Dag lieve kijkbuiskinderen,
Vandaag krijgen jullie een les over vlakverdeling, kleur en contrast.
Als we een foto maken is het vaak een gewone, leuke vakantie foto of een mager probeersel die er wel leuk uit ziet, maar gewoon niet "het" heeft, zeg maar de "X" factor en dat maakt de foto oninteressant.
Dit ligt meestal aan een van de 3 volgende technieken:
*Vlakverdeling
*Kleur
*Contrast
We beginnen met de vlakverdeling, oftewel, beeldkadering.
Vlakverdeling is een van de belangrijkste technieken die je kunt gebruiken als je een foto maakt en tevens ook de eerste die je gebruikt, want eerst kijken we en dan pas doen we eventuele aanpassingen aan kleur en contrast.
Zonder goede vlakverdeling heb je al snel oninteressante foto's.
Voor de vlakverdelingd delen we het beeld op in 9 gelijke vlakken:
en natuurlijk:
Als we naar de afbeeldingen kijken, zien we dat onze aandacht naar 4 hoofdpunten worden getrokken.
Dit gebeurd ook op een standaard foto, daarom gebruiken we dan ook deze verdeling.
Een 2e reden voor deze verdeling is dat het beeld in 3en is opgedeeld. Vaak bevind de horizon zich op een 3e van boven op het beeld, dat is het punt waarop de foto de meeste rust uitstraalt en tevens het punt waar mensen eerst kijken. Dit punt is dan ook "horizonlijn" genoemd.
Goed, nu weten we waar de lijnen voor dienen, het zijn hulpmiddelen om ons te wijzen op de aandachtspunten in een foto.
De kunst is nu om dit ook in praktijk te brengen:
Zoals we zien heeft deze foto veel diagonalen, maar loopt het onderwerp ook mee in de vlakverdeling.
Zodra we de foto zien kijken we naar de kop en de romp, maar waarom?
Allereerst de achtergrond, deze is onscherp én symetrisch diagonaal, dit zorgt ervoor dat onze aadacht automatisch al naar de voorgrond word getrokken, waar het beeld wel scherp is en veel details verhult.
Het takje waar de libelle zich aan vasthoudt dient als een grens, het geeft aan waar het onderwerp begint. Door de diagonale positie van het takje geeft dit de foto al een dynamieke start.
De bovenste linker vleugel loopt parallel aan de horizonlijn en dit in combinatie met de wegvagede staart geeft een rustig, maar speels einde aan de foto.
Deze combinatie zorgt ervoor dat het aandachtspunt van deze foto bij de ogen en de romp ligt.
Dan nu een compleet ander soort foto, een product foto.
Hoewel het makkelijk lijkt om "even simpel" producten te fotograferen, komt er toch nog heel wat bij kijken.
Laten we eerst de foto een observeren.
Als we naar deze foto kijken moeten we zoeken.
Er is geen aandachtspunt in de foto, het hele onderwerp moet de aandacht krijgen en daardoor worden we gedwongen de hele foto te bekijken.
De foto is geheel scherp en door de witte achtergrond krijgen we een hard contrast tussen de achtergrond en het onderwerp, daardoor komt de foto naar ons toe.
In de vorige foto konden we zien dat de diagonalen in combinatie met de scherptediepte zorgt voor een mooie, rustige foto waarbij we zien waar we moeten kijken.
Deze foto gaat daar hard tegenin. Er is geen scherptediepte en de foto is functioneel diagonaal.
De foto is diagonaal genomen om zoveel mogelijk van het onderwerp te laten zien, want tenslotte is de foto functioneel, we willen alles laten zien.
Ook mag de foto gene scherptediepte hebben, dit omdat alles moet opvallen in de foto, het hele onderwerp moet gedetailleerd zijn.
Deze foto is niet rustig en niet speels, ondanks de diagonalen.
Dit laatste toont aan hoe belangrijk kleur en contrast is in een foto.
Foto 1 heeft een klein kleuren schema, maar door lichte en donkere kleuren (contrasten) word de foto interessant.
De foto is rustig doordat de kleurovergangen subtiel zijn.
Foto 2 heef een veel kleiner kleurenschema en door het grote verschil tussen de witte achtergond en het zwarte onderwerp hebben we een heel hard contrast.
De foto komt naar ons toe gesprongen en daarmee is het geen rustige foto.
Nu hebben we in de 2e foto nauwelijks scherptediepte, en toch zien we wat diepte.
Dit komt door de belichting, het kleine beetje schaduw en de hooglichten in de foto zorgen ervoor dat de kijker diepte in de foto ziet.
De belichting van foto 2 bestaand uit 3 lampen in verschillende sterktes.
Foto 1 heeft alleen een natuurlijke belichting, meer hebben we hier ook niet nodig omdat diepte word gecreëerd door de scherptediepte.
Voor zover deze post, ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Ik zou zeggen, ga lekker experimenteren en als je vragen hebt of na het experimenteren je foto's wil laten zien post dezen dan.
Groeten, Nemesis