Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 20:57:04

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Wat vind jij van gedichten?
Ik vind het fijn als ze rijmen 19%  19%  [ 5 ]
Liever een dieper, moeilijker te begrijpen gedicht dan een kinderrijmpje 31%  31%  [ 8 ]
Een gedicht moet gaan over persoonlijke ervaringen/gevoelens 23%  23%  [ 6 ]
Als je te lang over een gedicht nadenkt, gaat het originele idee/gevoel weg 27%  27%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen: 26
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 22-03-2013, 15:43:15 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
HeavenBoy schreef:
met het hoofdstuk, dan kan ik (magischerwijs volgens jouw benoeming :P) een hoofdstuk in 1x afschrijven binnen een halfuur of 3 kwartier.
Maar dan ben je eigenlijk dus helemaal niet zo creatief bezig (?) Jij zegt vaak dat je creatief bent, maar als je gewoon opschrijft wat je binnenkrijgt, dan vind ik daar niets creatiefs aan. Ik vind juist het omzetten van die inspiratie naar een tekst het creatieve. Dat vergt fantasie.

Ik geloof ook niet dat de schrijver over wie je het hebt die 15 bladzijden alleen uit inspiratie haalt. Daar zit heus ook wel creativiteit bij, daar heeft hij ook zijn fantasie wel voor gebruikt, niet alleen zijn inspiratie. Niets magisch aan.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 22-03-2013, 16:56:13 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
haha, in elk geval een interessante discussie.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 22-03-2013, 19:49:01 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
HeavenBoy schreef:
Nou, eigenlijk wél, Tom. :P Je bent dan alsnog creatief bezig. Ik ben ook creatief en ik schrijf gewoon soms in een hoog tempo als ik daar veel energie voor heb of inspiratie, soms weet ik dan ineens precies hoe ik een hoofdstuk wil neerzetten.
Maar nu verander je tijdens de discussie ineens van standpunt. Eerst zeg je dat jij magischerwijs alles uit je inspiratie haalt en dat je dat alleen opschrijft, en als je geen inspiratie hebt dat je dan niets doet. Nu zeg je ineens dat je heel creatief bent en het gewoon heel snel omzet in een verhaaltje. Wat is het nou? :P


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 22-03-2013, 20:18:31 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Tom schreef:
HeavenBoy schreef:
Nou, eigenlijk wél, Tom. :P Je bent dan alsnog creatief bezig. Ik ben ook creatief en ik schrijf gewoon soms in een hoog tempo als ik daar veel energie voor heb of inspiratie, soms weet ik dan ineens precies hoe ik een hoofdstuk wil neerzetten.
Maar nu verander je tijdens de discussie ineens van standpunt. Eerst zeg je dat jij magischerwijs alles uit je inspiratie haalt en dat je dat alleen opschrijft, en als je geen inspiratie hebt dat je dan niets doet. Nu zeg je ineens dat je heel creatief bent en het gewoon heel snel omzet in een verhaaltje. Wat is het nou? :P

A bit of both i suppose ;)

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 01-04-2013, 16:27:36 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Grappig, ik ben 't een beetje met jullie beiden eens.

Gedichten schrijf ik maar heel af en toe, en dan ook heel snel. Waarschijnlijk minder dan 5 minuten, afhankelijk van hoe lang het gedicht is natuurlijk. Ik lees ze uiteraard nog een paar keer over en pas wat kleine dingen aan, maar eigenlijk staan ze vaak wel meteen 'goed'. Hoop ik :wink:
Maar! Ik ben wel van mening dat je de 'flow' in je gedichten moet kunnen aanvoelen. Als je dat gevoel hebt, kun je dat waarschijnlijk ook sneller dan iemand die dat minder heeft. Maar eigenlijk vind ik dat je gedicht niet af is als die flow er niet in zit. In sommige gedichten van mij zit die flow wel, maar in sommigen ook niet. Dat laatste komt denk ik omdat ik lui ben; soms heb ik gewoon even geen zin om er meer tijd en aandacht aan te besteden en ging het me voornamelijk om het proces van het dichten zelf; niet het uiteindelijke gedicht. Want dat is ook wel een beetje hoe ik met dichten begon; een gevoel van me af schrijven. Als je er daarna positieve reacties op krijgt of mensen die zeggen dat ze er dingen in herkennen is dat natuurlijk heel mooi, maar het hoeft niet.

Het voorbeeld van de schrijver van de Kippenvel boeken vind ik trouwens een beetje flauw. De Kippenvel boeken zijn nou niet echt goed geschreven. Slecht, naar mijn mening. Zo kan ik ook een heel boek eruit poepen in een paar uur. Dat wil niet zeggen dat het een goed boek is. Volgens mij geldt hetzelfde voor gedichten. Je kunt daar een andere mening over hebben (of het wel of niet goed is), maar ik denk dat er ergens wel geldt dat snelheid en haast je creativiteit meestal niet ten goede komt. Aan de andere kant; meer ervaring maakt ook dat je sneller wordt.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 01-04-2013, 17:17:36 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 03-03-2013, 11:28:44
Berichten: 113
Ik vind het echt onzin dat het moet rijmen eigenlijk. Ik schrijf soms gedichten gewoon voor mezelf en vind het veel losser dat je gewoon alle kanten op kunt. Alleen vind ik het wel mooi als de laatste 2 zinnen ofzo rijmen maar hoeft niet.

Oh ik matthijs zn gedichten wel heel mooi eigenlijk haha $

_________________
Never let go of your dreams. <3


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Jouw gedichtensmaak
BerichtGeplaatst: 01-04-2013, 19:20:17 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 17-01-2012, 16:53:38
Berichten: 207
Waar ik niet zo van hou is gedwongen rijm of het gebruik van cliche's. Zoals;

Mijn hart is gebroken door jou.
Nu sta ik in de kou.
Het doet me zoveel pijn.
Ik voel me niet fijn.

Ik ben van mening dat een gedicht niet persé hoeft te rijmen. Hoewel het soms ook mooi kan zijn, maar rijm dan enkel omdat het rijmt op je vorige regel en ook echt in het gedicht past en iets bijdraagt aan het geheel. Een gedicht word dan vaak al vrij simpel naar mijn mening.

Ook vind ik het leuk om een gedicht te lezen wat over iets orgineels gaat, over liefdesverdriet is al zoveel geschreven. Of als het gedicht orgineel geschreven is, ik ben zelf erg fan van metaforen en beeldspraak, ik vind dat ook een belangrijk onderdeel van een gedicht.

Mijn gedichten schrijf ik soms heel snel, maar dan schaaf en verbeter ik er daarna nog wel een poos aan en soms denk ik van te voren over elk woord na. Ik vind het fijn als een gedicht wat diepgang heeft en je het op verschillende manieren kan begrijpen. Zo kan het ook op verschillende manieren bij je binnen komen. Dat is iets wat ik zo mooi vind aan een gedicht, mensen kunnen er zoveel verschillende dingen uithalen. De een vind het vermakelijk om te lezen, de ander voelt zich begrepen en weer een ander heeft de woorden voor zijn verdriet
gevonden.

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat Mathijs zijn gedichten onduidelijk zijn. Misschien interpreteer ik ze soms anders dat hij had heeft bedoeld of hoe iemand anders het ziet maar ze roepen bij mij meestal wel een beeld of emotie op.

_________________
Slechts weinigen denken, maar toch houdt iedereen er meningen op na.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl