Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 22:47:31

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18-01-2014, 20:40:23 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
De genoegdoening bij wraak is een verzinsel.
Ja, daar ben ik het mee eens.

Citeer:
De genoegdoening bij wraak bestaat er juist in dat de andere persoon gaat LIJDEN. Je doet het niet voor het effect op jezelf, maar voor het effect op de ANDER. (En daar geniet je dan van, maar dat is een puur persoonlijke, mentale ervaring. Het enige wat werkelijk is is dat die ander een kogel door z'n hart heeft gekregen).
Bij financiële compensatie gaat het je volledig op het effect op JEZELF. Het zal je worst wezen hoeveel het de ander kost, als jij maar krijgt.
Totaal tegengesteld dus.
Ik vind dat je die tegenstelling veel te diep en zwart-wit voorstelt, waarbij velerlei nuances en vragen onbeantwoord blijven. Maar goed, als jij het zo ervaart, dan is dat zo.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-01-2014, 22:18:34 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Het gaat erom dat je waarheid van onwaarheid onderscheidt.

Ergens weg van rennen en ergens naar toe rennen kan lijken op dezelfde beweging. Je kan geneigd zijn om te geloven dat er ook dezelfde intentie achter zit.

Je kan geneigd zijn om te denken dat iemand die om economische redenen wegvlucht uit een bepaald arm land, met dezelfde intentie uitgerust is als iemand die iets wil gaan bereiken in een ander land.

Het kan lijken alsof liefde en angst hetzelfde zijn, en je kan ze met elkaar verwarren en voor elkaar verruilen. Dat verandert echter niet hun effect, hun werking. De wijze kent de effecten en weet deze te produceren naar eigen wil. Hij weet dingen te doen die anderen niet begrijpen en zelfs nadat hij zijn effect heeft gehad kunnen mensen niet doorhebben dat er iets veranderd is. Hij snijdt echter als een laser door de dichte mist en weet precies wat hij doet en waarom. Hij is onversaagd en laat zich niet van de wijs brengen. Het meningsverschil met andere mensen deert hem niet. Zij die zichzelf niet kennen kunnen hem niet beïnvloeden. Hij loopt dwars door de open deur die anderen voor gesloten houden. Hij heeft de wet van de wereld begrepen en leeft daar nu naar. Dat kan hem eenzaam maken maar hij herkent degenen die de waarheid kennen. Degenen die zichzelf kennen. Dat is zijn familie. Dat zijn zijn broeders en zusters. Met hen gaat hij een verbond aan.

Klaar onderscheiden is hierbij het meest elementaire. Het is nodig om de aard van elk concept te begrijpen, en onderscheid te maken tussen de dingen die waarheid en de dingen die illusie zijn. Dan zul je in de wereld staan en de illusie duidelijk om je heen zien maar er niet langer door bevangen zijn. Je zult dingen doen die anderen voor onmogelijk houden met name met betrekking tot menselijk gedrag en menselijke intentie en keuzes. Je zult hun ware keuzes begrijpen, die zij niet kennen. Je zult hun ware gedachten zien, die zij niet weten. Daardoor weet je bij hen voor elkaar te krijgen wat zij niet willen maar diep vanbinnen wel kiezen. Anders gezegd, je zult hun ware wil kennen, en deze zul je tot uitvoering brengen, los van het feit of ze het daar mee eens zijn of niet.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-01-2014, 10:54:04 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-12-2013, 12:30:37
Berichten: 590
Kiro schreef:
Als veel straffen vormen zijn van schadeloosstelling c.q. compensatie, dan is dat ter genoegdoening van de gekwetste partij. Ik zie niet in dat het nastreven hiervan wezenlijk anders is dan wraak. De drang tot vergelding wordt enkel gesublimeerd tot een sociaal aanvaardbare aanpak.

Ja, dat probeerde ik te zeggen. Of je die genoegdoening/wraak/schadeloosstelling nu krijgt via strafrecht of civiel recht doet er wat mij betreft niet toe.

Xen schreef:
Sommige civiele wetten (bijv. verkeersboetes) spreken niet over een soort "recht" van de overheid om dat geld te innen, in dat geval is het werkelijk punitatief punitief. Maar procedures tussen mensen waarbij om geld gevraagd wordt, zijn niet punitatief punitief.

Ik denk dat het wel handig is om de juiste term te gebruiken :)


Voor wat betreft de rest van je betogen: Voor mij zijn ze dusdanig onduidelijk geschreven dat het me moeite kost om uit te vogelen wat nu precies je punt is, dus ik ga weer fijn terug in de meeleesmodus.

_________________
Alles wat ik schrijf is niet slechts mijn mening maar de absolute waarheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-01-2014, 12:54:22 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Xen, bij je laatste post raak je me helaas toch een beetje kwijt. :)

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-01-2014, 23:41:26 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Oh, ik dacht dat mijn oom het woord punitatief gebruikte. Het was voor mij een nieuw woord. Bedankt voor de correctie. Niet dat het er toe doet. De betekenis van mijn betoog is nu opeens niet anders hoor.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-01-2014, 11:24:48 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-12-2013, 12:30:37
Berichten: 590
Xen schreef:
Oh, ik dacht dat mijn oom het woord punitatief gebruikte. Het was voor mij een nieuw woord. Bedankt voor de correctie. Niet dat het er toe doet. De betekenis van mijn betoog is nu opeens niet anders hoor.


Ik snap ook wel dat er inhoudelijk niets verandert aan je betoog (of dat van je oom?) maar ik vermoed dat je het met me eens bent dat het erg slordig staat wanneer men termen uit een bepaald vakgebied wil gebruiken en vervolgens een niet-bestaand woord gebruikt. Dus, voor de toekomst :)

Ok, nu echt meeleesmodus.

_________________
Alles wat ik schrijf is niet slechts mijn mening maar de absolute waarheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-01-2014, 19:35:46 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Als er inhoudelijk niets aan verandert, dan is dat toch prima zo? Dat is er niet echt reden om commentaar te leveren op dingen die er niet echt toe doen.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl