Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 21:24:21

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 04-05-2005, 13:17:34 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13-12-2004, 17:31:39
Berichten: 440
Locatie: Groningen
Ik ben blij dat er zo'n topic is :) (wou ik ff kwijt)

_________________
Try to make a differents for the persons around you


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 08-05-2005, 10:23:24 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-11-2004, 21:11:54
Berichten: 811
Het is niet persee een moeilijke periode die iemand mee maakt...
het is een feit dat niet eens 50% er totaal van af komt...het is dus niet dat bijv iemand ong een half jaar moeite heeft met eten..

je hebt wel mensen die bijv na overlijden van hun moeder een tijd moeilijk eten. maar dat is geen anorexia, het is dus niet 100% aan een moeilijke periode gekoppeld

vaak ligt de oorzaak al vanaf de kleuter jaren.

_________________
Ik ben ik, maar wie is ik??????


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 02-09-2005, 20:16:43 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 14-08-2005, 10:13:50
Berichten: 161
Locatie: `s-Gravenzande
wat ik wel even kwijt wil is dat mensen vaak denken dat anorexia ontstaat omdat diegene doodsbang is om dik te worden, maar het hoeft helemaal niet hiermee te maken te hebben!

soms kan het zijn door een vorm van controle te krijgen, macht of uit onmacht....eten tot je nemen is een van de weinige dingen waar een persoon echt macht over heeft.

Het kan ook (gekkou had het hier al over) zijn dat diegene problemen aan zijn/haar hoofd heeft(emoties waar moeilijk mee omgegaan kan worden) ....niet eten voor een lange tijd werkt excarnerend...en dus...een soort van 'losmakend'....rust aan je hoofd...het geeft een verdovend gevoel waardoor je een 'andere vorm van bewustzijn' aanneemt....(eigen ervaring)

_________________
love makes the world go round


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 03-09-2005, 09:51:38 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-11-2004, 21:11:54
Berichten: 811
hmm dat is zeker als je een steeds lager gewicht berijkt. Je leeft als een zombie.
Dat komt denkik wel overeen met alle andere verslavingen.

xxx indira

_________________
Ik ben ik, maar wie is ik??????


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 29-05-2011, 17:18:54 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Polskatog schreef:
mensen die anorexia krijgen doen het zelf dus boeit mij niet als het hebben doet mij niks ze doen het zelf , ik ga toch ook niet als ik echt echt honger heb verhongeren of gelijk alles uit kotsen

Heb je de posts hiervoor gelezen?
Ik denk dat dat wel verstandig is, dan weet je wat beter was anorexia inhoudt.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 29-05-2011, 21:09:02 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Citeer:
ik leef me eigen leven wat anderen doen boeit me niet daarom zeg ik doet mij niks als iemand het heeft ik ken iemand uit me familie die is mishandeld en opgesloten geweest in een schuur dat is pas erg dit is niks dus niet zo drama maken ik heb veel erger dingen gezien in het leven iemand opgehangen zien dat is pas erg dusja dit boeit me vrij weinig eigenlijk niks eerlijk zijn moet


Als het u niet boeit, waarom reageer je er dan eigenlijk op?

Uit heel veel posts van jou merk ik op, althans die indruk heb ik, dat je serieus in de knoop ligt met jezelf. Er lijkt zoveel woede in jou te zitten.

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 29-05-2011, 21:15:42 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-08-2008, 19:26:18
Berichten: 570
Locatie: Heerlen
Citeer:
mishandeld en opgesloten geweest in een schuur dat is pas erg dit is niks dus niet zo drama maken


Bij deze opmerking maak je een ernstige onderschatting van de problematiek. Daarnaast kan ik niet ontdekken wat de toegevoegde waarde voor dit topic is als je gaat stellen dat mensen met anorexia zich aanstellen (hier parafraseer ik). Dat jij erge dingen hebt meegemaakt wil niet zeggen dat mensen met deze stoornis zich om niks druk maken. Daarbij is 'erg' een relatief begrip. Wat voor de een het einde van de wereld is, is voor de ander een piece of cake.

verder sluit ik me aan bij tutje met een rietje:
Citeer:
Ook als je zelf erge dingen hebt meegemaakt kan het geen kwaad om wat compassie te tonen naar je medemens =)

_________________
-Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it.
-Every situation, properly perceived, becomes an opportunity to heal.
-Nothing real can be threatened. Nothing unreal exists.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 30-05-2011, 14:34:26 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Bovendien maak je niemand blij met deze opmerking. Jijzelf niet (want het boeit je niks) en anderen niet.
Natuurlijk mag je zeggen wat je vindt, maar daar mag je dan ook reactie op verwachten.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 30-05-2011, 15:22:16 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Code:
het draait niet alemaal om ik ik ik ik . ik wil hier mee zeggen ik heb respect voor jullie alemaal


Ik merk daar eerlijk gezegd niet zoveel van.

Citeer:
maar even verder over dit geloof mij 79 % doen het zelf overgeven na eten


Dat overgeven is een onderdeel van de ziekte. Je zou je beter eens wat meer informeren voor je zo'n uitspraken doet.

Verder wil ik er nog aan toevoegen dat jij helemaal niet weet hoe deze mensen zich voelen, dus kun je er ook geen oordeel over vellen, lijkt mij.

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 30-05-2011, 15:59:29 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Oke, dat van dat geen respect had ik niet mogen zeggen, mijn excuses daarvoor.

Alleen, je geeft me de indruk dat je nog al heel rechtlijnig denkt. Dingen zijn complexer dan ze lijken. Bijvoorbeeld nu met die anorexia, dat doen mensen niet zomaar er steekt een heel psychologisch proces achter. Probeer wat verder te kijken.

Het heeft niet veel zin om keihard bij je standpunt te blijven staan, alleen maar om bij het standpunt te blijven.

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 30-05-2011, 19:33:24 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-03-2007, 19:08:40
Berichten: 2998
Locatie: Noord Holland
Ik las vandaag een artikel op Nu.nl. Wellicht dat jullie het interessant vinden: http://www.nu.nl/wetenschap/2527860/ano ... k----.html

_________________
De weg naar het licht, is de weg naar jezelf.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 30-05-2011, 19:55:50 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-03-2006, 12:30:12
Berichten: 3056
Locatie: Zuidwolde
Polskatog, ik wil je vriendelijk vragen niet meer te dubbelposten. Als je een reactie hebt geplaatst, maar je vindt dat er nog een stuk bij moet, kun je dat nog veranderen als jouw reactie de laatste van het topic was (rechtsonder in het venster met je bericht staat dan een knopje "Wijzigen"). Dan kun je nog wat extra tekst aan je bericht toevoegen als je wat was vergeten. Zou je dat alsjeblieft in het vervolg willen doen?

En nou ontopic:
Polskatog schreef:
wees blij met je lichaam of als jezelf te dik vind sportschool bestaat en plus thuis sporten minder eten zo simpel

In het eerste bericht van dit topic staat een heel duidelijke uitleg van anorexia. Daarin staat ook: Verder sporten mensen met anorexia vaak fanatiek. Zo proberen ze het afvallen te versnellen.

Voor jou en mij lijkt sporten en anders eten misschien de meest voor de hand liggende optie als je wilt afvallen, maar zoals Tutje al zei: achter anorexia zit zo veel meer. (Overigens denk ik niet dat het sporten voor alle anorexiapatiënten geldt.. Sommigen doen het waarschijnlijk wel, anderen weer niet.)

Mensen met anorexia nervosa hebben in hun hoofd zitten dat het steeds maar dunner moet dan het al is. Als ze in de spiegel kijken vinden ze zichzelf dik, ondanks dat ze hun ribben kunnen tellen. Dus er moet meer af, vinden ze dan.
Het vergt psychologen, diëtisten en heel veel steun van de omgeving om mensen van hun anorexia af te krijgen. Overgeven is bijzonder onplezierig. Maar ik kan me voorstellen dat mensen dat ervoor over hebben als ze graag (en snel) willen afvallen en een ontzettend laag zelfbeeld hebben.

Extreme gevallen moeten in het ziekenhuis worden opgenomen omdat ze te weinig voedingsstoffen in hun lichaam hebben. Daarna krijgen ze vaak ook hulp en gaat het beter met hun gewicht op een gezonde manier, maar er is niet veel voor nodig om ze weer onderuit te halen.

Ik heb zelf geen ervaring met anorexia nervosa, wel met afvallen door overgeven. Ik gaf niet opzettelijk over, ik heb vier dagen geen hap kunnen eten en als ik dat wel deed, kwam het er na een kwartier weer uit. Zelfs water. Ik kan je vertellen dat je dan ontzettend snel afvalt! Maar ik heb daarna een jaar moeten revalideren om weer in het alledaagse leven te kunnen functioneren (nuja, ik was heel ernstig ziek toen, maar omdat ik niets kon eten ging mijn lichaam mijn spiermassa aanvreten en was er dus bij wijze van alleen maar huid en botten van me over). En nou vind ik het niet zo mooi als ik mijn eigen ribben kan tellen ;)

Maar mensen met anorexia nervosa hebben een heel ernstig probleem als ze opzettelijk niet eten, of het eten gewoon weer uitkotsen.

En ja, dit lijkt misschien wat op de eerste post, maar ik had de behoefte om het neer te zetten :P

_________________
The beauty of a rose cannot be taken away by the fact that it's imperfect.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 31-05-2011, 12:48:30 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Zucht...

Begrijp je het echt niet of wil je het niet begrijpen?

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 31-05-2011, 16:23:31 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2010, 17:59:11
Berichten: 1583
Locatie: Oldenzaal
Goed...

Ik ben een ex- anorexia patiënt. Al vecht ik dagelijks nog met deze ziekte. Want dat is het.
Een stoornis, een psychisch rampgebied ;)

Ik wil je niet aanvallen Polskatog, maar toch ga ik je een paar dingen vertellen. Misschien kijk je dan anders tegen deze stoornis aan, of leer je er wat van.

Een eetstoornis neem je niet, je krijgt het ook niet, het overkomt je. Niet van de een op de andere dag natuurlijk, het is niet zo dat je op een dag besluit van 'Heej ik ben dik laat ik eens anorexia nemen!' Het sluipt er langzaam in.
Ik ga je niet heel mijn verhaal vertellen, maar de korte versie komt erop neer dat ik dik, ziek, depressief en ongelukkig was. Ik was de controle over mijn leven kwijt. Het enige wat ik toen naar mijn inziens nog kon controleren was eten, of in mijn geval...niet eten. Dat begint heel onschuldig. Inderdaad, als je af wilt vallen ga je minder snoepen, gezonder eten en meer bewegen. Dat deed ik ook in het begin, maar dat letten op eten of niet eten wordt een verslaving, en na een lange tijd beheerst het je leven. Ik heb een half jaar doorgebracht in een eetstoornis kliniek omdat ik hier vanaf wilde.

Ik hoor van jou dat mensen in jou omgeving opscheppen over het feit dat ze afvallen of overgeven. Dit doet mij ernstig twijfelen of zij de waarheid vertellen. Anorexiapatiënten doen ALLES om hun stoornis geheim te houden. Maar dan ook echt alles. Niemand mocht weten dat ik zo met eten omging, anders trokken er mensen aan de bel en was ik de controle kwijt. Ik heb me in de meest onmogelijke bochten gewrongen zodat niemand maar zou zien waar ik mee bezig was. En ja, zelf wist ik heel goed dat ik fout bezig was, maar de controle was voor mij een verslaving, en ik werd al panisch bij het idee dat ik dat op zou moeten geven.

Anorexia is niet makkelijk, het doet zeer. Honger doet zeer.
Als je niet eet kun je niet functioneren, ik was een zombie. Nu ben ik bijna 26, en na al die jaren tel in onbewust nog steeds elke calorie die ik in mijn mond stop.

En ja, er zijn ergere dingen in het leven, ik ben blij dat ik de scenario,s die jij beschrijft niet mee heb hoeven maken.
Maar deze eetstoornis was en is voor mij persoonlijk de meest verschrikkelijke gebeurtenis in mijn leven tot nu toe.

En ik kan je mening heel goed begrijpen, voordat ik het zelf ondervond dacht ik er ook zo over. Maar je weet pas echt wat het is als je het zelf hebt ondervonden. En geloof me, dat wens ik jou, of wie dan ook niet toe.

Ik vraag je niet je mening te veranderen, maar hoop je toch een beetje een andere kant te hebben laten zien. :)

Groetjes -xxx- en een knuffel,
Debbie.

_________________
'To the library!'
"Sokka"

'Pants are an illusion, and so is death'
"Huu"


Laatst gewijzigd door Clio op 31-05-2011, 18:53:56, 3 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: anorexia
BerichtGeplaatst: 31-05-2011, 16:43:21 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2010, 17:59:11
Berichten: 1583
Locatie: Oldenzaal
Ah nu begrijp ik je geloof ik. Jij hebt negatieve ervaringen met mensen die het zeggen te hebben (of dat waar is of niet weet ik natuurlijk niet) en daardoor neem jij het minder serieus. (Als ik het verkeerd begrijp hoor ik het graag) Ik kan me voorstellen dat dat enorm frustrerend is.

Vandaar ook even mijn verhaal. Bij mij was het geen schreeuw om aandacht, maar een zwaar frustrerende en emotionele periode.
En ik hou van eerlijke mensen ;)
Mocht je gemeen willen zijn zul je van betere huize moeten komen, ik voel me niet aangevallen.

'eetstoornis is iets als je te dik vind dat je het overgeeft . dat is een ziekte .'
Dit is inderdaad een deel van de ziekte, al hoeft een anorexiapatiënt niet perse over te geven. Braken is meer een symptoom van de stoornis Boulimia. Er zijn verschillende eetstoornissen. Anorexia is er ook maar 1 van.

_________________
'To the library!'
"Sokka"

'Pants are an illusion, and so is death'
"Huu"


Laatst gewijzigd door Clio op 31-05-2011, 18:55:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl