Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 20:07:55

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 01-11-2009, 18:28:18 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-05-2009, 14:13:18
Berichten: 1046
Locatie: Groningen
Selchts 55% van de mnesen kan dit lzeen:
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinrietsiet mkaat
het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn,
het einge wat blegnaijrk is
is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse
patals saatn. De rset van de ltteers mgoen
wllikueirg gpletaast
wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot
odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

_________________
๏๏ ๏̯͡๏ 。◕‿◕。 ツ ಠ_ಠ


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 01-11-2009, 18:56:14 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-04-2009, 17:46:00
Berichten: 299
Alppejte eijte :wink:

_________________
'Every wall is a door' ~ R.W. Emerson


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 03-11-2009, 18:57:57 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 02-11-2009, 23:13:53
Berichten: 42
ik lees het gewoon alsog het gewone tekst is hahahaha


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 04-11-2009, 09:18:27 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Dit is dus een heel normaal verschijnsel.

De "grap" ligt in het volgende: vanaf het moment dat we leren lezen, leren we eerst letters (eigenlijk: letterbeelden) te herkennen en naarmate we verder komen, leren we woorden (eigenlijk: woordbeelden) te herkennen.
We trainen dus eigenlijk onze hersenen het gehele woord als een soort 'plaatje' te herkennen en dan vertalen onze hersenen het naar het achterliggende begrip.
Als je nog een stap verder gaat (bijvoorbeeld bij snellezen) leer je zelfs delen van of gehele zinnen te herkennen (eigenlijk: zinbeeld).

Wat we dus doen is een hele reeks 'plaatjes' bekijken die onze hersenen vertalen naar wat er staat. Als je goed kunt lezen, lees je dus geen losse letters en zelfs geen woorden, je bent plaatjes aan het kijken.

Nu heeft onderzoek aangetoond (ik meen in Engeland maar dat weet ik niet zeker) dat onze hersenen voornamelijk reageren op de eerste (of eerste 2) en laatste (of laatste 2) letters om te "gokken" wat het woord en dus de betekenis daarvan is. Door 'leeservaring' leren je hersenen zelfs de woorden met elkaar in verband te brengen en zo het meest waarschijnlijke woord (en dus de betekenis ervan) te bepalen.

Alles bij elkaar komt dat er op neer dat bij korte woorden de eerste en de laatste letter en bij langere woorden de eerste 2 en laatste 2 letters op de juiste plaats moeten staan en dat het helemaal niet uitmaakt hoe de rest van de letters door elkaar zijn gehusselt zolang de juiste letters zijn gebruikt en het juiste aantal letters is gebruikt. Onze hersenen "lezen" (eigenlijk: vertalen) een dergelijke tekst zonder problemen.

Bij mensen die dat niet lukt, zou je daardoor de conclusie kunnen trekken dat ze onvoldoende lezen (te weinig leeservaring hebben) OF dat er een probleem is met letter-/woordbeeld herkenning zoals dat veelal bij mensen met een dyslexie probleem voorkomt.

Dit soort teksten heb ik nog wel eens tijdens mijn lessen gebruikt en als je vooraf niets zegt over wat je gaat doen en iemand ene geprojecteerde tekst laat lezen, doet die dat doorgaans zonder problemen en merken ze pas als ze allang aan het lezen zijn dat er 'iets' aan de tekst niet klopt.

groet, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 05-11-2009, 22:07:51 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-05-2009, 14:13:18
Berichten: 1046
Locatie: Groningen
interessant DT
het is eigenlijk een beetje te vergelijken met de woorden van chinezen
ook een soort plaatjes
of heb ik dat mis

_________________
๏๏ ๏̯͡๏ 。◕‿◕。 ツ ಠ_ಠ


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 05-11-2009, 22:11:38 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 28-09-2009, 18:25:11
Berichten: 10
Locatie: Den Haag
Ik lees het alsof alles normaal op zijn plaatst staat haha wat leuk :wave:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 06-11-2009, 06:33:27 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
@ Daydream:
Lezen is in elke taal hetzelfde: herkenning van plaatjes. Bij ons zijn die relatief simpel (elke letter een eigen plaatje) en bijvoorbeeld bij Chinezen zijn die behoorlijk complex (een teken kan een hele zin aan uitleg omvatten). Maar inderdaad: het blijft beeldjes herkennen en door je hersenen late interpreteren.
Aangezien je dat basale herkennen het gemakkelijkst aanleert in je vroege jeugd, kun je dus ELKE taal leren die je wilt als je in je vroege jeugd deze voorgeschoteld krijgt. Op latere leeftijd is dat veel lastiger.
Als je een kind vanaf de geboorte 2 of 3 talig opvoed en ook voorziet van de bijpassende teksten en daarin een stukje onderwijs geeft, leert dat kind zonder problemen meerdere talen. Maar ook: een Nederlands kind dat je in China opvoed en Chinees onderwijs geeft, zal probleemloos en volkomen vloeiend Chinees leren (met een klein probleem in de uitspraak omdat ons westerse strottenhoofd daar minder voor geschikt is).
Als je 18 bent en je moet op school opeens Grieks of Latijn leren, heb je daar (doorgaans) enorm meoite mee (nog los van het leren van Cinees, Japans, enzovoort).

groet, DT/Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 06-11-2009, 21:38:01 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Jammer dat DT me al het gras voor de voeten wegmaait :(

Om de reden van woordherkenning wordt wel eens gepleit voor de optie om de spelling zo aan te passen, dat je simpelweg schrijft wat je zegt. Kortom, spellingsrampen zoals in de 16e eeuw :P . Eigenlijk is dé reden om dit toch niet te doen van morfologische aard: door bepaalde schrijfwijzen te behouden blijft de verwantschap tussen woorden herkenbaar. Denk hierbij aan /hond/ > [honden], terwijl je hond uitspreekt als [hont]. Een tweede punt is dat alles schrijven zoals je het uitspreekt eigenlijk moet resulteren in een schrift van algauw 40 lettertekens i.p.v. 26.

Wat betreft het herkennen van woorden, dat is dus zeker van toepassing op geschreven taal. Heel anders werkt het echter bij gesproken taal. Tests wijzen uit dat wanneer zinnen uitgesproken worden met een sterk afwijkend intonatie-patroon, dat men dan 90% niet meer kan verstaan, óndanks dat ieder woord zelf de juiste beklemtoning heeft.
Dat vind ik dan weer leuke observaties.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 06-11-2009, 22:23:12 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 26-10-2009, 15:09:11
Berichten: 65
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Kan het gewoon lezen, en dat voor iemand met dyslexie!! :shock: :lol:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 07-11-2009, 13:21:44 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 02-11-2009, 23:13:53
Berichten: 42
Misschien lees je het juist makkelijker omdat je dyslexie heb... dus normale taal voor jou whahhahaha sorry ko het niet laten, rot grapje!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 07-11-2009, 13:32:16 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 26-10-2009, 15:09:11
Berichten: 65
Locatie: Berkel en Rodenrijs
whitespirit schreef:
Misschien lees je het juist makkelijker omdat je dyslexie heb... dus normale taal voor jou whahhahaha sorry ko het niet laten, rot grapje!


Ja wie weet!! Lees eigenlijk nooit het hele woord dat ergens geschreven staat. :oops:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 12-11-2009, 15:11:02 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-03-2006, 20:49:43
Berichten: 4321
Locatie: Oldenzaal
Vyu schreef:
Jammer dat DT me al het gras voor de voeten wegmaait :(

Om de reden van woordherkenning wordt wel eens gepleit voor de optie om de spelling zo aan te passen, dat je simpelweg schrijft wat je zegt. Kortom, spellingsrampen zoals in de 16e eeuw :P . Eigenlijk is dé reden om dit toch niet te doen van morfologische aard: door bepaalde schrijfwijzen te behouden blijft de verwantschap tussen woorden herkenbaar. Denk hierbij aan /hond/ > [honden], terwijl je hond uitspreekt als [hont]. Een tweede punt is dat alles schrijven zoals je het uitspreekt eigenlijk moet resulteren in een schrift van algauw 40 lettertekens i.p.v. 26. .


Daar heb je dus een ander schrift voor, phonetiek. Ik heb het alleen voor de Engelse uitspraak gehad, maar het is ontzettend interessant.

http://www.lingolex.com/phonet.gif

_________________
Heb uw naaste lief, want dat ben ik!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 12-11-2009, 20:59:14 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Ik heb lessen fonetiek en fonologie. Het schrift dat hier gehanteerd wordt, dus voor de directe weergave van uitspraak, is het IPA: International Phonetic Alphabet. Die tekens moet ik leren :|

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 14-11-2009, 22:52:30 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-03-2006, 20:49:43
Berichten: 4321
Locatie: Oldenzaal
Die tekens ken ik al. ;) Afgelopen jaar een tentamen over gehad.
Gewoon veel oefenen, veel transcripties doen.

_________________
Heb uw naaste lief, want dat ben ik!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: probeer het maar te lezen
BerichtGeplaatst: 05-12-2009, 22:19:03 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
55% van de mensen kan dit lezen?
Mensen?
Nederlanders?
Inwoners van Nederland?
Want iedereen hier kan het gewoon lezen :p
Hebben ze het op immigranten getest ofzo >.<


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl