Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 22:13:57

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: wat is hoger bewustzijn?
BerichtGeplaatst: 16-02-2012, 05:21:07 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Hoger bewustzijn, lager bewustzijn..

Is er een verschil tussen die dingen?
Als je ego verdwijnt, is je geest nog steeds hetzelfde. Alleen dan zonder tegenkracht.
Die geest is nu al prachtig. En we hebben hem een inhoud gegeven die veel minder prachtig is. Maar het is alsof je geest het goedmoedig toestaat. Niets ervan kan toch blijvend zijn. Niets ervan kan toch reëel zijn. Niets ervan kan toch je goddelijke aard verstoren. Het is een droom, en dromen is niet erg. Je geest voelt zich net zo groots. Strekt zich uit. Kijkt om zich heen. Kijkt God aan en lacht. Niets kan die straling verstoren. Je geest is waardig. Jij bent waardig. En je begint je waardig te voelen.

Het is heerlijk. Je kunt je verheugen over wie je bent. En de mensen om je heen verheugen zich met jou. Jullie zijn zo blij! Het is geweldig om zo te zijn. En al je broeders zijn zo. En al je zusters. Je hebt zin om te gaan zitten, en om je heen te kijken. Mensen komen bij je zitten. Jullie zijn verliefd. Verliefd op jezelf en verliefd op elkaar. Je gaat bij elkaar liggen. Om te genieten van de tijd. En je kust elkaar. Maar in de kus, veranderen jullie in sterren. Jullie lichamen zijn fonkelende ruimte. Je begint te zweven, drijven uit elkaar. Je kijkt verbaasd om je heen. Je ogen zijn wijd open. Gevuld met ontzag. Je bent alleen. Je lichaam zet uit, en explodeert. Je bent nu het stille weten. Je kijkt elkaar weer aan, en weet dat alles goed is. Heel goed.

Is dat stille weten niet de kern van wat je bent? Jullie kennen elkaar nu, ten volste. En je neemt de kennis mee, als je weer de droom in gaat. De droom is nu anders. Een plezier om in te vertoeven. Je kijkt om je heen, en bent ontspannen. Ontspanning straalt van je gezicht. Dit is niet zo moeilijk. Dit is helemaal niet zo moeilijk. Het is zelfs heel makkelijk. Je pakt een steentje, en gooit het in de lucht. In de lucht verandert het in sterrenruimte. Je kan het nog steeds. Je kijkt om je heen, en hebt er zin in. De dag is begonnen. En het zal nooit meer nacht zijn.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: wat is hoger bewustzijn?
BerichtGeplaatst: 07-03-2012, 20:26:49 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 23-06-2009, 17:35:39
Berichten: 416
mooi beschreven hoor ook heel poetisch! ik herken je essentie erin haha.
wakker en bewust je eigen droom scheppen beleven en ervaren.
ik had er een gedicht van geschreven. De droom van het leven.

heerlijk om in weg te zwijmelen! :D

_________________
Leven en laten leven


Laatst gewijzigd door Nickid op 22-10-2012, 11:33:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: wat is hoger bewustzijn?
BerichtGeplaatst: 10-03-2012, 09:09:26 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Ik ben niet bekend met de heersende opvattingen in de paranormale en spirituele kringen. Persoonlijk hanteer ik de termen 'hoger' en 'lager bewustzijn' in het geheel niet, er is gewoon bewustzijn.

Citeer:
Als je ego verdwijnt, is je geest nog steeds hetzelfde. Alleen dan zonder tegenkracht.
Met tegenkracht bedoel je ego? Licht dat idee van 'tegenkracht' dan even toe als je wil?

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: wat is hoger bewustzijn?
BerichtGeplaatst: 11-03-2012, 23:35:53 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Hmm met tegenkracht bedoel ik de ontkenning van de waarheid waardoor illlusies tot leven komen in onze geest.. afgoden als het ware die wij vóór de ware god plaatsen. Nu geloven we in een realiteit die veel minder is dan de ware realiteit. We zien ongoddelijkheid en voelen ons kwetsbaar en angstig. We zijn bang voor de illusies die we hebben gecreëerd. Maar de illusies zijn altijd gebaseerd op, zijn het tegendeel van iets wat volkomen liefdevol en veilig is.. daarom zijn ze een tegenkracht in de geest die eigenlijk niet bestaat.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: wat is hoger bewustzijn?
BerichtGeplaatst: 12-03-2012, 10:16:20 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Oké, je doelt dus niet op ego.

Citeer:
Hmm met tegenkracht bedoel ik de ontkenning van de waarheid waardoor illlusies tot leven komen in onze geest..
En wat is dat dan?

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: wat is hoger bewustzijn?
BerichtGeplaatst: 12-03-2012, 20:18:50 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ha ik doel wel op ego want in mijn ogen is ego de identiteit is die ontstaan is door verzet tegen het goddelijke, en waarmee je je geidentificeerd hebt (want anders kon die identiteit niet blijven bestaan)... en waarvan je dus (onbewust) denkt dat jij het bent ipv je ware ik.

De waarheid is alles wat eeuwig bestaat. Het goddelijke. Dat wat geschapen is ipv. gemaakt (om de terminologie van Een Cursus In Wonderen te gebruiken).

(Volgens ECIW is alles wat geschapen is eeuwig omdat het gemaakt is met de Wil van God, terwijl alles wat gemaakt is tijdelijk is en daarom in feite niet werkelijk bestaat.. alles wat gemaakt is is gemaakt met de wil van het ego en niet met de Wil van God.)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: wat is hoger bewustzijn?
BerichtGeplaatst: 12-03-2012, 20:41:41 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Je zegt uiteindelijk dus dat het ego verzet is tegen het eeuwige.

En hoe weet jij wat eeuwig is, en of en in hoeverre het eeuwige goddelijk is? En hoe verifieer je die kennis op zijn beurt?

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: wat is hoger bewustzijn?
BerichtGeplaatst: 12-03-2012, 20:50:46 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Dat is niet kennis die je kunt verifiëren behalve door er naar te leven en daardoor de uitwerking ervan te zien. En zover ben ik nog niet. Dus ik moet me er gewoon voor openstellen omdat ik voel dat het waar is (voor mij).


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: wat is hoger bewustzijn?
BerichtGeplaatst: 12-03-2012, 20:53:39 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Volgens mij overschat je het menselijke kenvermogen. Maar goed, ieder zijn ding.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl