Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 19:29:44

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 09-04-2013, 08:19:26 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Heidenen niet toegestaan! :mrgreen:

Aangezien dit zo'n beetje het enige is wat ik met spiritualiteit te maken heb, zal ik er maar een topic over maken.
Ik weet dat er nog wel een paar boeddhisten zijn hier, steek je hand op?

Ook voor niet-boeddhisten natuurlijk een plaats om er dingen over te leren.
Wel serieus blijven he!

Edit: Het doel van dit topic is NIET om mensen te rekruteren in mijn religie.

Afbeelding


Laatst gewijzigd door Tom op 11-04-2013, 19:56:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 10-04-2013, 11:17:47 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Als ik me iets zou noemen dan zou dat wel boeddhist zijn, ja :)
:wave:

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 11-04-2013, 09:28:41 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
Wat trekt je er zo aan tom?

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 11-04-2013, 10:06:37 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Alles klopt gewoon voor mij. Bijna alles wat ik over (mijn versie van) het boeddhisme hoor, klopt gewoon. Meditatie, vergeven, niet oordelen enz.
Daar voel ik me goed bij, dat die manier van leven, die gedachtegang zo vredig is dat er geen pijn is, geen angst, jaloezie, wrok of wat dan ook.
Natuurlijk gedraag ik me lang niet altijd als de ideale boeddhist, dat weet iedereen hier wel. Maar ook een boeddhist mag wel eens een grapje maken.

Een goed voorbeeld is Ajahn Brahm, hij maakt echt vaak flauwe grappen :P Altijd leuk om naar te luisteren, zeker een aanrader.

Ik weet niet of dit het antwoord is wat je zocht, ik weet nooit zo goed hoe ik het moet formuleren.
Samengevat streef je in de leer van de boeddha naar het einde van het lijden. Wie wil dat nou niet? :P


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 11-04-2013, 10:34:10 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Soms denk ik dat boeddhisten geen zin meer hebben in het leven.
Je mag niets willen, anders ben je de slaaf van uw eigen wil. Je moet al bijna depressief zijn; omdat vol te kunnen houden lijkt me .

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 11-04-2013, 10:55:12 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Vrijheid van verlangen is een mooi iets. Tevreden zijn in het hier en nu, met wat je nu hebt. Ik zie niet in hoe je het voor elkaar krijgt om dat depressief te noemen.
Waarom wil je meer? Zie je niet in dat je jezelf pijn doet als je verlangt naar wat je niet hebt?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 11-04-2013, 11:09:41 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Terwijl verlangen ook iets aangenaam kan zijn.
Verlangen naar je geliefde bijvoorbeeld. Ik heb het niet over materiële verlangens.

En btw, lijden hoort bij het leven. Het laat je voelen dat je leeft.

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 11-04-2013, 11:30:47 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Natascha schreef:
Terwijl verlangen ook iets aangenaam kan zijn.
Dat gaat alleen als je tevreden bent met het feit dat je het nog niet hebt. Maar dan is het niet echt verlangen meer. Het zit in de definitie van het woord. Je wil iets. Je hebt het niet.

Natascha schreef:
Verlangen naar je geliefde bijvoorbeeld. Ik heb het niet over materiële verlangens.
Ik ook niet per definitie. Wat ik zeg geldt net zo goed voor immateriële dingen.

Natascha schreef:
En btw, lijden hoort bij het leven. Het laat je voelen dat je leeft.
Ik verkies genieten, maar ieder zijn ding ;)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 11-04-2013, 12:24:06 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Tom schreef:
Alles klopt gewoon voor mij. Bijna alles wat ik over (mijn versie van) het boeddhisme hoor, klopt gewoon. Meditatie, vergeven, niet oordelen enz.
Daar voel ik me goed bij, dat die manier van leven, die gedachtegang zo vredig is dat er geen pijn is, geen angst, jaloezie, wrok of wat dan ook.

Natuurlijk gedraag ik me lang niet altijd als de ideale boeddhist, dat weet iedereen hier wel. Maar ook een boeddhist mag wel eens een grapje maken.

Een goed voorbeeld is Ajahn Brahm, hij maakt echt vaak flauwe grappen :P Altijd leuk om naar te luisteren, zeker een aanrader.

Ik weet niet of dit het antwoord is wat je zocht, ik weet nooit zo goed hoe ik het moet formuleren.
Samengevat streef je in de leer van de boeddha naar het einde van het lijden. Wie wil dat nou niet? :P


Dat is idd ook wat mij erin aantrekt.

Natascha schreef:
Soms denk ik dat boeddhisten geen zin meer hebben in het leven.
Je mag niets willen, anders ben je de slaaf van uw eigen wil. Je moet al bijna depressief zijn; omdat vol te kunnen houden lijkt me .


Ik was bijna depressief door ziekte en omdat ik in een sociaal isolement raakte. Tot ik in aanraking kwam met het boeddhisme, toen heb ik een ommekeer kunnen bewerkstelligen. Dus dat is denk ik niet waar.

Ik denk persoonlijk ook dat de visie op verlangens vaak een misverstand oplevert.
Verlangens houd je ook niet zomaar tegen, dus dat moet je ook niet willen. Want als je er naar verlangt geen verlangens te hebben verlang je toch naar iets ;)
Ik onderschrijf wel dat verlangens je uiteindelijk niet gelukkig maken. Dat houd voor mij in dat ik probeer gelukkig te zijn met de dingen die ik heb en om te proberen niet altijd meer te willen. Want wanneer is je leven perfect?
Dus als je alle verlangens los zou kunnen laten dan bevrijdt dat je. Als je niks hoeft ben je vrij.
En dat betekent voor mij ook niet dat ik niks kan willen. Ik wil nou eenmaal dingen, (dat heb ik voor mezelf nog niet in de hand) alleen ik laat niet mijn geluk afhangen van of wat ik wil ook lukt.

En over verlangen naar je geliefde. Zolang alles goed gaat in de relatie enz. dan kan dat idd geluk opleveren. Maar op het moment dat het mis gaat zal het ook veel verdriet opleveren. Of op het moment dat je je geliefde een poos niet kunt zien bijv.

Ik verlang ook wel eens naar een relatie. Maar voor mij levert dat eerder verdriet op omdat ik niemand heb. Dus probeer ik mijn geluk niet te laten afhangen van het al dan niet hebben van een relatie.

Mij helpt het in elk geval ook om tegenslagen op te vangen. Dingen zoals een lekke band, waar ik vroeger best gefrustreerd van zou raken, raak ik nu niet meer gefrustreerd van. En waarom precies kan ik niet helemaal uitleggen jammer genoeg..

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 11-04-2013, 20:14:29 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Mooi om te lezen, MIB :)
Man in black schreef:
Als ik me iets zou noemen dan zou dat wel boeddhist zijn, ja :)
:wave:
Bedoel je hiermee dat je jezelf wel of geen boeddhist noemt (beschouwt)?
En waarom wel/niet?
Let op: Het maakt voor mij geen verschil of je jezelf wel of geen boeddhist noemt. Het doel van dit topic is natuurlijk niet om mensen te rekruteren in mijn geloof. Dit zal ik ook even in het beginbericht zetten.

Man in black schreef:
Natascha schreef:
Soms denk ik dat boeddhisten geen zin meer hebben in het leven.
Je mag niets willen, anders ben je de slaaf van uw eigen wil. Je moet al bijna depressief zijn; omdat vol te kunnen houden lijkt me .
Ik was bijna depressief door ziekte en omdat ik in een sociaal isolement raakte. Tot ik in aanraking kwam met het boeddhisme, toen heb ik een ommekeer kunnen bewerkstelligen. Dus dat is denk ik niet waar.
Nou, Natascha zegt: "Soms denk ik dat boeddhisten geen zin meer hebben in het leven.", omdat ze geen verlangens (willen) hebben.
Ik zie een onafhankelijkheid van verlangens juist als echt leven. Af en toe heb ik zo'n moment, dat heeft iedereen wel, dan ervaar je dat. Dan wil je niets meer. Een soort mindfulness. Dat noem ik juist echt leven.

Man in black schreef:
Ik denk persoonlijk ook dat de visie op verlangens vaak een misverstand oplevert.

Ja klopt, er zit een groot verschil tussen verlangen en voorgenieten.

Wat is jouw visie op verlichting?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 11-04-2013, 21:55:59 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Tom schreef:
Bedoel je hiermee dat je jezelf wel of geen boeddhist noemt (beschouwt)?
En waarom wel/niet?

hmm, ik vind dat een lastige vraag. Ik beschouw mezelf in de eerste plaats als een mens.
En veel dingen uit het boeddhisme sluiten wel aan bij hoe ik denk, maar misschien heb ik wel het gevoel dat ik er toch nog te weinig van weet ofzo om het echt als mijn geloof te zien, dat er ook dingen in het boeddhisme zijn die ik nog niet zo ervaren heb...
Of misschien is het ook dat ik niet zo houd van religie in groepsverband, dat ik er liever niet een naam op plak.
Maar aan de andere kant het is toch ook wel weer leuk om er met mensen over te praten, en doe ik wel aan meditatie en onderschrijf ik wel heel wat dingen uit het boeddhisme, dus ik ben er een beetje dubbel in :lol:
Dus je mag me boeddhist noemen, maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit.
Om de dalai lama te quoten:
"My religion is very simple. My religion is kindness."

Ik heb trouwens vanmiddag naar 2 lezingen ( of hoe je het ook wilt noemen :P) van Ajahn Brahm gekeken en die kan idd wel leuk vertellen :) één over pestgedrag en één over wetenschap en Boeddhisme. Wat ik altijd erg interessant vind, de conncectie wetenschap&Boeddhisme.
Nu weet ik bijvoorbeeld dat er een onderzoek bij de Universiteit van Southampton is gedaan, dat 10-20% van de mensen die klinisch dood waren en dat overleven, dat die herinneringen enz. hebben uit de tijd dat dat volgens de westerse wetenschap helemaal niet zou kunnen, omdat het brein inactief is. En toch is het dezelfde westerese wetenschap die dat vaststelt.


Tom schreef:
Nou, Natascha zegt: "Soms denk ik dat boeddhisten geen zin meer hebben in het leven.", omdat ze geen verlangens (willen) hebben.
Ik zie een onafhankelijkheid van verlangens juist als echt leven. Af en toe heb ik zo'n moment, dat heeft iedereen wel, dan ervaar je dat. Dan wil je niets meer. Een soort mindfulness. Dat noem ik juist echt leven.


Ja, precies :) een soort intense tevredenheid... At peace with yourself, maybe.


Tom schreef:
Wat is jouw visie op verlichting?


Ik denk dat als je echt alle verlangens los kunt laten en dat kunt blijven doen, dat je dan verlicht bent.
Alleen het is 1 ding om alle verlangs los te laten, het is heel iets anders om nooit meer iets te verlangen.
Ik heb wel eens alle verlangens los kunnen laten (of in elk geval voelde ik er geen meer op dat moment wat misschien neit hetzelfde is) en dat is heel vreedzaam, maar ik zou nog geen idee hebben hoe ik dat vast kan houden :)
Als je dat wel kan, ben je misschien verlicht. Maar ik denk pas als je het zelf ervaart dat je echt weet wat het is.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 12-04-2013, 12:36:05 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik ben ook niet de grootste expert, hoor. Maar ik vind niet dat je alles moet weten om jezelf als boeddhist te beschouwen. Ik ben ook lid op een ander forum over boeddhisme, maar ik denk niet dat ik hier mag noemen. Als je daar een vraagje stelt, krijg je echt altijd een enorm lang antwoord terug >.< Daarom zit ik er niet zo vaak, mijn concentratievermogen is niet zo goed.

Ja, ik luister af en toe naar Ajahn Brahm en ik heb er nog nooit spijt van gehad.
Ik heb ze nog lang niet allemaal gezien, ook die jij noemt heb ik volgens mij nog niet gezien (geluisterd).

Over verlichting ben ik dat grotendeels wel met je eens. Eigenlijk ervaar je in wat jij beschrijft een soort van tijdelijke verlichting. Alleen schijnt er bij verlichting wel meer te gebeuren dan dat het enkel permanent wordt. Je voelt je dan anders ofzo.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 12-04-2013, 22:44:02 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Tom schreef:
Ik ben ook niet de grootste expert, hoor. Maar ik vind niet dat je alles moet weten om jezelf als boeddhist te beschouwen. Ik ben ook lid op een ander forum over boeddhisme, maar ik denk niet dat ik hier mag noemen. Als je daar een vraagje stelt, krijg je echt altijd een enorm lang antwoord terug >.< Daarom zit ik er niet zo vaak, mijn concentratievermogen is niet zo goed.

Ja, ik luister af en toe naar Ajahn Brahm en ik heb er nog nooit spijt van gehad.
Ik heb ze nog lang niet allemaal gezien, ook die jij noemt heb ik volgens mij nog niet gezien (geluisterd).

Over verlichting ben ik dat grotendeels wel met je eens. Eigenlijk ervaar je in wat jij beschrijft een soort van tijdelijke verlichting. Alleen schijnt er bij verlichting wel meer te gebeuren dan dat het enkel permanent wordt. Je voelt je dan anders ofzo.


Dat hoeft idd niet, maar ergens vind ik mezelf niet geheel een boeddhist, en dat kan ook nog wel veranderen, want ik voel me meer boeddhistisch dan bijv. 3 maanden geleden.. :p ben daar een beetje raar in misschien, maar ach :mrgreen:


Ik heb idd al veel interessante dingen gehoord, maar ik ben ook al weer een groot deel vergeten. Want het zijn wel lange stukken op zich. En ook nog geen spijt van gehad idd.
Interessant vond ik bijv. het stuk waarin hij het had over een onderzoek aan de Universiteit van Southampton over mensen die klinisch dood zijn geweest, maar die het alsnog overleefd hebben. En daarvan hebben dus 10-20% van de mensen herinneringen of dingen die ze niet zouden kunnen weten, omdat hun zintuigen op dat moment niet meer werkten.
http://www.southampton.ac.uk/mediacentre/news/2008/sep/08_165.shtml


Wat betreft verlichting, ik vraag me altijd af of er nog een soort iets bijkomt dat je andere mensen ook echt wilt helpen...
als ik naar de goedheid van mijn hart terugga, dan blijft dat ook altijd fel overeind. Dat ik anderen wil helpen. Alleen mensen willen helpen is nog weer een stuk makkelijker dan het ook daadwerkelijk doen.
Maar ik weet verder eigenlijk niet zo heel goed wat Boeddhisten precies over verlichting zeggen, behalve dan dat je al het lijden achter je laat.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 14-04-2013, 23:50:52 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
http://www.youtube.com/watch?v=EoDP8b3XK-o

For all who find it hard to love themselfes.
For the others too BTW :p

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Boeddhisme topic
BerichtGeplaatst: 16-04-2013, 12:11:10 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Ik ben aan het luisteren MIB, mooi!

Interessant topic, ik lees mee. :)

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl