Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 09:52:55

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05-08-2005, 12:20:35 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-11-2004, 20:40:36
Berichten: 1174
Locatie: Hoeksche Waard
Haha, studio wordt lastig met een paard.
Maar bedankt voor je tips.
Ik ga het zeker uitproberen!!

_________________
"Jij ziet dingen die er niet zijn," zei hij.
"Er zijn dingen die jij niet ziet," dacht ik.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-02-2006, 18:27:57 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 19-02-2005, 22:09:36
Berichten: 313
Ik heb zelf besloten een Canon A520 te kopen, om af en toe foto's te nemen (tot nu toe had ik een crappy Medion apparaat). Deze camera komt overal als beste uit de bus in zijn prijsklasse. Hij is momenteel voor ongeveer 170 Euro te koop, maar je zult er zelf wel voldoende geheugen bij moeten kopen, maar dit valt tegenwordig ook reuze mee als je goed zoekt.

http://www.dpreview.com/reviews/canona520/


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-03-2006, 10:41:08 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Dag lieve kijkbuiskinderen,

Vandaag krijgen jullie een les over vlakverdeling, kleur en contrast.

Als we een foto maken is het vaak een gewone, leuke vakantie foto of een mager probeersel die er wel leuk uit ziet, maar gewoon niet "het" heeft, zeg maar de "X" factor en dat maakt de foto oninteressant.
Dit ligt meestal aan een van de 3 volgende technieken:

*Vlakverdeling
*Kleur
*Contrast

We beginnen met de vlakverdeling, oftewel, beeldkadering.
Vlakverdeling is een van de belangrijkste technieken die je kunt gebruiken als je een foto maakt en tevens ook de eerste die je gebruikt, want eerst kijken we en dan pas doen we eventuele aanpassingen aan kleur en contrast.
Zonder goede vlakverdeling heb je al snel oninteressante foto's.
Voor de vlakverdelingd delen we het beeld op in 9 gelijke vlakken:

Afbeelding

en natuurlijk:

Afbeelding

Als we naar de afbeeldingen kijken, zien we dat onze aandacht naar 4 hoofdpunten worden getrokken.
Dit gebeurd ook op een standaard foto, daarom gebruiken we dan ook deze verdeling.
Een 2e reden voor deze verdeling is dat het beeld in 3en is opgedeeld. Vaak bevind de horizon zich op een 3e van boven op het beeld, dat is het punt waarop de foto de meeste rust uitstraalt en tevens het punt waar mensen eerst kijken. Dit punt is dan ook "horizonlijn" genoemd.

Goed, nu weten we waar de lijnen voor dienen, het zijn hulpmiddelen om ons te wijzen op de aandachtspunten in een foto.
De kunst is nu om dit ook in praktijk te brengen:

Afbeelding

Zoals we zien heeft deze foto veel diagonalen, maar loopt het onderwerp ook mee in de vlakverdeling.
Zodra we de foto zien kijken we naar de kop en de romp, maar waarom?
Allereerst de achtergrond, deze is onscherp én symetrisch diagonaal, dit zorgt ervoor dat onze aadacht automatisch al naar de voorgrond word getrokken, waar het beeld wel scherp is en veel details verhult.
Het takje waar de libelle zich aan vasthoudt dient als een grens, het geeft aan waar het onderwerp begint. Door de diagonale positie van het takje geeft dit de foto al een dynamieke start.
De bovenste linker vleugel loopt parallel aan de horizonlijn en dit in combinatie met de wegvagede staart geeft een rustig, maar speels einde aan de foto.
Deze combinatie zorgt ervoor dat het aandachtspunt van deze foto bij de ogen en de romp ligt.

Dan nu een compleet ander soort foto, een product foto.
Hoewel het makkelijk lijkt om "even simpel" producten te fotograferen, komt er toch nog heel wat bij kijken.
Laten we eerst de foto een observeren.

Afbeelding

Als we naar deze foto kijken moeten we zoeken.
Er is geen aandachtspunt in de foto, het hele onderwerp moet de aandacht krijgen en daardoor worden we gedwongen de hele foto te bekijken.
De foto is geheel scherp en door de witte achtergrond krijgen we een hard contrast tussen de achtergrond en het onderwerp, daardoor komt de foto naar ons toe.
In de vorige foto konden we zien dat de diagonalen in combinatie met de scherptediepte zorgt voor een mooie, rustige foto waarbij we zien waar we moeten kijken.
Deze foto gaat daar hard tegenin. Er is geen scherptediepte en de foto is functioneel diagonaal.
De foto is diagonaal genomen om zoveel mogelijk van het onderwerp te laten zien, want tenslotte is de foto functioneel, we willen alles laten zien.
Ook mag de foto gene scherptediepte hebben, dit omdat alles moet opvallen in de foto, het hele onderwerp moet gedetailleerd zijn.
Deze foto is niet rustig en niet speels, ondanks de diagonalen.

Dit laatste toont aan hoe belangrijk kleur en contrast is in een foto.
Foto 1 heeft een klein kleuren schema, maar door lichte en donkere kleuren (contrasten) word de foto interessant.
De foto is rustig doordat de kleurovergangen subtiel zijn.

Foto 2 heef een veel kleiner kleurenschema en door het grote verschil tussen de witte achtergond en het zwarte onderwerp hebben we een heel hard contrast.
De foto komt naar ons toe gesprongen en daarmee is het geen rustige foto.
Nu hebben we in de 2e foto nauwelijks scherptediepte, en toch zien we wat diepte.
Dit komt door de belichting, het kleine beetje schaduw en de hooglichten in de foto zorgen ervoor dat de kijker diepte in de foto ziet.
De belichting van foto 2 bestaand uit 3 lampen in verschillende sterktes.
Foto 1 heeft alleen een natuurlijke belichting, meer hebben we hier ook niet nodig omdat diepte word gecreëerd door de scherptediepte.

Voor zover deze post, ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Ik zou zeggen, ga lekker experimenteren en als je vragen hebt of na het experimenteren je foto's wil laten zien post dezen dan.


Groeten, Nemesis

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06-06-2006, 23:41:30 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-12-2005, 23:03:19
Berichten: 76
Locatie: Nu overal en nergens
even een testje of ik het kan Nemesis:

Afbeelding

dit moet em worden

hoop ik....na voorbeeld...jaaaa!

_________________
life to love, love to life!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06-06-2006, 23:42:15 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-12-2005, 23:03:19
Berichten: 76
Locatie: Nu overal en nergens
nog op of aanmerkingen Nemesis voordat ik het forum ga volgooien ;)

_________________
life to love, love to life!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-06-2006, 09:48:09 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Ghehe, nou, het forum volgen mag, zolang dit in het juiste sub-forum in hetzelfde topic gebeurd, hahaha
En even je foto's verkleinen naar 683x512 of 512x683, dan rekt het forum niet zo uit =)

Dan nu je foto zelf.
Je gebruikte vlakverdeling kan wel uit het boekje komen zeg, complimenten over het gebruik daarvan.
Alleen vraag ik aan jou, hoe goed past de exacte vlakverdeling bij je gekozen?
Je standpunt er erg recht-toe-recht-aan, dit maakt de foto zelf erg vlak en da's wel jammer.
We is er een goede scherpte en zijn de kleuren goed, de achtergrond lijkt een grijszweem te hebben, maar dit komt door de hoge luchtvochtigheid van de waterval en is dus zo goed als onvermijdelijk.

Verder is er niet zoveel aan te merken op de foto, hij is vrij druk, maar ook dit ligt denk ik aan je standpunt =)


Groetjes, Nemesis

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-06-2006, 10:48:07 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-12-2005, 23:03:19
Berichten: 76
Locatie: Nu overal en nergens
eerlijk gezegd is de foto op gevoel gemaakt en heb ik niet zo veel verstand van de technische details zoals je dat omschrijft...maar ik wil er wel meer over leren. Wat bedoelde je met standpunt recht toe recht aan....

groetjes een leergierig krijgertje ;)

_________________
life to love, love to life!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-06-2006, 17:06:52 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
"Recht-toe-recht-aan-", ook wel "hui-tuin-en-keuken-" en "vakantie-" -standpunten genoemd.
De foto recht voor je uit maken rond ooghoogte, vergelijkbaar met foto's die men op vakantie altijd maakt voor de leuke herinnering =)

Deze foto's zijn vaak minder interessant voor andere mensen om te bekijken, ze zien er prima uit, maar houden je aandacht niet lang genoeg vast.

Je kunt je standpunt wijzigen in wel 1000 verschillende manieren, er zijn zoveel mogelijkheden, wijk af van de standaard snap-shots en probeer te experimenteren, houd de camera eens scheef, ga eens op je buik liggen of klim in een boom of bij iemand op de nek, ghehe.

Iig. belangrijk is dat je foto net even dat beetje meer heeft, ik doe dit in mijn standpunt en kader.
Lijnen zijn erg belangrijk in een foto, ik zelf maak vaak gebruik van diagonalen, dit geeft de foto een groot stuk dynamiek mee, waardoor mensen al langer naar zo'n foto kijken dan wanneer ik deze "recht-toe-recht-aan" maak.

Er is echter wel een voetnoot mbt. diagonalen!
Behandel ze alsof je er mee getrouwd bent en ga er dus voorzichtig mee om, teveel diagonaal verpest je hele beeld.

Oja, als je wat verder bent met fotograferen, meer ervaring hebt en alle basisprincipes onder de knie hebt, kun je eens proberen om deze allemaal overboord te gooien en alle basistechniek-regels te overtreden.
Het klinkt zo makkelijk, maar als je op die manier een goede foto neer kan zetten, dan blijven mensen in stilte bij je foto kijken en erover nadenken.

Het is mij in dusverre nog niet gelukt, maar nu moet ik ook zeggen dat ik de laatste tijd erg weinig vrije tijd heb voor "vrije expressie" (dus lekker aan klooien en experimenteren).

Oja, een leuke regel in fotografie is, zolang je je keuzes kunt verantwoorden, vallen alle grenzen weg.
Dus als je bewust ervoor kiest om een foto totaal verkeerd te maken en je er een goede reden voor hebt, is het het toegestaan :D.
Of het product "verkoopbaar" is, is een tweede :lol:


Groeten, Nemesis!

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-06-2006, 15:40:08 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-12-2005, 23:03:19
Berichten: 76
Locatie: Nu overal en nergens
Hej Nemesis,

bedankt voor tips...

resultaten volgen...?!

_________________
life to love, love to life!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-06-2006, 16:22:19 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Resulaten mag je showen in je eigen topic in het fotografie forum :-D

Ik ben wel benieuwd, en oja, zodra ik weer tijd heb (waarschijnlijk in september pas :shock: ) zal ik eens alle regels overboord gooien en het resultaat tonen, twee keer resultaat, whoa!

:lol:


Groeten, Nemesis

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-08-2006, 20:02:25 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-11-2005, 17:58:39
Berichten: 413
Locatie: Oldenzaal
Hallo,

Mijn vriend en ik zijn aan het stoeien met de sony fototoestel van ons. Wij proberen de diafragma en sluitertijd te werken. Maar oef, dit valt ons wat tegen... (net 1 avond mee in het bos gelopen). Heb je nog tips voor ons en waar we op moeten letten?

_________________
heel veel liefs en kracht, Juul


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-08-2006, 22:32:59 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Hallo Juul,

Fotograferen in de avond, da's best tricky.
Als je wilt beginnen met experimenteren met diafragma en sluitertijd, zou je dit het mooiste overdag kunnen doen, dan heb je altijd voldoende licht en kun je kortere sluitertijden gebruiken.

Er zijn een paar dingen die je eigenlijk moet weten met diafragma en sluitertijd:
* Hoe lager de diafragma waarde, hoe groter de lensopening en dus hoe meer licht er in de camera komt.
* Hoe meer licht in de camera, hoe korter de sluitertijd kan zijn.
* Andersom net zo ;)
Dus 's avonds komt een lagere diafragma waarde beter van pas, dan een hoge, omdat er dus meer licht in de camera komt en de sluitertijd verkort kan worden.

Wat ook belangrijk is om te weten is het volgende.
Wil je het onderwerp scherp en de achtergrond onscherp, kies dan voor een hoge diafragma waarde, dit maakt je lensopening kleiner en dus is er meer verschil in scherp en onscherp (scherptediepte).

Wil je bijvoorbeeld sportfoto's maken, kies dan een lage diafragma waarde, dan heb je meer licht in de camera en word je sluitertijd korter, waardoor je betere en vaak scherpere foto's krijgt.


Bovenstaande is in principe de basis en zal je een eind op weg helpen, maar vergeet niet dat je het meeste leert door te experimenteren.
Kijk een wat er gebeurd als je een korte sluitertijd met een hoog diafgrama waarde combineerd, en vice versa.
Ook diverse tijdstippen, begin overdag en als je het een beetje onder de knie hebt, probeer het dan eens 's avonds.
Stadsleven kan super mooi zijn op de foto, maar hoe ga je dat bereiken?

Ervaring is hét sleutelwoord voor fotografie =)


Groetjes, Nemesis

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11-01-2009, 10:03:01 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-11-2004, 14:36:05
Berichten: 1136
Locatie: Huizen
Ha! De tip over het fotograferen van de maan teruggevonden. Hopelijk is het vanavondhelder als het volle maan is en vind ik een mooi plekje.

_________________
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind."

-Dr. Seuss-


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-03-2011, 13:36:01 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-03-2011, 18:10:12
Berichten: 2508
Locatie: Zutphen
hallo iedereen

mun vraag is deze:
hoe kan je een foto zo verkleinen dat het op dit forum past?
zonder dat je in de foto knipt
bijv van 4000x3000 naar 650x500

alvast bedankt!

groeten Gigo Valonka

_________________
"Alles in dit universum beïnvloed elkander..."


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-03-2011, 22:28:04 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-03-2007, 19:08:40
Berichten: 2998
Locatie: Noord Holland
Als je de foto upload met imageshack klikkerdeklikkerdeklik.
Kan je een formaat kiezen.
Vervolgens één van de links kiezen (er is er ook één bij voor een forum).
De link kopiëren en klaar is kees :D.
Je hoeft zelf deze code [img] niet aan te klikken omdat imageshack deze al in de link heeft verwerkt.
Makkelijk toch ;).

_________________
De weg naar het licht, is de weg naar jezelf.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl