Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 00:29:37

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Over schuld
BerichtGeplaatst: 18-09-2013, 12:17:04 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
In het onpersoonlijke verdwijnt schuld uit alle ervaring.

Schuld is de gedachte dat bepaalde handelingen niet aanvaardbaar zijn in de ogen van God.

Normaal wordt gedacht dat alleen iemand die iets misdaan heeft schuldig kan zijn, maar dat is niet zo, de handeling zelf wordt als schuldig beschouwd en daar vloeit de schuld van de dader én het slachtoffer uit voort.

Als je namelijk slachtoffer bent van een schuldige handeling, ontstaat er voor jou een verleden wat Niet Had Mogen Zijn. Dat is dan ook een verleden wat je Had Moeten Voorkomen. Omdat elke persoon altijd verantwoordelijk is voor zijn of haar aandeel in een gebeurtenis, zal het slachtoffer van een schuldige daad gaan denken "wat als ik anders had gehandeld? Wat als ik daar niet was geweest? Wat als..." Ik had het moeten voorkomen! De schuld van de gebeurtenis maakt dat het verleden zwaar op het slachtoffer drukt en gevangen houdt in gevoelens van spijt en onwaardigheid.

Dit geldt voor vele situaties en kan zo eenvoudig en klein zijn als een gesprek wat niet helemaal perfect verliep. Een ervaring waar een zekere mate van pijn bij betrokken was, en waar de persoon aan terugdenkt om te zien hoe het anders had kunnen verlopen. Dat is iets waar ik zelf veel 'last' van heb!

In het onpersoonlijke is er geen schuld, alleen verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid is iets natuurlijks en iets onuitwisbaars, maar schuld is een constructie van het ego.

Ons hele rechtssysteem is daarom een ego-constructie. Schuld gaat automatisch gepaard met straf. Vaak straf je jezelf, vaak wil je anderen straffen. De bedoeling van straf is om iemand die onwaardig is waardig te maken. Om iemand die lelijk is mooi te maken. Om iemand te veranderen. De basisgedachte achter schuld en straf is daarom ook dat jij nu niet mooi bent in de ogen van God. Het is een religie van onwaardigheid, een filosofie van gebrek.

Schuld geeft ons het gevoel dat we niet waardig zijn, in feite is alle schuld dat gevoel. Schuld is ook de gedachte dat het leven zelf onwaardig is, dat er vele elementen in dat leven zijn die niet aanvaard worden door God. Om van schuld bevrijd te worden moet je daarom de schuld wegnemen uit menselijke handelingen die als schuldig worden gezien. Je moet de schuld vergeven en oplossen.

Vergiffenis is het oplossen van schuld. Iemand vergeven die iets schuldigs heeft gedaan, houdt in dat je de schuld wegneemt uit de daad en zodoende de persoon vrijwaart van de schuld die met de daad gepaard ging. Daarom is het zo, dat een slachtoffer die zijn of haar dader vergeeft, zelf bevrijd wordt. Maar in dat moment bevrijdt ze alle daders en slachtoffers, van die daad. En vanaf dan kán ze andere mensen bevrijden die hetzelfde hebben meegemaakt.

Mensen bevrijden van schuld is het grootste geschenk dat je hen kunt geven, omdat je hen bevrijdt van de gedachte dat ze het onwaardig zijn om in het gezelschap van God te vertoeven.

En "God" is je eigen innerlijke vreugde, je eigen innerlijke vrede, je eigen innerlijke waarheid. Als je schuldig bent, ben je onwaardig om je werkelijk goed te voelen! God is een ander woord voor: je heel erg goed voelen.

In de verbinding met God voel je je uitstekend, en het is alleen het ego (schuld) wat dit in de weg staat.

Dat is mijn religie en ik hoop dat je je daarbij aansluit: om mensen te vergeven.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-09-2013, 13:18:43 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 08-11-2012, 10:20:10
Berichten: 1117
Locatie: belgië
Misschien ben ik helemaal niet in staat om tot het hoger bewustzijn te horen of ik snap helemaal niet wat je bedoeld.
Maar dit wou ik toch wel even delen.

Jou visie is meestal gemaakt van aan de kant van de "dader" gezien. Om het even met zo een groot woord te zeggen.
Wat is jou visie dan over de kant van het "slachtoffer".
De dader komt wel overal gemakkelijk vanaf in mijn mening omdat hij het eigenlijk niet echt persoonlijk bedoeld had, daar is het slachtoffer wel nix mee. Uiteindelijk zijn beide partijen aanwezig. De "dader" is toch echt wel persoonlijk bezig want hij bevind zich in de persoonlijke ruimte van het "slachtoffer". Dus hoe je het draait of keert het is en blijft persoonlijk.
En ik heb dan hier niet over een gewone ruzie of een woordenwisseling maar over een trapje hoger van dingen die kunnen gebeuren.

Op het moment dat de "dader" iets fout doet bij een ander persoon kiest hij daar voor. Hij maakt een bewuste keuze voor iets fout te doen. Moet hij daarom gans zijn leven dit meedragen dat zeg ik niet maar het is wel gemakkelijk om te zeggen dat hij geen keuze had. Of dat het zo had moeten lopen......

Er is altijd ten alle tijden een keuze die kan gemaakt worden. Altijd.......

En het is niet omdat je opgroeit in een agressief gezin dat je zelf helemaal agressief of van het pad moet vallen. Je hebt de keuze om jou ouders te volgen of te kiezen om het anders te doen. Is het een moeilijke taak heel zeker maar moeilijk gaat ook.....Vraagt alleen wilskracht en doorzetting..... Is misschien ook iets uit het ego zoals dit woord hier vaak word gebruikt.

Citeer:
Als je namelijk slachtoffer bent van een schuldige handeling, ontstaat er voor jou een verleden wat Niet Had Mogen Zijn. Dat is dan ook een verleden wat je Had Moeten Voorkomen. Omdat elke persoon altijd verantwoordelijk is voor zijn of haar aandeel in een gebeurtenis, zal het slachtoffer van een schuldige daad gaan denken "wat als ik anders had gehandeld? Wat als ik daar niet was geweest? Wat als..." Ik had het moeten voorkomen! De schuld van de gebeurtenis maakt dat het verleden zwaar op het slachtoffer drukt en gevangen houdt in gevoelens van spijt en onwaardigheid.



Heb je het hier over de dader of het slachtoffer?
Vroeg ik me eigenlijk af :)



En hoe zie jij het dan met het feit dat mensen dingen moeten tegenkomen om te groeien? Zowel van de kant van de dader als het slachtoffer als je eigenlijk toch blijkbaar niet persoonlijk is dat je acties onderneemt of ondergaat? Hoe verklaar je dit dan of hoe past dit dan in het plaatje?
Komt kort over misschien maar is niet kort gevraagt is uit nieuwsgierigheid :wink:

_________________
Just be you thats more than enough!!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-09-2013, 14:22:02 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Je zegt dat ik het vanuit de dader bekijk, maar ik spreek eigenlijk helemaal niet over de dader! Ik heb het hier alleen over het slachtoffer gehad.

Misschien weet je dat niet, maar slachtoffers van (een ernstige) daad voelen zich meestal heel schuldig. Zo was er laatst een stichting tegen kindermisbruik die een filmpje had uitgezonden op TV met als boodschap "wees alert, dan kun je het voorkomen." Deze stichting ontving (veel) klachten van slachtoffers van kindermisbruik, die eindelijk een beetje met het gebeurde in het reine waren gekomen, maar nu door deze boodschap opnieuw gingen denken "had ik maar".

Seksueel misbruik leidt bij slachtoffers tot schuldgevoelens en gevoelens van onwaardigheid over de eigen seksualiteit.

Ik durf te beweren dat de schuld die je voelt gelijk is of je nu dader of slachtoffer bent. Als dader zul je je ook schuldig voelen (tenzij je dat op de een of andere manier hebt geblokkeerd).

Voor een slachtoffer is dat schuldgevoel het allerzwaarste aan de gebeurtenis, durf ik te beweren.

Dat schuldgevoel is afkomstig van de schuld die aan de daad wordt toegekend.

Als dader kom je in de 'persoonlijke ruimte' van een ander maar heeft een dier ook een persoonlijke ruimte? Een dier is geen persoon. Toch kan ook een dier zich onprettig of angstig voelen als je te dichtbij komt. Deze ruimte is dus niet persoonlijk, het is gewoon de ruimte die je inneemt. Het is de ruimte die jij mag innemen in deze wereld en die anderen hebben te respecteren. Het is de ruimte waarin je je veilig voelt omdat die ruimte garandeert dat er geen met schuld beladen handelingen jegens jou verricht kunnen worden. Daarnaast heb je gewoon je natuurlijke angst die je beschermt tegen schadelijk gedrag. Het eerste is de reden waarom je dit een 'persoonlijke ruimte' noemt. Omdat je zelf een ego hebt, heb je een 'persoonlijke ruimte'. Het is echter illusie. Er kunnen geen schuldige handelingen verricht worden jegens jou, omdat schuld niet bestaat. Er kunnen alleen schadelijke handelingen verricht worden jegens jou, en daar beschermt je angst je tegen, net als bij een dier.

Wat over blijft is verantwoordelijkheid: de dader is verantwoordelijk voor zijn of haar handelingen en mag daar op aangesproken worden, van hem mag verwacht worden dat hij zich bewust is van wat hij doet, dat hij daar eerlijk over is, en dat hij daar rekenschap van geeft. Dat zijn de vereisten voor leven in harmonie met elkaar. Eventuele straf over het gebeurde, verandert daar niets aan. Niet ten goede en niet ten slechte. Straf kan wel de tijdspanne verlengen voordat de dader tot het punt komt om bewust, eerlijk en verantwoordelijk te zijn over wat er gebeurd is. De straf intensificeert namelijk het schuld-aandeel wat op hem rust. Maakt het tastbaar in onze realiteit. In zijn of haar realiteit. Straf is zichtbaar gemaakte schuld. Maar omdat tijd niet bestaat, is deze 'verlenging van de tijd' ook illusie. Het is echter raadzaam om de tijd te verkorten, die het duurt om tot bevrijding te komen.

Wat betreft persoonlijke groei... gebeurtenissen zijn dingen die gebeuren en die betrekking hebben op jouw energiesysteem, jouw proces. Er vinden keuzes plaats die zich centreren rond jouw wezen en die dus informatie verschaffen over wat jij doet en wat het resultaat daarvan is. Op die manier word je je bewust van patronen rond je eigen gedrag en je eigen innerlijke belevingswereld. Dat zijn oorzaak-gevolg relaties die jou bewust maken van de aard van de werkelijkheid.

Met andere woorden: persoonlijke groei is niet persoonlijk :p. Je bewustzijn groeit, en daarbij verlies je persoonlijke aspecten aan jezelf die een gewaarwording van je goddelijke aard in de weg stonden. Dit verlies van persoonlijke aspecten is het proces van vergeving. Je ego lost daarbij op. Wat je kwijtraakt zijn blokkades voor de liefde.

Heb ik hiermee enigszins een en ander verduidelijkt? :)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-09-2013, 14:54:51 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 08-11-2012, 10:20:10
Berichten: 1117
Locatie: belgië
Eigenlijk eerlijk gezegt niet....

Maar zal wel aan ik liggen :lol:

Butterfly12 schreef:
Citaat:
Als je namelijk slachtoffer bent van een schuldige handeling, ontstaat er voor jou een verleden wat Niet Had Mogen Zijn. Dat is dan ook een verleden wat je Had Moeten Voorkomen. Omdat elke persoon altijd verantwoordelijk is voor zijn of haar aandeel in een gebeurtenis, zal het slachtoffer van een schuldige daad gaan denken "wat als ik anders had gehandeld? Wat als ik daar niet was geweest? Wat als..." Ik had het moeten voorkomen! De schuld van de gebeurtenis maakt dat het verleden zwaar op het slachtoffer drukt en gevangen houdt in gevoelens van spijt en onwaardigheid.




Dus als je zegt dat je het bekijkt van de kant van het slachtoffer is het toch best wel grof dat je zegt dat sommige handelingen je zelf had moeten voorkomen. Of interpreteer ik dit stukje verkeert.
Het is voornamelijk dit stukje dat het me meest irriteert....

Ik weet best hoe slachtoffers van kindermisbruik zich voelen misschien daarom dat het me irriteert. Ik kan niet zo goed uileggen wat ik bedoel maar er klopt echt niet iets aan jou tekst voor mijn gevoel dan. Maar ik kan het niet juist benaderen wat het is :( . Voor mezelf gesproken dan heb ik geen last van schuldgevoelens dat ik iets moest anders gedaan hebben want ik was nog maar een kind, noch voel ik me onwaardig over mijn eigen seksualiteit.....
De schuld die je voelt dat die gelijk is kan misschien zijn maar de gevolgen van de actie zijn voor beiden echt wel heel anders qua ervaring dan lijkt me....
Of onpersoonlijk en zo'n ervaring passen bij mij dan niet echt in een zelfde zin of althans niet in hetzelfde kader.

Maar zoals elke keer laat ik maar zeggen dat ik het niet zo helemaal eens ben en ik mezelf niet kan uitdrukken wat ik bedoel

dus laat maar zitten hoor :) , het is lief de je moeite doet om jou overtuiging te vertellen maar heb je niet veel aan als je niet snapt wat ik zeggen wil :) en ik blijkbaar niet snap wat je bedoeld en is niet verkeerd bedoelt dit hoor echt niet.....

_________________
Just be you thats more than enough!!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-09-2013, 15:31:36 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Citeer:
Dus als je zegt dat je het bekijkt van de kant van het slachtoffer is het toch best wel grof dat je zegt dat sommige handelingen je zelf had moeten voorkomen. Of interpreteer ik dit stukje verkeert.
Het is voornamelijk dit stukje dat het me meest irriteert....


Misschien irriteer je je eraan dat ik zeg dat mensen zich schuldig voelen terwijl ze dat zelf misschien niet zo ervaren. En dat ik dus denk te weten wat de waarheid is over hen.

Natuurlijk zeg ik niet dat je sommige handelingen zelf had moeten voorkomen. Maar dat is hoe veel slachtoffers zich voelen.

Als ik naar mezelf kijk, voel ik me blijkbaar continu schuldig over gemiste kansen. Omdat ik in mijn hoofd elke gemiste kans probeer te fixen. Ik herhaal gesprekken, ik herhaal situaties... op zoek naar een oplossing. De enige manier om dit te stoppen, is door mezelf gerust te stellen, te kalmeren.... dat er niks aan de hand is. Ze gaan me niet opeten. Ik weet niet wat de basis is van dit probleem van mij. Welke gebeurtenis daaraan vooraf kan zijn gegaan. Ook situaties in de toekomst kan ik eindeloos uitpluizen, omdat ik bang ben voor wat er kan gebeuren.

Als iemand tegen jou vertelt dat je had kunnen voorkomen wat er gebeurd is, dan kún je daar last van hebben. Die stichting wil tegen kinderen vertellen dat ze mensen niet moeten vertrouwen, bij wijze van spreken. Dat het niet gebeurd zou zijn als ze minder wantrouwig waren geweest.

Het spijt me als ik voor jouw gevoel dingen aan het beweren ben (over jou) die niet kloppen, maar zoals je zelf schrijft heb je minder last van het gebeurde wat je beschrijft, dan sommige andere mensen.

Wellicht verbind je wel minder schuld eraan! Of ben je er gewoon duidelijker van overtuigd, dat het niet jouw verantwoordelijkheid was!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-09-2013, 15:53:26 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 08-11-2012, 10:20:10
Berichten: 1117
Locatie: belgië
Citeer:
Het spijt me als ik voor jouw gevoel dingen aan het beweren ben (over jou) die niet kloppen, maar zoals je zelf schrijft heb je minder last van het gebeurde wat je beschrijft, dan sommige andere mensen.


Haha je had het ook niet tegen mij hé en je sprak in het algemeen, wees gerust ik neem jou niks kwalijk en je hoef je zeker niet te verontschuldigen ofzo hoor echt niet. ik probeer het te bevatten hoe jij het ziet. Dat is al :lol:
Na jaren eraan te werken heb ik er inderdaad niet zoveel last meer van :)
En vooral ben ik vast en zeker van overtuigt dat ik daar zeker niet verantwoordelijk voor was!

Als ik ooit kan verwoorden wat ik bedoel dan laat ik jou het zeker en vast weten :lol:

Bedankt voor jou tijd

_________________
Just be you thats more than enough!!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-09-2013, 16:02:51 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Zeker en vast :D.

Wat is het leuk om een vlaming te zijn :P.

:)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-09-2013, 16:03:49 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 08-11-2012, 10:20:10
Berichten: 1117
Locatie: belgië
Citeer:
Wat is het leuk om een vlaming te zijn :P.


Wat vind je er dan zo leuk aan? :P

_________________
Just be you thats more than enough!!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 18-09-2013, 17:06:12 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Haha dat is leuk, wij zeggen "vast en zeker" jullie zeggen "zeker en vast" :D.

Sowieso zijn vlamingen (vlaamse meisjes!) gewoon ontzettend leuk :).

Ik luister(de) altijd Studio Brussel, beste radiozender ever.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 19-09-2013, 18:20:02 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 08-11-2012, 10:20:10
Berichten: 1117
Locatie: belgië
Grappig dat je stu bru kent Xen.

Maar merci voor het compliment west vlaamse meiden zijn nog leuker :-P

_________________
Just be you thats more than enough!!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 19-09-2013, 18:58:00 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Laat me raden waar jij vandaan komt :).


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 19-09-2013, 19:13:09 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 08-11-2012, 10:20:10
Berichten: 1117
Locatie: belgië
Hoe dat jij het weet ;-)
Bescheiden van me hé is maar een grapje hoor

_________________
Just be you thats more than enough!!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 19-09-2013, 19:16:34 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
:ahh:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 19-09-2013, 19:20:26 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 08-11-2012, 10:20:10
Berichten: 1117
Locatie: belgië
Dank u wel
Jij voelt je wel beter denk ik vibd ik geweldig :-D

_________________
Just be you thats more than enough!!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Het onpersoonlijke
BerichtGeplaatst: 19-09-2013, 19:23:59 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Heb goed nieuws gehad van de neuroloog, dat wil zeggen ik ben bij de neuroloog geweest, en die heeft veel meer verstand van wat ik heb dan de psychiater!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl