Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 23-12-2024, 00:24:01

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 14 5 6 7 8 9 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Transformatie van het Ego
BerichtGeplaatst: 20-02-2008, 23:31:01 
Kabouter
Kabouter

nico schreef:
Hallo Edger,
Welkom in deze discussie.

Dank je wel. Ik ben van plan om de discussie nog helemaal te lezen maar dat is er nog niet van gekomen. Dus als er op mijn vragen al antwoord is gegeven dan komt dat daardoor.

Citeer:
In mijn visie speelt het Ego na de dood geen rol meer en is daarmee verbonden aan het aardse bestaan. Het Ego is een illusie.

Maar is de dood ook niet illusie?
Kijk het probleem mijn inziens is, als je vanuit het perspectief illusie gaat kijken, dat eigenlijk alles illusie is, behalve dan Dat wat Is; het Ene (of welke naam je gepast vindt) en doordat het Ene met alles verbonden is (dus ook de illusie) kan ik niet zo stellig als jij zeggen dat het ego bij overgaan plots verdwijnt.

Citeer:
Dat wat je ten diepste bent en wat meegaat nadat je "overgegaan" bent, is geen ego
.
Voor mij heeft het ego veel te maken met verlangens (ontstaan vanuit angst). Verlangens zijn weer gekoppeld aan het denken. Als je overgaat stopt het denken niet (althans bij de meeste), deze is namelijk verbonden aan de geest en de geest leeft door na het overgaan (geest is weer verbonden aan de ziel en door allen schijn het Atma (zuivere Zijn). Maar omdat het de vaste vorm kwijt is zal de trilling anders zijn en het anders ervaren worden. Maar er is nog steeds vorm (subtielere) en dus kunnen er verlangens en ego zijn. Kan je me volgen? Of ga ik te kort door de bocht. (het is al laat) Zo zie ik het geloof ik...

wb. je laatste vraag:
Citeer:
En hoe staat het met jouw Ego Edger?
Als ik die correct zou willen antwoorden dan zou dat zijn; Er bestaat niet zoiets als 'mijn' ego dus kan ik daar niets over zeggen. Echter zo ervaar ik het niet. Ik ervaar wel degelijk het ego maar probeer me ervan bewust te zijn dat ik niet het ego ben. En dat gaat met vallen en opstaan. Ik merk wel dat het ego het minste kracht heeft wanneer ik mijn hart ver kan openen. Als de liefde stroomt vanuit het zuivere hart krijgt het ego geen kans tot het aannemen van een vorm. Verder probeer ik het ego niet als iets negatiefs te bestempelen maar te omarmen en er om te lachen. Maar zoals ik al zei; dit gaat ene keer beter dan de andere keer. Soms ga ik weer helemaal in op, verlies ik me zelf in de creatie van het ego. Tot ik weer tot stilte kom en afstand kan nemen; het hart kan openen.

Edger

BerichtGeplaatst: 22-02-2008, 15:02:06 
Reus
Reus

Hallo Edger,

Ja, lees gerust de hele discussie op je gemak door.
Verder ook boeiend om te lezen hoe jij je eigen ego ziet. Mooi zoals je beschrijft hoe de invloed van je ego afneemt met het toenemen van het openen van je hart. Zo ervaar ik dat zelf ook. De invloed van je Ego neemt ook af met het oordeelsvrij observeren en het daarmee bewustworden en onthechten daarvan.

Edger:"Maar is de dood ook niet illusie?
Kijk het probleem mijn inziens is, als je vanuit het perspectief illusie gaat kijken, dat eigenlijk alles illusie is.."
Nico: Ja, ik zie de dood ook als een illusie. Vanuit de reincarnatievisie bestaat de dood eigenlijk niet. Dan gaat dit aardse leven over in een ander leven. De dood is daarmee geen absoluut einde maar een nieuw begin. Ja, wat is eigenlijk dan geen illusie?

Edger schreef:
Voor mij heeft het ego veel te maken met verlangens (ontstaan vanuit angst). Verlangens zijn weer gekoppeld aan het denken. Als je overgaat stopt het denken niet (althans bij de meeste), deze is namelijk verbonden aan de geest en de geest leeft door na het overgaan (geest is weer verbonden aan de ziel en door allen schijn het Atma (zuivere Zijn). Maar omdat het de vaste vorm kwijt is zal de trilling anders zijn en het anders ervaren worden. Maar er is nog steeds vorm (subtielere) en dus kunnen er verlangens en ego zijn. Kan je me volgen? Of ga ik te kort door de bocht.

Nico: Je kan je afvragen of er na het overgaan nog een vorm is.
Maar wat je schrijft, is wel interessant. Immers als je dit laatste deel van de discussie gaat bekijken vanuit de Advaita Vedanta, dan werpt dit eenzelfde licht op deze zaak als wat jij veronderstelt; namelijk dat er mogelijk na het overgaan toch nog iets van een ego is.
De Advaita Vedanta is een non-dualistische stroming, wat zegt dat de werkelijkheid niet opgesplitst is, niet duaal is. Het zegt dat het één het ander inhoudt en dat het één met het ander in eenheid verbonden is en op geen enkel moment te scheiden is.
Een voorbeeld hierin is dat van de dag en de nacht. Het één (de dag) houdt automatisch de ander (de nacht) in en beide aspecten zijn in eenheid met elkaar verbonden en worden op geen enkel moment van elkaar gescheiden. Immers kan jij mij, als we 25 uur buiten gaan staan, mij EXACT aanwijzen wanneer de nacht eindigt en de dag begint?
Dat moment is nooit aan te wijzen.
Vanuit de Advaita Vedanta bekeken zou je dan kunnen zeggen dat het EGO automatisch het Hogere Zelf insluit en dat het Hogere Zelf ook het Ego omvat en dat w.s. deze begrippen ook in eenheid met elkaar verbonden zijn en op geen enkel moment van elkaar te scheiden zijn. Wel te ONDERscheiden zijn, maar niet te scheiden zijn. Doordat ze wel te onderscheiden zijn , kun je je er wel van onthechten van je Ego.
Vanuit deze visie zou het dan te verklaren zijn dat het lichaam als fysiek Ego weliswaar ophoudt te bestaan, maar dat er tevens een niet-fysiek Ego is wat op een andere manier voortbestaat na het overgaan en waaraan andere mensen via een medium kunnen herkennen dat het om hun overleden dierbare naaste gaat.
Vanuit de Advaita bezien zou het Hogere Zelf EN het EGO dan in eenheid voort kunnen bestaan als "Eenheidswezen", dat beide aspecten in zich heeft. En dat stemt weer overeen met het beeld wat geschetst wordt over de Bron van AL Wat IS, waar wij ten diepste een deel van zijn.

Groetjes Nico

psJe zou je subscript zelfs zo kunnen formuleren: De enige manier op het lijden te boven te komen is om afstand te doen van het Ego.

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

BerichtGeplaatst: 26-02-2008, 16:46:46 
Groentje
Groentje

Even een losse flodder er tussen gooien. Ik heb door omstandigheden het niet meer bij kunnen houden. Maar heb er wel nog over nagedacht en kwam tot dit:

Ik heb nog eens na zitten denken over het transformeren van je ego en “onthechten” van je ego. In eerste instantie las ik in onthechten het loslaten van je ego. Bij die gedachte kwam ik tot de conclusie dat het laten verdwijnen van je ego waarschijnlijk niet mogelijk is.
Nu weet ik dat deze uitspraak te weerleggen is met de uitspraak: “Jij creëert je eigen werkelijkheid en illusies dus je kan ook zonder ego leven.” (offtopic: of is je eigen werkelijkheid al een illusie :mrgreen: ?)
Hier ben ik het mee eens ik creëer mijn eigen werkelijkheid en op basis daarvan zou je kunnen zeggen als ik ervoor kies om zonder ego verder te kunnen dan zou ik dat kunnen.
Maar mijn antwoord op de vraag: Zou ik zonder ego verder willen? Is: Nee absoluut niet.

Voor mij is mijn ego niet iets negatiefs. Het is “negatief” (let op de aanhalingstekens!) geworden door het verkeerde dingen aan te leren in de loop van mijn leven. De afgelopen 5 jaar ben ik mijn ego nieuwe dingen aan het (aan-) leren, wat direct invloed heeft op mijn gedrag, kennis en mijn manier van kijken naar de wereld. Het heeft me er ook toe geleid dat ik tot de conclusie ben gekomen: Ik creëer mijn eigen werkelijkheid.

Maar dit alles had ik niet kunnen doen zonder mijn ego. Ik zie het ego ook als DE drijfveer van het leven. Hier komt je motivatie vandaan om dingen beter te doen, beter te omschrijven en om de kennis die je hebt te delen met anderen.
Wat anders zorgt ervoor dat jij je enthousiasme haalt uit het feit als iemand je geschreven tekst begrijpt of je geniet van een goede discussie. Voor mij is dat mijn ego.

Ik denk dat "het" hem zit in het balans zijn van jezelf. Niet teveel ego en niet teveel gevoel/intuïtie, gewoon precies goed.

Tijdens het nadenken in bed kwam ik ineens op het idee van het in balans zijn en maakte een plaatje van een weegschaal hierbij. Met aan de ene kant het ego en aan de andere kant je gevoel/intuïtie.

Als je kijkt naar figuur 1 is deze persoon in balans, niet teveel ego en niet teveel gevoel/intuïtie. In principe is deze persoon de weegschaal zelf.
Hij kan in elke situatie zelf kiezen of hij zijn ego wat zwaarder laat wegen of zijn gevoel/intuïtie en daarna zet hij als weegschaal zichzelf weer in balans.

Op het moment dat de persoon uit balans is, is hij de weegschaal niet meer.

Als je kijkt naar figuur 2 zie je dat het ego van deze persoon het zwaarst weegt. Een direct gevolg daarvan is, is dat zijn gevoel/intuïtie in opstand komt die gaat immers omhoog.
Je krijg dat een situatie waarvan je reageert vanuit je ego en waar je later spijt van hebt of inziet hoe je het anders had moeten oplossen (gevoel/intuïtie). Hier heb je meestal het gevoel dat je heen en weer geslingerd wordt tussen gevoel en verstand. Je verstand (ego) zegt het 1 maar je gevoel/intuïtie zegt het ander. Je hopt alwaar tussen de twee schalen van de weegschaal.

De persoon in figuur 3 is ook uit balans alleen zijn gevoel/intuïtie weegt hier zwaarder als het ego. Een direct gevolg hier is natuurlijk dat het ego in opstand komt.
Hier krijg je de situatie waarin een persoon ontzettend aan het zweven is. Alles is onvoorwaardelijke liefde en denkt helemaal niet meer aan zichzelf, want met hem gaat alles goed en hij geeft geeft geeft.. De meeste mensen houden dit niet lang vol en worden na een tijdje weer op de grond gesmeten omdat je niet als je uit balans bent kan blijven geven, dit werkt niet.
Afbeelding

Wat ik gedaan heb om in balans te komen? Dat heb ik verteld in mijn vorige stuk mijn opgebouwde muurtjes/blokkades (de gewichten op het balans) die voor mij grenzen/beperkingen betekenen afgebroken.
Ik heb mijn ego dingen opnieuw aangeleerd waardoor ik langzamer hand de weegschaal kon worden.

Want de weegschaal ben je pas als jijzelf in balans staat. Dus je zou kunnen zeggen dat je jezelf niet bent als je niet in balans staat.

Hoewel ik er echt nog steeds moeite me heb hoor, maar nu zijn ook nog steeds niet al mijn blokkades verholpen er zweven er nog zat rond. Gelukkig maar anders was ik uitgeleerd.

Dus of je jezelf los kan maken van de ego. Op zeker oogpunt wel als jij in balans bent en je kiest er steeds voor om met je gevoel een keuze te maken, dan zeg ik ja.
Maar ik heb dan wel 1 vraag:

Waar komt dan je motivatie vandaan om dan ook helemaal te gaan voor die keuze?

The way towards freedom is having no secrets for yourself and others.

Liefs Karin

BerichtGeplaatst: 27-02-2008, 18:04:21 
Kabouter
Kabouter

he hallo,

even in aansluiting op het stuk van wolflady een stukje wat ik las in het boek 'de kabbalist' van Geert Kimpen.

-----
citaat
-----

... het overwinnen van het egoisme.
Het is goed wanneer de mens zijn egoisme zoveel mogelijk ontwikkelt. Want de natuur van de mens wordt gecorrigeerd door het onder ogen zien van zijn egoisme. een kabbalist heeft geen wensen. Nee, ik bedoel, hij heeft bijna per definitie veel wensen. het gaat erom dat we de intentie van die wensen transformeren.
...
'Maar rabbi Cordovere,' onderbrak Chaim, 'een wens blijft toch een wens, ongeacht welke intentie daaraan ten grondslag ligt? Kijk, mijn wens is het om de grootste kabbalistische schrijver aller tijden te worden. Hoe kan ik dat verlangen transformeren?'
...
'Ik neem aan dat je intentie om de grootste schrijver te worden, egoistisch is,' antwoordde Cordovero. 'Omdat je beroemd wil zijn en bewonderd wil worden.'
'Ook,' gaf Chaim toe, 'maar toch vooral omdat ik wil dat de kabbala onder zoveel mogelijk mensen bekend wordt.' 'Dus het zou niet uitmaken of jou naam wel of niet op het boek zou staan?' vroeg Cordevo.
Chaim lachte betrapt. 'Ja natuurlijk wil ik wel dat mensen weten dat ik het heb geschreven.'

'En daarmee dien je slechts een belang: dat van jou. De kern van jou wens is het prachtigste kabbalaboek te schrijven. Een boek dat de mensheid de wetten van het heelal leert kennen. Dat is een altruistisch verlangen. Een wens om kennis door te geven die je zelf hebt ontvangen.'
'En hoe meer kennis ik ontvang, hoe meer ik door kan geven,'vulde Chaim aan. 'Dus dat bedoelt u met dat een kabbalist zulke grote verlangens heeft?'

'Heel goed, Cahim. Er is niets mis met de aandrang om oneindig veel te ontvangen van het leven. Maar de bron van vreugde van dit ontvangen droogt op, wanneer we ophouden met geven. Niets van wat we dan nog ontvangen, vult de leegte van ons hart. Het universele principe van het heelal is het onbaatzuchtig geven zonder er iets voor in ruil te verwachten.'
------
einde citaat
------
Waar het hier om gaat is dat het transformeren van het ego meer het bewustzijn van het ego is dan het werkelijk wegnemen daarvan. het ego wordt ingezet om het evenwicht tussen geven en nemen te behouden... maar denk dat de tekst voor zich spreekt.. :wink:

vr.gr.
Visje

-- J.K. --

BerichtGeplaatst: 29-02-2008, 15:30:22 
Reus
Reus

Lieve Karin,

Nee inderdaad: het gaat er ook niet om dat je je Ego moet laten verdwijnen of waar je van af moet. Mijns inziens gaat het erom dat je je bewust wordt van je eigen Ego (en het Ego van anderen) en dat je dan een keuze hebt om vanuit het Ego of vanuit je Hogere Zelf te reageren of om niet te reageren.
Ja, je eigen werkelijkheid is een illusie. Er is ook een boek over geschreven: "werkelijkheid is een illusie" door Emiel Ratelband. Wel interessant.

Karin:Maar mijn antwoord op de vraag: Zou ik zonder ego verder willen? Is: Nee absoluut niet.
Nico: Het Ego kan ook een functie hebben voor je. Wat voor functie heeft het ego voor jou, waardoor je niet zonder ego verder zou willen?

Karin: Voor mij is mijn ego niet iets negatiefs.
Nico: het is ook niet iets negatiefs, want dan geven we er een oordeel aan, maar het levert wel voordelen op om je wat vaker te onthechten van je ego.
Karin:Maar dit alles had ik niet kunnen doen zonder mijn ego.
Nico: zonder Ego is er ook geen transformatie mogelijk. Zonder Ego geen Hogere Zelf.
Karin:Ik zie het ego ook als DE drijfveer van het leven. Hier komt je motivatie vandaan om dingen beter te doen, beter te omschrijven en om de kennis die je hebt te delen met anderen.Wat anders zorgt ervoor dat jij je enthousiasme haalt uit het feit als iemand je geschreven tekst begrijpt of je geniet van een goede discussie. Voor mij is dat mijn ego.
Nico: Ja, je hebt het goed door. Dat is allemaal Ego: dingen BETER willen doen, BETER omschrijven. Maar Beter dan wie?

Karin:Ik denk dat "het" hem zit in het balans zijn van jezelf. Niet teveel ego en niet teveel gevoel/intuïtie, gewoon precies goed.
Nico: Dat ben ik met je eens! Balans is het waar het om draait inderdaad. Dat inzicht heb ik dan ook verwerkt in mijn subscript. :wink: Mooi met jouw visie hierop. Aan de ene kant het EGO inderdaad en aan de andere kant gevoel/intuitie ofwel Hogere Zelf.
Het mooie is dat de balans te vinden is in het exacte midden van die weegschaal.
Het exacte midden is het meest interssante punt op de weegschaal: een soort "zeropoint" een "eenheidspunt"; daar is het EGo met het Hogere Zelf in balans, daar is er sprake van oordeelsvrij zijn, daar is geen positief noch een negatief oordeel, want die bevinden zich aan weerzijden aan de uiteinden van de weegschaal.
De Boeddhisten zouden dat middelpunt de Verlichting, het Nirvana noemen; gewoon ZIJN.

Namasté, liefdevolle groeten, Nico

BerichtGeplaatst: 29-02-2008, 15:32:13 
Reus
Reus

Hey Ben,

Je schreef:
Waar het hier om gaat is dat het transformeren van het ego meer het bewustzijn van het ego is dan het werkelijk wegnemen daarvan. het ego wordt ingezet om het evenwicht tussen geven en nemen te behouden.
Nico: Mooi samengevat en ook de balans komt weer terug. :wink:

Namasté, liefdevolle groeten Nico

BerichtGeplaatst: 03-03-2008, 22:08:25 
Groentje
Groentje

Citeer:
Nico: Het Ego kan ook een functie hebben voor je. Wat voor functie heeft het ego voor jou, waardoor je niet zonder ego verder zou willen?

Zie mijn stukkie… Ik geloof dat daar alles wel in staat wat antwoord geeft op deze vraag.

Citeer:
Nico: het is ook niet iets negatiefs, want dan geven we er een oordeel aan, maar het levert wel voordelen op om je wat vaker te onthechten van je ego.

Zijn we dat dan niet de hele tijd aan het doen een oordeel geven. Je mening geven en delen. Jij ziet er voordelen in om je wat vaker te onthechten van je ego. Dat is een mening gebaseerd op afwegingen bevindingen en iets wat je ZELF hebt ervaren in de praktijk (althans dat hoop ik) en dus zijn het oordelen. Oordelen is niet verkeerd. VER-oordelen is wat anders.
Zolang je iemand zijn mening niet veroordeeld is er niks aan de hand anders zou je bij jezelf moeten gaan afvragen waarom je veroordeelt.

Citeer:
Nico: Ja, je hebt het goed door. Dat is allemaal Ego: dingen BETER willen doen, BETER omschrijven. Maar Beter dan wie?

Niet beter dan wie. Gewoon beter voor mijzelf. Beter in de zin van het maximale uit mijn eigen leven halen het willen blijven leren en niet op een gegeven moment op mijn dooie gemak naar achteren leunen in mijn stoel al denkend dat ik het nu allemaal al wel weet.
Trouwens vond het wel grappig dat je zelf op de vraag komt: beter dan wie? Is het woordje beter bij jou gekoppeld aan iets beter als een ander doen?

Citeer:
Nico: Dat ben ik met je eens! Balans is het waar het om draait inderdaad. Dat inzicht heb ik dan ook verwerkt in mijn subscript.

Niet gelezen sorry maar het is ook wel een logische gedachte dus dat zullen meerdere mensen ook wel denken, verwacht ik tenminste.

Citeer:
…daar is het EGo met het Hogere Zelf in balans, daar is er sprake van oordeelsvrij zijn, daar is geen positief noch een negatief oordeel, want die bevinden zich aan weerzijden aan de uiteinden van de weegschaal.

Voor mij bestaat er al geen positief en negatief. Het zijn leerpunten en dat geld voor iedereen. Toch blijf ik de woorden gebruiken, omdat je daar dingen zo lekker zwart wit mee kan neer kan zetten. Alleen hebben woorden nogal de neiging om de tekst te verbuigen als andere mensen de eigenlijke boodschap achter de woorden niet meekrijgen. Sommige mensen zien alleen de woorden en op basis van herinneringen aan sommige woorden interpreteren ze de tekst niet zoals ik het eigenlijk had bedoeld.
Eigenlijk zou er dan gevraagd moeten worden maar dan doen de meeste mensen niet meer zoveel.

Ooh Visje: Leuke aanvulling! :D

The way towards freedom is having no secrets for yourself and others.

Liefs Karin

BerichtGeplaatst: 21-03-2008, 10:49:18 
Reus
Reus

Hey Karin,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Je schreef:
Zijn we dat dan niet de hele tijd aan het doen een oordeel geven. Je mening geven en delen. Jij ziet er voordelen in om je wat vaker te onthechten van je ego. Dat is een mening gebaseerd op afwegingen bevindingen en iets wat je ZELF hebt ervaren in de praktijk (althans dat hoop ik) en dus zijn het oordelen. Oordelen is niet verkeerd. VER-oordelen is wat anders.
Zolang je iemand zijn mening niet veroordeeld is er niks aan de hand anders zou je bij jezelf moeten gaan afvragen waarom je veroordeelt.

Nico: Het is heel menselijk en aan de orde van de dag dat mensen oordelen. Een oordelel is ook snel en makkelijk gemaakt. Alleen is niet iedereen zich daarvan bewust.
Voordelen van onthechten van je Ego is oa. bijvoorbeeld dat je niet altijd meer de strijd hoeft aan te gaan, of je gelijk "moet" halen om beter/slimmer te zijn dan de ander of je je van slag te laten brengen/uit balans te laten brengen of je enorm te laten beinvloeden door je (heftige) emoties. Voordeel die ik inderdaad uit praktijk zelf ervaren heb, is dan oa innerlijke rust, vrede, verbondenheid, en geestelijke en emotionele balans.
En ik ben het met je eens zolang je iemands mening niet veroordeelt er niets aan de hand is, dat klopt, want dan lukt het om oordeelsvrij te zijn. Zelf vraag ik me af of veroordelen iets anders is dan oordelen. Oordelen en veroordelen is volgens mij eigenlijk hetzelfde, zie de dikke van dale:
ver·oor·de·len:
1 een oordeel uitspreken over
oor·de·len:
1 een oordeel, een vonnis wijzen
2 een oordeel, een mening hebben over.

Karin vervolgde:
Niet beter dan wie. Gewoon beter voor mijzelf. Beter in de zin van het maximale uit mijn eigen leven halen het willen blijven leren en niet op een gegeven moment op mijn dooie gemak naar achteren leunen in mijn stoel al denkend dat ik het nu allemaal al wel weet.
Trouwens vond het wel grappig dat je zelf op de vraag komt: beter dan wie? Is het woordje beter bij jou gekoppeld aan iets beter als een ander doen?
Nico: Bij het woordje beter ben ik geneigd om dit te associeren met het Ego. En dat kan zowel in relatie met jezelf als in relatie met de ander gekoppeld zijn. Verder is er niks mis mee om het maximale uit je zelf te halen. :wink:

Mooi wat je schrijft:
Voor mij bestaat er al geen positief en negatief. Het zijn leerpunten en dat geld voor iedereen. Toch blijf ik de woorden gebruiken, omdat je daar dingen zo lekker zwart wit mee kan neer kan zetten.
De Advaita Vedanta zegt dat ook: daar bestaat ook geen dualiteit van positief-negatief.
En leerpunten hebben we inderdaad allemaal.

Namasté, groetjes Nico

BerichtGeplaatst: 21-03-2008, 10:54:02 
Reus
Reus

De afgelopen tijd hebben we het met name gehad over wat het Ego is en wat de kenmerken zijn. Ik heb een vervolg geschreven over hoe we ons Ego zouden kunnen transformeren. Voor forumleden die nu inhaken hier, een korte samenvatting:

Het Ego is een term voor de som van alle ingebeelde zelfdefinities die een mens zich eigen gemaakt heeft. Hoofdkenmerk van het Ego is de identificatie met en/of gehechtheid aan een bepaalde vorm of inhoud. Het Ego is echter een illusie. Immers: we ZIJN ons Ego niet. Je kunt hooguit zeggen dat we een Ego HEBBEN. In deze tijd van spirituele ontwikkeling mogen we ons Ego transformeren. Deze transformatie van het Ego is het centrale en het meest essentiële aspect van iedere spirituele ontwikkeling. “Ongeacht welke spirituele leer of traditie je volgt, je zult je eigen Ego moeten transformeren om de hogere staat, de hogere dimensies, te bereiken” en om in contact te komen met je ware Zelf.

Schaduwzijde van het Ego.
Het Ego zal vanuit de Derde Dimensie gezien ongetwijfeld verschillende functies hebben. Niet zelden geeft ons Ego eerder aanleiding tot allerlei uiteenlopende problemen. Eckhart Tolle, maar ook Boeddha, zegt: “Het Ego is een bron van lijden.” Mensen met een groot Ego zijn snel uit balans en lijden veel. Voor hen geldt de spreuk: “mensen die VOL van zichzelf zijn, zijn snel beLEDIGd.” Het Ego komt meestal in verzet wat nog meer Ego met zich meebrengt, waardoor het lijden verder toeneemt. Geen enkele inhoud (bezit, relatie, status, baan, etc) zal het Ego tevreden kunnen stellen, want het Ego is altijd op zoek naar iets anders; iets beters, wat MEER bevrediging geeft en wat belooft je incomplete gevoel van wie je bent aan te vullen. Feitelijk ben je weer terug bij af: bij jouw lijden in plaats van bij je geluk. Over dit laatste is Tolle van mening: “Geluk is de vreugde van Zijn. Zijn moet je voelen en ervaren. Je kunt het niet denken.” Het Ego snapt hier weinig van, juist omdat het bijna alleen maar uit denken bestaat.

Namasté groetjes Nico

BerichtGeplaatst: 21-03-2008, 10:55:15 
Reus
Reus

Transformatie van het Ego.
De eerste en belangrijkste stap in de genoemde transformatie van ons Ego is: ons bewust worden en bewust zijn van ons eigen Ego én het Ego van anderen. Bewust worden van het feit dat we niet ons Ego zijn, maar dat we slechts een Ego hebben. Van belang is ook dat we ons bewust worden van onze gehechtheden en onze identificaties met een vorm of inhoud. Immers als je je bewust bent dat je je met iets identificeert of aan iets gehecht bent dan is de identificatie al niet meer totaal! Dan kun je er al iets van onthechten.
Vanuit het toegenomen bewustzijn, vanuit de Vierde Dimensie, kunnen we komen tot ont-hechting/deïdentificatie en kunnen we ons Ego ontstijgen, ten einde in de Vijfde Dimensie volledig onthecht te zijn. Eckhart Tolle verwoordt het zo:”Bewustzijn is de Kracht die verborgen ligt in het Nu. Alleen tegenwoordigheid, bewustzijn in het Nu, kan je van het Ego bevrijden.” Wanneer je je bewust bent van je Ego, kun je er namelijk los van komen en je er dus van onthechten. Je kunt er dan afstand van nemen en die identificaties opgeven c.q loslaten.

De Verlichting.
Hierin speelt observeren een cruciale rol. Als je het Ego observeert, dan kun je er op een afstandje naar kijken en heb je je feitelijk al losgemaakt. Dan “zie” je dat je inderdaad een Ego hebt, maar dat je niet je Ego bent. En iets wat je hebt, daar kun je je van onthechten, niet van wat je ten diepste bent. Dit alerte zien en bewust zijn van je Ego op het moment dat het er is en je er dan van onthechten, zou je letterlijk en figuurlijk Verlichting kunnen noemen.
En Verlichting ligt niet in de toekomst. Het is niet iets waar je keihard voor moet werken om het dan vervolgens te “bereiken”. Nee, je hoeft slechts tot bovenstaand inzicht te komen. Het gaat om een staat van Zijn; van bewust-Zijn van de “Tegenwoordigheid van het huidige moment: het Nu.” Het gaat om “ja” zeggen tegen het Nu. Het draait om aanvaarding van het Nu en van je Zelf; om acceptatie; acceptatie van DAT wat meer is dan je Ego.
“Acceptatie is de essentie van wat je al bent: het stille bewustzijn dat onpartijdig en zonder oordeel ruimte geeft aan alles wat er in je opkomt. Zelfs het verzet (van je Ego) is welkom,“ aldus Erik van Zuydam. Dit heeft met onvoorwaardelijke Liefde en overgave te maken, met de Kracht van je ware Zelf.

Namasté, groetjes Nico

BerichtGeplaatst: 21-03-2008, 10:58:43 
Reus
Reus

Onthechting van het Ego.
Onthechting van het Ego kan iets lastigs zijn, omdat het Ego in verzet kan/zal komen. Het Ego is bang om verloren te gaan en vecht voor zelfbehoud. Echter nogmaals: je kan niet iets verliezen wat je niet bent; hooguit de illusies die je had (waaronder je Ego).
Het Ego voelt wellicht vertrouwd voor jou, maar het Zelf mag nog ontdekt worden in ons spirituele ontwikkelingsproces. Je onthechten van je Ego kan je niet alleen doen door in contact te komen met je Hogere Zelf en vanuit een liefdevolle benadering en vanuit een gevoel van Eenheid in je Kracht te blijven staan, maar ook door een oordeelsvrije houding en door “op een wakkere wijze af te zien van handelen of ingrijpen”. Immers: het is niet altijd nodig om te handelen of in te grijpen. We kunnen er ook bewust voor kiezen om dat eens vaker niet te doen: om geen strijd aan te gaan of ons gelijk te halen. Dat is niet meer belangrijk voor het Hogere Zelf; wél voor het Ego. Maar goed het Ego kan ook niet anders, want dat is een “onvrij en automatisch reagerend responsapparaat.” We kunnen ons hier eveneens van onthechten door slechts ontvankelijk te zijn en waarnemend en bewust aanwezig te Zijn in het Hier en Nu. Dan is er geen behoefte om vanuit je Ego te reageren op het Ego van de ander. Dan hoef je je niet van slag te laten brengen door al je gedachten of gevoelens, maar dan kan je vanuit je Zelf, vanuit je Ware Kern, reageren. Je Ware Kern die vervuld is van Liefde, Bewustzijn, Verbondenheid, Vrede, Wijsheid, Intelligentie, Eenheid, Tevredenheid en Evenwicht.

