Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 22:51:04

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Onze hysterische Jack Russel
BerichtGeplaatst: 01-01-2011, 20:42:08 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Naar aanleiding van het (geweldige) programma "the dogwhisperer", ben ik steeds meer vraagtekens gaan zetten bij een van onze honden. Naast onze twee honden hebben we ook nog 2 pony's in de tuin; een A-pony en een shetlander. Onze Jack Russel is gewoonlijk erg sloom en rustig. Nu is het zo dat ze erg fel reageert wanneer we de pony's buiten zetten. Ze weet áltijd wanneer ze naar buiten gaan, ook als we het niet noemen. Dus wanneer de pony's buiten staan, of buiten gezet worden, wordt onze hond helemaal hysterisch. Gaat dan ineens blaffen, in de kamer rondrennen, (zelfs) tegen deuren aanlopen en ga zo maar door. Mocht de kleine dan toch naar buiten glippen gaat ze al hijgend en blaffend rond de pony's rennen, in de staarten en benen bijten e.d..

De pony's trekken zich er weinig van aan, maar de hond heeft nu al een paar ontzettend harde klappen gevangen. Als we haar zouden laten rennen, zou ze zich letterlijk de dood in rennen omdat ze gewoon écht niet stopt. Nu is mijn vraag of iemand hier weet wat we hiermee zouden kunnen doen. Kunnen we dit haar afleren? Komt het ergens anders vandaan?

Afbeelding

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Onze hysterische Jack Russel
BerichtGeplaatst: 01-01-2011, 21:19:20 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Het enigste wat ik van Jack Russels weet is dat ze normaal hevige beestjes zijn, die veel ruimte nodig hebben om te bewegen. Oorspronkelijk zijn ze gefokt voor te dienen als jachtdieren. Het is hun instinct om overal achteraan te lopen. Ze hebben veel beweging nodig en hebben daarom nood aan veel buiten zijn en lange wandelingen, maar ook op een plaats waar ze goed kunnen rennen en dat voor goed te zijn dagelijks.

Ik weet helaas niet hoe je dit kunt oplossen om hem van de pony's weg te houden. Misschien kun je eens naar een hondenschool gaan en daar raad vragen.

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Onze hysterische Jack Russel
BerichtGeplaatst: 03-02-2011, 23:02:48 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-03-2009, 21:46:58
Berichten: 67
Locatie: Wonderland
Hoi wortelbrood,

Ik volg zelf een dierenopleiding dus ik weet wel het een en ander van dierengedrag en training af.
Het is lastig om een goed antwoord te geven omdat ik het gedrag van je hond daarvoor zou moten observeren en zou moeten achterhalen waar het vandaan komt.

Jackrussels staan er om bekent dat ze (zoals de meeste kleine honden) een druk karakter hebben.

Wat ik uit je verhaal zijn de volgende mogelijkheden van wat er aan de hand kan zijn en wat je er aan kan doen.

1. Je hond heeft stres/angst van je ponys en uit dat in dat gedrag. je zou dit kunnen af leren door eerst te proberen om de aandacht van je vast te houden als hij die prikkels krijgt van stress. dit kan je doen door hem bijvoorbeeld bekent te maken met de clickertraining, of door hem een comando te leren waardoor hij naar jou toe komt en waar hij dan ook meteen een beloning voor krijgt (binnen 4 seconden want dan leggen honden de relatie nog tussen de beloning en het gene dat ze gedaan hebben) Maar dit werkt sneller met de clickertraining.

Leer hem dit aan in een omgeving waar hij (bijna) geen prikkels krijgt en als hij dit goed kan dan voeg je steeds wat prikkels toe.

train hem niet langer dan hooguit 5 minuten per keer. want het is erg intensief voor honden om nieuwe dingen aan te leren.

bouw het rustig op en ben consequent. als hij het comando nog niet kent dan kan je hem dit leren door hem telkens te belonen als zijn gedrag in de buurt komt van het gewenste gedrag. Ik zal je hier onder een filmpje laten zien van hoe je een hond iets nieuws aan leerd met de clicker methoden. de clicker werkt zo goed omdat je meteen kan clicken op het moment dat de hond het goed doet. maar hievoor moet je eerst zorgen dat de hond de klicker assosieerd met een beloning. Laat deze beloning wel iets zijn wat je hond helemaal geweldig vindt. dit kan bijv. een stukje worst zijn of een speeltje. als hij zijn aandacht eenmaal bij jou weet te houden dan zou je hem ook geleidelijk aan in stappen kunnen leren dat ponys niet eng hoeven te zijn maar dat hij er wel mee op past.

Ik loop nu zelf stage op een paarden bedrijf en daar hebben ze ook een Jack russel. en dat gaat erg goed samen.

Hier is dan de link:
http://www.youtube.com/watch?v=15vKqCSNhqY&feature=fvst

Nog een goude regel is, straf je hond niet voor dingen die hij niet goed doet. en beloon hem vooral voor wat hij wel goed doet. want straffen kan een ongewenst effect hebben en je training vertragen.

Ik raad je aan ook zelf nog wat meer informatie te zoeken over training want mijn uitleg en dat filmpje zeggen niet alles.

2. Wat er ook aan de hand kan zijn is dat je Jack russel is dat het aan de rangoorde ligt. het kan zijn dat je hond hoger in rangoorde staat dan je ponys. of dan een van jullie. als het eerste waar is dan raad ik je aan om alles eerst met de hond te doen voor je het met de ponys doet. bijv. eerst met je hond naar buiten en daarna pas met de ponys.

3. Wat ook een mogelijkheid is, is dat je hond jaloers is omdat de ponys aandacht krijgen en hij niet op dat moment. Als dat waar is kan je hem het zelfde trainen als bij de eerste optie, maar dan leer je hem dat hij in zijn mand moet blijven liggen of de deur niet uit mag als jullie met de ponies bezig zijn.

Tot zo ver mijn antwoord. Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Als je nog vragen hebt dan mag je me mailen of de vraag hier gewoon posten. maar ik zit hier minder vaak dan op mijn mail.

Succes met je Jack russel!

Warme groet,
Erik

_________________
Dit is mijn geheim; Ik stoor me niet aan wat er gebeurt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Onze hysterische Jack Russel
BerichtGeplaatst: 04-02-2011, 12:01:58 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Hallo Erik!
Harstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga er zeker eens naar kijken.
Ik moet er wel bij zeggen dat we vanalles hebben geprobeerd, met zowel beloningen als straffen. Op het straffen zal ik eens meer gaan letten, want dat is wat er tegenwoordig meestal gebeurt als hij dit gedrag vertoont. Die clicker in het filmpje is zeker iets waar ik naar kan kijken.
Nogmaals bedankt!

Wortel

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Onze hysterische Jack Russel
BerichtGeplaatst: 04-02-2011, 13:24:18 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 12-03-2009, 21:46:58
Berichten: 67
Locatie: Wonderland
Graag gedaan, veel succes ermee!

Warme groet,
Erik

_________________
Dit is mijn geheim; Ik stoor me niet aan wat er gebeurt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Onze hysterische Jack Russel
BerichtGeplaatst: 12-05-2011, 10:38:55 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-01-2009, 11:43:33
Berichten: 3556
Locatie: Zuid-Holland
Hoe gaat het nu??

_________________
Chatpromo

[Tut] 17:57: Vrouwen...
[Tut] 17:57: Labiele wezens
[Misoyama] 17:57: idd Tut
[Misoyama] 17:57: jij snapt t kerel
[Butterfly12] 17:57: hahaha
[Tut] 17:57: Ja he
[Tut] 17:58: Wij mannen, wij zijn anders


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Onze hysterische Jack Russel
BerichtGeplaatst: 12-05-2011, 12:45:30 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-07-2009, 12:03:07
Berichten: 781
Locatie: friesland
hoe staat je hond tegenover optillen?

Misschien, ik weet niet of het zal helpen. Maar misschien kan je de hond eens optillen en meenemen naar buiten toe naar de paarden. Ga naast het paardstaan met je hond in de handen. Zo kan er een vertrouwd gevoel komen tussen de hond en het paard. Ook kan je de hond uiteindelijk terwijl je hem nog vast hebt op het paard zetten, zo komt er een band tussen het paard en de hond. Energien komen bij elkaar enz.

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar dit was het 1e dat in mij opkwam. Neem dagelijk de hond even mee naar de paarden toe en ga naast het paard staan, maar houd de hond wel gewoon vast. Gewoon vaak herhalen en ik denk dat hij uiteindelijk ook rustiger zal worden naar de paarden toe.

x Anna


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Onze hysterische Jack Russel
BerichtGeplaatst: 12-05-2011, 14:06:20 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-04-2011, 15:56:46
Berichten: 113
hebben jullie toevallig nog een andere hond of is hij de enige?
een kennis had namelijk een jaar geleden een nieuwe hond genomen nadat de vorige was overleden (kan even niet op het ras komen) en die was ook heel erg druk.
ook van alles geprobeerd en niets werkte, uiteindelijk had ze het idee dat hij eenzaam was en hadden ze nog een zelfde ras hond er bij genomen en nu is zijn gedrag totaal veranderd!

zoals jij het beschrijft lijkt het er op dat hij met de pony`s wilt spelen? in huis is hij rustig en sloom wat eigenlijk best apart is voor een jack russel.
misschien uit hij op dat moment al zijn overtollige energie of is het toch eenzaamheid en wilt hij een maatje om mee te spelen?

wellicht heb je hier iets aan.

Gr,
Celahir

_________________
~Alles wat onze zintuigen waarnemen, van geestelijke ideeën tot planten, dieren en mensen, is niet meer dan een luchtspiegeling~

~Kennis plus ervaring maakt weten~

~Het is niet het antwoord dat verlicht, maar de vraag~


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Onze hysterische Jack Russel
BerichtGeplaatst: 12-05-2011, 17:58:38 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
We hebben inmiddels bijna alles wel geprobeerd, en het maar gewoon opgegeven. Onze Jack Russel is echt abnormaal sloom als hij binnen is, maarja.... gaan de pony's naar buiten, is het een ander verhaal. Als ik hem optil en mee naar achter neem is hij eigenlijk vrij rustig (ook als de pony's buiten staan), maar zodra hij op de grond staat gaat ie weer als een malle tekeer.

We hebben ook nog een andere hond, maar die is ook nogal gestresst. Dit komt echter omdat dat een border collie is, en hij de pony's wil drijven. ;) Het zijn best wel maatjes, dus het lijkt me niet aan eenzaamheid te liggen...

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Onze hysterische Jack Russel
BerichtGeplaatst: 08-09-2011, 17:37:09 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-12-2010, 15:19:57
Berichten: 875
Locatie: Zumpelfeld
oud topic ondertussen, hoe is het nu?

De hond van mn pa ( mechelse herder) flipt ook elke keer als hij de paarden binnen haalt. Mijn vader heeft geen zin om zn hond te corrigeren. Als ik er ben is er niks aan de hand. How come?

De hond van mn pa leest ( net als elke hond) lichaamstaal. Als mn pa de paarden gaat binnen halen gaan daar altijd bepaalde vaste handelingen aan vooraf, zoals; emmers met wortels klaar zetten, zn laarzen aandoen en de stroom van de schrikdraad afzetten. De hond kent deze vaste handelingen natuurlijk als zijn spreekwoordelijke broekzak en knows exactly what's going to happen...

Het begint al zodra hij opstaat en naar de kelder trap loopt om de emmers te pakken. Dán is mevrouw de herdershond al één en al nerveusheid in den levende lijve...

Ik heb dit eens gewoon geoberveerd. En een keer later ben ik meteen evrouw herdershond gaan corrigeren. Met corrigeren bedoel ik duidelijkheid bieden en grenzen aangeven. Iets waar honden met veel energie en een eigen willejte goed op reageren. Dit doe je rustig, zonder teveel woorden of praten en met DUIDELIJKE lichaamstaal. Je ogen op haar gericht ( voor een hond het teken dat je het tegen haar/ hem hebt), met je vinger wijzen, en absoluut zeker van je zaak zijn:"Dit ga je doen, dit vraag ik van je, klaar." Dit heb ik gedaan door voor haar te staan, handen in mijn zij en haar zogauw de aandacht volledig naar mij ging op haar plek ( zacht matje bij de deur) te wijzen.
Mevrouwtje gaat zitten en blijf. Mijn vader is naar buiten gelopen en alweer stijgt de spanning bij de hond. Opnieuw corrigeren:"Uh, liggen en blijf." Telkens wanneer zij spanning liet zien, op een zelfde manier RUSTIG en DUIDELIJK aangeven wat jij van de hond vraagt.

Zo voorkom je dat de spanning te hoog oploopt. Wanneer de spanning bij een dier namelijk extreem hoog oploopt is het ook weer extreem moeilijk die spanning te laten minderen... Eigenlijk kun je die spanning alleen nog maar minderen door te laten uitrazen en dat is een beloning voor je energieke viervoeter!!! Dus als ze braaf is geweest laat ik de hond van mn pa met haar speeltje lekker rond razen achterom...

Jammer dat mn pa dit niet volhoudt zelf, want zijn hond leert in tegenstelling tot die twee poolbeesten van ons veel sneller... :roll:

succes!!!

_________________
You can't always get what you want... You get what you need! ( Rolling Stones)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl