Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 13:54:58

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: verschil in bewustzijn
BerichtGeplaatst: 26-02-2011, 10:04:04 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Truitje is zo goed geweest mij wat vraag- en schrijfwerk te besparen. Ik wel nog iets toevoegen:

Citeer:
heel simpel, omdat je brein afhankelijk is van tijd en ruimte en datgene wat je bent (je bewustzijn) niet.
Wat rechtvaardigd het onderscheid tussen je brein en dat-wat-we-zijn?

Wat denk jij verder over het volgende?
Citeer:
Lengte veronderstelt breedte, beide impliceren noodzakelijkerwijs ruimte. Ruimte veronderstelt tijd, en tijd veronderstelt ruimte, dus ze zijn per definitie relatief. Daarom lijkt het mij erg vreemd dat 'kennen' en 'zijn' mogelijk is buiten dergelijke structuren, aangezien de naakte aanwezigheid van iets al dergelijke dimensies vooronderstelt. Maar goed, wie weet.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verschil in bewustzijn
BerichtGeplaatst: 27-02-2011, 10:21:09 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 29-01-2011, 12:51:08
Berichten: 8
Hihi leuk onderwerp:) Weet het antwoord ook niet, maar vind het leuk om me erin te mengen.

Kiro schreef:
Citaat:
Lengte veronderstelt breedte, beide impliceren noodzakelijkerwijs ruimte. Ruimte veronderstelt tijd, en tijd veronderstelt ruimte, dus ze zijn per definitie relatief. Daarom lijkt het mij erg vreemd dat 'kennen' en 'zijn' mogelijk is buiten dergelijke structuren, aangezien de naakte aanwezigheid van iets al dergelijke dimensies vooronderstelt. Maar goed, wie weet.


Wat als je dit combineert met helderwetendheid of voorspellende dromen. Het bestaat en waarschijnlijk niemand op dit forum twijfeld aan dit verschijnsel. Er is "iets" wat via een omweg (wat niet vast zit in dezelfde structuur) informatie ophaalt over de toekomst uit eenzelfde structuur.

Wat als je het bewustzijn boven tijd, ruimte en jouw systeem (lichaam, brein, etc) stelt. En met boven bedoel ik wel onderdeel van het systeem, maar niet op het zelfde niveau. Vergelijkbare voorbeelden zijn boven dualtiteit (goed en kwaad) uitstijgen. Of theorien waarbij je gelijktijdig meerdere ervaringen opdoet bij verschillende planeten? Hierbij zou elke planneet een eigen structuur van tijd en ruimte moeten hebben waar ook jouw eigen lichaam deel van uit maakt. Of hoe verklaar je onverwerkte issues van vorige levens als bewustzijn alleen maar onderdeel is van het hier en nu (vaste structuren van tijd en ruimte)? Er zijn ook in toenemende mate schrijvers die boeken publiceren over contact met andere delen van jezelf (ook in niet menselijke vorm).

Kiro schreef:
Citaat:
heel simpel, omdat je brein afhankelijk is van tijd en ruimte en datgene wat je bent (je bewustzijn) niet.

Wat rechtvaardigd het onderscheid tussen je brein en dat-wat-we-zijn?


Er moet hiervoor een link zijn dat verdergaat dan alleen ons lichaam alleen. Een soort van En & En structuur waarbij er alleen een niveau verschil is. Hierbij is dat wat we zijn (als wij ons eigen bewustzijn zijn??) meer dan ons lichaam en brein alleen.

Bleh, kom er nu achter dat ik vorige topics verkeerd aan het lezen ben. Post het toch maar.


Ohw dr.ska: percentage water in het lichaam neemt af. Denk dat je het filmpje op deze website wel leuk vind. Jij hebt de lichamelijke veranderingen waarschijnlijk ook: http://www.lightworker.com . titel is body electrics.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verschil in bewustzijn
BerichtGeplaatst: 27-02-2011, 22:06:11 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 23-04-2008, 09:59:18
Berichten: 47
Locatie: Enschede
truitje schreef:
Datgene wat je bent(je bewustzijn) is niet afhankelijk van tijd en ruimte?!

Dat lijkt mij héél sterk...

Ben jij er werkelijk van overtuigd dat jij précies dezelfde persoon zou zijn als jij in Mesopotamië anno 1000 was geboren?

Citeer:
Vanuit je brein is het niet mogelijk dat te begrijpen, omdat het beperkt is en afhankelijk is.

Beperkt/afhankelijk waardoor/waarvan? En vanuit welk deel van de mens is dit wel te begrijpen?

Kiro schreef:
Citeer:
Lengte veronderstelt breedte, beide impliceren noodzakelijkerwijs ruimte. Ruimte veronderstelt tijd, en tijd veronderstelt ruimte, dus ze zijn per definitie relatief. Daarom lijkt het mij erg vreemd dat 'kennen' en 'zijn' mogelijk is buiten dergelijke structuren, aangezien de naakte aanwezigheid van iets al dergelijke dimensies vooronderstelt. Maar goed, wie weet.

Wat jullie proberen is om het vanuit het verstand dit te begrijpen. 'Als ik zeg bewustzijn is niet afhankelijk van tijd en ruimte' dan 'begrijpt' het verstand dit niet. Het brein is slechts een klein (en tijdelijk) onderdeel van wat wij zijn, een soort instrument waarmee je bijv. puzzels kunt oplossen of ingewikkelde proefschriften kunt schrijven. Het is afhankelijk van tijd, ruimte en dus ook woorden. Alleen wat met letters en woorden te omschrijven valt, kan het brein bevatten (en zelfs dat is dan niet altijd het geval). Bewustzijn begrijpt geen letters, woorden, deze komen uit het verstand.
Om toch uit te leggen wat dan bewustzijn is, kun je vaak beter vergelijkingen, analogieën, voorbeelden of verhalen gebruiken, omdat het niet exact onder woorden te brengen valt. Bij het verstand gaat het om kennis (bijv. kennis uit een boek, binnen een bepaalde dimensie weet/ken je het. Bij het bewustzijn gaat het om de ervaring, ik ken/weet het omdat ik het ervaren heb. Vanuit het bewustzijn is kennis 'de illusie dat je iets weet' (bij kennis uit een boek ontbreekt de eigen ervaring, hoe kun je het dan echt kennen?).
Het gaat dus niet om dit alles te begrijpen, maar om het proberen te 'ervaren'.

_________________
"Politiek heeft geen toekomst; de politiek heeft alleen bestaan vanwege de neurose waarin de mensheid leeft. Als die neurose eenmaal verdwenen is, verdwijnt ook de politiek"


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verschil in bewustzijn
BerichtGeplaatst: 28-02-2011, 16:55:54 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar je beantwoord niet de cruciale vraag: vanuit welke 'kennisbron'/vanuit welk 'weten' kun je beweren dat het zo is?

Overigens een paar details:
Citeer:
Alleen wat met letters en woorden te omschrijven valt, kan het brein bevatten (en zelfs dat is dan niet altijd het geval). Bewustzijn begrijpt geen letters, woorden, deze komen uit het verstand.
Dat klopt in elk geval niet. Denken is niet per se talig, men kan ook in beelden werken. Dieren, bijvoorbeeld, hebben geen taal(vermogen), maar wel bewustzijn.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verschil in bewustzijn
BerichtGeplaatst: 01-03-2011, 21:07:52 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 23-04-2008, 09:59:18
Berichten: 47
Locatie: Enschede
Kiro schreef:
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar je beantwoord niet de cruciale vraag: vanuit welke 'kennisbron'/vanuit welk 'weten' kun je beweren dat het zo is?

Overigens een paar details:
Citeer:
Alleen wat met letters en woorden te omschrijven valt, kan het brein bevatten (en zelfs dat is dan niet altijd het geval). Bewustzijn begrijpt geen letters, woorden, deze komen uit het verstand.
Dat klopt in elk geval niet. Denken is niet per se talig, men kan ook in beelden werken. Dieren, bijvoorbeeld, hebben geen taal(vermogen), maar wel bewustzijn.


Ik kan deze vragen wel beantwoorden, maar dan zullen er weer nieuwe vragen komen. En, zoals ik al eerder zei, het is onmogelijk om een exact antwoord te geven.
Ik beantwoord het met een mooi stukje(vind ik althans), misschien dat dat het helderder maakt:

Het bewustzijn en de geest (of brein/ verstand)
-Het leven is een mysterie-

De geest heeft het moeilijk mee te aanvaarden dat het mogelijk is dat iets niet uit te leggen valt. De geest wil namelijk dolgraag dat alles te verklaren is. Als het niet te verklaren is, moet je het minstens kunnen wegredeneren. Alles dat onverklaard blijft, een paradox, blijft je geest bezighouden.
De hele geschiedenis van de godsdienst, van de filosofie, wetenschap, wiskunde, ze hebben dezelfde oorsprong, dezelfde geest, dezelfde jeuk. Je kunt jezelf op een bepaalde manier krabben, iemand anders doet het op zijn eigen manier, maar je moet eerst weten waar de jeuk zit. Deze jeuk is nu het idee dat het bestaan geen mysterie zou zijn. De geest kan zich alleen thuisvoelen wanneer het bestaan van zijn mystiek ontdaan wordt.
Dat heeft de godsdienst gedaan door God te scheppen,de Heilige Geest, de Eniggeboren Zoon, verschillende godsdiensten hebben verschillende dingen geschapen. Dat zijn hun manieren om een gat te bedekken dat niet bedekt kan worden, want wat je er ook mee doet, het zit er nog steeds. In feite; hoe meer je het bedekt, hoe nadrukkelijker het aanwezig is. Want alleen jouw streven om het te bedekken toont al aan dat je bang bent dat iemand het gat zal zien.
De hele geschiedenis van de geest, in diverse richtingen, is bezig geweest met ‘patchwork’ om dit gat te bedekken, vooral met wiskunde, omdat wiskunde een puur spel voor de geest is. Er zijn wiskundigen die dit niet denken, net zoals er theologen zijn die denken dat God een realiteit is. Maar God is slechts een denkbeeld. En als paarden zouden denken, zou hun God een paard zijn. Je kunt ervan op aan dat het geen mens zal zijn, want mensen hebben dermate wreed gedaan tegen paarden, dat ze zich de mens alleen maar als duivel kunnen voorstellen, niet als God.
Denkbeelden zijn een surrogaat voor het mysterie in het leven, waarin je gaten tegenkomt die de werkelijkheid niet kan vullen. Je vult die lacunes op met denkbeelden, en nu ben je tenminste blij dat je het leven begrijpt.
Maar heb je wel eens nagedacht over dit woord, begrijpen? Het betekent dat je iets vasthoudt, iets grijpt. Het is vreemd dat dit woord langzaamaan een betekenis heeft gekregen die ver verwijderd is van het oorspronkelijke beeld. Want jij bent de eigenaar van wat je vast kunt pakken; wat je vast kunt pakken heb je onder de knie, heb je onder controle. Je bent meester van die dingen.
De mensen zijn op die manier bezig gegaan om het leven te begrijpen, zodat ze het helemaal onder controle konden krijgen en konden verklaren: ‘Wij zijn de meesters, nu is er niets meer dat we niet begrijpen’. Maar dat is niet mogelijk. Wat je ook doet, het leven is een mysterie en zal dat ook altijd blijven.

_________________
"Politiek heeft geen toekomst; de politiek heeft alleen bestaan vanwege de neurose waarin de mensheid leeft. Als die neurose eenmaal verdwenen is, verdwijnt ook de politiek"


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verschil in bewustzijn
BerichtGeplaatst: 29-11-2011, 18:02:54 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 01-01-2011, 22:47:44
Berichten: 12
Ik was ook altijd iemand die alles om mij heen voelde. Allerlei emoties voelde ik em gedachten hoorde ik en beelden zag ik. Op een gegeven moment als je niet met het spirituele bezig bent dan denk je, ben ik gek aan het worden. Nee dat bleek dus niet zo, kwam ik 10 jaar later achter. Het bleek dat ik vaak uit mijn lichaam schoot, nu heb ik een paar cursussen vortexhealing gehad en 2 sessies vortexhealing hierop gehad en ik moet zeggen, de stemmen zijn er bijna niet meer, beelden bijna niet meer. Het voelen nog wel soms, maar zolang ik maar in mijn eigen lichaam blijf zitten en niet de neiging heb hoe voelt die ander zich of hoe denkt die ander. Hierdoor kan ik nu overal komen en leef ik niet meer in die hel waar ik in leefde. Ik hoor of zie of voel dan alleen wat, als ik dat zelf ook wil, alleen als ik mij erop concentreer dan hoor zie of voel je. Het was bij mij te automatisch geworden, om elke keer mij te concentreren op mensen hoe denken ze, hoe voelen ze zich. Als je je daar niet op concentreert heb je er geen last van. En mocht je het niet uit je hoofd krijgen schakel vortexhealing of andere hulpmethoden in.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verschil in bewustzijn
BerichtGeplaatst: 29-11-2011, 21:26:25 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-03-2011, 18:10:12
Berichten: 2508
Locatie: Zutphen
iedereen is anderers en iedereen is zo als hij is dat geld ook voor het bewusy ziojn

_________________
"Alles in dit universum beïnvloed elkander..."


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verschil in bewustzijn
BerichtGeplaatst: 23-12-2011, 12:26:50 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-09-2011, 12:08:34
Berichten: 615
Mee eens... Ik wil een heleboel zeggen en ik kan me doorgaans goed uiten in het geschreven woord. Maar voor ik hier verder reageren ga, ga ik eerst eens goed bedenken hoe ik mijn gevoel en idee hierin moet gaan verwoorden.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verschil in bewustzijn
BerichtGeplaatst: 02-01-2012, 10:41:20 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 28-12-2011, 14:39:14
Berichten: 7
Hoi Dr. Ska,

Ik heb je verhaal gelezen en een aantal reacties erop. Ik denk dat je al veel tips hebt meegekregen. Maar als ik naar je eerste verhaal kijk, dan krijg het idee dat hier meer achter zit. Naarmate dat ik verder lees in de andere reacties zie ik dit inderdaad ook. Maar wat er nu in mij op komt is de vraag "wat wil jij?" Laat die vraag eens door jou heen spoken.

Op het moment ben ik erg bezig met het bewust worden van mijzelf, mijn gedachten, emoties en handelen.
Ook ben ik me erg bewust geworden van wat mijn gedachten met mij kunnen doen.
Op school volg ik op het moment een blok waar we hier veel aandacht aan besteden. Veel mensen halen zich zelf naar beneden door hun gedachten. Zoals bijvoorbeeld nee dat gaat niet lukken, dat kan ik niet, wat een onzin, wat ben ik een sukkel en noem maar op. Ik denk dat er veel zijn die deze stap al hebben kunnen overbruggen. Maar je benoemt zelf dat je je eerst jezelf kon accepteren en dat je nu veel vragen hebt van waarom ik etc. Hierbij heb ik dan ook een tip voor jou. Die gedachten die je hebt, zijn die realistisch? Kloppen deze gedachtes? En zijn deze gedachtes wel van jou? Want ik merk in je reacties dat je veel ideakillers hebt en uitstel van vooroordeel.
Ik weet niet of je op het moment hier iets aan hebt. Voor sommige werkt dit en sommige kunnen hier niets mee. Maar omdat ik ook las dat je in een vervelende situatie bevindt met je huisgenoot.
Ik zou gewoon open je gedachten tegen hem uitspreken. Dat je hem graag wilde helpen, maar dat hij ook de huur moet betalen en zelf verantwoordelijkheid voor zichzelf moet nemen. Verder weet ik natuurlijk niet hoe de hele situatie in elkaar zit. Maar veel succes met het zoeken naar je antwoorden!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verschil in bewustzijn
BerichtGeplaatst: 01-03-2012, 11:18:08 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 29-02-2012, 17:45:39
Berichten: 7
Ik heb niet alle reacties gelezen want dat was een beetje te veel. Dus ik reageer nu recht op het forum: Ik heb precies hetzelfde. Ik weet er niks aan te doen. Ik wil vaak mensen iets vertellen maar stribbel dan toch terug of stop midden In m'n verhaal omdat ik de woorden niet heb. Gelukkig zijn er meer mensen, ik dacht dat ik de enige was....


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verschil in bewustzijn
BerichtGeplaatst: 01-03-2012, 16:26:41 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Citeer:
maar hoe kan het dan dat mensen zoals ik zelf zo weinig liefde ontvangen, terweil ik zo veel heb gegeven, en heb te geven
hoe komt het dat mensen zoals ik / wij hierdoor de dupe van worden


Vergeet dat liefde niet een energie is in eerste instantie maar een keuze.

Je kunt iemand liefde "geven" terwijl je kiest uit angst, bijvoorbeeld als je meer geeft dan je zou moeten geven.

Citeer:
t lijkt wel of mensen het niet willen zien, niet willen weten, niet kunnen zien (vanwege het verschil in bewustzijn) en maar gewoon stug doorgaan met het leven wat ons eigenlijk niet bevalt
ik weet dat het belangrijk voor ons is om dit te blijven doen (leven blijven voeden met liefde), maar wanneer kunnen we er de vruchten van plukken?
wanneer is het onze beurt om te krijgen wat we geven?


Je moet nog groeien in je besef van de liefde. Als je gefrustreerd raakt doordat je niet krijgt wat je denkt uit te geven, dan komt het doordat je niet weet wat je werkelijk uit geeft en wat niet. Liefde draait in eerste instantie om de afwezigheid van oordeel, dus acceptatie. Als jij echt mensen accepteert, zullen ze jou ook accepteren. Ze zullen niet anders kunnen. Geloof hierin.

Het komt goed. Maar je werkelijkheid toont je de consequenties van wie je bent (wie je denkt te zijn) en daar ben je je niet altijd bewust van.

Als je groeit in je bewustzijn ga je de patronen van de menselijke interactie doorzien, en dan zul je weten wat liefde is en welke effecten het teweeg brengt. Ook zul je weten wat angst is en welke effecten het teweeg brengt. En als je dat onderscheid ziet, zul je steeds vaker voor liefde kunnen kiezen.

Wat betreft die vriend die bij je in woon(de)... dat is dus een goed voorbeeld.

Ik besef me dat het voorbeeld voor mij ook onduidelijk is, maar ik zou er dit in algemene termen over zeggen:

Die vriend heeft het idee over zichzelf dat hij niet voor zichzelf kan zorgen of voor zijn levensonderhoud kan zorgen. Dit is niet een bewust idee wellicht, het is een levenshouding. Hij kent niet zijn werkelijke kracht, net zoals jij die waarschijnlijk niet kent. Hij heeft een situatie gecreëerd waarin zijn 'gebrek' aan het licht komt om te worden getransformeerd. Door zijn interne geloof in behoeftigheid, meent hij dat hij nu afhankelijk is van anderen zoals jij. Anderen, die ook in die behoeftigheid geloven, zullen nu gaan proberen om hem te helpen op een manier waarbij ze zichzelf opofferen of kwijtraken. Dit is een afhankelijkheidsrelatie.

De afhankelijkheidsrelatie wordt pas beëindigd als één van beide partijen besluit om het anders te gaan zien. Uiteraard (waarschijnlijk) zal dit niet degene zijn die afhankelijk is. Het hangt er van af hoe de ander gaat reageren / zich gaat gedragen.

Als de ander geloof blijft hechten aan de behoeftigheid, en dus hulp blijft geven die in zekere zin ongezond of uit balans is, dan behoudt de ander het idee van zijn eigen onvermogen om in zijn eigen behoefte te voorzien.

Het beste wat je dus voor hem zou kunnen doen is hem in 'neutrale liefde' op straat te zetten. Dit is abstract, want je kunt het ook verkeerd doen :P.

Blijf bij jezelf, en probeer je te bedenken of je hem er echt mee helpt. En betrek ook jezelf erin: of jij jezelf er echt mee helpt. Als het zuivere liefde was die je gaf, dan was het ook goed voor jezelf. Als het niet goed is voor jezelf, dan kan het eigenlijk ook niet goed zijn voor de ander.

Dat is iets om over na te denken. Maar onthoudt: het grootste geschenk wat je iemand kan geven is het besef dat hij op zijn eigen benen kan staan.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: verschil in bewustzijn
BerichtGeplaatst: 27-05-2012, 17:02:09 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13-01-2012, 15:47:22
Berichten: 75
Ik raad aan om meer te leren over de map of consciousness van David R. Hawkins.
Hier zijn alle bewustzijn niveaus van de mens op genoteerd.

Op de volgende site staan deze niveaus en met korte beschrijving van ieder niveau (wel in het Engels!)
http://www.stevepavlina.com/blog/2005/0 ... ciousness/

_________________
One does not need to make the sun shine for it always shines.
One simply needs to remove the clouds to let the light come through.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl