Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 19:30:37

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Suiker
BerichtGeplaatst: 29-03-2012, 17:28:53 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 01-01-2011, 22:47:44
Berichten: 12
Hoi allemaal,

De laatste tijd hoor ik veel dingen om me heen over suiker. Nu op dit moment afgelopen jaar is Stevia goedgekeurd word ook genoemd de allergezondste suiker ter wereld en deze suiker schijnt 20 jaar tegengehouden te zijn door de regering uhm de heren boven de regering de industrielen waarschijnlijk, maar goed dat doet er niet toe eigenlijk er is nu gezonde suiker aanwezig en zelfs in Frankrijk is stevia verwerkt in pepsi en sisi. In de film Thrive is er wat over te zien over hoe ons systeem regering in elkaar zit. Maar in ieder geval kloppen die verhalen nou dat normale suiker nou echt niet goed voor je is, want ik word er helemaal gek van de 1 zegt van wel de ander niet. Wat vinden jullie?

Groetjes,
Walter


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 29-03-2012, 17:44:14 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik denk dat suiker suiker is. Wat bedoel je met goede/slechte suiker? Want als het andere eigenschappen heeft is het geen suiker meer. En ik geloof ook niet echt in samenzweringen, dat de overheid suiker weghoudt bij het volk.. :"""""""""DDD haha


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 29-03-2012, 18:07:15 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
sommige dingen moet je nemen met een korreltje zouu uhmm suiker ;)!

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 18-04-2012, 14:26:31 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 18-04-2012, 13:06:25
Berichten: 3
De vraag of 'gewone' suiker ongezond is:
Ja. Gewone suiker is ongezond, met name witte suiker. Witte suiker is namelijk een geraffineerde suikersoort: gebleekt en bevat geen enkele gezonde stof.
Suiker doet heel veel met je lichaam, zoals het verlagen van bepaalde gehaltes van vitaminen en mineralen, maar vooral ook het uit evenwicht brengen van hormoonbalansen in je lichaam. Na het eten van suiker schiet je bloedsuikerspiegel omhoog, wat zorgt voor afgifte van bepaalde hormonen. Een hoge bloedsuikerspiegel hoort normaal gesproken alleen bij een 'adrenaline-toestand' van het lichaam: snel energie vrijmaken bij situaties waarin gevaar is (om weg te kunnen rennen/snel te reageren/hersenen van voeding te voorzien om de juiste beslissing te maken). Elke keer dat je een dosis suiker neemt, zal het voor je lichaam lijken alsof je in een soort spanningstoestand zit. Aangezien die toestand voor het lichaam niet ideaal is, zal hij door afgifte van andere hormonen ervoor zorgen dat de toestand weer 'normaal' wordt. Helaas reageren hormonen vaak ietsje te langzaam, waardoor de balans de andere kant opschiet. Om te compenseren schiet hij daarna weer te ver door naar boven, ziedaar een schommel.
Daarnaast heeft suikergebruik ook effect op de neurotransmitters (boodschappers) in de hersenen. Het zoet geeft een plezierig gevoel. Veel mensen zijn onbewust suikerverslaafd, door de schommel (waardoor je trek krijgt als hij te ver is doorgeschoten) en de beloning die in de hersenen gegeven wordt. De hele dag door nemen we elke keer een klein beetje suiker, dan weer in de koffie/thee, op brood, een vruchtensapje (heel veel suiker), een snoepje/koekje. Aan veel voedingsmiddelen is suiker toegevoegd, zoals brood.

Vanaf het kopje 'geraffineerde suiker, het lekkerste gif op aarde' staat nog andere informatie. http://www.fonteine.com/suiker.html.
Ze benoemen bijvoorbeeld ook het effect van het gebruik van veel koolhydraten op de darmflora. Bepaalde schimmels en bacteriën gaan op een gegeven moment teveel overheersen in de darmen, wat nadelig is voor het hele systeem. Een optimale darmflora is namelijk een belangrijke factor in de productie van vitaminen en opname van voedsel. Ook is de darmflora belangrijk voor een goed werkend immuunsysteem. Daarover kan ik nog wel veel info geven, maar dat wordt een beetje off-topic haha.

Wat betreft suiker-vervangers, die zijn over het algemeen ook niet zo gezond. Door het zoet op de tong worden namelijk al bepaalde hormonen afgegeven, die de schommel al in gang zetten. Deze zullen er ook voor zorgen dat het 'hartige' eten dat je gebruikt 'intensiever' wordt opgeslagen in je cellen (wat dus kan zorgen voor vet-aanzet).

Al met al zou ik aanraden om geraffineerde suiker te vermijden en proberen zo matig mogelijk om te gaan met zoetigheid. Af en toe een dag vasten schijnt ook heel gezond te zijn, om al je organen tot rust te laten komen.
Wat betreft die speciale plant, als het een normale prijs heeft kan je dat gaan gebruiken, maar ik zou vooral niet vergeten dat er nog honderden planten met bijzondere en geneeskrachtige werking bestaan :). Dus daarvoor hoef je het denk ik niet te doen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 01-05-2012, 21:39:55 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Nina-alexa heeft het volgens mij vrij goed verteld.

Ik vraag me wel af of bruine suiker ook niet in grote mate geraffineerd is? Het is immers nog steeds een product wat uit een plant is gehaald en waar voor het grootste deel een pure stof uit is gedestilleerd om het zo maar te zeggen.

Ik heb ook altijd getwijfeld over het wel en wee van suiker maar door eigen ervaringen ben ik er vrij overtuigd door geraakt.

Ik krijg namelijk last van m'n tanden als ik gesuikerde dingen eet, het voelt plakkerig en niet fijn. Dan wil ik zo snel mogelijk m'n tanden poetsen. Dit heb ik bijv. met cola en sinas enzo.

Daarnaast krijg ik ook de suiker-kick zoals beschreven, eenmaal genuttigd blijf ik trek hebben naar meer terwijl het nergens op slaat, mijn lichaam heeft het niet nodig.

Ik neem dus alleen iets met suiker als m'n lichaam er om vraagt en nooit zomaar voor de lekkerte. Ja tenzij ik niks anders te eten heb soms..

Het is gewoon heel simpel: een gesuikerd product is een leugen. Je liegt tegen je lichaam dat iets goed voor je is, omdat het zo lekker smaakt en zo snel energie geeft. Doordat je vaak kunstmatige en geraffineerde producten eet, verlies je je natuurlijke smaak, je kunt dan natuurlijke producten niet meer waarderen omdat het niet intens genoeg smaakt naar jouw smaak, omdat je gewend bent aan kunstmatige of toegevoegde smaakstoffen. Smaak moet voedingswaarde vertegenwoordigen, in die zin is het een waarheidsgetrouwe communicatie van je tong/neus naar je lichaam, en van een voedingsmiddel over zijn voedingswaarde. Maar als je suikers gaat toevoegen en andere dingen, dan raakt die communicatie verstoord, je lichaam weet niet meer wat goed voor het is.

Op die manier kun je heel snel gewend raken aan verkeerde voeding wat niet goed voor je is. Dit is zo voor de meeste mensen in deze maatschappij, naar mijn idee. Ze zijn zo gewend aan allerlei nepperij dat ze het echte nauwelijks nog kunnen waarderen. Dat geldt niet alleen voor eten maar ook bijv. televisieprogramma's. Mensen zijn verslaafd aan eeuwige 'kicks' die niet werkelijke voedingswaarde vertegenwoordigen, voor lichaam of geest. Daar raak je vervolgens weer prikkelbaar en onrustig van en kan naar alle waarschijnlijkheid allerlei psychische klachten en ontwikkelingsstoornissen veroorzaken.

Ik denk dat ondervoeding een groot probleem van deze tijd is, maar dat mensen dit niet doorhebben.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 01-05-2012, 23:08:49 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 21-02-2012, 18:45:01
Berichten: 56
Suiker is suiker en je hebt het nodig. PUNT.

Alleen witte suiker (of tafelsuiker) is bewerkt suiker en juist die suiker (die het lekkerst en het zoetst is), is slecht voor je tanden en je lichaam, MITS je het veel tot je neemt. Te veel dus. Alles wat je teveel tot je neemt, hoe gezond ook, is slecht voor je. Alles met mate, ook de goede dingen.

In fruit zit een alternatieve suiker, een natuurlijke suiker, namelijk fructose. Hier kun je in feite niet snel teveel van hebben. Dan heb je nog rietsuiker, de bruine grovere variant van de witte tafelsuiker. Iets minder zoet van smaak maar wel al wat beter voor je.

Stevia is natuurlijk een goede vervanger, maar je hoeft echt niet nu alleen nog maar stevia te gaan eten want suiker is helemaal niet slecht voor je, zolang je dus maar matigt.

Ik heb ruim een maand volledig suikerloos gegeten. Ik was benieuwd of ik het zou kunnen en welke effecten het zou geven. Behalve dat ik snel er aan kon wennen dat dingen 'flauw' smaakten heb ik niet veel anders gemerkt. Ik lustte ineens veel meer fruit en ben dat ook veel gaan eten, als gezonde bevrediging aan mijn zoet behoefte. Ik ben verder niet minder druk of chaotisch geworden, heb niets gemerkt aan mijn gewicht of tanden of wat dan ook. Ik eet nu weer volop suiker al heb ik een paar gezonde gewoonten over gehouden aan mijn suikerloze maand, zoals honing in de thee (ook een gezonde suikervervanger) en meer fruit eten, diksap in plaats van ranjasiroop en nog wat dingetjes.

Ik zou me niet al te druk maken over je suikergebruik, als je er maar bewust van bent wat je naar binnen stopt en de consequenties weet dan is het al genoeg toch? Dan kies je er zelf voor. Zo kun je ook kiezen stevia te gaan introduceren, wat een mooie en gezonde gewoonte zal zijn :)

Succes!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 01-05-2012, 23:27:47 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste effecten van een overmatig suikergebruik pas op langere termijn zichtbaar zijn, hoewel het schommeleffect vrij direct is. Weet er verder ook niet veel van, behalve dat ik voor mezelf heel goed weet wat ik wel en niet wil.

Ze hebben een keer een onderzoek gedaan met labratorium ratten. De ratten werden een maand lang op een dieet gezet waar geen vitamine D in zat. Zo ontwikkelden ze een tekort. Vervolgens werd het experiment gedaan: de ratten kregen verschillende soorten voedsel aangebonden, waarvan er slechts één vitamine D bevatte. Wat er gebeurde is dat de rat eerst at van het ene soort voedsel, dan een tijdje niets at, dan van het andere voedsel, enz. tot hij het voedsel gevonden had waar vit. D in zat, en daar bleef hij van eten. Hij ontdekte dus wat goed voor hem was, en hij bleef daar van eten.

Vervolgens veranderden ze de test. In plaats van diverse soorten voedsel waarvan één vit. D, was er nu ook voedsel bij wat erg veel suiker bevatte. Wat er gebeurde is dat de ratten die begonnen te eten van het suiker voedsel, daarvan bleven eten, en niet meer door gingen naar het vit. D voedsel. Deze ratten waren niet meer in staat om te zorgen dat hun deficientie opgelost zou worden.

Suiker en fructose-siroop worden trouwens gelinkt aan het ontwikkelen van insuline-resistentie wat een oorzaak is van diabetes type 2 en overgewicht. Dit omdat er zo vaak te veel insuline wordt aangemaakt dat je er uiteindelijk niet meer vatbaar voor bent.

Hier wat links:
http://www.earth-matters.nl/16/4478/voeding/sugar-should-be-regulated-as-toxin-researchers-say.html?limit=300
http://www.reuters.com/article/2009/03/03/us-fructose-diabetes-idUSTRE52254920090303


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 06-05-2012, 17:11:28 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
suiker is idd suiker...
Alle suikers zijn ONGEZOND. zowel bruine suiker, rietsuiker, witte suiker....
Allen met mate...
Men denkt vaak dat bruine suiker gezonder is net als bruinbrood.
Maar fout... alle beginselen komen van de suikerbiet, mits rietsuiker. Het zijn alleen andere processen, waardoor ze andere kristallen hebben, of ander smaakje. Maar noch een hap rietsuiker noch een hap witte suiker is gezond :P!!

eigen bron+diëtisten vereniging nederland

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 06-05-2012, 17:14:55 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Bruin brood is wel gezonder dan wit brood :p


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 06-05-2012, 17:22:35 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
ja dat bedoel ik ook ;) - al worden veel broden tegenwoordig ook met kaneel of bruine suiker gekleurd-_-

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 06-05-2012, 17:28:39 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ohh oké :P
Ja kleur zegt niet alles. Maar vaak heeft de bruine versie meer vezels.

On-topic:
Waarvoor heb je suiker nodig?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 06-05-2012, 17:31:44 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
http://www.youtube.com/watch?v=jJvAL-iiLnQ !!! Dit zegt genoeg?

Glucose, ooo sugar sugar...
You are my flue

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 06-05-2012, 17:33:04 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Dat hoorde ik ook, dat ze gebrande suiker (caramel) gebruiken om brood te kleuren. Maar blijkbaar mag het niet! Europese richtlijn. Ze gebruiken daar mout voor.

http://vorige.nrc.nl/article1936247.ece

Ik weet ook niet waar je suiker voor nodig hebt. Af en toe heb ik wel behoefte aan suiker, dan eet ik zo een hele vlaai op. Dan weer maaaanden geen trek in. Ik eet natuurlijk wel fruit, maar dat zie ik niet als suiker. Fruit is kerngezond.

Haha, grappig liedje. Ja glucose is natuurlijk heel belangrijk in je lichaam maar je hebt maar weinig 'suiker' nodig als toevoeging aan je voeding.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 06-05-2012, 18:28:33 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Nalina schreef:
Alle suikers zijn ONGEZOND. zowel bruine suiker, rietsuiker, witte suiker....
Allen met mate...

Gelukkig heb je "Allen met mate" erbij gezet, want ik vind deze uitspraak wel een beetje overdreven.
We hebben suiker ook nodig! Maar dat is al gezegd. Ik wilde het nog even benadrukken :wink:

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Suiker
BerichtGeplaatst: 06-05-2012, 18:32:00 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
*stuiter stuiter* een mens kan niet zonder ;)
zolang je maar oplet dat je producten neemt waar t niet extra aan is toegevoegd :)

ik ben zelf ook een grote zoetbek hoor (A)

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl