Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 23-11-2024, 09:36:58

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Hoe mediteren jullie??
BerichtGeplaatst: 06-07-2005, 18:31:40 
Groentje
Groentje

Oh!!
Weet iemand waar ik ergens van die geleide meditatie dingetjes kan vinden?
Zo hard heb ik ze niet nodig, maar ik vind die wel zeer plezierig.

Ik heb zo m'n eigen manier van meditatie, tot nog niet zo lang geleden dacht ik dat 't geen ik doe gewoon iets was wat ik fijn vond, & daarnaast probeerde ik ook te mediteren zoals 'het hoort' in die Lotushouding &zo.
Maar ik kon 't écht niet.
& toen kwam ik op een forum een uitleg tegen die me vertelde dat mediteren gewoon een manier is om in jezelf te keren & toen heb ik beseft dat dat dingetje wat ik leuk vond, eiglijk gewoon mijn manier van mediteren is! :)
Ik vind het een beetje toeval, ik probeerde de hele tijd te mediteren, terwijl ik het in zekere zin al deed & daarbij nog eens zéér leuk vond!!

mijn manier is gewoon met mijn muziek op mijn bed liggen & fantaseren over vanalles &nog wat. 'k Vind 't zeer leuk!! ^^

Nouja :)

BerichtGeplaatst: 06-07-2005, 18:39:06 
Groentje
Groentje

Oh & @Witchy;

Je mag 't niet proberen zo van, het moet lukken!!
Dan lukt 't helemaal niet, heb ik ervaring mee!! hehe :P¨
Nouja ik heb er wel een trucje voor ^^
Ik werke bij mij, ik weet niet of 't bij anderen ook werkt maar nouja, ik kan 't maar even zeggen :)

Dus ik maak van mezelf mijn eigen meditatieleidinggevend-ding (jeetje wat een woord! :p) & ik zeg tegen mezelf.. "nu voel je dit " "nu voel je dat".
& als ik dreig af te dwalen is 't zo iets van"hier blijven jij" Maar die stem in mezelf in niet zozeer bewust. Ik ben me eerder bewust van wat ik moet voelen ipv wat ik tegen mezelf zég wat ik moet voelen. De stem komt gewoon vanzelf. & het is wel degelijk ik die praat. Geen gids ofzo ;)

Ik weet niet of ik het goed uitgelegd heb, ik ben niet zo goed in dingen uitleggen.. :!:

BerichtGeplaatst: 06-07-2005, 19:12:14 
Nimf
Nimf

heel stom maar ik kan het niet. misschien ook omdat ik het niet wil, meditatie staat bij mij niet voor liefde.

BerichtGeplaatst: 06-07-2005, 19:35:44 
Groentje
Groentje

"het staat niet voor liefde"
Hmz, mss stom maar ik snap je niet.
Bedoel je "stààt niet voor liefde" of "staat niet vóór liefde" ? :$

&nouja, jezelf ergens toe verplichte heeft nooit echt voordelen :)

BerichtGeplaatst: 06-07-2005, 20:20:45 
Nimf
Nimf

ik word er eerder angstaanjagend van en etc... dan rustig en *liefdevol. jullie hebben het toch wel is over zown vreedzaam en warm gevoel. dat bedoelde ik ermee:)

xxx

BerichtGeplaatst: 06-07-2005, 20:27:13 
Groentje
Groentje

Oja.
Nouja, dat weet ik niet zo, ik doe geen echte echte meditatie eh :)
Maar ja, ik voel me wel goed bij hetgeen ik doe.
Komt grotendeels wsl wel omdat ik in mijn fantasiewereld meer beteken dan in mijn echte leven. :s
Ik maak mijn gedachten niet echt leeg zoals velen doen, ik verander ze eiglijk, ik ga van mijn echte wereld naar mijn wereld waar alles loopt zoals ik het zou willen & natuurlijk heb ik dààr dan wel een goed gevoel bij !!

hoe komt 't dat je 't angstaanjagend vindt? :o

BerichtGeplaatst: 12-01-2009, 16:26:49 
Elf
Elf

Het moeilijke van mediteren is om je gedachten tot rust te brengen. Voor iemand die net begint is het om moedeloos van te worden. Wat goed werkt is op je ademhaling te concenteren en te gaan tellen tot tien. Bij inademing tel je 1 en het tellen doe je net zolang als je ademhaling is. Dus bijvoorbeeld. eeeeeeeeeeeeen en dan bij het uitblazen tweeeeeeeeeeeeee.. Je telt tot 10 en daarna begin je weer opnieuw bij 1. Wanneer je de tel kwijt raakt is dit niet erg dan begin je gewoon weer opnieuw. Zo leer je, je te concenteren op 1 gedachte namelijk het tellen. Wanneer je dit onder de knie hebt (kan maanden duren) dan kun je het tellen loslaten en je gewoon op je ademhaling concenteren.

Bron (mediteren voor dummies) leuk boek overigens!

BerichtGeplaatst: 18-01-2009, 16:55:44 
Groentje
Groentje

Ik doe het met helemaal niets en niemand om mij heen. Geen muziek, zodat ik mij alleen op mijzelf kan concentreren.

BerichtGeplaatst: 26-02-2009, 10:43:52 
Groentje
Groentje

miracle schreef:
Het moeilijke van mediteren is om je gedachten tot rust te brengen. Voor iemand die net begint is het om moedeloos van te worden. Wat goed werkt is op je ademhaling te concenteren en te gaan tellen tot tien. Bij inademing tel je 1 en het tellen doe je net zolang als je ademhaling is. Dus bijvoorbeeld. eeeeeeeeeeeeen en dan bij het uitblazen tweeeeeeeeeeeeee.. Je telt tot 10 en daarna begin je weer opnieuw bij 1. Wanneer je de tel kwijt raakt is dit niet erg dan begin je gewoon weer opnieuw. Zo leer je, je te concenteren op 1 gedachte namelijk het tellen. Wanneer je dit onder de knie hebt (kan maanden duren) dan kun je het tellen loslaten en je gewoon op je ademhaling concenteren.

Dat tellen gebruik ik inderdaad ook altijd :) . Wat ook een hele goede is om dat moedeloos worden te bestrijden: verleg je idee bij meditatie van 'stoppen met denken' naar 'jezelf distantiëren van je denken'. Want de essentie van meditatie is volgens mij helemaal niet, om je gedachten te laten verdwijnen. De essentie is meer om je perspectief te verplaatsen van middenin je gedachten ('ik ben wat ik denk', lol), naar een positie op een afstandje van je gedachten ('mijn gedachten trekken aan me voorbij'). In het dagelijks leven identificeren we ons meestal 100% met onze gedachten, oordelen, gevoelens enz., en in meditatie vind je rust, door die voortdurende identificatie eventjes te stoppen. In het oosten worden onze gedachten wel eens voorgesteld als een aap die van tak tot tak door een bos slingert zonder te kunnen stoppen, en meditatie is dan denk ik niet zo zeer dat die aap echt gaat stilhangen, maar meer dat je je grondig realiseert dat jíj niet die aap bent, zodat je hem van een afstandje kunt bekijken. Zodra die realisatie er is, zit je niet meer ín je gedachten, slingerend door dat bos, maar op een afstandje van die gedachten, alleen gadeslaand. En die positie op een afstandje, dat is de plek waar rust, vrede bestaat. Vervolgens is het langzaam leeg worden van je hoofd en het (voor de echte die-hard mediteerders :D ) echt 'stoppen met denken' meer een bijkomend verschijnsel van dat stoppen met je identificeren met je denken, niet het doel van meditatie op zich.

Ik probeer zelf een paar keer per week (meestal hooguit 20 minuten, langer lukt me niet) te mediteren, maar soms ontbreekt het me aan discipline. En ik mediteer nu en dan in een groepje. Altijd zenmeditatie, dus rechtop zittend op een kussentje.

Je leven een vuurwerk … of niet

-Simon Vinkenoog

BerichtGeplaatst: 26-02-2009, 20:01:32 
Groentje
Groentje

ik let op mijn ademhaling en ik probeer alleen daar mijn aandacht naar uit te laten gaan. zo wordt ik vanzelf heel rustig.

BerichtGeplaatst: 01-03-2009, 09:47:41 
Feniks
Feniks

Ik mediteer altijd met een muziekcd'tje (tao meditatie/chackra meditatie/ relaxation) met wat wierrook (vaak lavendel, maar af en toe een andere geur). Vaak in het begin gaan mijn gedachten helemaal op hol slaan en langzaam na 5 à 10 min. zit in de meditatie. Toch komt het bij mij voor dat ik volledig in trance/ of in slaap val tijdens zo'n meditatie en dat ik pas wakker/eruit kom wanneer het laatste nummer begint of ergens in het eerste nummer wanneer de cd weer opnieuw begint.

Bij sommige chackra's cd's kom ik eruit bij het keelchackra, waar ik vroeger nog wel eens problemen mee had.

BerichtGeplaatst: 05-06-2009, 17:29:32 
Groentje
Groentje

Ik mediteer zelf tijdens de yoga lessen of in de slaapkamer als ik thuis ben. Thuis steek ik kaarsjes aan en maak ik de kamer paars door middel van een lamp. Vervolgens steek ik wierook aan en op de achtergrond laat ik El Hadra - Mystik Dance draaien (van Klaus Wiese). Op zo'n moment kan ik rustig op bed zitten en mediteren :) Ik kan op die muziek compleet in trance raken..

BerichtGeplaatst: 05-06-2009, 21:29:02 
Groentje
Groentje

Jaaa! El Hadra is hét voor mij. Ik vind het geweldig om te luisteren, maar zo moeilijk te onderbreken..

"zien" jullie trouwens ook iets aan je aan het mediteren bent? Als ik tijdens de yoga aan het mediteren ben dan ben ik opeens niet meer in een zaal met andere mensen, maar zit ik op dezelfde heuvel met hetzelfde uitzicht... heel erg mooi, zou het geweldig vinden om er eens in het echt naar toe te gaan.. maar tja.. waar is het? (als het al bestaat) :o Thuis heb ik dat dan weer niet.. Alleen als mijn vriend een klankmassage geeft dan 'vlieg' ik over een landschap terwijl de wolken in de lucht heel snel voorbij gaan.. :)

BerichtGeplaatst: 07-06-2009, 11:07:05 
Dwerg
Dwerg

Meditatie is niet slechts zitten, met je ogen dicht en op de ademhaling letten wat mij betreft.
Meditatie is volledige aandacht bij wat je doet.
Wanneer je loopt, loop dan.
Wanneer je eet, eet dan.
Wanneer je fietst, fiets dan.
Wanneer je leest, lees dan.

Wees 1 in alles wat er gebeurt, alsof er op dat moment niets anders is dan dat.
In het begin kan dat inderdaad wat moeilijk zijn voor degene, het vergt ook wel enige oefening.
Wanneer er een gedachte voorbij komt, zie de gedachte en laat hem voorbij gaan, net zoals een wolk aan de hemel, indentificeer je niet met de gedachte en laat je niet meeslepen. Denk ook niet over de gedachte want dan is de concentratie in wat 'je doet' alweer weg.

Wees gewoon bewust bij alles wat je doet, wees in het nu, in het moment en er zal een diepere staat van gewaar-zijn zijn. Wellicht zul je dingen opmerken die je voorheen niet opmerkte.
Wanneer je totaal met de aandacht bij het eten bent bijvoorbeeld, zal de smaak intenser kunnen zijn.

Meditatie is dus niets slechts zitten ( za-zen ) maar aandacht bij alles wat je doet. Wat heeft het immers voor nut om eventjes te gaan zitten, een rustig moment te hebben en vervolgens weer in het patroon van stress en haast te vervallen? is dat niet slechts een poging tot ontsnapping aan wat is? Zou het niet prettiger leven zijn als je die rust kon bewaren en vredig kunt wezen en wellicht vanuit een diepere dimensie kon leven?

Namasté,

the 5th.

BerichtGeplaatst: 07-06-2009, 15:42:34 
Dwerg
Dwerg

Dreamwalker schreef:
Kort samengevat van hoe ik The 5th Dimension heb begrepen:

Het leven in het NU, met alle aandacht op waar je mee bezig bent en dus NU doet, is het werkelijke mediteren. Mediteren is dus in dit geval geen oefening, maar een manier van leven.

Wat je zegt doet me denken aan een helder boek dat ik ooit eens heb gelezen, ik kan even niet meer op de auteur en de titel komen. Iets met Leven in het nu, door een oosterse schrijver.

Inderdaad. Meditatie draait niet om het worden van iets, om het bereiken van iets, beter worden, enzovoorts. Mediteren is niets anders dan volledig aanwezig zijn in hetgeen wat je doet. Zo is de zit meditatie ( za-zen ) niets anders dan bewust zitten. Niet iets worden of iets bereiken, gewoon zitten. Je zit omdat je zit, je bent je er bewust van. Wanneer je loopt, loop je, je weet dat je loopt, en ga zo maar door. Veel mensen doe verschillende dingen tegelijk, die eten, kijken tv, en praten "tegelijk". Die doen dus geen van 3 uiteindelijk. Ook wanneer men loopt denkt men in plaats van lopen, telefoneert onder het lopen enzovoorts. Men is dus niet aanwezig. Wat betreft die schrijver, bedoel je de boeddhistische monnik Tich Nhat Hanh? Zo ook het volgende verhaal:

Master Nanyue asked "Noble one, what are you trying to do, sitting there in meditation?"

Mazu said, "I'm trying to become a buddha."

Master Nanyue then picked up a nearby piece of clay tile that had fallen from the roof, and began to rub it briskly on a stone.

Mazu asked, "What are you doing?"

The Master said, "I'm polishing this tile to make a mirror."

Mazu said, "How can you produce a mirror by polishing a piece of tile?"

Master Nanyue replied, "How can you make a buddha by sitting in meditation?"

~ from Shobogenzo, by Dogen (1200-1253 AD)

Namasté,

the 5th o:)

Laatst gewijzigd door the 5th dimension op 07-06-2009, 16:13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00