Elke keer als ik het lees krijg ik weer tranen in m'n ogen.
En ik besef me dan dat ik me zelf ook helemaal niet welkom voel in de wereld. Ik voel me zeer onwelkom, waar ik ook ga (min of meer).
En ik weet dat omdat ik een keer naar een festival ben geweest waar het anders was. Het was een eco-festival in Nederland. Ecotopia 2004. Het werd gehouden op het land van slot Loevestein nabij Gorinchem en Woudrichem, aan de zuidkant van de Waal en ten oosten van de Ingedamde Maas.
Ik kwam pas om 4 uur aan in Gorinchem. Ik geloof dat ik eerst nog even heb gerust, maar toen ik de pont wilde nemen naar Slot Loevestein, bleek dat de laatste al vertrokken was. Er ging die dag alleen nog een pont naar Woudrichem. Ik was echter niet alleen, er was een dame van de organisatie en die belde wat mensen en vertelde me dat ik naar Woudrichem kon gaan en dan zouden ze me komen ophalen met een kano.
Dus ik naar Woudrichem en ik liep naar de oostkant van het dorp, naar de wal van de Ingedamde Maas. Daar riep ik naar de overkant of ze me konden ophalen, en er kwam iemand met de kano om mij over het water te helpen. Toen ik aankwam op het strandje, werd ik begroet door een menigte mensen die daar aan het relaxen of socializen was. En iedereen was zo open! Iedereen was blij, en straalde, en straalden ook naar mij, en ik was daar totaal welkom. Ik werd begroet, en ontvangen, en wegwijs gemaakt. Ik heb nooit eerder zoiets gevoeld en sindsdien ook niet. Zo'n gevoel van welkom zijn. En het maakte me bewust van hoe onwelkom ik me doorgaans voel in de wereld.
Die eerste week van Ecotopia was geweldig. Alleen maar leuke mensen. Met een sfeer van dat iedereen elkaar wilde leren kennen. Er werd natuurlijk ook van alles samen gedaan: het koken, het eten, de afwas, het douchen, maar veel taken werden verricht door mensen van bepaalde werkgroepen. 's Ochtends was er yoga, of tai chi, en daarna waren er allerlei werkgroepen, discussies en vergaderingen. De vergaderingen waren van een directe-democratie soort. Er was een gedragscode waarmee je kon communiceren met de vergadering, bijvoorbeeld om het woord te vragen, je afkeurig te laten blijken, of je instemming. Achteraf voerden twee mensen onverwacht een theater-act op. Het was ontzettend leuk, om daar bij te zijn. Alles gebeurde in een enorm positieve sfeer en de mogelijkheid van ruzie bestond in feite niet.
Na die week stroomde een nieuwe groep festivalgangers in en daardoor werd de groep te groot om nog voor iedereen interesse te kunnen tonen. De sfeer verdween een beetje. Voor mijn gevoel waren het ook minder leuke mensen. Maar desalniettemin bleef het goed om er te zijn.
In elk geval is het een ervaring die ik nooit zal vergeten. Met name die ervaring op dat strand.
|