Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 20:30:51

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: toeval??
BerichtGeplaatst: 24-07-2006, 11:05:16 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-12-2005, 23:03:19
Berichten: 76
Locatie: Nu overal en nergens
Een toevallige gebeurtenis...het kan ook gewoon zijn dat we het grote plaatje op dat moment niet begrijpen of zien en we het dan maar afdoen met toeval.

Ik geloof niet in toeval...als er toevallige dingen gebeuren dan merk ik meestal wel dat er later wel een verklaring voorkomt...het mooie met toeval is namelijk dat het je aan het denken zet en dan heeft de toevallige gebeurtenis weer een betekenis. Vaak kun je er best wat uithalen wat het voor jou zou kunnen betekenen...dat is eigenlijk met alles wel zo. Misschien stuur jezelf ook wel het een en ander met je eigen gedachten.

Gisteren was er op "de Parade" (een cabaret/toneel festival) een " voorstelling" van een wat autistische lijkende jongen en zijn broer. De jongen had naar het (b)leek telepatische gaven. Hij kon namelijk geblindoekt zeggen wat zijn broer in aanwees of in zijn handen had...tot aan het serienummer van een bankbillet.

De discussies die dan ontstaan is dat mensen het niet begrijpen en uiteindelijk erg achterdochtig worden omdat ze bang zijn hun denkbeelden en overtuigingen naar de mallemoer gaan...in begin wilden velen het aan toeval wijten...later zouden er duizenden james bond achtige apparaten staan die dat allemaal konden registreren.

Vaak doen mensen dingen die gebeuren af als toeval omdat het ook wel eng kan zijn als dat namelijk niet zo zou zijn.

Gr. Krijgertje

_________________
life to love, love to life!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: toeval??
BerichtGeplaatst: 28-07-2006, 22:00:45 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2005, 22:16:31
Berichten: 386
Locatie: Utrecht
Dat enge zit 'm in het wegvallen van bekende overtuigingen, namelijk dat bepaalde dingen niet kunnen. Als je zelf de overtuiging hebt dat alles kan, sta je in feite een stuk rustgevender in het leven. Het is wel raadzaam om te weten wat je op dit moment nog niet zo 1, 2, 3 kunt.

Groet,
Thijs

_________________
It's all about communicate with yourself:
* Notice and accept your beliefs (overtuigingen).
* Notice and act to your impulses (ingevingen).
* Notice and remember your dreams.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: toeval??
BerichtGeplaatst: 12-09-2006, 11:06:58 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Toeval bestaat niet, denk ik, behalve voor iemand met epilepsie!
Tenzij het de epilepticus elke week op maandagmiddag om 15.30 overkomt, dan is het ook geen toeval meer. ;-)

toevallige groeten Nico

ps ik heb "toevallig"een boek gelezen van een psycholoog carl gustav jung over dit onderwerp. Het is het boek met de titel: "Synchroniciteit: een acausaal verklaringsprincipe". Synchroniciteit cq toeval beschrijft hij als het relatief gelijktijdig in tijd en ruimte samenvallen van 2 gebeurtenissen waartussen geen oorzakelijk verband bestaat en waarbij er voor de personen die dit meemaken een bepaalde betekenis of zin/reden te ontlenen valt.
Ik heb gemerkt dat wanneer je er oog voor hebt dat momenten van synchroniciteit meer voorkomen dan je denkt en dat je ze dan ook vaker gaat meemaken en herkennen en das pas leuk!

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: toeval??
BerichtGeplaatst: 17-09-2006, 15:32:19 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-06-2006, 18:11:00
Berichten: 71
Locatie: Hilversum
Rogue schreef:
Ik vraag me soms wel eens af..toeval hoe ontstaat het en hoe kan het..

Een voorbeeldje wat mij al een tijdje bezig houd.

Ik heb een penvriendin, die heet Veronique.
Ikzelf heet ook veronique.

Die penvriendin heeft een vriend die heet Franck.
Mijn vriend heet ook Franck.

Die penvriendin is van 26-12 dus steenbok.
Ik ben van 10-01 dus ook steenbok.

Die penvriendin komt uit Belgie
Mijn moeder komt uit Belgie (klein verschil maar toch...)

Penvriendin heeft wat met het paranormale net als ik met het enige verschil dat ik dan paranormale "gaven" heb en ervaringen heb.

ZOveel overeenkomsten..bijna beangstigend..

Wat vinden jullie hiervan? En hebben jullie ook van dit soort toeval situaties meegemaakt of wat is juli mening van toeval?

Ben benieuwd :wink: liefs rogue :sss:



Over toeval gesproken, hier nog iets voor je om over na te dneken

Mijn zusje heet Veronique en haar vriend heet Frank. Ze is stier (maar dat is ook een aarde teken zoals steenbok, ik ben overigens een steenbok). Erg verre familie van ons woont in belgie. Ik geloof alleen niet dat ze met parnormale dingen bezig is.


Wat mij dit zegt over namen is dat de namen veronique en frank blijkbaar een sterke connectie is.

_________________
De waarheid vind je alleen in jezelf


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: toeval??
BerichtGeplaatst: 28-01-2007, 13:08:51 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-01-2007, 23:17:22
Berichten: 31
Citeer:
Wil dat dan zeggen alles wat je tegenkomt op je pad dat dat dan allemaal gepland is en dat er niets toevallig voorbij komt?

Ik denk inderdaad dat er niets toevallig voorbij komt. Elke weg die je inslaat heeft weer gevolgen. Sla je de verkeerde weg in (hoewel die niet bestaat) kom je steeds situatie tegen die ervoor gaan zorgen dat je even nadenkt over waar je staat. En als je niet nadenkt (omdat je nog niet zover bent om eerlijk naar jezelf te kijken) kom je steeds dezelfde situatie tegen. Als je echt een harde kop hebt kom je in een steeds soort gelijke situatie alleen wordt die steeds heftiger om je de les te laten leren die jij voordat je op aarde kwam wou leren.
Iemand die niet wil zien dat zij zichzelf laat gebruiken. Komt steeds situaties tegen dat ze gebruikt wordt en dat zij zich er K*t door voelt. Maar als die persoon daar niks aan gaat doen komt ze steeds weer die situatie tegen en de les wordt steeds harder.

En de echte kleine toevalligheden zijn ook geen toeval alleen die hebben misschien wel niet een doel op de algehele levenspad. Maar misschien wel op dat moment. Als ik mijn hoofd stoot denk ik altijd even waarom? Kom er dan vaak wel achter dat ik iets stom dacht, gemeen was of niet geconcentreerd was of niet bewust bezig was met wat ik aan het doen was. Of ik had een gedachte die ik blijkbaar in mijn geheugen moets vastleggen en ik het niet had gedaan als ik mijn hoofd niet had gestoten om vervolgens over na te denken waarom ik mijn hoofd stootte.

Nu kun je zeggen dat je hierdoor voor alles wel iets kan verzinnen. Ja dat is denk ik ook zo en misschien is daarvoor "toeval" wel waarvoor het is bedoeld, op een gegeven moment als je heel erg gefocused bent dan lijkt niks meer toeval. Maar dan ben je wel heeeeel bewust wat er aan het gebeuren is om je heen en leer je dus van elk moment.

Het snoeppapiertje wat je gister op de weg hebt zien liggen, zie je de dag erna in een steegje en hierdoor loop je dat steegje in en kom je een iemand tegen die je doet denken aan enz enz...


Citeer:
jawel, een chocoladeletter!

Dit beschouw ik toch bestwel als toeval, vooral omdat het van te voren niet afgesproken of aangekondigd is om een chocolade letter te halen Smile

Hihi ik moest hier wel even om lachen. Hoe toevallig dit ook lijkt ik denk dat het niet toeval is. Dit soort dingetjes heb ik wel vaker met iemand waar ik een goede band mee heb. En soms als ik gewoon even op dezelfde golflengte zich met een persoon in de supermarkt. Soms weet ik wat iemand die voor me loopt gaat pakken in de volgende gangen. Ik kan hier altijd wel om lachen dat je dat dan juist eruit haalt.

_________________
Nothing is impossible until you believe it is!

The way towards freedom is having no secrets for yourself and others.

Liefs Karin


Laatst gewijzigd door WolfLady op 28-01-2007, 13:55:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: toeval??
BerichtGeplaatst: 28-01-2007, 13:54:49 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-01-2007, 23:17:22
Berichten: 31
Ik wou nog iets toevoegen.... Ik ben de laatste tijd wel bezig met toevalligheden en probeer ze te begrijpen. Vandaag wou ik iets schrijven op het forum maar wist niet waar en opende dit subforum als eerste.
En hoe toevallig (wat voor mij geen toeval is) zag ik deze topic eruit schieten.
Voor mij is het in iedere geval geen toeval, want door dit topic heb ik mijzelf weer min of meer gedwongen om mijn mening en gevoel over toeval op te schrijven. Hierdoor heb ik het beter in mijn geheugen zitten en denk ik er waarschijnlijk weer iets anders door waardoor (met hulp van anderen die hier hebben gereageerd thx :)) ik weer een stukje verder ben in het begrijpen van toeval. Dat ik waarschijnlijk weer nodig heb voor een volgend stapje.

Ik ben eens met Darkwolf (geloof dat hij/zij het was die dit ook zei) soms heb je hetzelfde trillingsniveau en zoek je/vind je de dingen/mensen op die op dat moment een beetje in dezelfde trilling liggen. bijvoorbeeld een topic als dit over toeval.

_________________
Nothing is impossible until you believe it is!

The way towards freedom is having no secrets for yourself and others.

Liefs Karin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: toeval??
BerichtGeplaatst: 04-04-2007, 18:11:15 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-03-2007, 01:25:27
Berichten: 105
Locatie: Oezbekistan
Toeval, goh.. misschien niet. Wie zal het zeggen.

Ik ben pas sinds een week ofzo erachter gekomen dat in New York / Bronx er een gozer woont die hetzelfde heet als mij. Dat is best knap, met een uitheemse naam als die van mij. Ik heet niet Jansen van achternaam nml.

Maar er is dus iemand die van voor en achternaam hetzelfde heet als mij. Ik heb vandaag uit nieuwsgierigheid contact gezocht.

Of het nog iets wil zeggen. Nou ja... no idea.

_________________
I'm not conceited, I'm just convinced. LMFAO


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: toeval??
BerichtGeplaatst: 10-05-2007, 21:59:43 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-12-2006, 22:19:06
Berichten: 48
Locatie: Houten
Op het moment dat toeval bestaat... Dan klapt het hele universum uit elkaar.. Alles staat vast.. alles heeft een rede.. Als ik me teen stoot... Is dat niet toevallig.... Dan vraagt het universum mijn aandacht op iets....

Ik vind het zelf geweldig om dit soort dingen te begrijpen te zien en bewust van te worden... Want achter elke ding zit wel iets....

liefs ;)

_________________
See it.. Feel it... Embrace It... And let it go...


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: toeval??
BerichtGeplaatst: 18-09-2009, 17:00:02 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 16-09-2009, 00:39:11
Berichten: 13
toeval noem ik liever synchroniciteit.
als je bijvoorbeeld een goeie avond heb met vrienden, ontstaan er soms ook synchronistische aangelegenheden. dat betekend niks meer dat je op een bepaalt trillingsniveau met die vrienden bent.

er bestaan veel interessante boeken over. ik ben ook van mening dat als je die synchroniciteiten kunt lezen, je er ook daadwerkelijk wat aan hebt. bijvoorbeeld om je op het (voor jou) juiste spoor te houden.

en soms is het ook gewoon voor het praktisch gemak zoals eerder genoemd in deze topic dat je iemand nodig hebt en dat diegene net aan komt fietsen.

In Lakech


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: toeval??
BerichtGeplaatst: 26-09-2009, 12:54:13 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Op het moment dat toeval bestaat... Dan klapt het hele universum uit elkaar.. Alles staat vast.. alles heeft een rede.. Als ik me teen stoot... Is dat niet toevallig.... Dan vraagt het universum mijn aandacht op iets....
Dan lijkt het erop dat jij in een zeer gecompliceerde wereld zult leven.


Opvattingen over toeval vallen volgens mij in drie categorieën:
1: toeval in de zin van dingen die spontaan en zonder reden gebeuren. Ze zijn merkwaardig en vallen op, daarom heet het ook toe-val; het valt je toe.
2: het gebeurt allemaal wel, en er is ook een causaliteitsverhaal, maar er zit geen goddelijke bedoeling achter, het is gewoon een natuurlijke reactie.
3: toeval bestaat niet, en de toegevallen gebeurtenissen hebben een speciale intentie.

Om ter illustratie voort te bouwen op de aangehaalde frasen van Marcel19845:
Een teen stoten is een fysieke handeling ten gevolge van je eigen motoriek. Het zenuwstelsel verzorgt die motoriek. Die zenuwen doen dit, na 'opdracht' in de hersenen. De hersenen geven prikkels af na zintuiglijk ontvangen indrukken. Dit lijkt mij een sluitend gegeven, maar het laat wel causaliteit zien.
Als in deze feiten plaats zou moeten zijn voor Hogere Bedoelingen, dan zou dat moete gebeuren in de vorm van manipulatie van je zenuwprikkels. Kennen kosmische energieën dan fysiologische processen? En anders zou de manipulatie moeten liggen in het prikkelen van bepaalde delen van de hersenenschors. Hoe dat dan? Je aandacht zou afgeleid moeten worden, je hersenen gemanipuleerd, uit onwil doe je iets wat je normaliter niet behoort te doen. Is dat niet een ingewikkelde toestand?
Als Hogere Bedoelingen je fysiologische processen kunnen beïnvloeden, waarom dan niet meteen ons als poppen laten dansen of allerlei kennis in ons geheugen (hersencellen) stoppen? Dat is toch veeeel simpeler.

Door deze illustratie zou je wellicht kunnen stellen dat er een verschil is tussen oorzaak en betekenis, want daar slaat iedereen alle kanten op. Het stoten van je teen heeft wel een oorzaak. Of het een betekenis heeft is van geheel andere aard. Volgens het idee van oorzaak is toeval simpelweg wat toe valt, en ook het idee van betekenis kan niet zonder dit fundament.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: toeval??
BerichtGeplaatst: 18-01-2010, 23:18:07 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-10-2009, 22:56:30
Berichten: 392
wat wel zo is ( althans dat is mijn ervaring)
als je je met iets bezighoud dan trek je mensen aan die hetzelfde doen
en je verder kunnen helpen of jij hen
sommige blijven in je leven anderen gaan weer
je hoeft er niet naar te zoeken de mensen komen vanzelf op je pad lijkt het wel
heb het nu meerdere malen meegemaakt.

_________________
als een schip over de kim zeilt...
is het niet weg...
je kunt het alleen niet zien.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: toeval??
BerichtGeplaatst: 09-12-2010, 08:58:03 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-12-2010, 20:44:38
Berichten: 96
Locatie: Steenwijk
Toeval bestaat niet. Het is iets wat "IS".

_________________
Wie niet kan loslaten, zal verliezen wat hij graag wil vasthouden.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl