Bij deze luid ik in mijn weblog gedeelte een nieuwe serie in.
Namelijk de serie:
Waar zijn we in godsnaam mee bezig?In deze serie weblog zal ik mijn gal spuien op zaken waar ik werkelijk tandenknarsend van woede mezelf mee opvreet. En vandaag begint de eerste
WAAR ZIJN WE IN GODSNAAM MEE BEZIG!
Deel1: Zinloos onderzoek
Vandaag zat ik tijdens de pauze zoals altijd een krantje te lezen terwijl ik rustig mijn boterhammen aan het eten was. Op een gegeven moment viel mijn oog op een berichtje dat stond in het gratis blaadje genaamd 'De Pers'. Voor degene die de pers niet kennen Dat is de Sptis en metro voor vergevorderden. Veel economisch nieuws, serieuze zaken en politieke beslissingen in binnen en buitenland. In De Pers gaan ze ook dieper op de zaken in. Kortom een blad voor slimme mensen. Alleen mijn oog viel op een bericht waar mijn nieuwsgierigheid groter werd. Dit is het bewuste artikel:
TOLKIEN ZOOG ALLES UIT ZIJN DUIM.Pieter 't Hoen
HarvardUit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de meeste gebeurtenissen die Tolkien beschrijft in zijn boek The lord of the rings onmogelijk echt plaats hebben kunnen vinden. Dit plaatst de internationale bestseller in een heel nieuw licht.
In een baanbrekend interdisciplinaire studie van antropologen, geologen en ecologen, die vandaag verschijnt in het toonaangevende Science Journal wordt tolkien postuum ontmaskerd als een van de grootste oplichters van zijn tijd. Kenners verwachten een literaire aardverschuiving.
De Nederlandse plantkundige Bert bokhoven, verbaonden aan Harvard, was nauw betrokken bij deze studie. "De zogeheten 'Ents' zijn biologisch gezien erg onwaarschijnlijk." aldus de onderzoeker. "Planten vertonen soms beweging, ze draaien zich naar de zon of beschermen zich met chemische waarschuwingsmiddelen. Maar het idee dat planten of bomen samen kunnen werken in een gecoördineerde vechtpartij had mijns inziens al eerder alarmbellen moeten laten rinkelen."
Ook de metershoge spin, waarmee Frodo geconfronteerd wordt in zijn queeste om de ring te smelten, ligt onder vuur. "Die reusachtige spin is een biologische non-entiteit", aldus arachnoloog Gilles Sprinfield. "Geleedpotigen kunnen niet veel groter worden dan 70 centimeter. hun zuurstoftoevoer en pneumatische gewrichten staan grotere afmetingen niet toe. Ik ben blij dat we die charlatan hebben kunnen ontmaskeren."
Het nieuws komt hard bij de fans aan. Gimgur de Vries, voorzitter van de Nederlandse Tolkienfanclub, is verbijsterd. "Jaren geloofden we heilig dat bhet verhaal op historische gebeurtenissen was gebasseerd. Sommigen van ons voeden hun kinderen op dezelfde wijze op als de hobbits, omdat dat goed voor ze zou zijn. dit is een klap. tolkien heeft ons vertrouwen voorgoed geschaad."
Toen ik het bericht uit had gelezen werd ik werkelijk waar woest op de schrijver van dit bericht en de onderzoekers van dit nutteloze onderzoek. Ik weet nog dat ik verplicht was als leerling om dit meesterlijke boek van Tolkien te lezen en er een boekverslag van moest maken in het engels. Dat heeft mij mijn fascinatie voor Fantasy aangewakkerd en ik wist dat ik ook ooit een keer een verhaal als deze moest gaan schrijven. Maar toen ik dit las vloog mijn eten mijn verkeerde keelgat in. Hoewel de films van the Lord Of the Rings magistraal zijn, zijn de boeken nog beter. Maar kom op. Wie kan er nou geloven dat dit allemaal echt gebeurd kan zijn, laat staan gebasseerd is op ware gebeurtenissen. Men heeft dus veel geld ingezet op een zinloos onderzoek waarvan de normale mens toch echt wel weet dat dit allemaal nooit kan. Moet ik mezelf duidelijk maken? Oke dan analiseren we even dit bericht
Het begint al fout:
In een baanbrekend interdisciplinaire studie van antropologen, geologen en ecologen, die vandaag verschijnt in het toonaangevende Science Journal wordt tolkien postuum ontmaskerd als een van de grootste oplichters van zijn tijd. Kenners verwachten een literaire aardverschuiving.Oftewel een grote groep van s'wereld slimste mensen gekoppeld aan de Harvard universiteit hebben dus een onderzoek gemaakt naar de gebeurtenissen in het boek an Tolkien. Ik weet niet wat jullie van die mensen vinden maar ik was toch altijd van mening dat die mensen erg lang hebben gestudeerd en dus ook weten waar ze over praten. Hun zijn slimmer dan mij zou je moeten zeggen. Maar iedereen kent de films of dan wel de boeken van The Lord Of The Rings en je gaat me toch niet zeggen dat een stel van de slimste mensen op aarde werkelijk gelooft dat zoiets ooit echt gebeurd kan zijn of gebasseerd is op een gebeurtenis. Ik heb maar VMBO/Mavo niveau en zelfs ik kan nog de feit zien tussen fet en fictie.
Samenvatting:
Orcs worden geboren uit modder.
Bomen wandelen, praten en kunnen vechten
Hobbits, Elven en Tovernaars en mensen bevolken de plek
En magie is volop in Midden- Aarde te vinden.
Een ring bevat alle slechte magie van die wereld en moet vernietigd worden in de lava waar het ook gemaakt is.
Sorrie hoor. Maar klinkt dit als een waarheid in jullie oren. Kan dit echt gebeurd zijn of is dit gebasseerd op echte feiten? Nee dit is enkel fictie heren wetenschappers. In elke biografie van Tolkien staatbovendien dat hij dankzij zijn vak al leraar, zijn vakgebied en schrijverstalent een complete wereld schiep en alles zelf verzon. Geen onderzoek nodig lijkt me toch?
Feit 2:
De Nederlandse plantkundige Bert bokhoven, verbaonden aan Harvard, was nauw betrokken bij deze studie. "De zogeheten 'Ents' zijn biologisch gezien erg onwaarschijnlijk." aldus de onderzoeker. "Planten vertonen soms beweging, ze draaien zich naar de zon of beschermen zich met chemische waarschuwingsmiddelen. Maar het idee dat planten of bomen samen kunnen werken in een gecoördineerde vechtpartij had mijns inziens al eerder alarmbellen moeten laten rinkelen."Even voor de duidelijkheid Bert. Dit is een Ent.
Ook wel simpel beschreven als een boom met handen en voeten, armen en benen, gezicht, buik en reet. Oftewel gewoon een mens met een lichaam en hoogte van een boom. Ooit zoiets zien rondlopen in de bossen van de wereld. Ik dacht het niet he? Leuk ook dat je zelf zegt dat het een belletje had moeten rinkelen bij je.
Feit 3:
Ook de metershoge spin, waarmee Frodo geconfronteerd wordt in zijn queeste om de ring te smelten, ligt onder vuur. "Die reusachtige spin is een biologische non-entiteit", aldus arachnoloog Gilles Sprinfield. "Geleedpotigen kunnen niet veel groter worden dan 70 centimeter. hun zuurstoftoevoer en pneumatische gewrichten staan grotere afmetingen niet toe. Ik ben blij dat we die charlatan hebben kunnen ontmaskeren."Lieve Gilles. als je van te voren als spinnendeskucdige (want dat ben je) al weet dat die grote nooit echt kan zijn waarom doe je dan nog mee aan het onderzoek? Leg me dat eens uit.
En dan de meest treurige persoon:
Het nieuws komt hard bij de fans aan. Gimgur de Vries, voorzitter van de Nederlandse Tolkienfanclub, is verbijsterd. "Jaren geloofden we heilig dat het verhaal op historische gebeurtenissen was gebasseerd. Sommigen van ons voeden hun kinderen op dezelfde wijze op als de hobbits, omdat dat goed voor ze zou zijn. dit is een klap. tolkien heeft ons vertrouwen voorgoed geschaad."HALLO HET IS EEN BOEK. HET IS FICTIE. Get a life. zou ik zeggen. Als dit echt gebeurd is of op gebeurtenissen is gebasseerd dan zouden mijn verhalen ook echt gebeurd kunnen zijn. Zie je het al voor je. 5 kinderen in een verlaten pretpark op zoek naar geesten? Tolkien heeft ons vertrouwen voorgoed geschaad! Kom op zeg. Jij hebt je eigen vertrouwen geschaad door in die nonsens te geloven en te beweren dat het echt gebeurd is.
Na het bericht gelezen te hebben heb ik mijn hoofd laten zakken. Ik dacht dat mensen werkelijk goede dingen deden met geld en hun hersens. Wij zien onszelf als een godsgeschenk en de slimste dieren op de wereld. Maar ik twijfel toch, als ik deze onzin lees, aan onze capaciteiten als personen. als wij zoiets onbenulligs als een boek gaan napluizen opzoek naar waargebeurde feiten waar moet het dan heen met ons. Mijn tip aan de mens. houd je bezig met dingen waar we echt wat aan hebben. Aan verbetering van de aarde, oplossen van het broeikaseffect, of dingen creeëren waar zowel wij als de natuur wat aan hebben. En laat dit soort waardeloze onderzoeken achterwege. Waar zijn we toch in Godsnaam mee bezig!