Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 12:52:24

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Huisgeest
BerichtGeplaatst: 06-05-2011, 13:33:42 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-03-2011, 16:02:23
Berichten: 527
Locatie: Limburg
Heeft iemand al eens zijn Huisgeest ontmoet??? En hoe kan je het beste met hem in contact komen :?:

_________________
Elke weg die je bewandelt leidt naar een nieuw kruispunt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Huisgeest
BerichtGeplaatst: 06-05-2011, 14:41:01 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 04-05-2011, 21:13:54
Berichten: 36
jij hebt teveel Aladdin gekeken :lol:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Huisgeest
BerichtGeplaatst: 07-05-2011, 00:20:28 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
PerSecondeWijzer schreef:
jij hebt teveel Aladdin gekeken :lol:


Er zit meer achter hoor ;).

Deze vraag stelde je me ook al in de chat eerder op de avond en heb toch maar wat opgezocht.

Om te beginnen, de term huisgeest komt uit Oost-Europa, de Slavische folklore. Een stukje Wikipedia, want om dit zelf nu allemaal uit te gaan leggen :p. Je hebt mazzel Meye dat ik zo'n mooie interesse heb in geesten, maar ook in Slowakije haha:

Domovoj (letterlijk: "hij van het huis", meervoud: domovye of domovojs) is een huisgeest in de Slavische folklore. Het belangrijkste kenmerk is vaak dat ze van zich laten horen door allerlei onverwachte gebeurtenissen die bepaalde betekenissen zouden hebben. In veel Slavische gezinnen wordt geloofd in de aanwezigheid van de domovoj en wordt rekening gehouden met zijn aanwezigheid.

Gedaanten


Domovojs zijn volgens de legenden masculiene, meestal kleine mannetjes, die volgens sommige versies volledig zijn bedekt met haar. Volgens sommige versies nemen de domovojs de gedaante van de vorige of huidige bewoners van een huis over. Andere voorkomende kenmerken in verhalen zijn dat ze een grijze baard baard, een of meerdere staarten en/of kleine hoorns hebben. Er zijn verhalen bekend van buren die de eigenaar van een huis 's nachts in de tuin aan het werk zien, terwijl die in werkelijkheid ligt te slapen. Sommige (minder populaire) verhalen verklaren ook dat domovojs de gedaante van een kat, hond, rat, slang of ander dier kunnen aannemen. Er wordt onderscheid gemaakt naar domovojs en dvorovojs. De laatste leeft buitenshuis op binnenpleinen en komt daardoor meer op het platteland voor.

Naam in verschillende talen

* Bulgaars: Stopan
* Kroatisch: Domaći
* Oekraïens: Домовик (domovik)
* Pools: Domowoj
* Russisch: Домовой (domovoj)
* Servisch: Домаћи (domaći)
* Sloveens: Domovoj
* Tsjechisch: Dědek
* Wit-Russisch: Дамавiк (damavik)

Leven met een domovoj

Let op: het onderstaande is een verzameling van 'volkskennis' die enerzijds onvolledig is en anderzijds niet te serieus dient te worden genomen; maar wel enigszins een beeld kan geven van de plaats die de domovoj heeft in de Slavische folklore

Volgens veel verhalen heeft elk huis zijn eigen domovoj. Als favoriete woonplaatsen voor een domovoj worden vaak de drempel onder de deur of de plek onder het fornuis genoemd. De domovojs zouden echter ook het middelpunt van het huis als hun domein beschouwen.

In verschillende culturen worden volgens de traditie verschillende zaken aan de omgang met een domovoj toegeschreven. In Poolse verhalen wordt geschreven dat de eigenaar van een nieuw huis een domovoj probeerde te lokken met een stuk brood, die dan op de grond werd gelegd op de plek waar het fornuis werd geplaatst. In Russische verhalen wordt geschreven dat een gezin een domovoj uit het oude huis probeerde mee te nemen naar het nieuwe huis door deze een oude laars als schuilplaats aan te bieden. Huisdieren konden ook niet zomaar worden gekozen; als de huiseigenaren niet een huisdier namen dat de domovoj beviel, zou deze ze pijn doen. Ook zou de domovoj niet gecharmeerd zijn van spiegels en geiten. Gezouten brood gewikkeld in een wit kleed zou de domovoj daarentegen kalmeren en schoon wit linnen in zijn kamer zou een uitnodiging zijn om een hapje mee te eten met het gezin. Het hangen van oude laarzen in de tuin zou een andere manier zijn om hem op te vrolijken.

Functies van de domovoj

De domovoj wordt gezien als de bewaker van het huis, de beschermer van vrouwen tegen huiselijk geweld en helpt volgens verhalen soms mee met huishoudelijke taken en het werk op het land. Sommige bewoners behandelen een domovoj zelfs als een (onzichtbaar) lid van het gezin en laten ook om die reden 's nachts in de keuken kleine geschenken voor hem achter zoals melk en koekjes. De domovoj werd vroeger door sommigen ook wel gezien als een orakel omdat zijn gedrag de toekomst of onheil zou kunnen voorspellen. Hij zou bijvoorbeeld haar uittrekken als hij een vrouw wilde waarschuwen voor gevaar van een man die vrouwen zou mishandelen. Hij zou kreunen en jammeren als er gevaar dreigde. Als hij zichzelf zou vertonen zou dat een voorteken zijn van de dood en als hij zou huilen zou dat een voorteken zijn van de dood van iemand uit het gezin. Als hij zou lachen zouden betere tijden volgen en als hij zou tokkelen op een kam dan zou er een bruiloft volgen in de toekomst.

Lokken en inzetten van de domovoj tegen andere domovojs

Er zijn vele verhalen bekend over hoe een domovoj het beste kan worden aangetrokken (naar buiten gaan in je beste kleren en hard roepen "dedoesjka Dobrochot, kom alsjeblieft in mijn huis en hoed de kudde") of om de domovoj mee te nemen bij een verhuizing (een geschenk aanbieden aan de domovoj en daarbij zeggen "Domovoj! Domovoj! Blijf niet hier, maar kom mee met ons gezin").
[bewerken] Buurdomovojs en rivaliserende domovojs

Domovojs werden echter ook minder fijne eigenschappen toegeschreven: de eigen domovoj kon dan wel tot een vriend worden; de domovoj van de buren daarentegen was een plaag. Volgens de Russische folklore zou de domovoj van de buren 's nachts de paarden in de stal kwellen of het graan uit de schuur stelen om de paarden bij de buren te voederen. Dit weerhield de domovojs volgens de verhalen er echter niet van om soms wel onderling bevriend te zijn, hetgeen tot uiting zou komen in luide winterse feesten.

Een rivaliserende domovoj zou volgens de verhalen het huis uit kunnen worden gejaagd met behulp van de eigen domovoj door op de muren van het huis slaan met een bezem, waarbij hard roepend "Domovoj! Domovoj! Help me om deze indringer te verjagen.".

Boze domovojs

Over het algemeen wordt de domovoj gezien als een vriendelijk mannetje en volgens de verhalen leven de meeste gezinnen in harmonie met hun huisgeesten, waardoor geen problemen zouden optreden.

Domovojs zouden volgens de folklore echter kwaad kunnen worden als de bewoners het huis niet goed schoon houden, schunnige of straattaal gebruiken (bijvoorbeeld Russische mat) of de domovoj minachten. Kwade, ontevreden of ongelukkige domovojs kunnen volgens de vertellingen kunnen verworden tot een plaag voor het gezin, hetgeen tot uiting zou komen in vervelende grappen die worden uitgehaald met de bewoners van het huis. Hiertoe behoren het verplaatsen van spullen of het laten rammelen ervan, het breken van borden, het achterlaten van kleine modderige voetstappen, het laten knarsen van de muren van het huis, het slaan op de potten en ketels en huilende geluiden maken. Volgens de vertellingen zou als het gezin de oorzaak achterhaalt van de reden van de ontevredenheid en de situatie daarmee kan worden aangepast naar de smaak van de domovoj, alles weer bij het oude terugkeren. De domovoj kan volgens de verhalen bijvoorbeeld "tevreden" gesteld worden met een bordje eten of een glas drinken, die dan ergens in de keuken worden neergezet.

Zou het gezin de situatie niet verbeteren, dan zou het gedrag van de domovoj kunnen veranderen naar dat van een klopgeest of zou hij proberen om huisbewoners te proberen te verstikken in hun eigen bed; een mythe die waarschijnlijk te maken heeft met de verschijnselen van slaapverlamming.

Wordt de domovoj echter volledig genegeerd, dan verdwijnt deze volgens sommige verhalen uiteindelijk toch vanzelf.

Vrouwelijke domovoj

Soms wordt ook verteld over een vrouwelijke huisgeest genaamd kikimora (of Sjisjimora, domania of domovicha), die de vrouw van de domovoj zou zijn.


Ik hoop dat je er wat aan hebt =).

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Domovoj

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Huisgeest
BerichtGeplaatst: 10-06-2011, 22:09:32 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-05-2011, 17:45:47
Berichten: 23
Locatie: Zuid-Holland
nee, ik weet ook niet zeker of ik die heb eigenlijk :P

_________________
"Everytime you smile at someone, it is an action of love, a gift to that person, a beautiful thing."
— Mother Teresa


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Huisgeest
BerichtGeplaatst: 28-06-2011, 22:05:00 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 28-06-2011, 21:58:47
Berichten: 3
In Azië bestaat het gebruik van huisaltaren en huisgeesten.
Huisgeesten zijn dan entiteiten, steeds van goede aard, maar van een lagere aard.
De altaar bestaat uit beelden zoals de boeddha of andere heiligen die die entiteiten vertegenwoordigen van een hogere orde.

Hoe dan ook raad ik je sterk af om al te sterk in je fantasie te gaan zoeken, en je hier al te veel mee bezig te houden.
Als je dit dan toch wilt, kies dan voor het aanroepen van je gidsen of engelen..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Huisgeest
BerichtGeplaatst: 02-09-2011, 22:25:16 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 23-08-2011, 20:46:25
Berichten: 12
Ik heb thuis drie geesten.1 heb ik nu weggekregen want hij bepaalde mijn dromen. Ik heb echt geen idee hoe je in contact komt met ze maar ik denk dat je gewoon vooral in dit moet blijven geloven. Misschien zie je dan eens iets of je moet iemand vragen via internet die hier verstand van heeft.

Saskia


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Huisgeest
BerichtGeplaatst: 15-09-2011, 13:11:31 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-09-2011, 12:08:34
Berichten: 615
Ha daar zijn ze, huisgeesten!

Oh ja..ik heb er...twee.

Eentje is er ooit op een foto verschenen! En ik heb het..niet lachen..Kwibus gedoopt. Ik zeg nog niet waarom, maar ik ga zoeken naar de foto om hier te plaatsen.
De ander is een oude man, die hier voor ons heeft gewoond en soms komt ie even kijken hoe t hier is...;)

Hoe je in contact kunt komen is wat moeilijk. In mijn beleving moet een geest daar zelf ook voor open staan. Ik kan namelijk geen enkel contact maken met de oude man.
Kwibus is een ander verhaal, daar lukt het wel mee.

Tip: Probeer niet aan te dringen..ik merk dat dat niet lekker werkt (logisch)...
Verder weet ik t ook niet zo goed..ik ben benieuwd naar de tips hierover


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Huisgeest
BerichtGeplaatst: 23-02-2013, 20:34:50 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 19-02-2013, 12:57:43
Berichten: 188
Hahaha! Hoe herkenbaar. Ik noem de geest die in mijn huis zit ook de huisgeest xD ik heb hem de eerste nacht in dat huis al ontmoet en dat was geen prettige ontmoeting. Maar nu gaat het prima tussen ons hoor, hij valt alleen mijn vriend nog maar lastig. :mrgreen:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Huisgeest
BerichtGeplaatst: 24-02-2013, 12:41:01 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 21-02-2013, 20:24:34
Berichten: 42
Locatie: Capelle aan den IJssel
@PerSecondeWijzer

Doe is normaal man. Het is sirri.

@meye

Ja je kan er in contact komen. Maar sorry ik ga het niet zeggen hoe want het is niet goed voor je en er komt zeg maar een geest, maar die blijf leven's lang bij je. Maar ik kan ze zien en zo in contact komen. Daarom en ik kweet niet als jij sterk er voor bent snap je?

_________________
Blijf bij je zelf. Wees geen ander! Je bent zo goed als je bent.
Respect voor iedereen die dat ook heeft tegen mij


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl