Alweer een hele poos terug dat iemand voor het laatst gepost heeft in dit topic maar toch nog maa even aanvullen...
Mijn buurman is ook helder ruikend! Wist voor dat ik hier met hem over had gesproken niet eens dat dit kon ( achteraf denk je: Ja, slimpie, waarom zou het niet kunnen... Ruiken is toch ook een zintuig. Waarom zou je dan niet een verder ontwikkeld reukorgaan kunnen hebben...!
)
Maar mijn buurman heeft me hier ook heel open over verteld. Hij ruikt die extreem onaangename geur als er iemand uit hun familie/ vriendenkring sterft. Dus niet alleen als hij in de buurt van de persoon is maar ook gewoon spontaan thuis. Ver weg van de persoon die gaat sterven... Heel appart. Ik was gefascineerd en heb hem natuurlijk het hemd van het spreekwoordelijke lijf gevraagd maar hij omschreef de geur als een soort rokerige, rottende geur. Ja, hij noemt het dan ook: "Ik kan de dood ruiken". Klinkt ergens een beetje eng maar aan de andere kant vindt ik dat ook wel heel mooi.
De dood hoort nu eenmaal bij het leven en van bijvoorbeeld dieren is bekend dat zei ook de dood kunnen ruiken. Als bij voorbeeld een olifant gaat sterven begeleidt de familie deze naar een vaste plaast waar deze dieren sterven binnen hun familie. Tot de olifant is gestorven blijven ze "waken" waarna afscheidt wordt genomen en de rest van de groep weer vertrekt. Ook honden zouden de dood kunnen ruiken. Al heb ik hierover niet echt een duidelijk verhaal gevonden...
Zelf weet ik nog niet zeker of ik ook helder ruikend ben. we wonen hier nog maar net een jaartje en ik rook soms een soort sigaren lucht. Niemand van ons rookt in huis ( vriend, ik en onze honden roken niet..
) en toch die geur...
Tot ik hoorde van dezelfde buurman dat de vorige bewoner sigaren heeft gerookt en is overleden aan longkanker. Let wel; we hebben de hele toko leeggehaald en alles over geschilderd! En de beste man die hier geleefd heeft is al 6 jaar dood... Mijn vriend ruikt de sigaren geur niet trouwens... Misschien onze buurman maar eens uitnodigen om te komen snuffelen...
Iemand nog dergelijke ervaringen?