Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 11:40:17

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 57 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 06:18:32 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Toms plaatje illustreert perfect waar ik al zo lang en zo vaak op zit te hameren. :D

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 06:25:03 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ja behalve dat er totaal geen onzekerheid bestaat over die datum.

Ti's niet alleen de datum dat het astrologische tijdperk wisselt, het is ook de datum van de Maya's en het is ook de datum van Terrence McKenna's Timewave Zero.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 09:16:44 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Ja behalve dat er totaal geen onzekerheid bestaat over die datum.
Niet? Nieuws deed twee jaar geleden de ronde dat er wel degelijk sprake was van miscalculaties. Ik weet daar het fijne overigens niet van, dus dat moet ik even naspeuren op internet.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 09:20:36 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-06-2012, 08:13:52
Berichten: 424
Locatie: belgie
Kiro schreef:
Citeer:
Ja behalve dat er totaal geen onzekerheid bestaat over die datum.
Niet? Nieuws deed twee jaar geleden de ronde dat er wel degelijk sprake was van miscalculaties. Ik weet daar het fijne overigens niet van, dus dat moet ik even naspeuren op internet.

Er zijn wel enkele andere data naar voor geschoven ja. De uitleg was dat dit kwam omdat de kalender en telling die wij gebruiken anders loopt dan hun telling liep/loopt waardoor we een tijdverschil hebben opgebouwd. Had wat te maken met die schrikkeljaren, zomer/winter uren enzo.

_________________
“We dance for laughter, we dance for tears, we dance for madness, we dance for fears,
we dance for hopes, we dance for screams, we are the dancers, we create the dreams.”


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 12:07:07 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Dan nog is het niet een kwestie van: oh, deze datum / gebeurtenis is zomaar uit de duim gezogen zoals diverse christelijke 'eindtijd' data.

Er zijn christelijke eind-van-de-wereld voorspellers die steeds met een nieuwe datum komen wanneer de huidige datum niet het einde van de wereld heeft opgeleverd die ze dachten.

Als er niks zichtbaars gebeurt op 21-12-2012 dan is er niemand die gaat zeggen: oh, wacht ff, het moest 2013 zijn. Zo'n datum is het niet.

21-12-2012 is wat dat betreft niet veel anders dan 1-1-2000.

Ik hoor jou ook niet zeggen:

1-1-2000

Als je nou 1 en 1 optelt dan heb je 2. Als je 2 deelt door 2000 dan heb je 1/1000. Als je dat van elkaar aftrekt heb je 999 en als je dat omdraait heb je 666 en dat is het getal van de duivel. Spooky!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 13:35:55 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Had ik al gezegd dat de Maya-kalender geen rekening houdt met schrikkeldagen, wat betekent dat die dag ongeveer 9 maanden geleden is nu?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 13:54:33 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Je bedoelt dat de omzetting van de Maya kalender naar de Gregoriaanse kalender geen rekening houdt met schrikkeldagen?

Ik weet niet eens hoe de Maya kalender met jaren omgaat.

Maar je kan er van uitgaan dat de omzetting van de Maya kalender naar de Juliaanse of Gregoriaanse kalender wel rekening houdt met schrikkeljaren. Immers, die zijn wel meegenomen in de Gregoriaanse kalender.

Ik denk echt niet dat de mensen die die vertaling maken zo dom zijn om dat buiten beschouwing te laten.

Slaat dus een beetje nergens op.

Jezus van Nazaret was volgens mij ook niet geboren op 25 december maar we vieren het wel op die dag. Daar kan je ook wel moeilijk over gaan doen. Doet ook niemand. Je moet gewoon een dag hebben om het te 'vieren'. Klaar.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 15:14:50 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ja precies, net zoals 25 december is ook deze dag verkeerd. Namelijk 9 maanden geleden. En ja, toen gebeurde er volgens mij niet echt veel.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 15:49:03 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-08-2012, 15:50:22
Berichten: 22
Tom schreef:
Ja precies, net zoals 25 december is ook deze dag verkeerd. Namelijk 9 maanden geleden. En ja, toen gebeurde er volgens mij niet echt veel.


ik hoop het!

_________________
loop niet achter me, ik ben geen leider
loop niet voor me, ik ben geen volger
loop naast me, als een vriend


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 16:00:59 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Ik hoor jou ook niet zeggen:

1-1-2000

Als je nou 1 en 1 optelt dan heb je 2. Als je 2 deelt door 2000 dan heb je 1/1000. Als je dat van elkaar aftrekt heb je 999 en als je dat omdraait heb je 666 en dat is het getal van de duivel. Spooky!
Nou, dát is nu juist het punt! Men denkt maar al te vaak op die manier, en ik beticht de 2012-de-wereld-gaat-eraan-enzovoort-groepen daarvan. :)

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 16:09:42 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Euh...

Ik weet niet over welke groepen jij het hebt... maar in 2012 vergaat de wereld niet. Dat is een projectie van christelijke ideeën op een simpele verandering van tijdperk. Zoals de dag waarop de lente begint een verandering van 'tijdperk' is. De maya's hebben 2012 nooit bedoeld als 'eindtijd'. Het is gewoon een wisseling van wacht. Mensen die zeggen dat de wereld vergaat hebben er totaal geen verstand van. Populistisch gepraat.

En dan de mensen die er kritiek op hebben hebben dan weer kritiek op dit gebazel van de mensen die er niks van af weten. Kritiek hebben op gebazel en daarmee denken dat je iets zegt over wat er echt aan de hand is. Schilder je jezelf wel af als een beetje dom...

--
Die 3fm DJ Giel Beelen - ik dacht dat hij het was - besloot eens eigenhandig om het commerciële paragnosten wereldje 'kapot te maken' zoals hij het stelde. "Ik ga die gasten kapot maken." zei die. Hij vond mediumschap namelijk onzin en hij ging dat bewijzen door een commerciële bellijn te bellen.

Hij belde zo'n nummer op van de TV of van zo'n commerciële site op internet en kreeg een man aan de lijn die met de I Tjing antwoord probeerde te geven op vragen. Hij stelde aan de persoon een debiele vraag ("gaat deze niet-bestaande voetbalploeg komende zondag haar wedstrijd winnen?") waarop de paragnost zei dat er niet zou worden gescoord. Daarop verkondigde Giel vol trots dat die ploeg en die wedstrijd helemaal niet bestonden en dat de man een grote eikel was.

En toen dacht meneer Giel dat hij een verschil had gemaakt in het paragnosten wereldje, waarvan iedereen toch al weet dat (de commerciele paragnosten) zomaar wat zijn en niets voorstellen en dat dat ook niets zegt over mediumschap in het algemeen. En iedere weldenkende mens weet dat ie niet zo'n lijn moet bellen. Dat dat net zo goed weggegooid geld is als een sms-dienst waar je zogenaamd in contact komt met geile wijven.

Wát een prestatie had die Giel toch geleverd. Echt. Compleet betekenisloos, omdat waar hij zich tegen afzette compleet betekenisloos was. En daarmee schilder je jezelf ook af als een... betekenisloos persoon.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 16:42:53 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Ik weet niet over welke groepen jij het hebt... maar in 2012 vergaat de wereld niet. Dat is een projectie van christelijke ideeën op een simpele verandering van tijdperk. Zoals de dag waarop de lente begint een verandering van 'tijdperk' is. De maya's hebben 2012 nooit bedoeld als 'eindtijd'. Het is gewoon een wisseling van wacht. Mensen die zeggen dat de wereld vergaat hebben er totaal geen verstand van. Populistisch gepraat.
Je gaat mij toch hopelijk niet vertellen dat jij nooit gehoord hebt van mensen die geloven dat de wereld dan zal vergaan? :P

Zondermeer zijn er massa's mensen die geen flauw benul hebben van waar we het eigenlijk over hebben. Ik vermoed zelfs dat iedereen op dit forum daartoe behoort. Dat komt omdat niemand hier deskundige is van de Maya-cultuur, laat staan astronoom, wiskundige en kundig op het gebied van hiërogliefinterpretatie. Dat de informatie zo ontoegankelijk is én niet makkelijk te duiden, dáár beginnen alle problemen. Wat dat betreft bouwen ook de gedachten of 'theorieën' over 2012 op los zand, wanneer ze 'alleen' maar verkondigen dat de wereld dan zal veranderen (dus niet vergaan). Ook dat valt niet te lezen, dunkt me. Op hun beurt zijn dat ideeën die al heel lang leven binnen spirituele of paranormale kringen enz., welke geprojecteerd worden op per definitie altijd oude en dus historisch waardevolle elementen. Evenzeer projecties (waarbij ik nog zwijg over de fundamenteel menselijke neigingen die in deze kwestie blijken).

Citeer:
En dan de mensen die er kritiek op hebben hebben dan weer kritiek op dit gebazel van de mensen die er niks van af weten. Kritiek hebben op gebazel en daarmee denken dat je iets zegt over wat er echt aan de hand is. Schilder je jezelf wel af als een beetje dom...
Kritisch zijn is het beste wat je kunt doen, anders kun je alles wel gaan geloven. Er is een waardevol verschil tussen kritiek hebben op andermans ideeën en zelf hele theorieën als waarheid gaan lopen verkondigen!

Citeer:
Wát een prestatie had die Giel toch geleverd. Echt. Compleet betekenisloos, omdat waar hij zich tegen afzette compleet betekenisloos was. En daarmee schilder je jezelf ook af als een... betekenisloos persoon.
Inderdaad een zinloze actie, die getuigt van teveel vooringenomenheid. Wel weet ik van andere aanverwante acties die wel degelijk de zaak ontmaskerden.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 17:31:10 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Kritiek hebben op iets wat betekenisloos is gewoon betekenisloos.

Iets wat betekenisloos moet je terzijde schuiven en verder geen aandacht aan besteden omdat het niets waard is.

Je hebt bijvoorbeeld in Nederland ook bepaalde extreem-linkse en extreem-rechtse groeperingen die elkaar pogen te bestrijden. Ik ben dan bekend met de extreem-linkse tak daarvan. Die extreem-linkse jongens stellen alles in het werk om alles wat racistisch of fascistisch is te bestrijden. Echter, datgeen wat ze bestrijden is zo onbetekenend dat het nooit en te nimmer (of maar zeer zelden) het gewone nieuws haalt. Door het te bevechten maken ze het juist tot iets wat belang heeft. Zou niemand er aandacht aan besteden, dan zou het wegschrompelen in de vergetelheid zoals de goden uit Terry Pratchett's Small Gods.

Je kunt zeggen dat ook de spiritualistisch opvattingen over de Maya's projecties zijn, maar feit is dat de Maya kalender een opeenvolging van cycli is. Of je daarop projecteert dat het ook een wisseling van "tijdperk" is - letterlijk is dat natuurlijk zo. Enige feit is dat er een grote cyclus ten einde komt, en een nieuwe grote cyclus begint. Ik weet te weinig van de maya's om hier iets over te zeggen, maar ik heb wel een radio show geluisterd van Veritas radio waarin een en ander uit de doeken werd gedaan.

Ik geloof dus wel dat de maya's een spiritueel volk waren en dat zij in elk geval een stuk minder vreemd zouden opkijken van een spirituele tijdperk-projectie dan van een eindtijd-projectie.

Nochtans heb je geen kritiek op de spirituele tijdperk-projectie, maar juist op de eindtijd-projectie. Dat betekent dat je dat serieus neemt.

Je neemt dan in feite serieus wat er in de Telegraaf wordt geschreven, om het zomaar te zeggen.

En dan wordt in deze thread het 2012 gedachtegoed bekritiseerd alsof de mensen op dit forum óók aanhangers zijn van de Telegraaf theorie. Maar je bekritiseert in elk geval niet wat IK denk. En ook niet wat vele anderen denken. Dus wat is het nut, om hier in dit topic te doen alsof wij allemaal Telegraaf gelovigen zijn? De groepen die wel degelijk in eindtijd geloven, bereik je er niet mee.

Dat is hetzelfde dat iemand zegt "Ik geloof in mediums" en dat jij dan zegt "Mediums zijn onzin want ik heb een keer een TV lijn gebeld en dat was onzin." Je bent dan een gedachtegoed aan het bekritiseren dat de persoon met wie je praat, niet deelt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 17:47:05 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Trouwens iets wat er mee te maken heeft.

Ik zal nooit een artiest serieus kunnen nemen die naam heeft gemaakt via zo'n televisie-talentenjacht-jury programma. Dan ben je niet groot genoeg om het zelf te maken. Dan kan je het alleen maken door jezelf te vernederen voor een jury. En die jury's vernederen je echt. Geen enkel mens hoeft zich bloot te geven, zijn kleren uit te trekken als het ware, voor een stel arrogante eikels die wel even gaan bepalen of je wat waard bent. Je waarde bepaal je zelf.

Zelfde met mediums die gaan proberen zich te bewijzen op televisie. Alleen al het feit dat zo iemand zich gaat proberen te bewijzen, zich onderwerpt aan zo'n bewijs procedure, geeft aan dat je bereid bent jezelf te vernederen om andere mensen te overtuigen. Mensen die overtuigd moeten worden met bewijs, zijn het niet waard overtuigd te worden. Die laat je gewoon links liggen.

Al deze dingen - ik hecht er geen betekenis of waarde aan. Laat het 'plebs' zich er maar druk om maken. Weer wat tijdverdrijf in een betekenisloos leven.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: 21-12-2012
BerichtGeplaatst: 07-08-2012, 17:58:58 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Misschien zie ik het verkeerd, maar je komt een beetje defensief over. Je generaliseert of bijt je teveel vast aan slechts enkele woorden, ik weet het niet precies. Niet kwaad bedoeld. Ik weet niet of jij dat persoonlijk al gedaan hebt, maar misschien is het in dit kader eventjes handig ook mijn andere posts over het 2012-onderwerp globaal te bekijken, dan zie je dat het mij zeker niet alleen om de apocalyps-theorie te doen is.

Citeer:
Kritiek hebben op iets wat betekenisloos is gewoon betekenisloos.

Iets wat betekenisloos moet je terzijde schuiven en verder geen aandacht aan besteden omdat het niets waard is.
Dat lijkt mij geen wijze houding. Hoe kom ik er namelijk achter of iets betekenisloos is? En als dat lukt, waarom zou ik daar dan niet over converseren met degene wiens gedachte betekenisloos zou zijn? En nog sterker: zeker op een openbaar forum, waar massaal nieuwe gedachten ontwikkeld worden, is het nuttig ook de betekenisloosheid van iets te onderzoeken en te verduidelijken. Temeer nog omdat het een jóngerenforum betreft.

Citeer:
Enige feit is dat er een grote cyclus ten einde komt
Ja, wat de kosmologische en temporele opvattingen van de Maya's zelf betreft. Niets meer, niets minder. Zo zie ik persoonlijk bijvoorbeeld in het calendarische erfgoed van één enkele beschaving geen reden dat erfgoed als meer valide te bestempelen dan willekeurig welke andere. Daarmee bedoel ik dat de Maya's, strikt historisch gezien, niet 'meer', spiritueler, verhevener of wat dan ook lijken te zijn dan een andere beschaving, elders op aarde.

Daarmee is de Mayakalender voor mij, zoals zoveel oude bronnen, interessant, maar enkel om historische of antropologische redenen, niet om metafysische redenen. Dat er toch mensen zijn die metafysische denkbeelden koppelen aan een (willekeurig?) historisch artefact vind ik, om met jouw termen te spreken, iets 'betekenisloos' nodeloos aandacht geven zodat het wel betekenisvol wordt. Ik durf er persoonlijk wat onder te verwedden dat er heel wat minder paranormale/spirituele gevoelens, ideeën en voorspellingen zouden zijn rondom 2012 als die Mayakalender gewoon geen aandacht had gekregen.

Citeer:
Ik geloof dus wel dat de maya's een spiritueel volk waren
Tussen twee haakjes, de Maya's praktiseerden ook mensenoffering. Op zich hoeft dat als zodanig natuurlijk ook helemaal niet onspiritueel te zijn, maar toch geeft het de wijsheid van het oude volk een extra bijsmaakje. :wink:

Citeer:
Nochtans heb je geen kritiek op de spirituele tijdperk-projectie
Toch wel, zoals onderhand mag blijken, en zoals allicht ook zal blijken uit eerdere posts op dit forum. Ook de spirituele tijdperk-projectie verwijt ik wat Toms plaatje illustreert. Wat desondanks geheel niets persoonlijks is. Het is gewoon kritiek op een denkbeeld en denkwijze.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 57 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl