Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 23:00:29

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-08-2013, 19:09:35 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
In de oosterse filosofieën wordt altijd gezegd dat het 'ik' niet bestaat.

Ik denk dat wat daarmee bedoeld wordt is, dat de gebeurtenissen in ons leven niet persoonlijk van aard zijn.

Dat is iets wat moeilijk uit te leggen is, je kan er eigenlijk geen woorden aan geven. Je kunt elke gebeurtenis rond jouw persoon namelijk zowel op een persoonlijke als een onpersoonlijke manier uitleggen of voelen.

Vaak wordt er in die oosterse filosofieën ook gezegd dat jij niets doet, maar dat het grote geheel alles doet. Dit lijkt dan te leiden tot conclusies als dat alles deterministisch is en dat vrije wil niet bestaat.

Als dingen onpersoonlijk zijn dan betekent dat dat hun voorkomen niets over jou zegt. Je kunt een fout maken, maar dat zegt niets over jou. Iemand kan iets naar je roepen, maar dat heeft geen betrekking op iets wat je "ik" kan noemen. Ook bij degene die roept, is het niet persoonlijk. Alles wat er gebeurt, is dat er een mens is en die is misschien boos, en er is een andere mens en daar is hij boos op, en het hadden, op een bepaalde manier bekeken, net zo goed twee anderen kunnen zijn.

Als jij iets fout doet, en hij is boos op jou, dan is hij niet boos op jou, maar op het feit dat je iets verkeerd deed. Zou een andere mens exact hetzelfde hebben gedaan, dan zou hij daar boos op zijn geweest. Het is dus niet persoonlijk: het gebeurde doet geen uitspraak over jouw identiteit... of iets wat betrekking heeft op jouw identiteit als individueel persoon.

Vaak loop ik in gedachten verzonken over straat, soms heb ik het door, vaak ook niet. Als ik het wel door heb, ben ik vaak nog steeds zo betrokken bij die gedachten, dat ik er niet van een afstandje naar kan kijken. Ik kan mezelf niet gewoon zien als "iemand die aan het denken is". Mijn gedachten gaan dan over zaken die ik als zeer persoonlijk ervaar, en vaak zijn het dan dingen die iets negatiefs over mij zeggen. Als ik dan afstand kan nemen en het als onpersoonlijk kan zien, besef ik dat er hier gewoon sprake is van gebeurtenissen, en niets meer dan dat.

Dit raakt aan het determinisme: alles wat door je heen gaat, in de trant van gedachten, gevoelens, en anderssoortige oorzaak-gevolg reacties, zijn niets meer dan dat: zij werden door iets veroorzaakt dat volgens de gewone opvatting buiten je bestaat. Dat is alle informatie die je ooit tot je hebt genomen, inclusief alle vormen van zintuigelijke prikkels, en inclusief de genen waarmee je op aarde bent gekomen. Er vindt een stroom plaats van informatie die door de grens van je wezen trekt, deel gaat uitmaken van je wezenlijke proces, en via andere manieren weer je wezen verlaat. Dit zijn allen causale interacties.

Als diezelfde interacties plaats zouden hebben in een rots of een steen, zouden we ze niet persoonlijk maken. We zouden niet zeggen dat het splijten van een steen iets persoonlijks zegt over die steen. Nee, er treedt gewoon een invloed van buiten op, dat heeft een bepaalde werking, en een bepaald resultaat.

We zouden zelfs kunnen beweren dat er helemaal geen buiten is: een deel van het universum heeft een werking op een ander deel van het universum; ware scheidslijnen bestaan niet, alles is een groot geünificeerd energieveld. Dat geldt ook voor jouw 'persoon'. Mensen reageren op je, jij reageert daar weer op. Dat is alles, dat is wat gebeurt. Dat is wat gebeurt. Het zijn gebeurtenissen. Gebeurtenissen bevatten geen element van persoonlijk falen. Schuld kan niet bestaan rond gebeurtenissen.

Als ik naar een leuk meisje kijk op straat, dan vat ik dat heel persoonlijk op. Ik ervaar een interactie die iets zegt over mij, en meestal 'faal' ik. Vaak voel ik mezelf tekort schieten op de een of andere manier. Ik ervaar de reactie van de vrouw als iets wat iets zegt over mij en dan voel ik me vaak heel slecht. Het is alsof ik mezelf straf door me slecht te voelen over iets dat verder weinig betekenis heeft. Jongens kijken al sinds het begin der tijden naar meisjes en veel zal er niet aan veranderen. Ook de persoon die ik ben - laten we zeggen, het wezen dat ik ben - is niet uitzonderlijk, het kijkt op een bepaalde manier vanuit bepaalde gevoelens, er vindt een interactie plaats, hoe klein ook, en de twee gaan weer uit elkaar. Zelfs alle zaken die betrekking hebben op mijn 'persoon', zoals hoe ik er uit zie, hoe ik kijk, hoe ik me voel, etcetera, zijn niet meer dan gebeurtenissen in het eeuwige moment. Er is geen 'ik' dat deze dingen samenbindt. Zou ik me bewust zijn van deze onpersoonlijke aard, dan zou alle gevoel van falen, schuld, of minderwaardigheid, uit de ervaring verdwijnen.

Mensen zeggen vaak: je moet het niet persoonlijk opvatten, en ik denk dat ze dit ermee bedoelen.

Als ik het onpersoonlijk opvat, krijg ik toegang tot m'n hart. Ik besef me dat al het denken wat ik doe, vrij betekenisloos is. En dat mijn hart ook kan denken, veel eenvoudiger, veel doeltreffender.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-08-2013, 20:46:40 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Ik (^^... ironie :D) kijk zelf ook wel een beetje op zo'n manier ernaar, maar meer op een manier dat je nooit kunt weten hoe jij gereageerd zou hebben als je iemand anders was en van daar uit oordeel ik niet (of probeer ik dat niet te doen) over mensen maar wel over de acties. Het enige probleem wat ik erin ondervindt is dat er dan een soort afwezigheid van verantwoordelijkheid lijkt te zijn en dat vind ik ook niet kloppen...

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-08-2013, 21:01:12 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Verantwoordelijkheid betekent maar twee dingen:

a) Je hebt het veroorzaakt
b) Een ander mag je daar op aanspreken.

Het enige wat volgens mij verdwijnt is schuld, niet verantwoordelijkheid. We kunnen zeggen dat een vallende meteoriet verantwoordelijk is voor een krater, daar is niets persoonlijks aan. Evenzo kunnen we zeggen dat een honkbalspeler verantwoordelijk is voor een klap met een bat die hij geeft op een bal. Daar is ook niets persoonlijks aan.

Het wordt pas persoonlijk wanneer mensen gaan spreken over schuld, straf, genoegdoening, verkeerd, 'rechtvaardigheid', enzoverder. Want dan vinden we dat we iets iemand persoonlijk moeten kunnen aanrekenen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-08-2013, 21:03:39 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Hmm zo had ik het nog niet bekeken.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-08-2013, 21:15:13 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 30-09-2012, 13:26:20
Berichten: 211
Wauw!!
Ik moet zeggen dat ik het nog nooit zo heb bekeken. Ik vind het heel goed uitgelegt en kan me er wel goed in vinden :D.
Dus eigenlijk als ik het goed begrijp denk je dat iemand diegene voor het grootste gedeelte s, door wat diegene heeft meegemaakt in zijn/haar leven en hoe anderen tegen diegene doen en deden?
Want dat denk ik. Een simpel voorbeeld;
Als iemand vroeger is gepest vanwege zijn uiterlijk zul je zien dat diegene waarschijnlijk altijd wel onzeker zal blijven over zijn/haar uiterlijk. Als de pesters er niets over hadden gezegt, zou diegene waarschijnlijk minder onzeker zijn over zijn uiterlijk omdat er dan niets negatiefs over werd gezegt.
Zo kan je leven makkelijk beinvloed worden door anderen...

_________________
Do what you can do.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-08-2013, 21:50:05 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ja dat sowieso.

Kijk alleen al naar de verschillen tussen culturen. Waar je opgroeit is in hele grote mate bepalend voor hoe je gaat zijn.

Laatst was op TV een 'feral' jongen die was opgegroeid in een kippenhok. Hij was zelf een kip geworden. Hij was heel aggressief, kon niet praten, en hield z'n handen in een hele vreemde houding. Het kostte veel liefde en geduld om hem een beetje menselijk weer te maken. Maar hij maakte nog steeds kippengeluiden en reageerde heel sterk op andere kippen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-08-2013, 22:11:28 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 30-09-2012, 13:26:20
Berichten: 211
Xen schreef:
Ja dat sowieso.

Kijk alleen al naar de verschillen tussen culturen. Waar je opgroeit is in hele grote mate bepalend voor hoe je gaat zijn.

Laatst was op TV een 'feral' jongen die was opgegroeid in een kippenhok. Hij was zelf een kip geworden. Hij was heel aggressief, kon niet praten, en hield z'n handen in een hele vreemde houding. Het kostte veel liefde en geduld om hem een beetje menselijk weer te maken. Maar hij maakte nog steeds kippengeluiden en reageerde heel sterk op andere kippen.

Wow apart? Is dat niet illegaal om mensen op te laten groeien in een kippenhok?

_________________
Do what you can do.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-08-2013, 22:17:31 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
De Nederlandse kinderbescherming zou er niet mild over oordelen, maar dit was volgens mij op de Fiji eilanden, ten oosten van Australië.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-08-2013, 22:22:59 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 30-09-2012, 13:26:20
Berichten: 211
Xen schreef:
De Nederlandse kinderbescherming zou er niet mild over oordelen, maar dit was volgens mij op de Fiji eilanden, ten oosten van Australië.

Tsjaa...
Ik vind het zeer apart moet ik zeggen. Zo kom je igg wel te weten dat mensen zich inderdaad aanpassen aan hun omgeving xD.

_________________
Do what you can do.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 19-08-2013, 15:57:46 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Jup maar zo zijn er zo veel voorbeelden hoor.

Sowieso, als je heel negatieve ouders ziet, dan worden die kinderen ook vaak negatief.

Het lijkt er dus op dat op het Aardse vlak alles door het verleden bepaald wordt. Maar je hebt ook nog de menselijke aard, en die blijft volgens mij onaangetast onder alle culturele veranderingen, en volgens mij is die aard liefdevol.

Ik denk dat mensen zichzelf vaak niet toestaan om zichzelf te zijn uit angst dat het niet goed genoeg is. We proberen te voldoen aan het beeld van hoe een mens moet zijn. We proberen onszelf te 'verbeteren'. We kijken naar buiten om te zien hoe we moeten zijn en dat proberen we dan te zijn. Door al dat geprobeer falen we erin om te zijn wát we zijn.

Een boek van mij zei een keer: "Jullie zijn een ontwikkelende soort. Maar omdat jullie er zo gehecht aan zijn om iets te zijn wat je niet bent (hoog-ontwikkeld) falen jullie erin om te zijn wat je wel bent (ontwikkelend). Daarom ontwikkelen jullie jezelf als soort zo langzaam."

Ik heb gemerkt dat als ik stop met proberen iets te zijn, dat ik dan merk dat ik het in feite al ben. Maar dan anders, natuurlijker. Dan blijkt dat mijn idee van wat ik wilde zijn niet in de buurt kwam van het echte ding, en dat ik voor het echte ding alleen maar 'mezelf' hoef te zijn. Het is cliché, maar ik denk dus dat jezelf zijn bestaat uit stoppen met proberen iets anders te zijn. Soms gewoon stoppen met je best te doen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 19-08-2013, 19:34:03 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Met die laatste zin sla je de spijker direct op z'n kop.
Hoe minder je iets forceert in een bepaalde richting, hoe makkelijker je het positieve in jezelf en anderen naar boven haalt.
Het behoudt van de gevestigde orde, het conservatieve, het vastklampen aan het bekende weerhoudt je om jezelf te zijn.
Ja het gros van de mensen (met name in de Westerse cultuur) neigt blind te zijn voor de illusie van vrijheid. Het is een artificiële vrijheid, maar in de werkelijkheid handelt men naar verwachtingen, of dit nou maatschappelijke verwachtingen zijn, of de zelf opgebouwde verwachtingen.

Het is een stuk makkelijker om jezelf open te stellen en onbevooroordeeld een situatie in te gaan dan je denkt. Het probleem ligt juist bij het denken.
Doe gewoon bij en voor een ander wat jij zelf ook graag zou ontvangen zonder er verwachtingen bij te hebben. Je kan niet falen als je ergens geen verwachting bij hebt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 19-08-2013, 20:09:24 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik ben mezelf tegenwoordig aan het toestaan om vaker gewoon te zeggen wat ik denk.

Daarmee bedoel ik uitspraken als "Dit komt misschien niet goed over, maar ...."

Dan zeg ik gewoon wat ik zou willen zeggen ipv. wat ik denk dat ik zou moeten zeggen, of wat mensen verwachten, of wat goed zou zijn, of wat stoer zou zijn, of wat whatever zou zijn. Ik heb 32 jaar lang m'n best gedaan om 'het juiste' te zeggen. In bepaalde situaties. Op bepaalde momenten.

Het debiele is dat je dat niet van jezelf weet, tot op het moment dat je het beseft en je er ook mee stopt op datzelfde moment bijna.

Mensen konden in het verleden 1000x zeggen "wees jezelf" maar ik begreep mijn god niet wat dat moest betekenen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 19-08-2013, 20:14:45 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Ik herken dat echt zo erg. Ik snap ook sinds kort pas echt wat jezelf zijn betekent. En nu kan ik er geen genoeg van krijgen! :D


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 20-08-2013, 00:52:36 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik geloof dat ik het nog steeds niet helemaal begrijp.

Maar komt wel ;-!)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 20-08-2013, 17:37:18 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Het onpersoonlijke is een goede manier om je een vrij perspectief voor je meditatie te verlenen.

Immers, als je jezelf ziet als een deel van het universum waarin nou eenmaal gedacht wordt, dan identificeer je je niet meer met die gedachten. In het onpersoonlijke valt alle identificatie weg.

Ik weet niet of pijn nog bestaat in het onpersoonlijke. Volgens mij bestaan er alleen gedachten. Gedachten en hun reflecties, wat in feite ook gedachten zijn.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl