Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 18:51:18

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: wat als je intuitie ' kwijt' is?
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 23:19:45 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-05-2010, 22:26:01
Berichten: 2
Ik las net in een topic foto's lezen zie het nut niet want je weet toch zelf wel wie je bent.. en ik dacht ja natuurlijk.
Dit deed me nadenken...
Wat doe je als je heel je intuitie/ gevoelens ' kwijt' bent?
Dat je niet meer weet wie je bent wat je drijft of wat je tegenhoud?
Kan het zo zijn dat je totaal ben afgesloten of juist te overprikkeld?
Kan het zijn dat van de ene op de andere dag je niet meer weet wie je bent?
En wat doe je eraan?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-08-2010, 00:35:27 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Dat kan,

dan gaat men doorgaans naar de psycholoog/psychiater.

Edit:

Ik bedoel dit niet als dooddoener van het topic. Ik vind het mooie vragen. Maar het is nu eenmaal zo dat de dingen die je beschrijft vaan het gevolg of de oorzaak zijn van psychiatrische problematiek... Daarom de psycholoog/psychiater...

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21-08-2010, 16:31:18 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Wat mij betreft heeft Truitje al meteen de kern te pakken, al valt er nog wel het één en ander over de vragen te zeggen.

Citeer:
Wat doe je als je heel je intuitie/ gevoelens ' kwijt' bent?
Naar mijn mening is het niet vruchtbaar om zowel intuïtie als gevoelsleven onder één noemer te plaatsen ofwel ze over één kam te scheren.
Gevoelens zijn innerlijke roerselen waarvan de precieze motieven niet altijd helder zijn of die een dubbele agenda hebben. Zoiets heb je bijvoorbeeld bij complexen, maar eigenlijk bij zoveel. Ik zeg dat, omdat ik ervan overtuigd ben (at the moment) dat onze psyche een samenhangsel is van tekens die naar elkaar verwijzen, zodat een gevoel altijd iets op de achtergrond heeft werken.

Daarnaast is intuïtie doorgaans iets dat neutraler begrepen wordt. Het gaat ook wel onwillekeurig, en het is denk ik een systematiek waarbij input uit de omgeving via het onderbewustzijn opgepikt wordt (het bewustzijn als geheel pikt altijd veel meer op dan alleen datgene wat we cognitief ervaren).

Als ik voor een groot zwembad sta, en mij gevoel zegt dat ik er niet in wil springen, dan is dat iets van een compleet andere orde (namelijk het gevoelsleven), dan wanneer ik met iemand in gesprek ben en het 'gevoel' heb dat diegene gefrustreerd is (intuïtieve gewaarwording).

Nu is het verschijnsel apathie wel een beschreven iets, maar in hoeverre zoiets écht is, is de vraag. Voor intuïtie geldt hetzelfde. Zoiets kun je volgens mij niet aanschaffen of verliezen.

Citeer:
Dat je niet meer weet wie je bent wat je drijft of wat je tegenhoud?
Mensen die op zoek zijn 'naar zichzelf' zijn naar mijn bescheiden mening mensen die de plank misslaan en zichzelf voorbij lopen.

Citeer:
Kan het zo zijn dat je totaal ben afgesloten of juist te overprikkeld?
Zoals gezegd is apathie een beschreven iets. Ook al ben ik geen psycholoog, toch denk ik dat het terecht is om vraagtekens te stellen bij de mogelijkheid om wérkelijk volledig gevoelloos te zijn. Wat de overprikkeldheid betreft, zoiets noemt men stress.

Citeer:
Kan het zijn dat van de ene op de andere dag je niet meer weet wie je bent?
En wat doe je eraan?
Mocht zich ooit zoiets absurds voordoen, dan kan ik maar één ding zeggen: veel sterkte ermee!
NB: wat Truitje schrijft.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21-08-2010, 19:38:28 
Ik denk dat je alleen op zoek moet om het weer terug te krijgen. En dat je daar voorspoed en tegenspoed moet doorstaan.

Even over dat wat je schreef over het wie ben ik-onderdeel.
coco schreef:
Ik las net in een topic foto's lezen zie het nut niet want je weet toch zelf wel wie je bent.. en ik dacht ja natuurlijk.

In het wie ben ik-topic plaats je een foto om te kijken of anderen verder kunnen kijken naar je ziel. Vaak weet je sommige dingen niet van jezelf. Het houd zich verborgen in het onbewuste of je dwingt het onbewust af. Vaak kun je dat zelf niet zien, maar anderen die jou niet kennen kunnen zoiets zien in bijvoorbeeld de weerspiegeling van de ogen.

:kiss: X


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-11-2010, 19:11:28 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2007, 01:21:55
Berichten: 1276
Locatie: Papendrecht,zuid-holland
Nja ik geloof zeker wel dat je volledig je gevoel kwijt kan zijn.
dat je geen contact meer heb met je gevoel..
dat heb ik zelf ook gehad.. mijn broer heeft dat ook.
had het er toevallig vandaag nog over met mn ma.

en over wat truitje zegt.. dat zulke mensen naar een psychiater moeten. pfff.. ben ik ook geweest een jaar lang, is 3 x niks. dus snap echt heel die opmerking niet.
ga liever naar iemand die je begrijpt en die je echt goed kan helpen ipv iemand die je even lekker pilletjes geeft of je in een inrichting pleurt.
je kan beter naar een energetisch therapeut gaan, die echt goed naar de oorzaak gaan

_________________
Ik maak een ontdekkingsreis, met als eindbestemming; mezelf


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-11-2010, 22:39:16 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Butterfly schreef:
en over wat truitje zegt.. dat zulke mensen naar een psychiater moeten. pfff.. ben ik ook geweest een jaar lang, is 3 x niks. dus snap echt heel die opmerking niet.
ga liever naar iemand die je begrijpt en die je echt goed kan helpen ipv iemand die je even lekker pilletjes geeft of je in een inrichting pleurt.
je kan beter naar een energetisch therapeut gaan, die echt goed naar de oorzaak gaan


Heilige makrelen! léés eerst voordat je reageert. Dit is al de tweede keer dat iemand erover is gevallen terwijl ik niets bedoel of suggereer met mijn antwoord. Ik vertel enkel wat mensen meestal doen tegenwoordig. Geen waardeoordeel of wat.

Ik schreef: "Ja dat kán. Mensen gaan hier doorgaans voor naar een psycholoog/psychiater"
Ik schreef niet: "Ja dat kan. Mensen moeten hiervoor naar een psychiater om zich vol te laten proppen met pillen tegen wil en dank en nodigheid in"

En psychologen mogen geen pillen voorschrijven, en psychiaters mogen je niet zomaar een inrichting ingooien.

Sorry maar ik wordt het nou een beetje zat

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-11-2010, 23:37:00 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2007, 01:21:55
Berichten: 1276
Locatie: Papendrecht,zuid-holland
ja dat ken ik.
excuses hiervoor.
maar ik word deze opmerkingen over psychiaters zat..er zullen er vast bij zitten die goed werk doen hoor, maar verder...

bij mij word ook continu gereageerd voordat er goed geleesd word, dus ik begrijp hoe je je voel.

maar zo vatte ik wel je zin op.

_________________
Ik maak een ontdekkingsreis, met als eindbestemming; mezelf


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl