nico schreef:
Veel mensen hebben moeite om in het hier en nu te leven en leven of in het verleden of in de toekomst. Dit komt m.i. met name door mentale en emotionele activiteit; denken, denken, denken en voelen, voelen, voelen en dit niet los kunnen laten.
Met gedachten en herinneringen leven mensen nog in het verleden en hebben mensen soms moeite om dit en de daarmee gepaard gaande emoties zoals boosheid, frustratie, verdriet, somberheid, ontevredenheid, schuldgevoel, wrok etc los te laten. En met gedachten, fantasieën, verwachtingen en dromen en angst leven mensen soms makkelijk in de toekomst en houden daar zich vervolgens aan vast. In beide gevallen gaan mensen dus aan het hier en nu voorbij en worden mensen afgeleid of laten ze zich afleiden van het Nu.
Volgens mij is het fysiek niet mogelijk om buiten het nu te leven. Als je aan de toekomst denkt dan denk je in het nu aan de toekomst. Uiteraard is het een beetje flauw om dit zo te stellen maar het geeft wel een beetje weer wat ik van de term "leven in het nu" vindt. Zo heb ik lang geleden ook eens wat boeken van Eckhart Tolle gelezen. Hij beschrijft alles erg mooi maar een goede onderbouwde verklaring heb ik niet gevonden. En zolang ik deze niet heb gevonden zal ik blijven zoeken. Dit is overigens ook precies wat je al aangaf. Maar persoonlijk denk ik dat men met "leven in het nu" bedoeld dat jijzelf de keuze hebt waar je je aandacht op richt mits je je bewust genoeg bent. Ben je niet bewust genoeg dan voel/hoor/ruik/proef/denk je van alles maar heb je niet echt door dat dit allemaal gebeurd en wordt het een verstrooide soep waar je eigenlijk niets nuttigs mee kan.
nico schreef:
Dan is het niet geheel onterecht opgemerkt, Avuso, dat het niet eens zo gek zou zijn om te leren je niet te laten afleiden van het nu. En hoe doe je dat inderdaad?
Wat mij betreft, is het allemaal niet zo ingewikkeld. Mijn ervaring leert dat er een manier is om direct een enkele reis naar het hier en nu te boeken en dat gaat via observeren.
Door je zintuigen in te schakelen en te observeren wat er zich allemaal in het hier en nu aandient en wat er verschijnt in je bewustzijn kun je heel makkelijk in het hier en nu komen en blijven. De Mindfulness kan zeker hier een hulpmiddel bij zijn. Immers dan ben je bezig om iets met volledige aandacht en bewust iets te doen. Dit alles lukt nog beter wanneer je in het huidige moment zowel het verleden als de toekomst kan loslaten/loslaat.
Hier geld denk ik ook weer dat je altijd al in het huidige moment bent. Als ik dan mijn aandacht richt op mijn directe omgeving en op het geen ik mee bezig ben. Dan zal dat best wel lukken. Maar zolang ik niet de kennis heb over hoe mijn bewustzijn/aandacht werkt en hoe ik zelf de keuze heb om mijn aandacht op iets te richten dan zal ik binnen erg korte tijd weer afgedwaald zijn. Niet omdat ik het wil maar omdat ik niet weet hoe of dat ik mijn aandacht kan sturen. Overigens heb ik stiekem zelf het observatie trucje wel onder de knie, dus ik doel hier meer op de zoektocht naar het trucje welke mensen kunnen doorlopen.
Daarnaast gaat het volgens mij altijd om een retourtje en niet om een enkele reis. Je kunt immers nooit je hele leven alleen maar passief observeren. Er gaat een moment komen dat je honger hebt en dan zul je moeten plannen hoe je in de toekomst aan eten gaat komen. Daardoor zal je ook je huidige activiteit moeten onderbreken. Want je denkt dan vanzelf aan het verleden omdat je de laatste keer door ging zonder te eten en dat leverde uit eindelijk ook problemen op. Je kunt je dus niet oneindig bezig houden met het heden anders zouden mensen met geheugen verlies hier totaal geen last van hebben en zou je geheugenverlies een "gave" kunnen noemen wat het natuurlijk niet is. Als je de term "leven in het nu" letterlijk opvat dan zal dit dus enkel problemen opleveren.
Citeer:
Het feit dat je in het hier en nu leeft wil niet zeggen dat je het vermogen verloren hebt om (vakantie)plannen te maken. Integendeel. Ik ga binnenkort een midweek Rome boeken en ik kan er wel naar uitkijken en als ik het geboekt heb zal ik er ongetwijfeld regelmatig fijne gedachten over hebben, maar ik blijf er niet in hangen door er helemaal naar toe te leven en te wensen dat het al zover was. Nee hoor, dat komt vanzelf, ik laat het daarna gewoon weer los tot het zover is.
Zie mijn vorige opmerking over het retourtje ipv een enkele reis. En over de keuze om zelf je aandacht te kunnen richten. Zou je er naar streven om zoveel mogelijk in het nu te leven (ervan uitgaande dat dat de optimale staat is) dan kan het gene je hierboven verteld iets zijn dat je wilt ontwijken. Denk je aan die mooie vakantie die komen gaat dan ben je immers niet meer met je aandacht bij het hier en nu. Ook al duurt het maar even en blijf je er niet al te lang mee bezig.
Citeer:
Een motief om dingen te ondernemen kan o.a. zijn om prettige dingen te doen of om een prettig vooruitzicht te hebben of om iets te doen wat je een aangenaam gevoel geeft. Want ja, als je d’r hier eenmaal toch bent in dit leven dan is het toch prettig om de tijd zo aangenaam mogelijk te maken voor jou als persoon.
Hiervoor gaf je aan dat als je in het hier en nu leeft je meer leeft vanuit acceptatie. Als je dus accepteert dat je huidige situatie prima is waarom zou je dan nog naar iets streven dat prettiger is dan de huidige situatie? Dan kom je toch weer terug bij de zoektocht naar iets beters/mooiers/anders en deze zoektocht was toch beëindigd met de "leven in het nu" situatie?
Citeer:
Het gekke is, wat ik gemerkt heb, dat ik dan veel minder nadenk en meer vanuit mijn intuïtie en mijn gevoel praat. Het lijkt dan allemaal makkelijker te gaan, alsof je in een flow komt. Wat mij ook geholpen heeft bij dit proces is onder andere meditatie, Mindfulness, en Thai Chi. Dat zijn ook manieren om te leren om in het hier en nu te komen/blijven.
Uiteraard lijkt het dan makkelijker te gaan en voor een groot deel zal het ook werkelijk makkelijker gaan. Maar is de makkelijkste weg ook de beste weg?