Transformatie van het Ego.
Het Ego is op zich niet iets verkeerds, want dan zouden we daar een oordeel over geven. Het is ook niet iets waar we onmiddellijk van af moeten zien te komen. Het Ego is niet iets wat we weg moeten stoppen of wat we moeten inruilen voor een ander,of een beter Ego, of een spiritueel Ego, want dat is ook nog steeds een Ego. Het gaat er juist om dat het Ego zich van zichzelf bewust wordt, verzet opgeeft, zich onthecht van zijn zelfdefinities en zich overgeeft aan zijn Zelf/ziel, opdat het Ego-bewustzijn getransformeerd kan worden tot zielebewustzijn.

Referenties:
Eckhart Tolle: “De Kracht van het Nu”
Eckhart Tolle: “Een nieuwe aarde.”
http://www.purpose.nl
http://www.innerned.org/zelfrealisatie
http://www.levenskwaliteit.nl
http://www.aquariusage.com
http://www.askrealjesus.com
http://www.spiritueelmagazineonline.com
http://mailgate.dada.net/nl

Namasté, groetjes Nico

BerichtGeplaatst: 21-03-2008, 13:03:04 
Reus
Reus

ik zie in het transformatie van het ego dat je het niet kwijt raakt het is immers een creatie van jezelf. het zal denk ik zijn zoals je naar een boom kijkt het is onderdeel van alles maar toch ook weer niet jij bent het maar toch ook weer niet.

Je bent dan plotseling een observator je observeert vanuit je ware zelf jou ego's je kijkt naar ze alsof ze naast je staan.

een Ego is niet verkeerd alleen de manier waarop je hem gebruikt kan verkeerde zijn net als dat je met een mes groente kan snijden maar ook een mens kan doden.

Ik heb de discussie neit helemaal gevolgd ik ga eerst is alles lezen voor ik uitgebreider antwoord ;)

groeten
Jordy

BerichtGeplaatst: 21-03-2008, 14:16:48 
Reus
Reus

Hey Jordy,

Klopt. Het gaat er ook niet om om van het Ego af te raken en het te laten verdwijnen, maar het bij transformatie van het Ego gaat het er meer om om van Je Ego bewust te zijn en vanuit dit bewustzijn je te onthechten van je Ego. En daarbij speelt idd observeren een belangrijke rol. Met observeren kun je naar je eigen of andermans ego kijken en dan heb je de keuze om of vanuit je ego of vanuit je hogere zelf te reageren.
Als je niet observeert, dan ben je veelal niet bewust en reageer je vaak vanuit je ego, wat een automatisch responsapparaat is.
En inderdaad een Ego is ook niet iets verkeerds, het is er nu eenmaal. Maar door je in verbinding te stellen met je hogere zelf, die o.a. liefde is, zal het mes in jouw voorbeeld als groentesnijder gebruikt worden en niet om andere mensen mee te doden.

Namasté, groetjes Nico

BerichtGeplaatst: 22-03-2008, 18:06:41 
Elf
Elf

Hoi Nico,

Ik las pas: de spiegel zijn de ogen van je ziel.

Dit vond ik heel treffend. Je ziet de wereld zoals je bent. Het woord ' ziel' zou ik in die context wel willen vervangen door een ander woord maar dat is bijzaak...

De laatste tijd ben ik tot het besef gekomen dat ALLES draait om bewustzijn en bewustworden. Het is allemaal gewoon een proces van wakker worden en inzien. Hierbij moet je durven loslaten. Loslaten van illusies.
Het herkennen van het Ego heeft mij hierbij geholpen. Daarvoor bedankt. Ik weet echt totaal niet meer waarom ik begonnen ben met het schrijven van dit bericht :duh:

BerichtGeplaatst: 23-03-2008, 18:37:01 
Dwerg
Dwerg

ik ken die zin alleen als: ogen zijn de spiegel van je ziel..? :mrgreen:

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 14 5 6 7 8 9 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00