Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 26-11-2024, 05:26:18

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Jaloezie
BerichtGeplaatst: 29-01-2011, 19:06:59 
Feniks
Feniks

Dit is best moeilijk voor me om te vertellen, maar ik ga het toch proberen.

Ik heb erg last van jaloezie.
Als mijn vriend een meisje knuffelt die hij kent of waarmee hij bevriend is, maar die ik niet ken, krijg ik de neiging om haar te wurgen. Dat is eigenlijk vreselijk stom gezien mijn vriend en ik al meer dan vier jaar bij elkaar zijn en ik weet dat hij ontzettend gek op me is.
Ook, als mensen (voornamelijk meiden) gaan zingen vind ik het heel moeilijk om eerlijk te zeggen dat ik het mooi vond terwijl anderen het dan vaak juist wel heel mooi vonden. Ik let op alle kleine foutjes die ik kan vinden (bij degenen met een ontiegelijk arrogante houding maakt het me niet zo veel uit, maar bij degenen die gewoon leuke personen zijn vind ik het ontzettend vervelend). De keren dat ik anderen een compliment geef om het zingen is maar heel zelden, maar dan meen ik het ook.
Bij viool spelen gaat het net zo. Ik vergelijk mezelf steeds met anderen terwijl ik nog maar anderhalf jaar speel en ik kan het niet uitstaan als mensen die ongeveer net zo lang als ik spelen beter zijn dan ik. "Dat mag niet!", denk ik dan.

Ik kan nog wel meer dingen bedenken, maar ik laat het hier even bij.

Het is geen jaloezie om een shirt of een ketting, het is veel dieper dan dat. Het is een kriebel die langs mijn rug omhoog kruipt, een irritatie die zodanig is dat ik niet meer gemeend aardig tegen iemand kan zijn als ik eenmaal jaloers ben op die persoon.
Ik denk dat ik het vooral niet kan uitstaan als iemand beter in iets is dan ik. Maar waarom wil ik daar dan het beste in zijn? In mijn hoofd vind ik dat niet nodig, maar mijn gevoel zegt blijkbaar iets totaal anders...

Ik probeer hier niet naar complimentjes te vissen, ik zou het heel fijn vinden als jullie iets weten waardoor ik minder jaloers kan zijn. Ik heb geprobeerd om dingen van een andere kant te bekijken en ik heb geprobeerd om het los te laten, maar het helpt niet.

Ik schaam me er echt diep voor... Vind het zo'n stomme en lastige emotie :?

Berichtenonderwerp: Re: Jaloezie
BerichtGeplaatst: 29-01-2011, 19:19:51 
Power Moderator
Power Moderator

Wat vervelend, zeg! Jaloezie is echt zoiets wat heel oncontroleerbaar op kan komen....
Ik ben niet zo snel jaloers in relaties, maar soms wel op talenten van anderen. Ik merk aan mezelf altijd dat dat gevoel sterker is als ik me zelf wat minder voel. Door dat besef kan ik het wel relativeren.
Ik weet niet zo goed hoe je er iets aan zou kunnen doen, maar wilde toch even laten weten dat het heel natuurlijk is... Denk je maar eens in dat er ook mensen jaloers op jou zijn :wink:

Nog een vraagje, heb je het hier wel eens met je vriend over gehad? Misschien kan hij je wat gerust stellen, ook al weet je wel dat het goed zit.. Succes!

BerichtGeplaatst: 29-01-2011, 19:31:26 
Moderator
Moderator

Hee Moon-Pearl,
allereerst dan natuurlijk hartstikke bedankt voor je reactie bij mijn ding, het betekent nu alleen nog maar meer! Jaloezie vind ikzelf ook een van de rotste gevoelens, omdat het vaak iets dat je niet wil. Ik heb dat net als jij en Julia met andermans talenten. Ik wilde ook altijd al ergens goed in zijn, maar blonk nooit echt uit. Gezonde jaloezie denk ik. Ik geloof niet dat ik er verder tips voor je heb, helaas. Praat er inderdaad eens met je vriend over (:

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!

BerichtGeplaatst: 29-01-2011, 20:21:24 
Feniks
Feniks

Dank jullie beide voor de (snelle!) reacties :)

@Julia: Hehe, ik heb er nog niet eens aan gedacht dat mensen ook jaloers op mij kunnen zijn.
Mijn vriend weet ervan. Ik vertel het hem alleen niet altijd op het moment zelf, ik heb namelijk het gevoel dat ik hem dan iets ga verbieden, en dat wil ik absoluut niet. Hij heeft zijn vrijheid ook nodig en ik vind het niet gezond als ik precies weet hoe en wat hij gaat doen.
Daarnaast voelt het ook heel stom. Ik weet namelijk dat hij niet zomaar achter een ander aan zou gaan lopen.

@Wortelbrood: Alsjeblieft :) Daarom moest ik er ook aan denken, ik had dat gevoel namelijk helemaal niet bij jou. Ik overwoog het al eens om hier neer te zetten maar durfde het niet.

Dank jullie, het voelt nu wat menselijker :)

BerichtGeplaatst: 29-01-2011, 22:40:38 
Elf
Elf

Zou het misschien kunnen MP dat jouw jaloezie voortkomt uit een gebrek aan zelfvertrouwen? Je geeft aan dat je nooit ergens in uitblonk.. daarmee dat ik in die richting denk.

Han Suyin

BerichtGeplaatst: 29-01-2011, 23:15:28 
Feniks
Feniks

Jaloezie is een negatieve, maar gezonde emotie.

Hij (of zij) maakt ons er van bewust dat we niet perfect zijn. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door ons te wijzen op dingen waar we minder goed in zijn dan anderen.

Niemand is perfect en wie verlangt er nou niet naar een bepaald iets... 99,9% van alle mensen voelt zich wel eens jaloers. Niks om je heel erg voor te schamen :wink: .

Ik sal de haat overleve,
de lievde een kans geve,
de b1tches ontwijke
en me einddoel bereike.

PS Haters gaan haten!

BerichtGeplaatst: 30-01-2011, 19:24:14 
Reus
Reus

Hey,

Je bent niet de enige hoor !!
Ik heb hier ook HEEL erg veel LAST van.

Ben ziekelijk jaloers, echt ziekelijk.

Vooral in relaties.
Heeeel vervelend.

Ik vind het al erg als mijn vriend naar buiten ga, dan denk ik OW stel je voor dat er een meisje loop die die vast heel erg mooi vind, nu wilt die mij vast niet meer en wilt die haar liever.

Of als ik 2 uur niks van hem hoor, denk ik ja.. die is nu met iemand anders .

Als die op msn praat met een meisje die die allang kent, dan voel k zoveel woede opkomen he.. bah.

Als ik tv met hem kijk en er komt een mooie vrouw in voor, dan ga ik mezelf al helemaal vergelijken met haar, en dan word ik echt boos van binnen omdat zij zo mooi is en omdat HIJ daarnaar kijk, en dan voel ik me echt lelijk, en dit kan echt m'n hele dag verneuken gewoon.

En zo nog wel VEEL meer dingen.
maar in relatie heb ik het echt het ergst.

Maja dat komt omdat alle relaties die ik al heb gehad, zijn ze allemaal vreemdgegaan.. en ze zette me aan de kant alsof ik een stuk "stront" was.
Dus vandaar dat ik nu heel erg wantrouwend en jaloers ben.

Het is gewoon niet leuk....

maarja het heeft er gewoon mee te maken dat je zelf heel onzeker ben...
als je echt 100 % van jezelf zou houden.. dan zou dit denk niet zo erg meer zijn..... :roll:

BerichtGeplaatst: 30-01-2011, 23:12:04 
Feniks
Feniks

Oh jongens, ik word er zo blij van om te lezen dat ik niet de enige ben die het zo heeft :D Of nou ja, eigenlijk is het natuurlijk niet echt tof.... Maar ik vind het heel fijn om te weten dat ik niet de enige ben die het zo heeft :)

@Natascha: Misschien komt mijn jaloezie inderdaad uit een gebrek aan zelfvertrouwen. Dat klinkt en voelt niet onlogisch. Maar ik heb niet gezegd dat ik nergens in uitblink. Ik blink wel in iets uit, maar misschien heb ik daar vroeger te veel complimentjes voor gehad, dat ik vind dat dat "mijn ding" is, en niet dat van iemand anders..

@Blackbird: Tja, daar heb je gelijk in.
Eigenlijk grappig, het voelt namelijk niet gezond. Maar als je het zo bekijkt klinkt het heel logisch. Mooi dat je het van een andere kant laat zien :)

@Butterfly: He, bah :( Dan heb je inderdaad wel een goede reden om jaloers te zijn, wat vervelend..
Wat je zegt komt me wel heel bekend voor.
Citeer:
Als die op msn praat met een meisje die die allang kent, dan voel k zoveel woede opkomen he.. bah.
Dit vooral (of als hij met haar afspreekt... Nog erger!). Eigenlijk raar, want ik weet dat de kans heel klein is dat er "iets" gebeurt, maar toch komt dat gevoel dan weer opborrelen...

@Dreamwalker: Mja, precies zo inderdaad..
Wat relaties betreft kan ik het me dan zo voorstellen. Wat ontzettend naar :(
Hij heeft er totaal geen last van. Dat is zo raar. We zijn op heel veel punten totaal het tegenovergestelde van elkaar, dit is ook zoiets. Hij is nooit jaloers.
Citeer:
Erover praten als jij je jaloers hebt gevoeld en dan daarna samen iets leuks doen :)
Dat doet me wel denken, misschien moet ik het hem vaker gaan vertellen als ik jaloers ben geweest. Misschien helpt dat ook..

Heel erg bedankt voor de reacties! :)

BerichtGeplaatst: 31-01-2011, 17:40:24 
Feniks
Feniks

@Moon-Pearl:
Bijna alles heeft meerdere kanten en het kan soms heel verhelderend zijn eens een andere kant van het verhaal te bekijken :). Ik hoop van harte dat je er iets mee kunt!

Ik sal de haat overleve,
de lievde een kans geve,
de b1tches ontwijke
en me einddoel bereike.

PS Haters gaan haten!

BerichtGeplaatst: 31-01-2011, 19:12:48 
Moderator
Moderator

Ik ben eigenlijk snel jaloers. Als ik jaloers ben ben ik jaloers op de situatie niet op een persoon. Bv ik zie een stelletje van elkaar houden dan heb ik ah dat wil ik ook. Of iemand kan goed gitaar spelen denk ik ik zou dat ook willen, ik ben dus op dat moment niet jaloers op de persoon.

Als ik een relatie heb (nu al erg lang geleden) ben ik wel onzeker, houdt hij/zij nog wel van mij en zou en ik denk wel eens wat als..... Maar ik vind het niet erg als hij zei afspreekt met iemand ect. Heel soms steekt het een beetje, maar dat is heel snel weer over.

BerichtGeplaatst: 31-01-2011, 21:08:08 
Feniks
Feniks

Dreamwalker schreef:
Een zekere mate hierin houden is ook wel verstandig.

Hmm, ja... Maar ik zal er niet mee gaan zitten tot het me opvreet. Dan vertel ik het hem wel.
Dank je!

@babske: Dat heb je best goed samenvattend omschreven. Niet op de persoon, maar op de situatie.
Maakt het natuurlijk niet beter...

BerichtGeplaatst: 18-02-2011, 14:31:23 
Groentje
Groentje

Ik ben zelf ook ontzettend jaloers geweest in relaties. Daardoor heb ik eigenhandig twee relaties om zeep geholpen.

Voor mijzelf heb ik uitgevonden wat het probleem is. Bij jou kan het andere oorzaken hebben natuurlijk, maar misschien kan jij je erin herkennen, of op zijn minst is het goed voor een stukje relativatie.

In mijn geval was mijn ego gewoon te groot (nog steeds is ie erg groot trouwens), geworteld in mijn opvoeding.
Mijn ego, in dit geval, had altijd honger naar goedkeuring, liefde en aandacht. Maar omdat deze zo ontzettend groot was, was het nooit genoeg.
Dat resulteerde in een gevoel van tekort komen wanneer mijn ex haar liefde naar iemand anders uitte, en dat liet ik dan naar buiten komen als jaloezie. "Ja maar ik heb DIE liefde nodig. Ik wil DIE aandacht!"

Hoe ik daarmee om heb leren gaan is door een stukje besef toe te passen op het exacte moment dat het naar boven kwam.
Zoals ik zei kwam mijn jaloezie voort uit mijn opvoeding, uit mijn vroege jeugd om precies te zijn.
Dus wanneer ik het op voelde komen riep ik mezelf tot een halt en ontleede ik de situatie op dat moment.
Ik maakte mezelf ervan bewust dat mijn reactie en gevoelens gebaseerd waren op de situatie uit mijn jeugd, en dus niets te maken hadden met de op dat moment huidige situatie. Zo kon ik snel herkennen dat het mijn ego was die mij dat gevoel van jaloezie opdrong, en zodoende kon ik het van me af laten glijden.
Dit deed ik herhaaldelijk, en bij elke keer ging het aanzienlijk makkelijker. Op een gegeven moment leerde ik het hele proces in luttele seconden uit te voeren.

Ik hoop dat je er iets mee kan. Jaloezie kan heel wat schade aanrichten.

Oh, nog een tip; onderdruk jaloezie NOOIT, spreek het uit, of leer het te ontleden. Maar onderdrukte jaloezie gaat broeien en komt vroeg of laat dubbel en dwars naar buiten breken. Het wordt niet voor niets het groene monster genoemd.

Sterkte. ;)

BerichtGeplaatst: 18-02-2011, 20:07:22 
Gids
Gids

Hebben jullie het er al eens over gehad met je vriend in kwestie?
Overigens Emma, hoe vind hij het dat je zo veel knuffelige vrienden hebt?

BerichtGeplaatst: 19-02-2011, 13:54:14 
Nimf
Nimf

Ik denk dat het handig kan zijn om te kijken waar de jaloezie vandaan komt. Het knuffelen van je vriend met een onbekende, de talenten van anderen die dezelfde activiteiten als jou beoefenen maar dan een treetje beter...

Aangezien er genoeg anderen al hebben aangegeven dat zij dit ook zo ervaren zie ik het nut er niet van in nog eens vanuit mezelf te beschrijven dat ik ook jaloerse momenten ken. dit even samenvattend gepakt en wat vanuit de literatuur hierover wordt bevestigd is dat gezonde jaloezie ook heel normaal is en bij iedereen in bepaalde mate voorkomt. oftewel, jongens hoe graag we het ook anders zouden willen zien... het hoort voor eend eel bij het pakketje 'mens zijn'... :wink:

Pas wanneer jaloezie ziekelijk wordt gaat het de foute kant op. Wanneer wordt het dan ziekelijk? Jaloezie wordt ziekelijk wanneer er invullingen plaatsvinden. Zogauw een man een vrouw begroet en haar even tegen zich aandrukt en jij als partner krijgt boven het jaloerse gevoel allerlei eigen gevormde gedachten... Dan wordt het ziekelijk. Met de eigen gevormde gedachten bedoel ik dat iemand de realiteit uit ogen verliest. Iemand die dus ziekelijk jaloers is gaat op zo'n moment invullen "Zie je wel dat hij uit is op een ander! Hij dwut haar tegen zich aan, hij had een telefoon nummer in zijn gsm staan wat ik niet kende, dat zal vast van haar zijn. hoe lang zou hij al vreemdgaan?" Voorgaand voorbeeldje laat dus ook zien dat er allerlei niet gegronde en nergens op gebaseede ideeën tot stand komen bij de ziekelijk jaloerse persoon...

Ik denk dat veel van dit soort jaloerse momenten zijn terug te herleiden tot het niet kunnen verdragen of controleren van de situatie of het gedrag ( doen of laten) van de persoon waar je jaloers op bent... Binnen relaties ben ik niet zo snel jaloers. Ik stap eerlijk een relatie binnen en als iemand me bedondert doet hij mij maar met name zichzelf tekort. hij is namelijk met name niet eerlijk naar zijn eigen gevoel en uiteindelijk geloof ik ( maar dat is mijn overtuiging) dat dit meer lijden veroorzaakt dan hetgeen hij mij aan zal doen.... Plus, ik weet natuurlijk dat er geen enkele meid zo leuk is als ik.......( met een hele vette knipoog :lol: )

Maar ik merk wanneer iemand echt super goed basgitaar speelt sta ik eerst gewoon te kwijlen van ongeloof om daarna inderdaad ook een knoop in mn buik te voelen... Ik ga twijfelen aan mijn eigen kunnen, of het nog wel zin heeft om ermee door te gaan ( het bassen bedoel ik dan he :wink: ) en allerlei andere onlogische en zelf ingevulde ideeën komen op de proppen...

Een boeddhistische techniek kan indd zijn om je emoties waar te nemen, niet hierover te oordelen en ze los te laten alsof het wolken zijn aan de hemel die voorbijtrekken...

heel veel succes hierin iedereen, en kom op.. ook ene beetje lief zijn hierin naar jezelf. We zijn allemaal maar mensen, dit is een menselijke emotie.. :wink:

Liefs, binnenspiegel...

BerichtGeplaatst: 27-02-2011, 00:47:25 
Feniks
Feniks

Ik sluit me aan bij Dreamwalker over het stuk van Mirror. Ik voel er ook echt niets voor om in een relatie de ander jaloers te maken, volgens mij krijg je dan een eindeloze strijd

En Mittens, jouw laatste tip ben ik al een tijdje aan het uitvoeren :) Dat voelt inderdaad erg goed! :D Of nou ja, veel beter dan wanneer ik het onderdruk. Ik moet ook zeggen dat het als een hele opluchting voor me voelde om het hier neer te zetten, en om te weten dat ik niet de enige ben. Het is toch een onderwerp waar over het algemeen vrij weinig over gesproken wordt...

Matthijs schreef:
Overigens Emma, hoe vind hij het dat je zo veel knuffelige vrienden hebt?

Daar heeft hij geen problemen mee :) Hij is echt niet gauw jaloers. Vanwaar je vraag?

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00