Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 16:19:16

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: U of jij
BerichtGeplaatst: 07-12-2011, 22:34:30 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Zoals je vast hebt gehoord ging(ja ik ben een beetje laat) de discussie over of een leerling u moet zeggen tegen een leraar.
Ik weet dat dit forumdeel niet zo populair is maar misschien zijn er wel een paar die erover willen discussiëren met mij?

Ik ben er namelijk voor.
Argumenten:

Als je al van kinds af niet opkijkt tegen een leraar heb je gewoon minder respect voor ze. Ik vind het best als de leraar zegt "zeg maar jij", maar van tevoren moet je toch echt beginnen met 'u'. Natuurlijk dwing je respect niet af, dat verdien je. Maar mensen zien niet in hoe snel je (onbewust) een leraar als gelijke gaat behandelen als je met voornaam of jij gaat aanspreken. En met dat je geen gelijke bent bedoel ik gewoon de rol van leraar en leerling, en niet dat de één minder waard is dan de ander.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 08-12-2011, 09:32:42 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-12-2011, 13:45:14
Berichten: 163
Je hoort gewoon u te zeggen,
dan toon je respect.

_________________
Beter een dag teveel geleefd met elende, dan een dag te weinig met plezier.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 08-12-2011, 10:36:49 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-12-2010, 22:23:31
Berichten: 3743
Locatie: Grunn
Ik spreek leraren standaard aan (1 of 2 leraren uitgezonderd) met U of meneer/mevrouw. Zo ben ik opgevoed, het is netjes en respectvol. Het geeft meer gezag en dat is in deze tijd met veel mondige leerlingen wel nodig.

Trouwens, ik blijf de PVV een partij voor mafketels vinden :p.

_________________
Tom schreef:
Er is geen hoop meer voor deze we dit forum.
Zonder Blackbird zijn er alleen nog maar super strenge moderators over :'(

Ik sal de haat overleve,
de lievde een kans geve,
de b1tches ontwijke
en me einddoel bereike.


PS Haters gaan haten!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 08-12-2011, 13:02:41 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Ik zeg u tegen mensen omdat het mij is aangeleerd.

Als ik iemand niet ken, dan zeg ik altijd u, maar ik heb er geen problemen mee om daarna je en jij te gaan zeggen. Respect kun je ook op hele andere manieren tonen, en daarom heeft u zeggen voor mij niet heel veel met respect te maken. Een docent bijvoorbeeld als een gelijke behandelen, daar is toch niks mis mee? Een docent is er om je iets te leren natuurlijk en ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen als je hem ziet als een gelijke. Dat lijkt me juist heel gezond. Het is niet echt meer van deze tijd om je docenten en oudere familie als 'hoger' te zien. Ik ben er heel erg voor dat je op gelijke voet met elkaar kunt praten, zonder oordeel.

Dit betekent natuurlijk niet dat ik geen u wil zeggen als iemand dat wel graag wil. Dat vind ik ook prima. Ik vind gewoon dat het in deze tijd nog maar weinig met respect tonen te maken heeft. Als er een ettertje in een klas zit, gaat die zich echt niet beter gedragen omdat hij of zij toevallig u of jij zegt. Uit ervaring zeg ik nu dat dit niet zo is.

Wel een interessante discussie, want ik ben me ervan bewust dat dit best een issue kan zijn voor sommige mensen. Ik ben zelf ook 1 van die jongeren die dit veel minder belangrijk vindt, maar of dat een slechte ontwikkeling is? Nogmaals, respect kun je op andere manier tonen, manieren die beter bij ons passen.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 08-12-2011, 19:05:14 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 04-05-2011, 17:26:58
Berichten: 309
Ik vind het vrij normaal om anderen met 'je' en 'jij' aan te spreken, als ik langer met deze personen zal samenwerken ( mede studenten/docenten, meestal gebruik ik ook gewoon voornamen).

Gaat het om een ouder persoon, een onbekend persoon, of iemand met een hoge functie, dan zal ik echter nog steeds voor U kiezen.

_________________
Always hidden in shadows, shrouded in armor,
Nobody to turn to, no safe harbour,
Hiding emotions because I am afraid to get hurt if I am weak,
I am just a human, not a freak..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 08-12-2011, 19:27:19 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Heel grappig deze discussie.

In Vlaanderen gebruiken we het gewoon door elkaar. 'u' heeft niet echt een grote beleefdheidsvorm hier.

Ouders zeggen tegen hun kinderen, familie , vrienden etc... u.

Het zit gewoon in ons taalgebruik.

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 08-12-2011, 19:44:35 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 04-05-2011, 17:26:58
Berichten: 309
Vlaams is dan ook wat het Nederlands had moeten zijn.

_________________
Always hidden in shadows, shrouded in armor,
Nobody to turn to, no safe harbour,
Hiding emotions because I am afraid to get hurt if I am weak,
I am just a human, not a freak..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 08-12-2011, 19:59:50 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 18-11-2011, 20:08:33
Berichten: 429
Locatie: Noord-Holland
Ik hou ook van discussies,

Ik ben tegen.

Waarom?

Soms wil je wel eens U zeggen tegen ee nleraar, maar je kan ook soms een rotdag hebben, als je telkens U moet zeggen, voel je je daardoor ondergewadeerd en wordt je nog droeviger. Ook spreken de leraren je soms niet eens bij de naam aan, dat is disrespect van de andere kant, dus hoef jij je ook niet te verantwoorden met U.

_________________
Spirituele Gids
Foto Reader
Hoeder van echtheid
Hulp bij problemen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 08-12-2011, 21:52:12 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Ik ben voor, met dezelfde reden als velen hier. Het is een formliteit, een docent staat boven een student. Op de basisschool zei ik dan ook altijd 'Meester & Juf', later werd dat 'Meneer & Mevrouw' en tegenwoordig, op het HBO, is het niet meer dan normaal om de docenten aan te spreken als je gelijke (met "je/jij/naam van de persoon").

Nu heb ik nog wel een andere hypothetische vraag voor jullie:

Wat nou als de student (bijvoorbeeld op het HBO) ouder is dan de docent....? Is het dan nog steeds formaliteit om iemand die jonger is dan jijzelf aan te spreken met U? ;)

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 09-12-2011, 09:42:20 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ah, kijk hoeveel posts alweer:o

Julia schreef:
Als er een ettertje in een klas zit, gaat die zich echt niet beter gedragen omdat hij of zij toevallig u of jij zegt. Uit ervaring zeg ik nu dat dit niet zo is.

Ik denk dat je wel degelijk anders kijkt naar mensen tegen wie je u of jij zegt.
Dat ettertje niet, omdat hij/zij dat als een verplichting ziet. Maar als je inziet waarom je u zegt is dat wel zo, denk ik.

HeavenBoy schreef:
Laat ik nou gisteren te zijn afgewezen voor een baan in de supermarkt omdat ik volgens hun met U aansprak, en dat vonden ze TE formeel.

Afbeelding
Dus als jij daar zou werken en een klant zou iets vragen dan zou jij die klant met 'je' aan moeten spreken? Wat voor supermarkt is dat?
Niet veranderen om die mensen.. Gewoon u blijven gebruiken.

NachtSchaduw schreef:
Gaat het om een ouder persoon, een onbekend persoon, of iemand met een hoge functie, dan zal ik echter nog steeds voor U kiezen.

Dus jij vindt dat een leraar geen hogere functie heeft dan een leerling?
Ik vind van wel, omdat de leraar informatie overdraagt en gewoon meer over het onderwerp weet(meestal >_>).

Natascha schreef:
Ouders zeggen tegen hun kinderen, familie , vrienden etc... u.
Het zit gewoon in ons taalgebruik.

Haha, ja dan kan je je in dit topic niet zo goed inleven :p

Gallagher schreef:
Soms wil je wel eens U zeggen tegen ee nleraar, maar je kan ook soms een rotdag hebben, als je telkens U moet zeggen, voel je je daardoor ondergewadeerd en wordt je nog droeviger. Ook spreken de leraren je soms niet eens bij de naam aan, dat is disrespect van de andere kant, dus hoef jij je ook niet te verantwoorden met U.

Soms is de situatie anders, maar dat is geen argument voor het geheel.
(Soms doet mijn been zeer, toch vind ik rennen leuk)
Toch zou ik nog steeds de leraar met u aanspreken, zelfs als die leraar mijn naam niet weet of als ik me slecht voel.


Wortelbrood schreef:
Wat nou als de student (bijvoorbeeld op het HBO) ouder is dan de docent....? Is het dan nog steeds formaliteit om iemand die jonger is dan jijzelf aan te spreken met U? ;)

Het gaat om de positie, dus ik vind dat dit geen verschil maakt.
Beter nog, je kan bevriend zijn met die leraar. Dan vind ik dat je in school gerelateerde situaties 'u' zegt, en in persoonlijke situaties 'je'.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 09-12-2011, 16:49:06 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 03-01-2011, 18:13:23
Berichten: 169
Ik vind dat iedereen je en jij moet kunnen zeggen tegen elkaar.
Ik sta zelf voor de klas op mijn stage. Natuurlijk zeggen sommige kinderen U maar het is veel minder gebruikelijk dan vroeger.
Ik vind ook dat als Leerkrachten aan worden gesproken met U en met de achternaam heel afstandelijk.
Je hebt een heel andere relatie met iemand als je diegene aanspreekt met u. Tenminste dat vind ik. Ik vind het beter als kinderen mij aanspreken met je, waarom? Ik moet de kinderen dan misschien wel wat leren maarrr.. ze hoeven niet te denken dat ik beter ben dan zij, Iedereen is voor mij gelijkwaardig. Ik leer van de kinderen en zij leren van mij. Hoe onspannender de sfeer is, hoe meer de kinderen willen leren en ook hoe meer ze voor je over hebben., en dan ook wel respect tonen, zonder dat er U gezegt word.
Ik spreek de meeste leerkrachten bij mij op school in de les aan met de voornaam.. En dit is niet omdat ik geen respect heb. Maar omdat de sfeer er naar is. Er is wel een afstand, maar het voelt wel vertrouwd als je elkaar zo kan aanspreken. En respect dat krijgen ze, ik kan namelijk wat van hun leren.
Ik zeg U tegen iemand die ik niet ken. Zodra ik mij om mijn gemak voel doe ik dit niet meer. maarr, ik merk aanmezelf als er een bepaalde spanning is dat ik mensen met U aanspreek.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 09-12-2011, 18:11:40 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Wat ik vooral zie wat mensen denken dat wij (voorstanders van het 'u' zeggen) bedoelen:
-'U' wordt gebruikt om respect af te dwingen;
-'U' betekent dat iemand een beter persoon is

Waarom denken jullie(tegenstanders) dat wij(voorstanders) dit bedoelen? Zien jullie niet in dat gelijkheid in positie heel anders is dan gelijkheid in persoon?
En het is geen manier om respect af te dwingen. Het is gewoon netjes om te doen, als je geen 'u' zegt tegen een leraar (die, zoals Mirror het al mooi stelde, nog niet heeft gezegd: "Zeg maar 'jij'"), dan vind ik dat gewoon onbeleefd. Maar ook ik vind dat respect verdiend wordt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 09-12-2011, 23:02:56 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-12-2010, 15:19:57
Berichten: 875
Locatie: Zumpelfeld
Goh, ligt eraan...

Ik ga hierin ( net zoals met veel dingen) op n gevoel af...

Eigenlijk spreek ik iedereen met 'je' of 'jij' aan. Behalve als ik "voel" dat iemand er grote belangen aan hecht met 'u' aangesproken te worden. Zo sprak ik een tijd geleden met een hoog geleerde professor, iedereen sprak hem met 'u' aan. Ik voelde dat hij daar geen belang aan hechtte dus ik stelde hem een vraag in getutoyeerde vorm. Geen rare reactie van zijn kant op gehad... :) Andersom ook, toen ik nog in de gezinszorg werkte was er een oude dame van één of andere hoge stand ( verschrikkelijk mens, en dat zeg ik niet gauw van mensen) maar zij hechtte er enorm belang aan om met 'u' aangesproken te worden.... Ook geen probleem... ( maar goed soms kon ik het niet laten om haar wat te stangen en zei ik ook 'je' of 'jij'... haha).

Zeker staat het netjes om iemand met 'u' aan te spreken maar ik ga hierin een beetje op mn gevoel af... Zelf vind ik het niet prettig om met 'u' aangesproken te worden, wat wel veel patiënten doen in het begin... niet nodig... 8)

liefs, binnenspiegel...

_________________
You can't always get what you want... You get what you need! ( Rolling Stones)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 10-12-2011, 13:30:44 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Tom, ik heb juist het idee dat jij iets anders leest in de stukjes van 'de tegenstanders', zoals jij ze noemt. Hoewel dat al gek is, omdat niemand echt tegen is hier geloof ik. Je quote een heel klein stukje van mijn vorige post. Mijn hele post is helemaal niet tegen. Maar dan spreek ik alleen voor mijzelf.

Het belangrijkste in deze kwestie vind ik vooral: als je geen u zegt, vind ik niet dat je respectloos tegenover een ander bent. Respect kun je ook op andere manieren overbrengen, manieren die voor mij beter bij deze tijd passen. Ik denk dus niet dat U een manier is om respect af te dwingen, maar meer dat het iets is waardoor mensen wel over je oordelen. Zeg je geen u, dan heb je geen respect. Zeg je geen u, dan ben je slecht opgevoed. Er is zoveel meer...
Dat probeerde ik duidelijk te maken. Als iemand er behoefte aan heeft dat ik u zeg, dan respecteer ik dat wel. Het is een gebruik wat voor mij minder waarde heeft gekregen.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 10-12-2011, 15:07:39 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-12-2011, 13:45:14
Berichten: 163
Dat is dan ook wel weer zo,
het ligt aan zoveel anderen dingen of je respect toont naar iemand toe.

_________________
Beter een dag teveel geleefd met elende, dan een dag te weinig met plezier.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl