Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-12-2024, 18:25:01

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Is dit Verlichting?
BerichtGeplaatst: 26-04-2006, 21:06:45 
Reus
Reus

Wat is verlichting?

Verlichting is m.i. een staat/toestand van zijn gekenmerkt door de aanwezigheid van liefde, vrede en harmonie in je zelf, met je zelf en door jezelf EN voor anderen alsmede de afwezigheid van het EGO.
Het Boeddisme schrijft hier ook veel over: daar noemen ze het Nirvana. Verlicht is hij die zich heeft weten te onthechten van de wensen, verlangens en behoeften van het EGO en hierdoor weet te komen tot een verminderen van lijden in zijn leven. Dit verlicht je leven letterlijk en brengt ons dichter bij ons geluk en ons gelukkig voelen.
Verlicht is hij waar lichamelijk en geestelijk lijden geen grip heeft op het welbevinden van de persoon; iemand die het lijden overstijgt en die de wereld oordeelsvrij en liefdevol tegemoet treedt. Het is iemand die positief in het leven staat, in balans is en niet zomaar uit evenwicht is door negativisme en oordelen van anderen.
Het is vaak een tijdelijke staat van zijn. Vaak duurt een verlicht moment kort, maar is het wel iets wat vaker beleefd kan worden. Als je dit een keer meegemaakt hebt, dan is er vaak ook de wil om dat vaker te willen gaan ervaren. Het komt niet altijd zomaar, maar de verlichting is iets waar aan gewerkt kan/moet worden.

Verlichte groeten, Nico

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

Berichtenonderwerp: Re: Is dit Verlichting?
BerichtGeplaatst: 27-04-2006, 01:00:38 
Elf
Elf

Haha, denk jij dat je op de goede weg bezig bent Nico?

BerichtGeplaatst: 27-04-2006, 15:11:56 
Reus
Reus

Hallo Flowwhenyouknow,

Bedankt voor je reactie, je hoeft je om mij geen zorgen te maken hoor
;-), over het feit of ik wel of niet op de goede weg bezig ben.
Waar het om gaat is, dat jij voor jezelf het idee hebt dat jij op de goede weg zit onafhankelijk van wat een ander daarvan zegt of vindt.
En het is niet aan mij om daar een oordeel over te geven of de ander wel of niet op de goede weg zit.Dit kan trouwens voor ieder een andere weg zijn. En mijn mening is dat een andere weg niet per definitie meteen een foute of verkeerde weg is.
Datzelfde geldt voor de waarheid. “De” waarheid bestaat niet, alleen die waarheid zoals jij die waarneemt en voor waarheid aanneemt.
Everybody goes with his own flow.

Spirituele groeten Nico

BerichtGeplaatst: 27-04-2006, 16:42:38 
Nimf
Nimf

Ik vind dat ik ook op de goede weg ben. Ik doe helemaal niks speciaals ik leef mijn leven lekker en daar horen de fouten ook bij. Ik ben ook niet iemand die tegen iedereen lief is en liefde uit wil dragen en nooit eens boos wordt. Ben ook maar gewoon een mens net als iedereen hier.

BerichtGeplaatst: 28-04-2006, 13:44:13 
Reus
Reus

Hallo Vision,

Goed te lezen dat je op de goede weg bent. Prima! Volg de weg die bij jou past en die goed voelt. Trouwens: hoe merk jij dat of hoe weet jij dat: dat je op de goede weg bent?
Ja, we moeten zeker niet vergeten het leven lekker te (be)leven en daar van te genieten vooral ook! Zoals eerder al geschreven is, ben je zelf vaak de grootste bron om van te leren en daar horen je eigen fouten ook bij. Fouten? Wat zijn fouten eigenlijk? Fouten zijn m.i. gedragsvormen die veelal niet leiden of geleid hebben tot een gewenst of beoogd resultaat. Kort door de bocht zou je zelfs kunnen zeggen dat fouten niet echt bestaan: wel leer- en groeimomenten. Ik kan me ook goed in jouw reactie vinden. Ik ben zelf ook geen Heilige hoor. Ik ben bovenal een mens, met zijn eigen gedachten en gevoelens. Deze gevoelens kleuren juist het leven. Het is wel goed om je van je eigen gedachten en gevoelens bewust te zijn en zelf te bepalen hoe je vorm en uiting wil geven aan deze gevoelens.

spirituele groeten Nico

BerichtGeplaatst: 28-04-2006, 13:56:59 
Reus
Reus

Ik ben het wel met je eens Nico. Ik geloof ook niet in fouten, maar wel in leer- groeimomenten. Overal leer je van en dus is geen ervaring nutteloos. Zolang je maar doorhebt wat voor jou groei en/ of leermomenten zijn zodat je er ook daadwerkelijk iets mee kunt doen voor jezelf en ik denk niet dat het aan anderen is om te oordelen of jij (of ik, of wie dan ook) op de goede weg zit... dat kán iemand anders ook helemaal niet weten en al zou iemand dat wel weten, dan nog moet je zelf de kans krijgen dingen te ervaren e.d. vind ik... die kans mag niet weggenomen of ingevuld worden door iemand die niet jou leven leeft... :wink:

Veel liefs!!

BerichtGeplaatst: 28-04-2006, 14:09:20 
Reus
Reus

Hallo Droomvanger,

Bedankt voor je reactie. Ik denk ook dat mensen steeds dezelfde fouten zullen maken als ze er niet van leren. Dan groei je dus ook niet. Je blijft dan vaak in een bepaald gedragspatroon hangen.
Het leven zal je net zo vaak die les "voorschotelen" totdat je jouw les die je moet leren, geleerd hebt en dus diezelfde fout niet meer maakt. Pas wanneer je die les leert en van je fout(en) leert en de bevindingen kan implementeren in je eigen proces dan zul je pas groeien en je verder ontwikkelen.

spirituele groeten Nico

BerichtGeplaatst: 29-04-2006, 11:57:00 
Nimf
Nimf

eigenlijk bestaat fout niet. dat is de stempel die wij op iets plakken

BerichtGeplaatst: 02-05-2006, 12:46:43 
Reus
Reus

Hallo Vision,

Prachtig onderschrift heb jij! Dat past wel binnen mijn eenheidsdenken.
Dat is wat ik zelf ook vaak ervaar: we maken onderdeel uit van het geheel en je kan het een niet los/afgescheiden zien van het ander.
Zo zie ik de wereld omme heen ook: we zijn met z'n allen verbonden en vormen samen als mensheid een geheel. We zijn allemaal afkomstig van dezelfde Goddelijke Bron. Ervaar je deze eenheid zelf ook? Zo ja, dan zou dat ook een bijdrage kunnen leveren aan je Verlichting.

spirituele groeten Nico

BerichtGeplaatst: 05-05-2006, 17:51:03 
Nimf
Nimf

dankje!
ik zie mezelf ook als een druppel die in de grote rivier meestroomt.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00