Dreamwalker schreef:
Kort samengevat van hoe ik The 5th Dimension heb begrepen:
Het leven in het NU, met alle aandacht op waar je mee bezig bent en dus NU doet, is het werkelijke mediteren. Mediteren is dus in dit geval geen oefening, maar een manier van leven.
Wat je zegt doet me denken aan een helder boek dat ik ooit eens heb gelezen, ik kan even niet meer op de auteur en de titel komen. Iets met Leven in het nu, door een oosterse schrijver.
Inderdaad. Meditatie draait niet om het worden van iets, om het bereiken van iets, beter worden, enzovoorts. Mediteren is niets anders dan volledig aanwezig zijn in hetgeen wat je doet. Zo is de zit meditatie ( za-zen ) niets anders dan bewust zitten. Niet iets worden of iets bereiken, gewoon zitten. Je zit omdat je zit, je bent je er bewust van. Wanneer je loopt, loop je, je weet dat je loopt, en ga zo maar door. Veel mensen doe verschillende dingen tegelijk, die eten, kijken tv, en praten "tegelijk". Die doen dus geen van 3 uiteindelijk. Ook wanneer men loopt denkt men in plaats van lopen, telefoneert onder het lopen enzovoorts. Men is dus niet aanwezig. Wat betreft die schrijver, bedoel je de boeddhistische monnik Tich Nhat Hanh? Zo ook het volgende verhaal:
Master Nanyue asked "Noble one, what are you trying to do, sitting there in meditation?"
Mazu said, "I'm trying to become a buddha."
Master Nanyue then picked up a nearby piece of clay tile that had fallen from the roof, and began to rub it briskly on a stone.
Mazu asked, "What are you doing?"
The Master said, "I'm polishing this tile to make a mirror."
Mazu said, "How can you produce a mirror by polishing a piece of tile?"
Master Nanyue replied, "How can you make a buddha by sitting in meditation?"
~ from Shobogenzo, by Dogen (1200-1253 AD)
Namasté,
the 5th