Hey Gertjan,
Citeer:
Mooi geschreven, rest de vraag waarom we dan met z'n allen op zoek zijn terwijl we al er volgens jou al zijn.
Dat is Egogerelateerd. De reden daarvan ligt in het Ego. Vanuit onbewustheid: er niet van bewust zijn dat het gezochte niet buiten jezelf gevonden kan worden.
Citeer:
Ik denk dat het zoeken juist de bedoeling is omdat wat jij schrijft waar is.
Een zoektocht kan heel nuttig zijn, schreef ik al. Maar niet zo zeer omdat je zult vinden wat je zocht, maar om te doorzien dat het zoeken je niet zal brengen wat je zocht.
Citeer:
We zijn verlicht.
Dit is even lastig. In mijn visie is niemand Verlicht. Het is niet gekoppeld aan een persoon en tegelijkertijd is iedereen het.
Citeer:
De vraag is dan waarom zijn wij hier dan op aarde?
Die vraag kan ieder voor zich beantwoorden. Mijns inziens ivm “Zelf”verwerkelijking en realisatie van de waarheid.
Citeer:
Niet om te ervaren dat we al verlicht zijn, want dat wisten we al voordat we aan dit avontuur begonnen.
Nee hoor, dat zijn we juist vergeten. Anders had men niet hoeven te zoeken.
Citeer:
We zijn hier omdat we in materie willen ervaren dat we verlicht zijn, naar die combinatie zijn we op zoek.
Kán. Mooie uitleg over hoe jij dat ziet. Hoe ik daar tegen aankijk is: vanuit eenheid dualiteiten te ervaren en vervolgens te (her)ontdekken dat die dualiteiten gewoon illusies zijn en er altijd eenheid is geweest.
Citeer:
Met die zoektocht is niks mis.
Klopt. Mee eens. Daar hoeven we in principe ook geen oordeel over te hebben. Het kan best een functie hebben.
Citeer:
Je hebt gelijk dat er niks anders bestaat dan het nu, maar daar gaat het nu juist niet om.
Niet? Volgens mij gaat het daar nu namelijk juist wel om, en dat schrijf je zelf later in je reactie ook: “Het nu is het belangrijkste wat er is”. Je lijkt jezelf hierin wat tegen te spreken.
Citeer:
Juist door een heden, een verleden en een toekomst te ervaren ontdekken we dat er een "nu" is.
Met andere woorden: binnen de dualiteiten ontdekken we die eenheid. We komen erachter dat verleden en toekomst niet bestaan, maar alleen als gedachten of herinneringen.
Citeer:
Uiteindelijk komen we uit bij de verlichting,
Wat mij betreft
komen we “uiteindelijk” niet uit bij Verlichting, daar ben je al. Je zou het eerder andersom kunnen zeggen: verlichting komt uiteindelijk uit bij ons.
Citeer:
maar dan hebben we alles wat er te onderzoeken viel onderzocht, niet eerder, niet later.
Juist dat, “alles” onderzoeken wat er te onderzoeken valt hoeft niet nodig te zijn.
Citeer:
Wanneer je alleen in het heden leeft in het nu dan is er geen reden om te zorgen voor je lichaam.
Ben ik niet met je eens. Wellicht juist wel meer reden om te zorgen voor je lichaam, juist om dat je het dan bewust bent. Het zorgen voor je lichaam gebeurt gewoon. In mijn praktijk zie ik juist dat wanneer mensen meer in het hier en nu komen dat ze dan juist meer voor hun lichaam en geest gaan zorgen.
Citeer:
Wanneer er alleen het nu is dan zou het lichaam niet slijten, dan zou het geen honger krijgen, dan zou het niet ziek worden.
Hierin verschillen we van mening. Binnen het eindeloze nu slijt het lichaam gewoon. Het nu is een grenzeloos nu; een constant nu, waaarin onder andere ook ziekte kan verschijnen.
Citeer:
Juist deze elementen zorgen ervoor dat we zijn gaan nadenken.
Ik zie geen verband.
Citeer:
Alle polariteiten zorgen ervoor dat er geen constante is.
Ook hier kan ik me niet in vinden. Blijkbaar is er voor jou schijnbaar geen constante. Die is er wel! Dat is die eenheid; het bewustzijn, het bewust ZIJN.
Citeer:
Deze dagen ons continue uit om ons aan te passen.
We worden m.i. niet “uitgedaagd”. Hier ga jij er van uit dat er een iemand is die zich uitgedaagd voelt en zich kan aanpassen of die besluit om zich ergens aan aan te passen. Het gebeurt gewoon.
Citeer:
Het leven blijft dus ontdekken en zoeken,
Dat is dus je eigen conclusie, maar kan ook een teken zijn dat je de boodschap niet helemaal begrepen hebt. Zoeken hoeft dus eigenlijk niet meer. Zoeken naar wat dan?
En ja, als je dan toch zo graag iets wil/moet zoeken/vinden, “zoek dan wat de wijzen zochten”.
Citeer:
maar wanneer je dit doet door zoveel mogelijk de aandacht op het nu te richten op het moment
Mensen willen vaak maar bezig gaan en dingen doen en over dingen nadenken en acties ondernemen. Maar daar hoef je juist niets voor te doen: je aandacht op het hier en nu richten. Dat heeft niets met denken of doen te maken, maar met ZIJN. Het is er al.
Citeer:
dan zal de zoektocht eenvoudiger verlopen.
Het eenvoudigste is, wat doorzien dient te worden, dat het met inzicht en bewustzijn te maken heeft (dat het gezochte niet buiten jezelf gevonden kan worden)en niet met denken, zoeken of doen, maar meer met ontwaken en realisatie. Dan stopt de zoektocht vanzelf; eenvoudiger kan niet.
, groeten Nico