Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 13:28:52

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Hooggevoeligheid en stress
BerichtGeplaatst: 06-10-2013, 17:42:27 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Lieve allemaal,

Ik heb een soort hulpvraag voor jullie. Het label 'hooggevoelig' vind ik passend bij mezelf, daarom zal ik ook deze term gebruiken. Hooggevoeligheid kenmerkt zich bij mij door (extreem) gevoelig te zijn voor licht, geluid ('herrie'), drukte, sfeer enzovoorts. Ik heb hier echter niet altijd last van, maar toevallig zit ik op dit moment wel in een extra gevoelige periode.

Door omstandigheden heb ik de laatste tijd veel stress. Ik ben er dan ook achter gekomen dat mijn gevoeligheid en stress meer met elkaar in verband staan dan ik voorheen dacht. Mijn algemeen functioneren lijdt er onder en ik heb er extra veel last van. Gisteren liep ik bijvoorbeeld door de supermarkt en mijn vriendin en ik konden de knoop maar niet doorhakken rondom het avondeten. Plots leek het besef binnen te knallen dat er een hoop mensen om me heen waren en het liefst was ik op dat moment gillend de winkel uitgelopen. Aangezien dit er vreemd uit zou hebben gezien heb ik dit niet gedaan, maar eenmaal buiten ben ik in janken uitgebarsten: in de winkel sloeg er enorme paniek toe. Waarom precies? Dat weet ik niet.

Andere momenten zijn bijvoorbeeld tijdens het avondeten, als iedereen praat en ik steeds verder in mijn schulp lijk weg te duiken. Het voelt te druk, het geluid van bestek is te luid en ik voel mij steeds verdrietiger. Zodra het kan vlucht ik naar boven. Zo zijn er nog wel meer situaties waarin het gevoel en de uiting daarvan overweldigend zijn en ik eigenlijk niet goed weet wat ik daar mee moet. Schaamte speelt daarbij een grote rol. Daarnaast heb ik de laatste weken veel last van buikpijn, vermoeidheid en migraine (waardoor zelfs een bewolkte lucht onverdraagzaam is).

Mijn vraag is eigenlijk: hebben jullie tips voor mij? Hoe kan ik mijzelf kalmeren? Hoe pakken jullie stress aan? Wat helpt jou in een stressvolle en gevoelige periode/situatie?

Liefs Wortel :hart:

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hooggevoeligheid en stress
BerichtGeplaatst: 06-10-2013, 18:54:57 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-12-2010, 22:23:31
Berichten: 3743
Locatie: Grunn
Hey,

De situatie die je schetst vind ik eigenlijk helemaal niet zo bij je passen. Je kwam op mij over als een redelijk relaxed iemand die zicht niet snel van de wijs laat brengen, maar ik heb je dan ook maar een keer (of twee keer...) in echt gezien. Kun je die situatie nog iets beter uitleggen? Voelde je je op het moment zelf al gestrest en was het niet door kunnen hakken van de knoop de druppel die de emmer deed overlopen, of kwam die paniek echt uit de lucht vallen? Het lijkt ook wel alsof je een beetje bang bent voor mensen, want je schets in de volgende situatie dat je in je schulp kruipt tijdens het eten. Voel je je ongemakkelijk door de personen, of omdat je bijvoorbeeld niet zoveel te vertellen hebt en daardoor onzeker wordt?

Je geeft zelf ook al aan dat je dit ook vaker hebt in andere situaties. Je wordt door een gevoel overweldigd (soms blijkbaar zonder een échte aanleiding) en je kan er op de een of andere manier niet echt mee omgaan. Want, zeg nou zelf, de benen nemen en naar boven gaan is niet echt de ideale oplossing. Probeer weerstand te bieden en je niet over te geven aan dat gevoel. Blijf doen wat je op dat moment wilt doen, ook al is dat moeilijk. Door weg te vluchten geef je dat gevoel gelijk en wordt het makkelijker om ook een volgende keer weg te zoeven. Je blijft vastzitten in een bepaald patroon.

Ik merk dat ik meer vragen stel dan beantwoord... dus ik wacht wel op je reactie :P.

BB

_________________
Tom schreef:
Er is geen hoop meer voor deze we dit forum.
Zonder Blackbird zijn er alleen nog maar super strenge moderators over :'(

Ik sal de haat overleve,
de lievde een kans geve,
de b1tches ontwijke
en me einddoel bereike.


PS Haters gaan haten!


Laatst gewijzigd door Blackbird op 06-10-2013, 19:01:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hooggevoeligheid en stress
BerichtGeplaatst: 06-10-2013, 18:57:39 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 08-11-2012, 10:20:10
Berichten: 1117
Locatie: belgië
Hey,

Voor mij best wel herkenbaar.
Wat ik meestal doe voor ik buitenkom en weet dat ik een drukke plaats in moet dat ik mezelf in een gouden luchtbel plaats waar indrukken gevoelens geluiden gedachten enzoverder van buiten af glijden naar beneden zodat ze geen vat meer hebben op jou. Maar wel dat jij nog kan functioneren zodanig dat jij je lekker in je vel voelt met jou ideeën gedachten en gevoelens.

Het lijkt me dat je vaak dingen overneemt van mensen wat best heftig kan overkomen. Als je dit nu nog een tegenkomt kan je je best afvragen indien mogelijk of jij je wel zo voelt en dit gevoel bij jou hoort zoniet kan je zeggen tegen jezelf dat al hetgene dat niet van jou is weg mag gaan. Ik neem vaak hoofdpijn over of rugpijn of andere pijnen en dan stel ik me voor dat er iets door gans mijn lichaam loopt rolt of zoiets van mijn hoofd naar mijn voeten met daarachter mijn naam en datum van de dag dat je dan bent. Waardoor het enige overblijft dat enkel en alleen van jezelf is. kan in het begin moeilijk zijn om te doen maar als je het vergeten ben kan je steeds in jou bel stappen nadat je gezegt hebt al wat niet van mij is hoef ik niet mee te nemen in de bel.
Lukt meestal wel en op den duur is het een automatische en hoef je er niet zoveel bij stil te staan en loopt het vanzelf.

Misschien kan dit je wel helpen


En eigenlijk is er ook een benaming voor en dat is hsp jammer dat we daar geen topic over hebben want soms denk ik best dat mensen daar nog niet zoveel over weten maar wel een heel uitgebreid item kan veel ophelderen. Als je zin hebt kan je gerust hsp een googelen vind je massas over

groetjes
veel succes en als je nog vragen hebt stel gerust :)

_________________
Just be you thats more than enough!!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hooggevoeligheid en stress
BerichtGeplaatst: 07-10-2013, 16:30:15 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 18-11-2011, 20:08:33
Berichten: 429
Locatie: Noord-Holland
Je zegt dat je je ongemakkelijk voelt, omdat het te druk wordt, je de geluiden te hard vindt worden.

Net als BlackBird heb ik veel vragen, maar om je met nog meer vragen te 'bombarderen' vindt ik niet netjes, je hebt er al genoeg te beantwoorden haha
Je moet je gevoel onder controle krijgen. Ik raad je aan om afgezonderd te gaan zitten en te gaan nadenken over wat jou nou zo gevoelig maakte tijdens deze gebeurtenissen (of liever bij een volgende gebeurtenis, zodat het verser in je geheugen zit). Het zal niet enkel de geluiden zijn, maar het zal een combinatie van verschillende dingen zijn en je moet erachter komen welke combinatie van welke dingen het zijn. Als je deze op een rijtje hebt gezet kun je er leren mee omgaan, dit niet door steeds die combinatie om je heen te hebben, maar om afgezonderd die situaties in je hoofd af te spelen. Omdat je hoofd fungeert als het centrum, zul je het gevoel van zo'n situatie in jezelf kunnen doen ontstaan en er dan leren mee om te gaan, dan heb je ook geen last van schaamte gevoel.

Ook als je moet huilen, moet je gewoon gaan huilen he, het maakt niet uit wat een ander van je denkt, zolang jij maar bent wie je bent en je er niet tegen verzet voor anderen:)

_________________
Spirituele Gids
Foto Reader
Hoeder van echtheid
Hulp bij problemen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hooggevoeligheid en stress
BerichtGeplaatst: 08-10-2013, 12:13:20 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2010, 22:39:50
Berichten: 2236
Locatie: Noord-Brabant
Bedankt voor jullie antwoorden Blackbird, Butterfly en Gallagher.

Ik kan mij voorstellen dat het beeld dat ik schets je niet meteen doet denken aan de persoon die je hebt ontmoet Blackbird. Dat is dan ook wat ik het engste vind; ik herken mijzelf hier ook niet in. Ik ben juist iemand die stevig in haar schoenen staat, wel tegen een stootje kan en niet zo snel van haar stuk gebracht kan worden.

Het gevoel dat ik beschreef is als het pure paniek gevoel. Ineens bijna uit je vel knappen, overal kriebels voelen (de negatieve variant) en het liefst wil ik dat iemand me dan lijfelijk aanraakt om te weten dat ik gewoon nog hier ben en hier mijn lichaam tot rust kan komen. Wat ik eng vind is het controleverlies; mijn lichaam luistert niet naar me. Als controlefreak zijnde is dit bijzonder vervelend kan ik je zeggen.

@Blackbird: Nee, ik voel mij niet ongemakkelijk door de personen. Het maakt niet uit wie het zijn, bekenden of vreemden, dat maakt geen verschil. Ik heb altijd zat te vertellen dus ook daar ligt het niet aan. Het is echt vooral het lichamelijk aspect, niet zozeer de gedachten. Want het enige wat ik dan denk is "ik wil weg", en niet zozeer waarom. Ik probeer het inderdaad te weerstaan maar dit gevoel is zó sterk... Stel je voor dat iemand het bestek opruimt en iedere rinkel die je hoort snijdt als een mes door je gehoor en gedachten heen. Ik zou bijna kunnen zeggen dat het pijn doet..

@Butterfly: Wat jij beschrijft over het overnemen van gevoelens of pijntjes herken ik ook heel erg. Ook daar heb ik vaak last van, maar dat is een ander soort last. Met hooggevoelig doel ik overigens ook op HSP, ik zie mij zelf als Higly sensitive person, wat vrij vertaald hoogsensitief/hooggevoeligheid betekent. Daar zijn overigens wel topics over gemaakt. Ik weet niet goed of je tips van toepassing zijn op mijn genoemde situaties, of ik er iets aan zal kunnen hebben. Dit zijn namelijk ontzettend intense ervaringen en eigenlijk ben ik dan al te laat met het scheiden van 'wat van mij is' en 'wat van de ander'.

@Gallagher: Bombarderen mag best hoor haha, misschien is dat juist wel inzichtgevend. Wat je zegt over het gevoel terughalen lukt mij iets te goed; ik loop constant, de hele dag, met een bepaalde spanning in mijn lijf. Dat is dezelfde spanning als ik in die situaties heb, maar dan in mindere mate. Alsof er mieren door mijn lichaam lopen. Hoe krijg je zo'n gevoel nou onder controle?


Al met al doet het mij eng veel denken aan agorafobie (pleinvrees) of een beginnende burn-out, maar daar moet ik maar niet te veel aan denken. Ik kom hier ook wel weer overheen, maar ik heb erg het gevoel ontzettend op te moeten letten dat het niet erger wordt dan dit. En laat ik mezelf ook maar niks aanpraten, hè...

Liefs Wortel

_________________
Nee hoor, grapje.

Klik hier om mijn column "Stomme mama" te lezen!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Hooggevoeligheid en stress
BerichtGeplaatst: 08-10-2013, 13:50:14 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Mediteer je?


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl