Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 23-11-2024, 06:23:41

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Hoe mediteren jullie??
BerichtGeplaatst: 25-11-2004, 15:50:22 
Reus
Reus

Ik wil hier namelijk ook aan beginnen, maar hoe??
Met muziek, gesproken tekst??
En ik heb dus de neiging om te gaan zweven. Hoe kan ik dit tegenhouden.
Zeker omdat ik alleen ben en niemand mij hieruit zou kunnen halen.
Of gewoon nog even mee wachten??

Berichtenonderwerp: Re: Hoe mediteren jullie??
BerichtGeplaatst: 25-11-2004, 20:04:33 
Dwerg
Dwerg

Wat ik zelf vaak doe is dat ik een muziekje aanzet ( soms niet hoor) en dat ik een hand op mijn buik leg zo rond mijn navel en de andere op het plekje waar je ribben uit elkaar lopen. Zet mijn gedachte op nul. Nu kan ik dat heel goed maar daar is wel wat oefeing aan vooraf gegaan. Nu kan ik heel goed ontspannen en voel ik me op de een of andere manier verbonden ofzo. ( weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen)
Het enige wat ik wel heb is dat ik zo ontspannen kan raken dat ik het gevoel heb dat ik geen controle meer heb. Dit vind ik eng en meestal stop ik dan. Verder doe ik niks met visualisren ofzo want daar ben ik nietzo goed in. Het is voor mij meer even relaxen, gedachten op nul en geen zorgen.
Ik weet niet of je hier iets mee kan maar ik denk wel dat er andere mensen op deze site zijn die je beter kunnen helpen.
Succes in ieder geval.

BerichtGeplaatst: 25-11-2004, 22:08:59 
Reus
Reus

Mediteren,

Als ik mediteer is het vaak liggend op bed, dan ben ik helemaal stabiel en krijg ik het niet snel koud.
Ik ga liggen met m'n ogen dicht en wodt me bewust van mijn ademhaling, ik luister en naar en word er als het ware één mee.
Op een gegeven moment voelt het ook voor mij alsof ik ga zweven, ik ben dan zeer ontspannen en voel me heel erg vredig en rustig.
Als ik dit moment heb berijkt kan ik weer 'nadenken' ik stel mezelf vragen die me dwars zitten, praat met m'n gids oid.
Ik ben me heel erg bewust van wat ik denk en ik heb er ook volledige controle over, van externe ruis heb ik me dan afgesloten.
Als ik weer terug ga begin ik met het wiebelen van m'n tenen, daarna mijn vingers en dan beweeg ik rustig mijn voeten tegen elkaar en voel ik langzaam de dekens weer en wordt alles weer 'normaal'.
Wat je dus kan doen vlak voor dat zwevende gevoel is even je vingers bewegen of even met je voeten tegenelkaar aan wrijven. Zo blijf je beter in je lichaam en kun je toch die mentale rust bereiken.

Succes!

Groeten!

BerichtGeplaatst: 25-11-2004, 22:37:51 
Reus
Reus

Ik mediteer soms met een gesproken Cd, soms alleen met een muziekje (palmfluit mmmm ) en soms met helemaal niets. Alleen mediteer ik nooit op muziek die gezongen is, want dan heb ik de neiging om naar de tekst te luisteren haha.

Het zweven is redelijk normaal tijdens meditaties, je gaat ten slotte een klein stukje uit je lichaam (gebeurt niet zomaar helemaal hoor!!!)

Na de meditatie kun je je nog een tijdje zweverig voelen, maar na een kwartiertje, half uurtje moet dit toch wel over zijn.

En anders: De tips die gegeven zijn voor het aarden

Liefs Carina ;)

BerichtGeplaatst: 25-11-2004, 22:59:50 
Feniks
Feniks

ikzelf mediteer lekker op me bed.. lekker ontspannend woord ik dan, en zet soms een muziek op van keltische muziek of natuurgeluiden.. helpt bij mij erg goed. En dan lijkt het net of ik zeg maar vanuit mijn bed ga.. ik voel me eerst heel zwaar woorden op me bed en dan ineens heel licht alsof ik uit me lichaam ga ofzo.. heel vaag is het dat wel maar ook een grappige ervaring.
Sinds een paar weken doe ik wat Carina me gezecht heeft bij meditatie vanwege chakra's dat is me in een grot waanen en dan de kleur groen bijvoorbeeld visualiseren en alles wat er in hoort laat ik ook groen woorden. Een heel fijn gevoel, en naderhand voel je je vaakook een stuk better.

liefs, rogue :sss:

BerichtGeplaatst: 09-12-2004, 14:31:21 
Elf
Elf

Ik mediteer ook liggend op mn bed word me bewust van mn ademhaling probeer mn hoofd met allerlei gedachten leeg te maken wat moeilijk is want het is nogal druk in mn hoofd :?

BerichtGeplaatst: 06-01-2005, 17:29:19 
Kabouter
Kabouter

Mij werd verteld een plek te maken in je gedachten waar je dan iedere keer heengaat als je gaat mediteren... een tuin zeg maar dan moet je eerst 10 treden naar beneden en ik doe het wel met muziek... en dan zo'n 15-20 minuten ongeveer en dan an het einde weer 10 tellen de trap af. Als je de trap af gaat van 10 naar 0 en als je de trap op gaat van 0 naar 10. Ik doe mediteren aleen als ik samen met me zusje ben.. ik ben nog nie zo bekent hiermee en ben altijd bang dat ik verkeerde dingen doe waardoor ik de verkeerde dingen oproep...

BerichtGeplaatst: 06-01-2005, 19:24:36 
Feniks
Feniks

Ik denk zelf niet dat je iets echts verkeerd kan doen met meditatie is bij mij nog niet gebeurt tenminste.

groetjes rogue :sss:

BerichtGeplaatst: 11-01-2005, 08:09:15 
Ik kan me ook geen voorstelling maken dat je met meditatie slechte dingen naar je toe kan halen. Het is toch een stuk ontspanning en voor mij ook af en toe om antwoorden of inzichten over bepaalde situaties te krijgen waar ik met mijn aardse zelf niet helemaal uitkom.

BerichtGeplaatst: 11-01-2005, 12:10:41 
Reus
Reus

met mediteren keer je in jezelf, als je minderprettige dingen tegenkomt, zijn die naar ale waarschijnlijkheid van jezelf. Bijvoorbeeld een karaktereigenschap. Ik heb het ook weleens gehad, dat ik niet zo een leuke meditatie heb g ehad, maar dat was vooral bedoeld om dingen daarna los te kunnen laten

Liefs Carina ;)

BerichtGeplaatst: 31-03-2005, 12:13:21 
Groentje
Groentje

Mediteren is niets anders dan alles waarnemen wat er om je heen gebeurt zonder met je gedachten af te dwalen. Dat betekent dat je op elke plaats zou kunnen mediteren. Hoe? >>>

>>> Een oefening voor degenen die telkens met hun gedachten afdwalen:

Ga op de grond zitten of liggen (met rechte rug) en doe je ogen dicht. Tel elke uitademing tot je bij 10 bent. Daarna begin je weer bij 1. Als je per ongeluk te ver geteld hebt of je bent de tel kwijt, begin dan gewoon weer bij 1.

Laat je zintuigen alles om je heen waarnemen zonder er iets mee te doen. Je kan een geluid horen en je gedachten de vrije loop laten. Bijv. Je hoort een auto die toetert. Je kan je gaan afvragen waarom er getoeterd wordt, wat is er aan de hand, wie toetert er eigenlijk etc. Op dit moment dwaal je met je gedachten af en ben je er niet bij. De bedoeling is dat je het geluid hoort en er verder niets mee doet. Het geluid bestaat... en is weer weg.
Het tellen van je uitademingen is een manier om te checken of je er nog bij bent (alert).
Probeer het ook eens met je ogen half open.

Word je bewust van alles om je heen, hoor , zie, proef, ruik, voel alles maar laat je gedachten er niet door afdwalen. (je traint jezelf te concentreren). Als je schrikt van een geluid ben je al afgedwaald.

Nog een stap verder heb je het niet meer nodig om je uitademingen te tellen.

BerichtGeplaatst: 10-05-2005, 10:37:33 
Groentje
Groentje

Die van Gekkou doe ik, omdat ik het lastig vind om me te concentreren :)

BerichtGeplaatst: 10-05-2005, 13:41:18 
Kabouter
Kabouter

De laatste tijd mediteer ik door een bepaalde tekst in mezelf te herhalen. Soms is dit een bepaalde bijbeltekst of uitroep, bijv. kyrie-eleison, christi-eleison, hetgeen 'Heer ontferm U over mij, Christus ontferm U over mij betekent' Omdat ik mij nogal lastig kan concentreren blijft het vaak bij het overdenken van een bepaalde spirituele tekst.
Ik ben eens bij een boeddhistische meditatie geweest, waarbij een aantal mensen een kralensnoer gebruikten, om zo de tel van de gezegde mantra's bij te houden. Katholieke christenen doen dit ook wel met een rozenkrans.
Hebben jullie hier ervaring mee? Zo ja, bevordert het de concentratie? En lijkt dit eigenlijk niet veel op de methode van Gekkou?

1 in Liefde,

Kyran

BerichtGeplaatst: 10-05-2005, 14:11:25 
Kabouter
Kabouter

Hoi Kyran,

Zo'n kralensnoer heet japamala en er zitten 108 kralen op. Het is inderdaad bedoelt om bij te houden hoeveel mantra's je wilt doen. Vaak zitten er touwtjes na de 9e en 21e kraal (meestal van hout). 108 is een heilig getal, vraag me alleen niet waarom want dat weet ik niet meer, misschien dat iemand anders dat kan vertellen. (het heeft iste te maken met het veelvoud van negen, wat weer het veelvoud is van drie, wat ook weer 'heilig' of een zeer spiritueel getal is) Of even opzoeken op internet. Het gaat allemaal om het trainen van de mind. De mantra's zuiveren in eerste instantie je geest (mind) waardoor die steeds minder afgeleid wordt door de invloeden van de zintuigen. Daarnaast werken de verschillende mantra's op verschillende niveau's van bestaan. Het is zoals ik het zie niet echt meditatie, meer het trainen van de mind. Terwijl ik meditatie zie als stil worden, totaal stil worden, stil zijn op alle niveau's. Het werkt rustgevend, geeft je kracht en liefde. Ik kan het iedereen aanraden.

leef in liefde, edger

BerichtGeplaatst: 29-05-2005, 18:20:32 
Elf
Elf

Ik heb het een paar keer geprobeerd door zo comfortabel mogelijk om mijn bed te gaan liggen en me proberen helemaal te ontspannen.

Op een gegeven moment voelde ik dan niet meer hoe mijn ledematen erbij lagen. En als ik me dan goed ontspande dan kwam er een soort golf van "elektriciteit" over m'n hele lichaam, tijdens die golf had ik zo het gevoel dat ik op het randje van een trance balanceerde... ik kon me er weer uithalen, maar ik kon me er ook dieper in laten zakken. Maar ik heb me de eerste keer eruit getrokken, omdat het onbekend terrein was en ik eigenlijk een beetje enthousiast was dat het tot zover lukte... daarna niet zo intens meegemaakt.

Denk dat ik wel in de goede richting zat... 't voelde iig best relaxed en na afloop voelde ik me helemaal niet moe ofzo, in tegenstelling tot als ik normaal op bed plof dat ik de rest van de dag gaar ben.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00