Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 20:11:29

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 23-08-2013, 12:58:44 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 11-08-2013, 19:56:54
Berichten: 13
Waarschuwing! Hierna volgt een ontzettend lang stuk tekst. Lees het alleen als je minstens 20 minuten de tijd hebt. Pak een kop koffie/thee en een snoepje erbij. En een warme deken voor als je het koud krijgt. Ga eerst naar de WC, zodat je geen last van onderbrekingen krijgt. :D Veel leesplezier!


(Vanuit de evolutie gezien...) ... Is alles eigenlijk door mensen bedacht. Bestaat er geen spiritualiteit, geen religie, geen God, Godin of wat voor hoger wezen dan ook. Al die dingen zijn door mensen bedacht. Goden- en Godinnenmythen, de Bijbel, de Koran, Boeddistische geschriften etc. etc. Zelfs chakra's en spirituele/psychische energie, als we nog verder kijken.

Dit heb ik me een tijd terug gerealiseerd, toen ik begon na te denken over wat mensen eigenlijk nodig hebben om te overleven. Hebben we echt internet, tv's en frisdrank (noem maar eens iets) nodig?

Als we er even van uitgaan dat de evolutietheorie waar is en we terug gaan naar het begin. Je hebt de Big Bang en hup, opeens is er de Aarde. In het begin waren er alleen bacteriën en zo, en na een hele tijd kwamen de dieren om het hoekje kijken. Door evolutie van de aap ontstond de mens, die toen nog eigenlijk helemaal niks had, behalve de dingen om hem heen. Dingen waarmee hij/zij kon overleven. Andere dieren, bomen en takken om speren van te maken, bliksem waardoor hij uiteindelijk vuur leerde te maken etc. etc.

Waar in de evolutie zijn chakra's en spirituele/psychische energie nodig? En aura's, wat had de holbewoner daar nou aan? De enige dingen die hij nodig had waren wapens, dieren om op te jagen, dierenvellen/andere materiaal dat warmte vasthoudt om zich in te kleden en een schuilplaats (een grot, een hut, wat dan ook). Wat voor nut hebben chakra's en dergelijke hierin?

We slaan even een aantal jaar over... Jezus wordt geboren en zegt dat hij de zoon van God is. Wiejee. Hoe komt hij daar bij? Heeft God met hem gesproken? Voelt hij dat gewoon zo? En hoe weet hij wie God is? Hoe God eruitziet? Dan moet Jezus God toch wel gezien hebben, of niet? Hoe snel nam de mens iets voor waar aan in die tijd? (even ervan uitgaande dat de evolutietheorie waar is, van mij mag je zelfs in het Vliegende Spaghettimonster geloven hoor, maakt mij niks uit.)

We gaan even een stukje terug.. Naar Egypte of het Romeinse Rijk bijvoorbeeld. Zij hebben goden, bijvoorbeeld Set en Maät, Ra en Isis en Osiris. De Romeinen hadden Diana en de Grieken Artemis en Apollo. Waar komen die goden en godinnen opeens vandaan? Heeft iemand ze gezien? Misschien heeft een jager een mooie vrouw zien baden in een heldere rivier, omringd door haar vriendinnen, en ze daarna nooit meer gezien. Dan ga je al snel naar een verklaring zoeken. Je ziet ze nooit meer, omdat het godinnen/goden/nimfen/elfen/whatever zijn. Dan kun je het ook "verklaren" aan je vrienden, die je ondertusse al voor gek verklaren. (Nogmaals, ik vind mensen die in goden/godinnen/god/Vliegend Spaghettimonster geloven niet gek of gestoord. Ik schrijf dit zo omdat ik er veel over na heb gedacht. Zelfs bij het laatste verklaar ik mensen niet voor gek, al zal iemand héél veel moeite moeten doen om mij te overtuigen dat het VSM bestaat.)

Ik hou er ook rekening mee dat mensen toendertijd geen elektriciteit hadden. De enige vorm van licht, op de zon na, waren kaarsen of (later) gas. Wat doe je dan, als je kinderen niet meer buiten kunnen spelen omdat ze geen hand voor ogen kunnen zien, maar ze nog niet moe zijn? Waarschijnlijk maak je muziek, je zingt, of je vertelt verhalen. Na de verhalen over Jantje Pietje die een ridder wordt en schone maagden red, en verhalen over ridders en koningen die draken verslaan (die waarschijnlijk krokodillen, komodovaranen of aligators waren.. of pythons of annacondas (sp?)) wil je natuurlijk nieuwe verhalen vertellen. Dus begin je te vertellen over woudgeesten, die 's nachts huilen (de wind door de bomen) of goden in de hemel (de sterren) of over mensen met bijzondere krachten, die onsterfelijk zijn en ons zullen straffen/belonen als we goede/slechte dingen doen.

Mensen hopen graag, mensen verklaren dingen die ze niet kennen/voor het eerst zien graag. Dat geeft het idee dat we er nog een beetje controle/kennis over hebben. En het is voor veel mensen gewoon een enorme steun/heel fijn is, om in goden/godinnen/God/wat dan ook te geloven, omdat er dan iets is dat onvoorwaardelijke liefde voor je kent. Je kunt altijd ergens op terug vallen, je kunt bidden en rituelen houden om je goden/godinnen enz. te aanbidden. Kortom: je bent niet alleen, je bent nooit alleen. Er is altijd iemand die over je waakt. Dat is een fijn gevoel en geeft je houvast in moeilijke tijden.

Als we dan even kijken naar wat ik geloof (nadruk op "Ik" omdat iedereen vrij is om te geloven wat hij/zij wil en ik daar geen moeite mee heb): De evolutie gaf ons alles wat we nodig hadden/hebben. Een lichaam, gedachten, dingen om wapens en hutten van te bouwen enz. Atomen, moneculen, hitte, koude, water, lucht etc. Hoe passen chakra's en energie daarin? Hoe helpt het ons te overleven, als wij (de mensen van NU) in die tijd hadden geleefd?

Naar mijn mening: NIET. Even afgezien van pseudo-wetenschappelijke onderzoeken naar spirituele energie, heeft het helemaal geen plaats in de wereld. Alleen de dingen die we in de oorsprong nodig hadden (dus niet de TV e.d van nu) bestaan. Verder niets.

Misschien blijkt over tien jaar dat de mens spirituele energie nodig had om te kunnen overleven in de prehistorie. Voor dat soort dingen sta ik best open. Maar dan moet het wel te bewijzen zijn.


Nu vraag ik me af, wat zijn jullie meningen/reacties hiervan/op? En doe vooral je best om me te overtuigen van het bestaan van spirituele energie en chakra's. Ik ben benieuwd waar iedereen mee komt.

Nogmaals: ik heb geen probleem met godsdiensten/religies/natuurreligies/goden-godinnen-God/spirituele energie/chakra's/aura's of de mensen die daarin geloven. :)


Toevoeging: Als je nog dieper kijkt, realiseer je je dat de meeste dingen die wij kennen door mensen bedacht zijn. Banken (en daarmee bedoel ik die om op te zitten), tafels, stoelen, rekenen, huizen, de tijd zoals we die kennen (toen was er alleen dag en nacht), de dagen van de week etc. etc. Zelfs talen zijn door de mens bedacht. Vóór de talen had niks een naam. Een dier was geen dier, maar iets wat in het bos rondliep. Het bos had natuurlijk ook geen naam, maar was gewoon een stel bomen die dicht bij elkaar stonden. Zo gezien hadden bomen ook geen naam, ze wáren er gewoon. Als je ver genoeg terug gaat, vóór alles dat door de mens is bedacht, is er eigenlijk alleen maar zijn en bestaan.

Even off-topic: Ik heb net een heel stuk geschreven over (naar mijn mening) de verschillende bewijstzijnsvormen (nadruk op vormen en niet niveaus) maar het weer verwijderd. Dat hoort niet in dit topic thuis, en kan later ook nog eens aan de beurt komen. :)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 23-08-2013, 13:38:12 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
VUURDRAAK schreef:
In het begin waren er alleen bacteriën en zo

Zelfs dat heeft een stuk langer geduurd dan je dacht hoor, voordat die aan kwamen zetten :p Daarmee bedoel ik, in het verleden van de aarde is er een langere periode waarin er geen bacteriën waren dan wel :p

VUURDRAAK schreef:
Na de verhalen over Jantje Pietje die een ridder wordt en schone maagden red, en verhalen over ridders en koningen die draken verslaan (die waarschijnlijk krokodillen, komodovaranen of aligators waren.. of pythons of annacondas (sp?))
Sommige dingen zijn gewoon verzonnen, hoor. Ik denk niet dat iemand ooit echt heeft geloofd in draken, dat mensen een krokodil aanzagen voor een draak ofzo.. Ik denk dat ze gewoon verzonnen zijn voor het verhaal, voor de fantasie.
Net zoals we vandaag de dag allemaal wel begrijpen dat smurfen, superhelden en Japanners niet echt bestaan.


VUURDRAAK schreef:
Als we dan even kijken naar wat ik geloof (nadruk op "Ik" omdat iedereen vrij is om te geloven wat hij/zij wil en ik daar geen moeite mee heb)
Ja-ha, dat snappen we onderhand wel hahaha. Je hoeft niet zo overdreven voorzichtig te zijn hoor :P Ik snap dat je niemand wil beledigen, maar mensen moeten gewoon de rode tekst bovenaan de pagina lezen.



VUURDRAAK schreef:
Nu vraag ik me af, wat zijn jullie meningen/reacties hiervan/op?
Even niet over je chakra's en je energie, maar over je idee dat we tv's helemaal niet nodig hebben, aangezien we die vroeger ook niet hadden..
Je zegt dat ze vroeger kaarsen hadden, maar misschien dachten mensen toen ook al: Goh, die kaarsen zijn toch helemaal niet nodig, we hebben toch vuur?
En misschien dachten de holbewoners wel: Goh, dat vuur is toch helemaal niet nodig, we hebben de zon toch?
Dus ja, waar ligt de grens :P


VUURDRAAK schreef:
Nogmaals: ik heb geen probleem met godsdiensten/religies/natuurreligies/goden-godinnen-God/spirituele energie/chakra's/aura's of de mensen die daarin geloven. :)

Okeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 23-08-2013, 16:33:50 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 11-08-2013, 19:56:54
Berichten: 13
Hoi Tom,

Tom schreef:
Zelfs dat heeft een stuk langer geduurd dan je dacht hoor, voordat die aan kwamen zetten :p Daarmee bedoel ik, in het verleden van de aarde is er een langere periode waarin er geen bacteriën waren dan wel :p


Ik weet wel dat er eerst geen bacteriën waren hoor, ik weet alleen niet hoe lang niet. :p

Tom schreef:
Sommige dingen zijn gewoon verzonnen, hoor. Ik denk niet dat iemand ooit echt heeft geloofd in draken, dat mensen een krokodil aanzagen voor een draak ofzo.. Ik denk dat ze gewoon verzonnen zijn voor het verhaal, voor de fantasie.
Net zoals we vandaag de dag allemaal wel begrijpen dat smurfen, superhelden en Japanners niet echt bestaan.


Eh, Japanners? :?: Nou ja, er zullen altijd mensen zijn die erin geloofd hebben, al is het maar omdat het zo eng/stoer/weet-ik-het zou zijn. Je hebt altijd mensen die alles geloven wat anderen ze vertellen...

Tom schreef:
Ja-ha, dat snappen we onderhand wel hahaha. Je hoeft niet zo overdreven voorzichtig te zijn hoor :P Ik snap dat je niemand wil beledigen, maar mensen moeten gewoon de rode tekst bovenaan de pagina lezen.


En ik herhaal het gewoon iedere keer als ik iets zeg dat misschien beledigend/kleinerend over kan komen. Gewoon voor de zekerheid. Misschien inderdaad niet nodig, omdat mensen die erover willen zeuren dat toch wel doen, maar toch. Ik zal volgende keer minder voorzichtig zijn. :D

Tom schreef:
Even niet over je chakra's en je energie, maar over je idee dat we tv's helemaal niet nodig hebben, aangezien we die vroeger ook niet hadden.. [...] Dus ja, waar ligt de grens :P


Ik zei ook niet dat we de TV daarom niet nodig hebben. Ik had het over de oorsprong, de tijd van de neanderthalers. Een TV had hun vast niet geholpen om te overleven, denk ik zo. (Behalve als ze naar series zoals House hadden gekeken :D) Een TV is naar mijn mening nu ook niet nodig, ik zou best zonder kunnen (als ik alleen thuis ben staat 'ie uit), maar ik snap wel dat andere mensen liever wel een TV hebben. (Of twee, of drie. :))

Toevoeging: Wat ik eigenlijk bedoelde was dat veel mensen een TV als iets noodzakelijks zien, nu. Je kan dus zeggen dat het nu wél een plaats in de wereld (en de woonkamer) heeft.

En tja, als de holbewoners dat hadden gedacht leefden we waarschijnlijk nog steeds in holen hè? Of we waren allang uitgestorven omdat ze bevroren waren van de kou. :p


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 23-08-2013, 16:48:00 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Ik had een heel lang verhaal wat helaas nu weg is omdat me computer uitviel... Maar goed.
Ik zal het proberen kort te houden.

De reden waarom veel dingen verborgen lijken is omdat we zo worden geprogrammeerd door het systeem waar we in leven en de voeding die we opnemen.
De waarheid ligt altijd voor je neus, maar die kan je niet zien zonder de nodige verandering.

Er is een connectie tussen spiritualiteit, meditatie, psychedelische middelen en slaap.
Het draait voor een groot deel hier om. De pijnappel klier/epifyse.
Afbeelding

Hier in worden stoffen gemaakt, de voornaamste DMT, een afkorting voor Dimethyltryptamine.
De meeste psychedelische middelen waaronder bijvoorbeeld LSD lijken moleculair gezien ook op DMT.
DMT is een stofje wat door je pijnappel klier gemaakt wordt en actief is in de baarmoeder, tijdens de slaap en wanneer je sterft.
Normaliter komt dit stofje gewoon vrij tijdens je slaap, maar dit wordt lastiger vanwege onze voeding en de brainwashing die plaatsvind door het systeem waar we in leven.

De reden waarom dit lastiger wordt komt doordat we tegenwoordig veel voedsel hebben, maar ook in tandpasta, sigaretten en vaak zelfs in ons drinkwater Fluoride zit.
Fluoride hecht zich aan de Pijnappelklier en de Fluoride op zijn beurt maakt verbindingen aan met calcium en allerlei zware metalen die je pijnappelklier harder maken. Je pijnappelklier kristalliseert dus aan de buitenkant waardoor belangrijke tryptamines zoals DMT niet meer, of niet makkelijk vrij komen.
Wat je dus ervaart is dus dat je minder intens gaat dromen.

Wat misschien nog belangrijker is, is dat door de brainwashing die plaatsvind door het systeem waar we in geloven, we vervolgens ons heel snel afsluiten voor onze dromen. We geloven niet meer in onze dromen. Vaak is het zelfs zo dat we onze dromen gewoonweg vergeten omdat we het psychologisch verwerpen als "onzin".

Echter, wanneer je dichter bij je gevoel komt en je weer open komt voor deze ervaringen, dan kom je er achter dat je in contact komt met meerdere dimensies. Je ervaart dat je in contact komt met meer delen van je zelf. Zo kun je bijvoorbeeld intuïtiever worden doordat je derde oog opent en zelfs in contact staan met de Bron/God/Het Ene/De nulpunt, hoe je het ook wil noemen.

Tijdens Ayahuasca trips, wat in feite langdurige DMT trips zijn op meerdere bewustzijnsniveau's, ook het wakkere, dan kun je je volledige "reis" onthouden en daar ontzettend veel uit leren. Uit DMT trips en soms ook uit LSD/Paddo/Mescaline en als je echt heel gevoelig bent zelfs uit THC komen diepe spirituele ervaringen tot stand.
Het is geen zeldzaamheid dat mensen de zelfde archetypen tegenkomen tijdens deze trips. Ook wel poortwachters genoemd.
In verschillende culturen vatten ze dit verschillend op, het is dus niet zo gek dat de Egyptenaren, Grieken, etc. zeer expliciet kunnen onthouden wat specifieke Goden inhouden, wat ze betekenen en wat ze ons vertellen. Het is echter afhankelijk van wie jij bent als individu, of als cultuur hoe je deze ervaringen en entiteiten interpreteert.

Wat er dus eigenlijk gebeurt is in aanraking te komen met deze entiteiten via andere dimensies.

Met name wij Westerlingen zijn verzeild geraakt in een eindeloze staat van vastzitten in de derde dimensie omdat de andere dimensies zich alleen tonen wanneer alle elementen in ons systeem, zowel lichamelijk als geestelijk en spiritueel goed doorstromen.

De waarheid is er altijd al, maar die is verdoezeld geraakt door illusies en fysiek: Door het vastroesten van onze pijnappelklier.
De reden waarom het voor Westerlingen zo waardevol en populair is psychedelische middelen te gebruiken, is omdat de stoffen die ons lichaam en de natuur normaal gesproken zelf horen af te geven niet in ons systeem kunnen doordringen. Daarom kan dat omzeild worden van buitenaf door een hoge dosis van zo'n middel in je systeem te laten komen. De reden waarom zo'n hoge dosis nodig is, komt omdat vaak buiten de hersenen om de stofjes heel snel afgebroken worden door je lichaam.

Edit: En als het gaat om draken, elven, e.d. dit zijn dus allemaal dingen die zich afspelen in dit hoger bewustzijn in de andere dimensies.

Ook je chakra's zijn altijd aanwezig. Je kan ze niet niet hebben. Echter omdat we dus allemaal verdoezeld zijn geraakt ervaren we bijvoorbeeld het openen van een Chakra als iets heel anders. Er zijn ontzettend veel gevallen van mensen die spiritueel groei doormaken maar het simpelweg verwerpen als iets anders omdat ze niet wisten wat er nou eigenlijk met hun gebeurde.

Om overigens een stigma tegen te gaan over psychedelische middelen. Tryptamines en dat zijn dus: DMT, LSD, Paddo's en Mescaline hebben geen fysieke afdruk op je lichaam en er zijn geen sterfgevallen. Aan alles is te veel, maar dat is het zelfde als 10 liter water drinken, wat ook dodelijk is. Je lichaam breekt deze stoffen zelf af en de stoffen zijn geen belasting op je lichaam. Ondanks wat de maatschappij je wil doen geloven.
Blijf echter van Speed, Cocaïne e.d. af. Dit zijn geen psychedelische middelen, maar stimulerende middelen, die wel gevaarlijk zijn.
Dit betekent overigens niet dat je niet voorzichtig moet zijn. Psychedelische middelen zijn heel potent en vragen een veilige, rustige situatie. Het zelfde als wanneer je gaat slapen. Daar is DMT immers voor, zoals ik eerder had uitgelegd.
Ik heb behoorlijk wat informatie verzameld, dus mochten hieruit nog vragen komen, stel ze gerust hier of in een PM'tje.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 23-08-2013, 17:26:31 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 21-01-2013, 16:49:23
Berichten: 219
Ik heb er maar twee minuten over gedaan. Van 18:21 tot 18:23. Heb het snoepje nog niet eens op, beetje jammer weer.

Hoe weten we dat daar vroeger geen aandacht aan besteed werd, aan chakra's en aura's enzo? Ik ben er zelf niet echt mee bezig, maar misschien waren er wel degelijk jagers/verzamelaars die aura's zagen. Waarschijnlijk hadden ze het er gewoon niet over of dachten ze dat iedereen dat had. :')

Dat was echt een ontzettend nutteloos antwoord. Nu ga ik weer verder met auto theorie oefenen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 23-08-2013, 17:37:28 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Daarom heet een tv een luxe-object :D


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 23-08-2013, 20:56:21 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 30-09-2012, 13:26:20
Berichten: 211
Waarom is evolutie theorie altijd in het verleden? Als je in de evolutie theorie gelooft, leef je nu nog steeds in de evolutie theorie.
Bij dit kwam bij mij de vraag op: waarom moet het al gebeurd zijn? Misschien moeten de chackra's en al het spirituele in de toekomst ontwikkelen ;). Stel dat het over 500 jaar volledig is ontwikkelt, als je dan terug kijkt zie je nog steeds de evolutie theorie met het spirituele ontwikkelt ;).

_________________
Do what you can do.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 24-08-2013, 10:39:58 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-08-2008, 19:26:18
Berichten: 570
Locatie: Heerlen
Is het niet zo dat binnen de evolutie theorie men nog steeds bezig is met het zoeken naar het higgsdeeltje wat de hele theorie van het ontstaan van het universum zou bewijzen...maar dat het nog steeds niet gevonden is? En in hoeverre is de evolutietheorie dan een sluitende wetenschappelijke waarheid...

Of is de evolutie net zo goed bedacht door de mens, en kunnen we hem voor 90 procent TERUGherleiden, totdat we dus dat belangrijke stukje missen...Dat lijkt me een theorie bouwen op een (eigenlijk tot nu toe) afwezige basis.

De waarde van religie, goden, natuurgoden etc. lijkt me dat mensen een verklaring zoeken voor iets waar ze zelf geen verklaring voor hebben. Het erkennen dat er iets is wat groter is dan de mens zelf, dat er iets is wat macht heeft over dingen waar de mens geen macht over heeft (bliksem, natuurrampen, 'wonderen' etc.). En dit gaat al terug naar de indianen, de maya's de Aboriginals, en misschien nog wel verder terug. Daarnaast heeft religie (even afgezien van machtsmisbruik, iets wat ook zeer menselijk is) ook inderdaad de functie om mensen bij elkaar te brengen, om ergens houvast aan te hebben, om normen en waarden aan te ontlenen, om vertrouwen in te hebben, om onvoorwaardelijke liefde binnen te vinden, om ZIN te geven aan je leven, om de wereld te kaderen zodat hij te begrijpen is etc.

vergeet niet dat in deze maatschappij, waarin ieder compleet verantwoordelijk is voor zijn/haar succes in het leven, maar tegelijkertijd ook het falen, de druk om te presteren, de druk om succesvol te zijn zo groot is dat velen tegenwoordig niet meer mee kunnen komen. (denk aan de grote hoeveelheid burnouts, depressies, angststoornissen etc.) Steeds meer mensen vallen buiten de boot.

Binnen religie (die we na de secularisatie grotendeels overboord hebben gegooid) kun je die grote verantwoordelijkheid overgeven aan 'een hogere macht'. De erkenning dat je niet alles zelf onder controle KUNT hebben, dat jij niet voor alles wat er in je leven gebeurd verantwoordelijk bent, maar dat er 'iets' is wat over je waakt, je onvoorwaardelijk lief heeft, etc. kan ervoor zorgen dat je dat onnoemelijk grote verantwoordelijkheidsgevoel, de prestatiedruk, kunt overgeven aan 'de hogere macht' en daarin je rust kunt vinden, geloven dat het goed komt, geloven dat er over je gewaakt wordt, geloven dat alles een reden heeft, dat er een ZIN is in wat er gebeurd, wat je meemaakt, waar je tegen aanloopt etc.

Wat dat betreft heeft naast wetenschappelijke verklaringen (en de wetenschap kan niet alles verklaren) religie of levensbeschouwing (is misschien een beter woord), of je dat nu binnen het christendom, wicca, boedhisme, esotherie of wat dan ook vind, wel degelijk een functie in het kaderen van je leven, in het voelen dat je niet ALLE verantwoordelijkheid hebt voor en in je eigen leven, in het aan de basis liggen van morele normen en waarden, in het ervaren van eenheid (tegenover eenzaamheid), en op het gebied van Zingeving.

Je kunt je wat dat betreft afvragen of er in deze maatschappij niet teveel de focus ligt op het presteren, op het succesvol zijn ('want iedereen krijgt in deze moderne samenleving toch alle kansen?') op de verantwoordelijkheid voor je EIGEN geluk en de hele individualisering van de samenleving die daar onherroepelijk bij hoort, en te weinig op SAMENLEVEN, SAMENWERKEN, en elkaar zien en waarderen als mens. Binnen religie/levensbeschouwing kun je dat 'samen', die eenheid, die gemeenschappelijkheid, de gedeelde normen en waarden (de kadering van je leven) etc. ervaren.

Of het nu verzonnen is of niet is dus niet zo belangrijk. Het heeft mijns inziens wel degelijk nut.

_________________
-Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it.
-Every situation, properly perceived, becomes an opportunity to heal.
-Nothing real can be threatened. Nothing unreal exists.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 24-08-2013, 12:06:35 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Teun schreef:
Is het niet zo dat binnen de evolutie theorie men nog steeds bezig is met het zoeken naar het higgsdeeltje wat de hele theorie van het ontstaan van het universum zou bewijzen


De evolutietheorie heeft weinig te maken met het ontstaan van het universum..

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 24-08-2013, 12:23:17 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Ik vond jou kijk hier op interessant om te lezen Teun. :)

Toch wil ik er op wijzen dat mensen echt in hun spiritualiteit geloven. Laat ik het anders stellen: Dat het onweerlegbaar is en dat de gangbare logica, de vanzelfsprekendheid waarmee alles gerationaliseerd wordt simpelweg lachwekkend is geworden.
Zoals ik mijn spiritualiteit ervaar in mijn leven is het een toevoeging op - niet een vervanging van de ratio.
Echter de mensen die sterk in hun ratio leven, met name de atheïsten en wetenschappers sluiten zelf spiritualiteit uit hun leven.
Een mooie metafoor is het chakra systeem.
Sterker nog, het sluit direct aan.

De meeste ratio gerichte mensen staan sterk in hun eerste drie chakra's met vaak in meer of mindere mate ook in de 4e en 5e chakra.
Echter deze mensen hebben zich afgesloten voor hun spirituele kanten die gerepresenteerd worden door de 6e (Je derde oog) en 7e (Eenheids gevoel met het al) chakra.

Hier een link met duidelijke uitleg waar de chakra's precies voor staan:
http://threeheartscompany.com/chakra.html

Ik wil even wijzen op mijn post hierboven volledig te lezen, daar leg ik duidelijk uit hoe het komt dat we ons zo hebben afgesloten voor onze spirituele kanten!

Om nog even kort te voegen hoe het zit met goden, het heilige en wat niet:
Vroeger stonden mensen veel sterker in hun spirituele kant. Sterker nog voor hen was het niet meer dan normaal dat het spirituele en het rationele met elkaar geïntegreerd waren in één en de zelfde wereld. Wat in principe ook nog steeds zo is. Het zijn lagen.
Lagen, chakra's, dimensies. Elke chakra staat voor zo'n laag van bestaan of waarheid wat zich manifesteert. Mensen die alle chakra's open hebben staan zullen ook open staan voor elke laag van waarheid, of dimensie als je het zo wil noemen. Het zijn geen hallucinaties wat de mensen vroeger hebben gezien, maar deze extra lagen en extra zintuigen.
Het is geen toeval dat deze mensen allemaal in contact konden komen met de zelfde entiteiten. Uiteindelijk werd het voor hun zo evident en herkenbaar dat ze vast gingen leggen wat deze entiteiten allemaal aan hun vertelden en zo werden het vanzelf goden, engelen en demonen.
Het hele stigma om "goden en engelen" heen komt omdat er zat mensen zijn die niets zien, maar slechts blind geloven. Daarnaast heeft het gros van de mensen zich nu onderhand afgesloten voor deze rijke spirituele wereld omdat we bang zijn voor controle verlies. De ratio biedt ons zekerheid. We zoeken altijd systemen omdat we proberen het lot in onze eigen handen te nemen. De spirituele wereld is een vloeibare, eentje die altijd in beweging is. De spirituele wereld is gewoon. Een wereld waar je je aan over moet geven. Eentje die je gewoon overkomt als je er voor open staat.

Overigens heeft evolutie veel te maken met het hele bestaan. We proberen krampachtig een patroon te vormen in ons bestaan terwijl we leven in een wereld die nooit stopt te bewegen. Alles transformeert constant. Op manieren, dieper dan je je op rationeel niveau kunt voorstellen. Op een gegeven moment valt het systeem uit elkaar. Het is nu al aan de gang. De tekenen zijn er al lang. Hoe strenger de wereld wordt en hoe meer het z'n bevolking probeert uit te knijpen, hoe meer het er op lijkt dat dit systeem niets meer is dan een dier wat in een hoek is gedreven door z'n eigen ambitie. Uiteindelijk sterft het af.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 26-08-2013, 19:52:46 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 11-08-2013, 19:56:54
Berichten: 13
@%#% had ik een hele reactie klaar, krijg ik te zien dat ik ingelogd moet zijn om te kunnen citeren. Ik was ingelogd!!

Ik reageer morgen wel weer, nu het hele stuk nog eens typen duurt me een beetje te lang. (was al bijna een uur bezig met reageren. D:)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 28-08-2013, 07:13:50 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Dat is klote, altijd je hele bericht kopieren voordat je op posten klikt!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vanuit de evolutie gezien...
BerichtGeplaatst: 30-08-2013, 18:26:22 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-10-2011, 15:17:29
Berichten: 149
Locatie: Emmen
VUURDRAAK schreef:
Atomen, moneculen, hitte, koude, water, lucht etc. Hoe passen chakra's en energie daarin? Hoe helpt het ons te overleven, als wij (de mensen van NU) in die tijd hadden geleefd?


Ik heb de reacties hier nog niet gelezen, dus als ik iets zeg wat al gezegd is: sorry daarvoor.

Je noemt hier eerst de dingen op die al door de wetenschap zijn bewezen of op wat voor manier dan ook zijn uitgelegd, en vervolgens noem je energie en chakra's als iets wat daar volledig los van staat. In mijn ogen (voel je vooral niet verplicht om het met me eens te zijn) kan dit wetenschappelijk ook uitgelegd worden, als ze de juiste middelen ontwikkelen om deze dingen waar te nemen.
Neem nou bijvoorbeeld atomen. Als je mensen 500 jaar geleden (kan wat langer of korter zijn, geschiedenis is niet mijn sterkste punt) zou hebben uitgelegd wat atomen waren zouden ze je op de brandstapel zetten vanwege ketterij (of was dat later?) want je kon het niet zien en het stond niet in de bijbel, dus god had het niet gemaakt, wat betekende dat je hun in de naam van de duivel probeerde te misleiden.
Of de lucht. Je ziet het niet en je voelt het ook niet, tenzij de wind waait, en toch gelooft iedereen in de lucht. Zou die lucht dan ook niet thuis horen bij de chakra's en energie? En kou, die voel je niet in een groot deel van de zomer en een deel van de herfst en lente, maar wel in de winter. In de woestijn of in het regenwoud voel je het zelfs (bijna) nooit. Ik denk dat er wel mensen zijn die nooit kou hebben gevoeld. Betekent dat dan niet dat de kou ook door mensen is bedacht en dat ze alleen maar denken dat ze het waarnemen omdat ze erin geloven?

Heb jij ooit de energie van een ander gevoeld, of met chakra's gewerkt? Vertel het me als ik het mis heb, maar ik denk het niet. Maar je hebt wel kou gevoeld, en je hebt de wind gevoelt, dat is waarschijnlijk de reden dat je gelooft dat deze dingen wel bestaan.
Jij wil dingen zien, voelen en kunnen begrijpen voor je erin gelooft en dat is (om even op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen) een heel erg menselijke reactie. Dieren vragen zich niet af waar het huis van hun baas vandaan komt, en of het eten wat ze eten in een fabriek is gemaakt. Ze vragen zich niet af waarom de zon schijnt en waarom de wind waait, of waarom er soms water uit de lucht valt. Het is er, dus het zal wel echt zijn. Maar op het moment dat ze ("zonder reden") weten dat hun prooi zwak of bang is is dat ook echt, ook al kunnen ze niet uitleggen hoe ze dat weten. Dieren hebben er geen behoefte aan om zich af te vragen wat ze echt nodig hebben en wat niet, zolang ze maar hebben wat ze nodig hebben.

Net als die dieren weten sommige mensen nou eenmaal ook dingen zonder reden, alleen hebben mensen iets bedacht wat uitlegt waarom die persoon weet wat hij/zij weet: je kan de energie van die persoon "opvangen" en daardoor weet je dingen over mensen, of je kan ze "readen", of je "ziet hun aura". Soms zijn de dingen die je weet dingen die je niet zou kunnen weten. Je weet bijvoorbeeld hoe mensen zijn voordat je ze ooit echt heb gesproken.
Mensen willen dat begrijpen en ja, daarom bedenken ze hoe het zou kunnen dat je dat soort dingen weet. Dus zij zeggen aura's, energie en readen. Ik zeg instinct. Iets wat iedereen heeft, maar waar veel mensen geen aandacht aan besteden omdat ze het nooit nodig hebben, want hoe vaak beland je nou in een situatie waarin het echt belangrijk ik om alles van iedereen te weten?
Nu weer terug naar de oorspronkelijke vraag: hoe zijn aura's en chakra's en energie echt nodig om te overleven?
Mensen kunnen geen dingen weten die je nergens uit kan opmaken en dus hebben ze iets bedacht om uit te leggen waarom sommigen dat "wel kunnen". Laat ik aura's als voorbeeld nemen: mensen denken dat het energie is die je ziet, hier is een feit het (menselijk) brein maakt automatisch een connectie tussen bepaalde kleuren en bijvoorbeeld emoties. Rood is echt niet de kleur van woede omdat iemand dat ooit bedacht heeft; als dieren gewelddadig worden vechten ze, raken ze gewond en bloeden ze, bloed is rood en zo zijn we weer bij de kleur rood. Blauw: de kleur van de lucht en rustig water op een zonnige dag, deze voorbeelden zijn rustig en vredig en duiden erop dat er geen gevaar dreigt in de lucht (onweer) of het water. Groen is de kleur van gezonde bladeren en vers gras, het is vredig, gezond en alles behalve vijandig. Waarom zou het bij mensen niet hetzelfde werken? Het brein registreert iets (de manier waarop iemand beweegt, hun gezichtsuitdrukken, of kleine verschillen daarin die we niet bewust opmerken) en als je daar aandacht aan besteedt kan je beter worden, hetzelfde geldt voor het zien van aura's. Het is logisch om dan te zeggen dat aura's zien een combinatie is tussen instinct (onbewust dingen waarnemen en simpele dingen aanvoelen) en de associatie tussen kleuren en emoties of iemands houding. Als je weet dat mensen aan de hand van kleuren dingen over anderen kunnen zeggen, waarom zouden je hersenen dingen die je niet bewust weet dan niet verwerken als kleuren? Misschien is dit alles ver gezocht, en misschien is het logisch, ik laat aan iedereen over om voor zichzelf te beslissen wat ze van mijn theorie vinden.
Een ander voorbeeld: hoe kan een roedel wolven of een groep leeuwinnen zo samenwerken dat ze een prooi kunnen vangen zonder iets te overleggen. Zou (een vorm van) telepathie niet een logisch antwoord kunnen zijn?

Zoals je waarschijnlijk hebt gezien is mijn theorie ook gebaseerd op evolutie, en als je het zo bekijkt het je "chakra's en energie" zeker nodig om te overleven.

Dit is dan een voorbeeld wat ik makkelijk kan uitleggen aan iemand met het standpunt "het is door mensen bedacht". Er zijn ook dingen waarvan ik geloof dat ze daadwerkelijk buiten ons bewustzijnsniveau plaatsvinden. Goden door mensen bedacht? Een kind in de baarmoeder kan zijn moeder tot op zekere hoogte waarnemen en misschien hoort het nog ongeboren kind hoe andere stemmen (mensen buiten de baarmoeder) tegen hem/haar praten. Toch ziet dit kind niet wie tegen hem/haar praat, maar dit maakt de pratende persoon niet minder echt. Snap je wat ik hier probeer te zeggen?

En natuurlijk kan het zijn dat alles wat ik net heb geschreven nergens op slaat :lol:

_________________
Is that what you really think, or is that what they want you to think?


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl