Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 19:41:43

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 19-07-2013, 14:02:02 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Hoe kun je de bijbel 100% waar noemen als er dingen in staan die elkaar tegenspreken?

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 19-07-2013, 14:31:35 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2010, 17:59:11
Berichten: 1583
Locatie: Oldenzaal
bornagain zegt 'Voor mij is God en de Bijbel 100% waar'

_________________
'To the library!'
"Sokka"

'Pants are an illusion, and so is death'
"Huu"


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 19-07-2013, 15:28:42 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik merk altijd in mijn leven dat iedereen altijd gelijk heeft.

In dit geval gaat het om uitspraken die waarheid bevatten als je ze maar net ff anders leest dan degene het bedoelt.

Ik kwam van de week weer langs het bekeercafé. De man stond buiten met iemand te praten. Hij vroeg wanneer kom je weer eens langs. Hij zei "de antwoorden zijn beschikbaar".

Ik vind dat een mooie uitspraak, dat de antwoorden beschikbaar zijn. Ik geloof daar graag in.

Ik geloof alleen niet dat hij de bron is van die antwoorden.

Voor mij staat de bijbel ook vol met mooie dingen, maar ik interpreteer het liever volgens Een Cursus in Wonderen. Dat ziet de man natuurlijk weer als 'misleiding door de duivel'.

Het is echt een heel aardige vent. Hij doet het ook nog enigszins met beleid. Zijn vrouw duwt je haar waarheid echter zonder omwegen keihard in je gezicht. Eigenaardig stel. Good cop and bad cop.

De antwoorden zijn beschikbaar. Waarschijnlijk, als je jezelf een vraag stelt en dan de volgende ochtend gewoon eens gaat neerpennen wat jouw antwoord zou zijn, zul je merken dat je het antwoord inderdaad al hebt. Je wilde het alleen niet geloven, of je wilde er niet aan.

De antwoorden zijn beschikbaar.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 19-07-2013, 18:53:51 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Clio schreef:
bornagain zegt 'Voor mij is God en de Bijbel 100% waar'
Inderdaad, en Gods wegen zijn wat dat betreft ondoorgrondelijk. Daarom vroeg Man ik Black ook juist

Citeer:
Hoe kun je de bijbel 100% waar noemen als er dingen in staan die elkaar tegenspreken?


Het is waar, Bornagain houdt het keurig bij zichzelf. Anderzijds is de vraag van Man in Black ook geheel terecht.




Xen schreef:
Ik merk altijd in mijn leven dat iedereen altijd gelijk heeft.
En als ik nu zeg dat je dat mis hebt? :P

Citeer:
Hij zei "de antwoorden zijn beschikbaar". Ik vind dat een mooie uitspraak, dat de antwoorden beschikbaar zijn. Ik geloof daar graag in. Ik geloof alleen niet dat hij de bron is van die antwoorden.
Van harte mee eens. Uiterst vermakelijk om te zien hoezeer de klank van die uitspraak verandert al naar gelang de persoon die hem uit: een christen, een Guaranì-stamlid, een atheïstische natuurkundige...

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 19-07-2013, 21:41:16 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Als je zegt dat ik het mis heb, dan heb je daar ook weer gelijk in. Op de ene manier bekeken zeggen mensen altijd iets zinnigs, op een andere manier bekeken hebben ze het weer vaak mis. In het moment zelf ben ik het vaak oneens en lijken onze meningen lijnrecht tegenover elkaar te staan, achteraf zie ik vaak wel de waarde in van wat een ander 'toendertijd' tegen me zei.

Bijv. als hij zegt "God houdt van je" dan ben ik het daar weer mee eens, alleen ben ik het niet eens met dat hele denkkader wat hij eraan verbindt. De uitspraak betekent voor mij namelijk zoveel als "Het leven is je gunstig gezind."

Citeer:
Van harte mee eens. Uiterst vermakelijk om te zien hoezeer de klank van die uitspraak verandert al naar gelang de persoon die hem uit: een christen, een Guaranì-stamlid, een atheïstische natuurkundige...


Ik denk gewoon dat de antwoorden beschikbaar zijn en dat jij ze als mens naar je toe trekt. Je 'source't' het uit dingen die buiten je zijn, maar jij bent het proces dat het vervolgens filtert en waardeert. Het kan dus best zo zijn dat die vent iets zegt tegen me waarvan ik denk "hmm, dat moest ik net ff horen". Maar zoals ik het zie, ben ik zelf de oorzakelijke factor in dat gebeuren, terwijl hij denkt dat hij de exclusieve, verantwoordelijke, oorzakelijke factor is. Oftewel, ik ga er van uit dat de waarheid van binnen komt, hij denkt dat de waarheid zich daar in het geheel niet bevindt.

Een natuuronderzoeker die middels observatie of experiment achter een bepaald stuk kennis komt, is in feite zelf ook de oorzakelijke factor. Het samenbindende element. De natuur buiten hem die hij observeert werkt met hem samen. Zo vindt hij zijn eigen waarheid. Zij moet het begrijpen, aanvaarden. Gebaseerd op schoonheid, logica, volledigheid, en dergelijke. Ook als wetenschapper zou je nooit iets moeten aannemen puur op basis van een externe authoriteit. De authoriteit moet in jezelf liggen.

Wat deze christen doet is per definitie proberen mij mijn eigen waarheid te laten opgeven, en een waarheid te accepteren die vreemd aan mij is en die van buiten komt en wiens geldigheid gebaseerd is op de authoriteit van de bijbel dan wel van God.

Daarmee is het een geloof wat compleet haaks staat op hoe ik het leven wil ervaren.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 21-07-2013, 21:10:03 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Clio schreef:
bornagain zegt 'Voor mij is God en de Bijbel 100% waar'
Wat is je punt? :P
Dat zei hij inderdaad, maar dan kan MIB die vraag toch gewoon stellen? MIB is benieuwd hoe Bornagain tegengestelde dingen beide als waarheid kan beschouwen. Ik ben daar ook wel een beetje benieuwd naar. Is Bornagain nog aanwezig?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 21-07-2013, 22:21:04 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Waarschijnlijk niet meer, nu hij geschrokken is van jouw avatar.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 21-07-2013, 22:37:36 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Kom op me af, broeder.
Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 21-07-2013, 22:42:13 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
*slik*

God zal ons bijstaan.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 22-07-2013, 10:55:17 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2010, 17:59:11
Berichten: 1583
Locatie: Oldenzaal
Als het een op zich staande vraag was is mijn bijdrage verwaarloosbaar :-p

Maar ik had het idee dat dat niet het geval was, dus vond ik het even noodzakelijk om duidelijk te maken dat bornagain het zoals Kiro al zegt bij zichzelf houd.

_________________
'To the library!'
"Sokka"

'Pants are an illusion, and so is death'
"Huu"


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 22-07-2013, 16:27:13 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Toffe foto Tom ik wou dat ik zo gespierd was (als jij) :p.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 17-08-2013, 18:16:50 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Interessant onderwerp. :)
Zoals ik het zie zijn verschillende waarheden co-existent, afhankelijk van wie er naar kijkt. Als jij ergens in gelooft dan zul je daar je energie en focus op leggen waardoor het daadwerkelijk zich manifesteert op een manier waar je iets mee kan. Er zijn geen toevalligheden. Wat aandacht krijgt leeft. Wat vergeten wordt sterft af.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: bekeercafé
BerichtGeplaatst: 17-08-2013, 18:32:20 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Zo is het ook met het zoeken naar waarheden. Ik geloof dat dit verzinnebeeld wordt door de "heilige graal".

Wie geloven in het bestaan van de heilige graal, zullen er naar op zoek gaan, en wie er naar op zoek zijn, nemen alle aanwijzingen en tekenen waar die de mogelijke locatie onthullen. Op deze wijze zullen zij die er in geloven, steeds overtuigder raken.

Iemand die er niet in gelooft, zal er ook niet naar op zoek gaan. Zij zal dan ook geen tekenen waarnemen, noch nieuwe richtingen inslaan. Meestal hebben deze mensen er een uitgesproken mening over "wat een onzin". Omdat zij nooit aan de reis zijn begonnen, en nooit enige bewijzen verzamelen of aanwijzingen waarnemen, blijven ze volharden in hun ongeloof.

Hun ongeloof staat aan de basis van het feit dat ze geen bewijzen zien. Evenzie staat bij de zoeker zijn geloof aan de basis van het feit dat hij wel bewijzen ziet. Het eerste uitgangspunt, het perspectief, is dus allesbepalend, en gaat vooraf aan de waarneming. Weten gaat dus vooraf aan ervaren.

Mijn eigen heilige graal is vooral verlichting, innerlijke vrede, maar ook dingen die daarbij komen kijken zoals het gebruik van orakels, het tegenkomen van tekens op je pad, etcetera.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl