreffende methode te zijn om je onderbewustzijn te 'projecteren'.
Het is wel grappig dat men denkt dat het bewustzijn uit ringen bestaat, immers tijdens een Bijna Dood Ervaring komt men ook in een tunnel (trechtervorm).

Ben benieuwd :D

Groeten,

Kyran

http://en.wikipedia.org/wiki/Mandala


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 08-01-2006, 19:26:33 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 04-09-2005, 20:20:20
Berichten: 67
Locatie: maastricht
Ik kleur/teken vaak mandala's, er staan er heel veel op internet die je kunt uitprinten en dan inkleuren, ze projecteren idd je onderbewustzijn (mooi gezegt trouwens :wink: ) Je pakt onbewust de kleuren die je op dat moment nodig hebt, heel fijn, ik kan vaak mijn gevoelens niet goed uiten en op die manier gaat dat wel :)

-xxx- Just me.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 08-01-2006, 19:31:38 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-11-2005, 12:54:13
Berichten: 491
Locatie: Katwijk
Heej Kyran,

Ik ben er onlangs achter gekomen dat ik onbewust ook mandala's teken, of in ieder geval een soort van mandala's. Vaak zijn het tekeningen met geometrische vromen die ik maak, aangevuld met juist heel natuurlijke vormen. Ik denk dat je je niet teveel moet concentreren, maar gewoon een potood op moet pakken en gewoon moet doen wat goed voelt. Dat doe ik tenminste.
Nu ik er wat meer op let merk ik wel dat het erg rustgevend is voor me....
Gewoon doen, lijkt me!!

Liefs,

SupernovA

_________________
When the sun sleeps......it's time to dance in the dark.......dance with me....


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 06-05-2006, 18:20:07 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 06-05-2006, 18:05:54
Berichten: 25
Locatie: Leeuwarden
Mijn tante heeft paranormale wetenschappen gestudeerd en daarbij kwam het onderwerp mandala's ook aan de orde. Ze vertelde mij dat je het beste geen mandala's van internet/ boekjes kunt inkleuren, maar dat je beter je eigen kunt tekenen. Door mandala's van anderen in te kleuren, houd je je schuil achter de gevoelens van anderen. Door ze zelf te tekenen kun je tot je eigen gevoelens komen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 06-05-2006, 19:07:41 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-05-2006, 13:37:45
Berichten: 1046
kan iemand me uitleggen wat dat precies zijn :oops:
of een tekening inscannen en hier neer zetten ??

ben heel erg benieuwd!!

gr kar

_________________
Love is a Verb!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 07-05-2006, 00:36:49 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
Wel, het zijn eigenlijk gewoon tekeningen met een middenpunt. Alles wordt vanuit het midden getekent. Daarnaast is alles vaak ook symmetrisch om de vorm te benadrukken.

Men begint met een cirkel tekenen (met een passer of een bord of iets dergelijks), vervolgens kun je in die cirkel nog geografisch (wiskundig) te werk gaan als je dat wilt (met je passer bijvoorbeeld).

Hieronder wat voorbeelden:

Afbeelding
Tibetaanse mandala

Afbeelding


Hier kan je een beknopte online cursus vinden...


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 12-07-2006, 11:08:25 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-06-2006, 09:34:23
Berichten: 135
Locatie: Geldrop
Hey wat grappig,

Ik kom er nu achter dat ik vroeger toen ik een jaar of 14 was dus mandela's tekende! :)
Ik werd vroeger in de klas heel erg gepest. En in wiskunde was ik zo slecht in, en door dat alles voelde ik mij zó kut, dat ik van mijn wiskunde schrift mijn tekenschrift maakte. En dan maakte ik telkens van zulke mandela's, doordat ik bij mezelf had ontdekt dat ik vanuit het midden dus rond kon tekenen :)

In het begin tekende ik alleen maar rechthoekige vormen, met potlood en liniaal. En ik kleurde alles zwart-wit in. Later ging ik meer kleuren gebruiken, maar ik vond dit eigenlijk niet zo mooi als mijn zwart-witte.

Ze werden ook steeds groter en ingewikkelender. Geen enkele mandela is het zelfde, ze zijn allemaal uniek.
Het gaf mij toen die tijd erg veel rust. Kon ik het gezeik en het gepest een beetje vergeten. Ik was er in mijn eigen wereldje. In mijn wereldje waarin in zelf kon creeëren wat ik wilde :)

Nooit geweten dat ik dus mandela's tekende haha :lol:

Liefs van kletskevertje :wink:

_________________
Het leven is een ;-)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 15-07-2006, 23:55:13 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
Ja, mandala's tekenen wordt meestal gezien als het spirituele omzetten in het materiele. Zegmaar een contactpunt tussen die twee werelden.

Als je geinteresseerd bent, mijn moeder geeft les in mandalatekenen en ze woont in midden-Limburg. Dan moet je maar ff PMen...


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 05-09-2009, 02:36:21 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 05-09-2009, 02:32:56
Berichten: 1
ik heb de volgende gelezen over hoe Mandala's zijn slecht en God gaat ons hiervoor straffen. Klopt dat? Hier is wat ik heb gelezen. http://jiesju.hyves.nl/blog/26566905/Mandala_s/exPg/


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 05-09-2009, 09:32:48 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
@ 333:

(NB: is het "toeval" of 'bewust' de 'helft' van 666 ???)

Wat je ook wel of niet doet: er is altijd wel een geloofsfanaat die beweert dat het "verkeerd" is vanuit de visie van zijn/haar geloofsovertuiging. ls je daar allemaal rekening mee moest houden, zat je de hele dag alleen nog maar op je knietjes te bidden omdat al het andere wel door deze of gene afgekeurd wordt. Gelukkig mogen we nog steeds ZELF onze keuzes maken.

Op de door jou aangehaalde hyves, is vermeld dat het "het is een manier om in contact te komen met de geestelijke wereld". Misschien hebben ze DAT niet helemaal goed begrepen en verwarren ze (zoals dat in geloven wel vaker gebeurt) HUN angst voor 'geesten' met de 'geestelijke belevingswereld die elke mens heeft'. Want juist op dat laatste zijn manadala's gericht: het is een methode om je onbewuste/geestelijke zaken een beetje naar buiten te krijgen (zoals er meer van die methodes zijn).

Als je even de moeite neemt om naar het profiel van die Joyce van Ommen te kijken, dan zie je al snel dat hier "HET" geloof spreekt (gereformeerd nog wel). Op de vraag 'geloof' antwoord deze misleide meid: "Heb ik niet!! Mijn geloof is geen religie maar een levende relatie met God!!". Dat zegt mij al genoeg.

Ik zou maar niet al te serieus kijken naar wat deze meid allemaal op haar hyves plakt.

@ IJsvisje:


Citeer:
Mijn tante heeft paranormale wetenschappen gestudeerd [...]

Euh ... waar studeer je dat?

groetjes, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 05-09-2009, 12:26:57 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Als ik een mandala zie, dan zie ik ten eerste kleuren, ten tweede vormen. Daaruit maak ik op dat het gewoon om een bepaalde kunstvorm gaat.
Kennelijk wordt aan deze vorm een bovennatuurlijke kwaliteit toegeschreven door sommigen, maar het is
A: een menselijke activiteit die praktisch gezien niet verschilt van tekenen, schilderen of poëzie,
B: niet direct aannemelijk dat die ene specifieke kunstvorm een speciale kwaliteit moet hebben, enerzijds omdat het menselijk handelen is, anderzijds omdat er zat ander handelen is waaraan klaarblijkelijk níét die kwaliteit wordt toegeschreven.

A leidt naar dingetjes als deze, lijkt mij: dat menselijk handelen als zodanig geen bovennatuurlijke waarde in zich draagt. Het is praktisch, geen metafysische bezigheid. Kennelijk wordt ook niet de handeling zelf als iets bijzonders gezien, maar juist het doel van die handeling, dus de mandala. Dat vind ik uitermate vreemd. Hoe kan een fabricage vanuit zichzelf een bovennatuurlijke kwaliteit krijgen?

B leidt m.i. naar het volgende, namelijk:
Waarop het idee berust dat het maken van mandala's die kwaliteit moeten hebben;
komen ze bij alle vormen van mandala's, dan dien je toch nader te bepalen wát dan onder een mandala verstaan moet worden, aangezien de ene niet de andere is;
als de kunst van het mandalamaken een bovennatuurlijke kwaliteit heeft, waarom zou dat dan niet gelden voor andere kunstvormen;
is de specifieke kwaliteit van de mandalakunst inderdaad van bovennatuurlijke aard, of valt daar meer over te zeggen, b.v. vanuit psychologisch perspectief?

Etc.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 05-09-2009, 12:35:27 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-06-2006, 09:34:23
Berichten: 135
Locatie: Geldrop
Mijn mening is dat kunst in de breedste zin van het woord allemaal een bovennatuurlijk karakter heeft. Dat kan inderdaad door het tekenen van mandela's, maar kan net zo goed ook muziek zijn, poëzie, schrift of een knutselwerk. Het gaat om de energie die erin gestopt wordt. Ik zie het namelijk zo: het bovennatuurlijke is alles. Alles wat energie geeft en/of ontvangt.

Wat ik bij mijzelf ervaren heb tijdens mijn mandela tekeningen is dat ik het gevoel had in een hoger bewust zijn te komen. Ik kon dingen loslaten, en mezelf als het ware bevrijden van dingen waar ik last van had.
Maar ik kan mij goed voorstellen dat mensen dit ook met muziek kunnen ervaren, of poëzie of wat dan ook.
Het is dan wel allemaal menselijk handelen. Maar in dat menselijk handelen zit nou net de kracht van het bovennatuurlijke. Dat is zoals ik het zie :wink:

_________________
Het leven is een ;-)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 05-09-2009, 14:17:32 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
@ Kletskevertje,

Als je het zo stelt, wát is er dan nog bovennatuurlijk aan? In ieder geval kan het niet meer mystisch zijn. Als het in alle expressie zit, als het ook in de mens zelf vervat zit, wat is er dan nog bovennatuurlijk? Kan het dan niet zo zijn, dat het eigenlijk het menselijk bewustzijn zélf is, dat voor de gewaarwording, bewustwording e.d. zorgt? Kortom, is het dan niet de aan de mens eigen geesteskracht die zich ontplooit?

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 05-09-2009, 14:48:27 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Ben het dus helemaal met Vyu eens: Mandala's tekenen (en allerlei andere expressieve) kunstvormen) geven hooguit uiting aan hetgeen afspeelt in het onderbewuste en is niet iets 'bovennatuurlijks'.

In het kader van 'afspiegeling van het onderbewuste' zou je dus kunnen stellen dat het het 'geestelijke' (in de betekenis misschien van de spirituele) bezigheden zichtbaar kan maken. Van daar ook dat veel psychologen gebruik maken van expressievormen.
Daar is NIETS bovennatuurlijks aan.

Natuurlijk kun je heel veel energie steken in je expressieve bezigheden maar ook dat maakt die bezigheid niet 'bovennatuurlijk'.

Dat veel mensen (en helaas ook veel therapeuten) een bovennatuurlijke of zelfs metafysische waarde aan specifiek mandala tekenen toekennen is hun eigen verantwoording en daarmee is het nog niet waar. Ik zie het eerder als een jammerlijke dwaling van mensen die geen helder zich hebben op waar ze mee bezig zijn of een (bewust of onbewuste) vorm van 'misleiding'.

Overigens wordt in de antroposofie het 'nat op nat' schilderen gebruikt als uitingsvorm en wordt ook daar uitgegaan van de weerspiegeling van de innerlijke mens.

groet, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Mandala's
BerichtGeplaatst: 05-09-2009, 16:24:27 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-06-2006, 09:34:23
Berichten: 135
Locatie: Geldrop
Gut, ik denk dat het er dan misschien aan ligt wat je onder 'bovennatuurlijk' verstaat :wink: Ik dacht namelijk dat jullie bovennatuurlijk verstonden als 'spiritualiteit' maar misschien zien jullie dit anders?
In elk geval, zoals ik het zie, zie ik spiritualiteit in alles, dat bedoelde ik er eigenlijk mee. Wat bovennatuurlijk is? voor mijn gevoel bestaat dit niet (alleen misschien in je fantasie). Maar kan dat jullie dat anders zien :)

_________________
Het leven is een ;-)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl