Gevoeligheid...
Het accepteren van mijn gevoeligheid...
Ja, laat ik het zo zeggen dat niemand ooit mij de mond hoeven snoeren omdat ik er nooit iets uitflapte
Ik ben van jongs af aan altijd overweldigt geweest door alle gevoelens die niet van mij waren en heb het gewoon geblokt. Bleef om mezelf, zocht geen aansluiting in de klas en raakte afgezonderd. Maar toen ik op de middelbare kwam, probeerde ik me afzijdig te houden en op dezelfde manier ook deze school door te komen. Omdat deze school groter was dan mijn basisschool heb ik was het nog moeilijker om mezelf ervoor af te sluiten. Ik dacht op een gegeven moment iemand gevonden te hebben die niet constant zijn gevoelens naar mij uitwasemde en trok op school veel met haar op. Tot er op een dag een bak afval over me heen gegooit werd (per ongeluk, we zaten ergens waar de vloer schuin afliep en onze tassen lagen in de weg dus viel diegene erover), aan deze bak vuil en situatie heb ik veel te danken! Ik heb een vriendin gevonden waarbij ik mezelf kan zijn en niet constant mijn muur op moet houden om alle dingen die ik binnen krijg buiten te houden. Thank god! Door haar en mijn onderzoek op het internet wat er op volgde heb ik kunnen aanvaarden hoe ik in elkaar zit en een beetje geleerd de boel buiten te houden en mezelf (meer) te zijn.
Na de middelbare kwam de hbo en ging het mis. Ik was alle vat op mijn eigen gevoelens kwijt en wist niet meer welke emoties, gevoelens, gedachten van mij waren en welke niet. Ik kreeg een gevecht met de examencommisie van de school omdat ik problemen had waar zij geen hulp aan wilde bieden (das onzin, tegenwoordig heeft iedereen dyslectie, kreeg ik te horen) en na twee jaar was ik op en heb ik de "makkelijke" uitweg gekozen, een stapje terug doen. Nou zeg ik makkelijk, want ik ben een perfectionist (toen nog zelfs erger) en kon het van mezelf niet aanvaarden dat ik door mijn gevoeligheid niet kon doen wat ik wilde en het voelde als falen (Ik haat falen
) Ik ben een half jaar lang iedere dag naar de bioscoop geweest om tijd te hebben om na te denken, lekker rustig (heel vaak de hele zaal voor mezelf alleen gehad, hoe relaxt). Ik kwam weer in het reine met mezelf en mijn gevoeligheid en verzette me niet langer meer.
Momenteel voelt mijn gevoeligheid weer aan als een ramp (grote stad, onbekende stad, zielsalleen) maar ik weet dat dit niet zo is en probeer het optimistisch in te zien en denk dat het snel weer beter word. Dit forum helpt ook al erg goed door alleen al over deze dingen te praten. Ik heb van 4 havo tot 2 mbo (dus in totaal 5 jaar) bij iemand gelopen die me heeft geleerd me af te sluiten voor de verschillende prikkels en als dit niet lukt ze te analyseren en goed te kijken welke vanuit mezelf komen en welke van anderen zijn. Al lukt dit tegenwoordig niet meer, heb ik veel van hem geleerd. Maar ik ga denk toch maar terug als ik dadelijk weer in Nederland ben
Over iets meer dan 2 weken start ik op de HAN in Nijmegen met een nieuwe opleiding, ik hoop dat dit een minder druke school is dan in Eindhoven, anders gooi ik na het half jaar het bijltje erbij neer en ga naar Utrecht (hele kleine rustige school), want ik moet en ik zal en ik moet en ik zal persee mijn hbo diploma binnen slepen
(Nee, ik heb geen obsessie
)
Ik hoop zo een beetje de vragen te hebben geantwoord. En anders mag je altijd nog meer vragen