Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 25-11-2024, 19:50:48

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Slow-motion
BerichtGeplaatst: 31-05-2007, 22:07:01 
Kabouter
Kabouter

Zo af en toe heb ik momenten dat de tijd vertraagt lijkt te zijn. Een soort effect wat je bij wijze van spreken in "the Matrix" zou kunnen zien.
Wat er gebeurt?
Het kan op elk moment van de dag gebeuren, ongeacht welke activiteit ik op dat moment aan het uitvoeren ben. Opeens lijkt alles langzamer te gaan. Ik denk sneller dan de tijd, zo lijkt het. Ik besef me ook heel snel op die momenten "dat de wereld weer in slow-motion draait" en heb tijd voor allerlei hersenspinsels en filosofien over wat er op dat moment met mij en de wereld gebeurt.
Het is alleen mentaal, fysiek blijf ik in het zelfde tempo bewegen of wat dan ook... En dat kan dan soms best saai zijn!
Lang duren deze momenten nooit (hoewel ze een eeuwigheid lijken te duren soms!), ik gok maximaal 10 minuten. Daarna is alles weer normaal.

Iemand ideeen over dit voor mij bizarre verschijnsel? Herkenning misschien? Of tips, wat ik met de gewonnen mentale tijd kan doen? Ik sta open!

Berichtenonderwerp: Re: Slow-motion
BerichtGeplaatst: 01-06-2007, 18:55:34 
Elf
Elf

Ik heb het ook! Geen idee waar het vandaan komt. Misschien dat het met een soort van bewustzijnsverandering te maken heeft? Ik heb altijd het gevoel dat tijd dan geen enkele factor meer speelt. Daardoor is het net of je in de oneindigheid beweegt...

BerichtGeplaatst: 01-06-2007, 19:41:11 
Reus
Reus

hmm al eens bij de neuroloog geweest?Het zou ook iets kunnen zijn in de hersenen he..

BerichtGeplaatst: 04-06-2007, 21:36:29 
Kabouter
Kabouter

Hihi, ik maak me er niet zo veel zorgen om dat ik naar een neuroloog toe ga... Mijn huisarts is ook supernuchter, heb een periode gehad van flauwvallen en flauwtes in het algemeen en toen ging hij op mijn huidskleur en kleur van mijn lippen af en concludeerde dat ik vast geen bloedarmoede had. Toch bloed laten prikken, maar hij had gelijk hoor :wink:

Ik vind het wel interessant om te lezen dat anderen het ook schijnen te hebben...

Daarom een Tabula Rasa!

BerichtGeplaatst: 05-06-2007, 11:34:47 
Feniks
Feniks

Ik heb het ook wel eens. En dan was dat met name in onder mijn economielesen. Heel raar, maar ik stelde me daar echt op in, hahaha.

Een minuut heeft nog nooit zo lang geduurd...

En gelukkig heb ik nu geen economie meer! :D

BerichtGeplaatst: 05-06-2007, 15:36:39 
Kabouter
Kabouter

Zou het misschien kunnen zijn tijdens saaie onderwerpen ofzo, dat je geest gewoon even wat tijd vor zichzelf neemt?
Hoewel, ik heb t ook wel eens op de fiets ofzo, das niet bepaald saai (vind ik zelf).

Hmz, nog steeds geen antwoord of beredenering waar ik me in kan vinden :?

Daarom een Tabula Rasa!

BerichtGeplaatst: 05-06-2007, 20:29:17 
Elf
Elf

Ik heb het idee dat het toch echt mijn bewustzijn is wat transformeerd, dat ik uiteindelijk tijd alleen nog maar op die manier zal ervaren...

BerichtGeplaatst: 08-06-2007, 13:44:04 
Dwerg
Dwerg

Ik ervaar iets soortgelijks soms als ik in bed lig (met m'n ogen dicht).
Een soort supernelle achtbaan gevoel in mijn hoofd (en nee, het was niet na het stappen of iets 8) .

Groet, Thijs

* Notice and remember your dreams.

BerichtGeplaatst: 10-06-2007, 10:24:04 
Nimf
Nimf

Dit verschijnsel heeft (hoe kan het ook anders) alles te maken met tijd-perceptie.

In bepaalde omstandigheden verandert je tijdsbesef (denk bijvoorbeeld aan de laatste paar momenten vlak voor een ongeluk of bij - andere - traumatische ervaringen).
Je gaat dan eigenlijk van je rationele lichamelijke denken meer naar je energetisch/spirituale 'zijn', waarin geen (een ander) tijdsbesef bestaat.
Doordat je dat soms heel 'bewust' kunt 'ervaren' lijkt de tijd even stil te staan of heel traag te verlopen.
Veel mensen hebben dat bijvoorbeeld tijdens de momenten van inslapen (of wakker worden), maar ook tijdens het moment van uittreden (en natuurlijk tijdens het uittredenzelf).

Groetjes, Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl

BerichtGeplaatst: 10-06-2007, 20:12:08 
Kabouter
Kabouter

Dat klinkt als een aannemelijke beredenatie die ik ook nog best rationeel kan benaderen.
Kun je je er ook voor afschermen door bijvoorbeeld aarden ofzo? En hoe doe ik dat goed? Want aarden heeft bij mij over t algemeen vrij weinig nut, ten minste op de manier hoe ik het nu doe. Of een andere manier van er mee omgaan? Ik wil het graag ergens kunnen plaatsen in mijn dagelijkse leven, zodat ik weet hoe ik er mee om moet gaan, zeg maar.

Daarom een Tabula Rasa!

BerichtGeplaatst: 11-06-2007, 05:56:52 
Nimf
Nimf

Katinka schreef:
Citeer:
Kun je je er ook voor afschermen door bijvoorbeeld aarden ofzo?

In ieder geval niet door je te Aarden. Hoewel het uitvoeren van een aardoefening wellicht wel helpt, heeft het 'Slow-Motion' gevoel te maken met ofwel de wijze waarop je van de ene in de andere situatie komst (bv bij het gaan slapen) ofwel met als het ware "extra reactietijd" in situaties waarin dat gewenst is (bv bij naderend gevaar).
Mogelijk dat het laatste al heel erg oud is en ertoe heeft bijgedragen dat de mens is gekomen waar hij nu is, zonder door sabeltandtijgers te zijn opgevreten.
In ieder geval: het heeft in beide gevallen, denk ik, meer te maken met ermee leren omgaan in plaats van het proberen kwijt te raken (via aarden of een andere oefening)

Citeer:
En hoe doe ik dat goed? Want aarden heeft bij mij over t algemeen vrij weinig nut, ten minste op de manier hoe ik het nu doe.

Dat is een andere vraag die ik natuurlijk ook wel wil beantwoorden. Ben benieuwd om te horen hoe je nu "Aard".
Ik zal (later op de dag of vanavond) even een Aardoefening naar je Pb-en.

Citeer:
Of een andere manier van er mee omgaan? Ik wil het graag ergens kunnen plaatsen in mijn dagelijkse leven, zodat ik weet hoe ik er mee om moet gaan, zeg maar.

Om te beginnen moet je gaan onthouden in welke situaties je dit gevoel hebt. Als het uitsluitend te maken heeft met inslapen of wakker worden hoef je er verder niets mee. Zijn het specifieke situaties in je 'wakende' leven, dan zul jij jezelf moeten leren dat je dat gevoel in die situaties niet voor niets hebt en vooral: gaan vertrouwen op je gevoel ! Deze slow-motion-gevoelens komen nogal eens bij mensen voor die niet 100% vertrouwen op hun gevoel (en natuurlijk bij mensen die een heel goed 'voorgevoel' hebben).
Als je eenmaal weet 'waarom' je die gevoelens hebt en erop vertrouwd dat ze iets voor je betekenen, krijgen ze vanzelf een plaats in je dagelijkse leven.

Groetjes, Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 11-06-2007, 06:03:15 
Nimf
Nimf

Bijna vergeten:

Natuurlijk zijn er mensen die dit effect "bewust"/gericht op kunnen roepen en er gebruik van maken om 'even' in een tijd-loze staat te zijn.
In andere situaties kan je onderbewuste het gewoon even van je 'overnemen' (zoals in die saaie les) en je heel direct ook in dat andere tijdsbesef brengen door je in een soort meditatieve/contemplatieve situatie te brengen.

Groetjes (again), Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 11-06-2007, 19:53:27 
Kabouter
Kabouter

Okay, opletten wanneer ik het heb en afgaan op mijn gevoel... Is het altijd waarschuwend bedoelt?? Ik ben me van die momenten namelijk wel altijd heel bewust, maar kan niet zeggen dat er daarna onverwachte dingen gebeuren ofzo. Ik weet gewoon niet wat ik er mee moet.

Ik zal er in ieder geval eens wat meer aandacht aan geven, een dagboekje bijhouden of zoiets. Zul je zien dat het dan ophoudt ;-)

En wat betreft dat aarden; ik zal eens even verder snuffelen op dit forum. Meestal concentreer ik me goed op mijn ademhaling, voeten (als het kan bloot) op de grond, me voorstellend dat er een koord om mijn middel naar de kern van de aarde "hangt"... Maar mijn zweverige momenten (half uittreden zonder dat ik dat wil e.d.) raak ik niet kwijt. Rode sokken helpen ook al niet :P

Daarom een Tabula Rasa!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00