Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-12-2024, 23:14:28

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Ego
BerichtGeplaatst: 19-12-2005, 15:43:53 
Nimf
Nimf

edgar:

Citeer:
Ohh wat heerlijk herkenbaar, dat had ik vroeger ook. Maar ik veranderde naarmate ik meer liefde ging voelen van binnen. Op die manier kan ik schoonheid zien in datgene wat ik vroeger lelijk vond en boos om werd. Ook door te onthechten van het ego is boos worden sowieso iets wat bijna niet meer voorkomt. Want boosheid, verdriet zijn zaken van het ego. Je ware zelf is pure liefde, pure gelukzaligheid, die staat van zijn is het streven en wanneer je daarmee bezig bent zal de rest langzaam verdwijnen. Maar ik wijk af van het onderwerp.

Laten we hier eens een topic over openen.

Wat ben je zonder ego, waarom bestaat ego dan als je ego uberhaupt bestaat... etc

en edgar, na een gesprek met een vriend van mij meld ik hier toch een vraag aan jou en andere, zonder jou, edgar, aan te vallen. Gewoon puur nieuwsgierigheid.

Hoe kan jij denken in liefde en tegelijkertijd het ego laten varen, liefde is toch ook iets van het ego?

Liefs Indira

Berichtenonderwerp: Re: Ego
BerichtGeplaatst: 19-12-2005, 17:20:02 
Groentje
Groentje

Een mens zonder ego is als een peuter. Rond aan jaar of 2 (kan ook drie zijn, weet niet precies) beginnen kinderen zichzelf 'ik' te noemen, ik denk dat hier je ego ontstaat. Dat het gewoon een stap in je ontwikkeling is en elk ontwikkeld mens er een heeft.

Voor de tijd dat kinderen zichzelf 'ik' gaan noemen, zeggen ze vaak hun naam, dan zijn ze nog 'zonne' bijvoorbeeld.

Ik hoorde laatst een verhaal over een jongen die van zijn tweede tot zijn twaalfde alleen opgesloten heeft gezeten. Na zijn bevrijding moest hij alles opnieuw leren en noemde hij zichzelf ook eerst bij zijn naam.

Kortom: ik zie ego als het bewust zijn van je eigen ik-persoon. Naar mijn mening kan dit prima samen met Liefde gaan :) .

BerichtGeplaatst: 19-12-2005, 17:54:53 
Dwerg
Dwerg

Ik zie het ego als een noodzakelijk vloeipapiertje boven op je ware Zelf. Je ware Zelf is wie je in de kern echt bent. Het is tevens de plaats waar onvoorwaardelijke liefde vandaan komt. Je ego ( je 'ik' waar je verstand zich mee identificeert) zal nooit helemaal verdwijnen. Hij kan wel minder aanwezig zijn. Door persoonlijke ontwikkeling zal je ego (het vloeipapiertje) steeds dunner worden, waardoor het licht van je ware Zelf steeds meer zichtbaar zal worden. En dat is....heerlijk!

BerichtGeplaatst: 19-12-2005, 20:04:45 
Kabouter
Kabouter

Een stukje uit een artikel wat ik heb geschreven dat volgende maand gepubliceerd wordt:

het ego of valse zelf
Gezien vanuit de oosterse filosofie zou ik het ego of valse zelf willen beschrijven als een instrument dat je kunt gebruiken of waar je in op kan gaan. Ego heeft mede dankzij Freud een gigantische lading gekregen in het westelijke denken. Het ego is volgens de meeste geleerden van essentieel belang voor de mens om te komen tot een zelf(beeld). Deze gedachte heeft enkel bodem wanneer je uit gaat van het dualisme. Het voedt de afscheidingsgedachte dat we niet één zijn. Het heeft geleid tot deze individualistische maatschappij waarin het eigenbelang voorop staat. Een maatschappij die ondanks haar sociale wetgeving koud en liefdeloos is. Eigenlijk zegt de term 'sociale wetgeving' al voldoende: onze cultuur heeft een wet nodig om sociaal te zijn. In het oosten bestaat het ego ook, maar wordt deze veel minder belangrijk gevonden. Daar is het ego te vervangen door het valse zelf. Hierdoor kennen zij het (ver)oordelen veel minder omdat zij zich bewust zijn van dit principe. Deze ontstaat wanneer het 'Ik' (datgene dat één is) zich identificeert met het lichaam en daarbij splitst wat één is in de illusie van het afgescheiden zelf. Zo ontstaat het 'mijn en dijn'. Het ego of valse zelf is geboren. '…alle levende wezens worden in verblinding geboren, verward door de dualiteiten die voortkomen uit verlangen en haat.' (Bhagavad Gita, vers VII-27)
Dat is dan ook de reden dat de mens deze illusie als realiteit ervaart, wanneer er niet verwacht wordt dat je als mens naar binnen keert om daar te vinden wie je werkelijk bent. Niet wetende dat de ware Zelf altijd aanwezig is, 'in de holte van het hart' (zoals de oosterse geschriften zeggen) Omdat we dus sedert de geboorte onze ware Zelf niet meer herkennen en onze ouders ons hier ook niet bij kunnen helpen, immers zij zien de dualiteit als enige realiteit, wordt het gevoel van 'afgescheiden zijn' alsmaar sterker. Vervolgens nemen we datgene wat we wel krijgen, namelijk voorwaardelijke liefde, als waarheid aan. Omdat je als kind niets anders wilt dan liefde ontvangen doe je als kind van alles om geen pijn gedaan te worden.

edger

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00