Sagemode schreef:
Dat ligt er helemaal aan.
Om de woorden van de grote gozer uit de film van "The Grand Budapest Hotel" te citeren
.
"It depends, it depends, of course it depends."
Als jij je leven leeft alleen maar om in leven te blijven, dan had je niet hoeven komen, want dood gaan kan je toch niet.
wat ??
Sagemode schreef:
Je bent hier gekomen om iets meer te doen dan alleen maar in leven te blijven.
nogmaals ?
Sagemode schreef:
Dat is hetzelfde als dat je een wedstrijd gaat spelen en het enige wat je probeert te doen is niet te verliezen.
Instinct ja ik ben weer mee...
Sagemode schreef:
En 80% van de mensen zijn het grootste deel van de tijd alleen maar bezig om niet te verliezen.
volg ik ook niet.
Sagemode schreef:
Met een basisinkomen zou dan ongeveer wel weg zijn. Je zou niet meer kunnen verliezen (zoals het in het grote systeem.... van de ziel eigenlijk ook zo is). En dat geeft de mensen tijd om aan winnen te gaan denken.
Ik hou hier maar op want ik volg niet. Kan je wat specifieker zijn ?
Sagemode schreef:
Dan heb je je hele leven besteed aan in leven blijven en uiteindelijk ga je toch dood.
Exact, hier kan ik me wel in vinden.
Van sterrenstof tot sterrenstof. Het lijkt nutteloos en misschien is het dat ook.
Deze schijn van nutteloosheid is moeilijk te accepteren,
dus zijn we geneigd te zoeken naar andere rozere verklaringen.
Sagemode schreef:
Dat is waarom mensen bang zijn voor de dood. Omdat ze niets met hun leven doen.
Hierin dan weer niet, omdat het tegendeel zeker bestaat en de uitspraak mensen heeft betrekking op de mensen in het algemeen, maar wie heeft dat onderzocht en is dat wel zo ? Neem iemand die depressief is, daarvan zijn er velen. Ze hebben het gevoel dat ze gefaald hebben, het idee dat niemand hen zal missen en ontwikkelen verlangen naar de dood.