Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-12-2024, 23:13:40

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09-06-2009, 06:52:42 
Nimf
Nimf

Een beetje in navolging van de vraag: "Maakt een vallende boom in het bos wel geluid als er niemand is om dat te horen?" mijn vraag ...

In de wereld waarin we 'leven' creëren we een individueel beeld van die wereld.
Geen van onze beelden zal gelijk zijn aangezien we ieder onze eigen invulling geven aan dat beeld.
We hebben dan wel een paar 'afspraken' gemaakt, zodat we kunnen communiceren over dat wat wij beleven als 'onze wereld', 'onze omgeving', 'dat wat we (menen te) zien' maar daarmee is het beeld niet compleet.
We kunnen elkaar immers nooit laten 'zien' wat we zelf (menen te) 'zien'.

Aangezien we zelf een (individueel) beeld creëren van wat we (menen te) zien, valt al te stellen dat datgene dat we (menen te) zien, bijzonder twijfelachtig is.
Wat we (menen te) zien, is immers niet veel meer dan een hoeveelheid (elektrische) impulsen in onze hersenen, 'vonken/ontladingen' die rondspringen tussen onze synapsen.

Maar ... als we nu onze ogen dicht doen ... en we 'zien' dus niet meer ... bestaat datgene dat we (menen te) zien dan nog wel?
Ik bedoel maar ... ik kan eenvoudig weg met mijn ogen dicht een 'beeld' oproepen van hetgeen ik (meen te) zie(n) met mijn ogen open, een beeld visualiseren.
Maar net als wat ik (meen te) zie(n) met mijn ogen open, is dat beeld (met mijn ogen dicht), die visualisatie, niet veel meer als een imaginair beeld, iets dat niet bestaat.
Ondanks het gegeven dat beide beelden (ogen open of de visualisatie met gesloten ogen) een beeld zijn dat we (individueel) zelf maken, zijn ze toch absoluut verschillend.
Het beeld dat ik met gesloten ogen oproep, de visualisatie, is per definitie volkomen anders dan dat wat ik (meen te) zie(n) met open ogen.
De visualisatie pas je namelijk (bewust of onbewust) aan, aan je persoonlijke wensen.
Zo hoef ik in mijn visualisatie nooit te werken terwijl ik dat in de zogenaamde 'echte' wereld wel moet :shock:

Als we van daar uit, verder gaan met dromen, creëren we in onze droom weer een absoluut ander beeld dan dat wat we met open ogen (menen te) 'zien', maar ook anders dan wat we in een visualisatie 'zien'.
We komen dan al op 3 volkomen verschillende 'beelden' van de wereld om ons heen.
Er is geen enkele mogelijkheid om te bepalen, welk van die beelden het meest (of geheel of in het geheel niet) overeenkomt met dat wat de 'werkelijke' wereld om ons heen 'werkelijk' is.
De vraagt dringt zich zelfs op, of we überhaupt wel op enig moment een 'beeld' maken van de 'werkelijkheid' om ons heen of dat we wellicht in alle gevallen 'leven' in onze zelf gecreëerde 'droomwereld' die wellicht in geen enkel geval ook maar enigszins (en zeker niet totaal) overeen komt met de 'werkelijkheid'.

In mijn gevoel, denken, beleven, en wat dies meer zij, bestaat wat ik (meen te) zie(n) helemaal niet en bestaat dat zeker niet als ik het niet 'zie' (dus mijn ogen dicht houdt of droom).

Ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken en daar mee om gaan.

Groetjes, Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl

BerichtGeplaatst: 09-06-2009, 10:57:16 
Kabouter
Kabouter

heyyyy intersante infomatie^^.
en een zeer boeiende vraag ^^.
beste dt/nico,
jou vraag was of de wereld nog wel bestaat als je ogen dicht doet?
laat ik mijn theorie gebruiken om een poging te doen om de boel op te helderen( een ^^poging ^^).
ok hier gaat ie dan ^^ god creerde universum.
die universum bestaat helemaal uit energy duh ^^.
physical is niks anders dan een enorme dicht heid van cosmische energy . :)
en weetje het kromme is als onze lichaam geen sensors zouden hebben dan hadden we de realiteit waarschijnlijk nooit waar kunnen nemen om dat de realiteit phisical interacties vraag om het gevoel te hebben dat je "leeft".
en daarom heb je je sensoren nodig om te kunnen overleven. :)
maar je zal merken na goeie traning met je 3e oog dat de wereld waarin we leven eigelijk een stukje hemel is waar mensen moeten groeien om verder te kunnen gaan .
en sommige ervaringen vereisen realiteit om ze te kunnen ervaren :mrgreen: .
voorbeelt hier van is: sommige mensen moeten nog ervaren hoe het is om dood te gaan de ander moet leren wat goed en slecht werkelijk betekend en dan kan niet in de sferen is mij verteld en gelezen in vele boeken als bronnen van licht van barbera ann brennan.
ik hoop dat er wat mee kunt met mijn geswets heheh ^^
grt van witte wolf.

BerichtGeplaatst: 09-06-2009, 12:59:22 
Kabouter
Kabouter

coolio nog meer nuttige info ^^
mischien ervaart ieder iedere kleur anders indd bv iemand houd van rood die zal die kleur anders ervaren dan iemand die niet van rood houd ofzoiets. :mrgreen:
intersante vragen dt en dreamwalker ^^.

BerichtGeplaatst: 09-06-2009, 15:54:12 
Reus
Reus

De werkelijkheid is een illusie.
D'r is ook een boek over geschreven met die zelfde titel.

groeten Nico

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

BerichtGeplaatst: 09-06-2009, 16:37:12 
Nimf
Nimf

Leuk die reacties, ik reageer hierna even.
Eerst even een aanvullend stukje dat ik vanmorgen in de trein in elkaar heb geknutseld en dat deels aanvulling is en deels antwoorden geeft (maar evenzeer: deels nieuwe vragen oproept).

In vervolg op mijn eerste bijdrage, initiële stukje.

In hoeverre bestaat dat wat ik (meen te) zie(n) als ik mijn ogen dicht doe/slaap/droom nog?” gaat veel verder dan in eerste instantie aangegeven.
Het betreft niet alleen dat wat ik (meen te) zie(n) maar ook wat ik (meen te) horen, ruiken, voelen, proeven.
Immers: alle (schijnbaar werkelijke) ‘informatie’ die ik ontvang van/over/betreffende de wereld om mij heen (wat hiermee direct een onwerkelijkheid is geworden) bestaat uit niet meer dan (elektrische) ‘vonken’ in mijn hersenen tussen de daar aanwezige synapsen en de ‘interpretatie’ die ik daar (persoonlijk/individueel) aan geef..
Het ‘beeld’ dat ik daarmee creëer (waarbij het onbelangrijk is of dat een plaatje/film, geluid, gevoel, reuk of smaak betreft) is niets meer dan een (individuele) interpretatie van die signalen en heeft daarmee geen enkele werkelijke binding/overeenkomst met de ‘werkelijkheid’ (wat we dan ook moeten invullen voor ‘werkelijkheid’ en voor zover die überhaupt bestaat).

In ‘werkelijkheid’ doen we niets anders dan constant onze eigen ‘werkelijkheid’ creëren en zijn we dus niets meer en niets minder dan “schepper, God, creator” van onze werkelijkheid.
Op geen enkele wijze is (althans: voor zover mij bekend) onderling daadwerkelijk uit te wisselen wat wij (individueel) zien, horen, ruiken, proeven, voelen.
Hooguit kunnen we, binnen de gemaakte afspraken, communiceren dankzij de bewuste en onbewuste afspraken die we over alles om ons heen hebben gemaakt.
We beginnen immers al direct na de geboorte onze ‘jongen’ ze te indoctrineren, te leren, te dwingen, te … (vul maar in) om een soort gezamenlijke (en min of meer onbewust/bewust) afgesproken geheimtaal te gebruiken om te beschrijven wat hij/zij ervaart.

Die afspraken zijn noodzakelijk en kenmerkend voor een groepsvormige samenleving.
Individualisten/individueel levende wezens hebben deze (enorme hoeveelheid) afspraken immers niet nodig.
Solitair levende wezens beperken hun afspraken (bij mensen vaak uitmondend in taal/taalgebruik en meer van dat moois) tot een paar simpele signalen die hun behoefte aan afbakening van het eigen terrein/gebied en de behoefte/beschikbaarheid tot voortplanting (en wellicht nog een beperkt aantal functies) omvatten.
Meer afspraken zijn overbodig.
Pas als groepsvorming ontstaat, zijn meer afspraken nodig aangezien het wel handig is als een bij andere bijen kan laten weten waar zich bloemen met honing bevinden en niet een deel van de andere bijen verstaat dat hun moeder voor een vette hommel wordt uitgemaakt (hetgeen al snel tot gevechten of (burger-)oorlog leidt).

NB: de term burgeroorlog heb ik nooit echt begrepen. In oorlogssituaties zie je immers altijd dat legers geformeerd worden die de daadwerkelijke oorlog voeren (veelal namens/voor/op initiatief van mensen die ze niet kennen) en dus worden oorlogen per definitie door soldaten gevoerd, niet door burgers. In oorlogssituaties zijn de burgers hooguit de ‘lijdende’ partij. Maar dat terzijde.

Ook het wel handig dat leeuwen zich tijdens de jacht richten op dezelfde prooidieren om zo wat meer jachtresultaat te hebben.
Naarmate de (groeps-)samenleving complexer wordt, zijn natuurlijk meer afspraken nodig waarbij wij als mens zijnde, mogelijk, wel de meest complexe set afspraken hebben.

Dat dit geheel geen natuurlijk gegeven is, blijkt wel uit het verschijnsel dat een kind dat direct na de geboorte in een volkomen andere omgeving/samenleving wordt geplaatst, zonder moeite de ‘taal’ (lees: afspraken) van die omgeving/samenleving leert.
Dit gebeurt (blijkbaar) zelfs, als een baby opgroeit bij apen (of desgewenst: wolven).
Daarnaast bestaat het fenomeen dat bijvoorbeeld soms optreedt bij tweelingen of 2 kleine kinderen binnen een gezin: ze ‘leren’ zichzelf/elkaar een ‘geheimtaal’ aan, gebaseerd op gezamenlijke afspraken/behoeftes.

NB: ‘geheimtaal’ is in deze context natuurlijk nonsens en hooguit een term die ouders, verzorgers, orthopedagogen, psychologen en ontwikkelingswetenschappers gebruiken om aan te geven dat de ‘taal’ die deze kinderen gebruiken niet overeenkomt met de ‘set’ afspraken die gelden in de hen omringende samenleving. Voor deze kinderen/gebruikers is het immers gewoon ‘hun taal’ en spreekt de rest van de wereld (soms) ‘geheimtaal’.

Zoals ik het zie, 'dwingen' we als het ware onze kinderen de dingen te 'zien' zoals wij (volwassenen) die zien door ze bijvoorbeeld een 'bal' voort te houden en dan duizend keer te vertellen dat DAT een bal is.
Of op een 'huis' te wijzen en heel vaak te herhalen dat DAT een huis is.
Het enige dat we daarmee doen, is onze kinderen te programmeren.
Ze te 'leren' de dingen te zien zoals 'wij' ze 'zien' om zo de onderlinge communicatie eenvoudig te houden.
Shakespeare zei het (geloof ik) al: "een roos is nog steeds een roos en ruikt hetzelfde ook al zouden we hem geen roos noemen" (of woorden van die strekking).
Met andere woorden: hoe we iets ook 'benoemen', het maakt geen fluit uit op het werkelijke wezen van hetgeen we benoemen.

Op dezelfde wijze benoemen we kleuren voor onze kinderen, waarbij het (mijns inziens) bijzonder twijfelachtig is dat diezelfde kinderen hetzelfde 'zien' als wij 'zien'.
Hooguit 'leren' we ze zo, wat WIJ aangeven als een bepaalde kleur, ook zo te benoemen.
Soms zie je de 'foutjes' in die handelwijze als mensen onderling een kleur een andere naam geven (en dus blijkbaar anders 'zien').
Muziek, kleuren, noem maar op: het zijn allemaal zaken die we in onze jeugd aanleren doordat ze worden aangewezen en benoemd door iemand die daartoe 'gezag' heeft (een ouder, een ouder broertje/zusje, een leraar, een ...).
Met andere woorden: we barsten van het AANGELEERD gedrag maar ok van het AANGELEERD kennen/herkennen van wat we eigenlijk als elektrische prikkels door onze hersenen voelen gaan.

Ergo valt te stellen (ik vermoed dat het zo is maar dat stel ik graag ter discussie) dat onze wereld zoals we die ‘ervaren’ (een op zich al onduidelijk concept) in onze moderne (groeps-)samenleving die gebaseerd is op een enorme hoeveelheid afspraken, vooral wordt vormgegeven om over te kunnen communiceren.
Met andere woorden: we ‘zien, voelen, ruiken, horen, proeven’ niet de werkelijke wereld maar we ‘zien, voelen, ruiken, horen, proeven’ een ‘interpretatie’ van de elektrische signalen in onze hersenen binnen het kader dat onze samenleving/groep heeft afgesproken.
Per definitie ‘zien, voelen, ruiken, horen, proeven’ we NIET de werkelijkheid, maar een maatschappelijk afgesproken beeld.

Doordat we, binnen de afspraken die gemaakt zijn, afhankelijk zijn (gemaakt) van wat de grootste gemene deler van onze samenleving/groep kan bevatten, worden we direct en indirect enorm beperkt in onze beleving van onze omgeving en de omgang met die omgeving.
Immers: elke ‘afspraak’ impliceert in zichzelf een beperking.
Zo kan elke chemicus en/of natuurkundige je vertellen dat alle materie ‘bijna niets’ is: de werkelijke materie binnen een atoom is iets van 10 tot de min 23e macht (ofwel 0,0 dan nog 22 nullen en dan een 1) (het kan zijn dat ik me daarin een paar nullen vergis, ik heb de informatie niet bij de hand, maar het is helder dat het bijna niets is).
Het overgrote deel van een atoom is ‘leeg’, ‘lege ruimte’.
Ons lichaam bestaat ook uit diezelfde ‘lege’ atomen!
Er is dus geen enkele reden waarom wij niet door een ‘solide’ (maar op atomair niveau bijna niet bestaande) muur heen kunnen lopen: de ‘werkelijke’ materie van ons lichaam (wat we dan ook onder ‘werkelijk’ moeten verstaan) kan immers moeiteloos tussen de ‘werkelijke’ materie van de muur door glippen.
Nu is dit natuurlijk een erg futuristisch (x-man-achtig) scenario, maar iedereen kan voor zichzelf wel voldoende voorbeelden bedenken waarin we, door de afspraken/regels van onse samenleving/groep, beperkt worden.
Een daarvan is natuurlijk ons ‘spiritueel beleven’ (ook al een, in dit kader, erg onduidelijk begrip).

NB: Ik ben benieuwd waar jij je in beperkt voelt door de afspraken binnen onze samenleving/groep.

Voor zover op dit moment even.
Er zal vast nog meer in me opkomen.

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 09-06-2009, 17:01:30 
Kabouter
Kabouter

heyy wat je zeg zit zeer zeker wel waarheid in^^
de lege atomen waar je het over heb is ok wel bekent als ether en luch elementen uit ayurveda ^^
ieder wezen bestaat uit 5 elementen in balans verhouding vuur aarde lucht ether water die zijn weer afkomstig van ruwe cosmische energy ^^
nog eff over beperkingen en regels.
als het aan mij lag woonde ik al lang in het bos of duinen maar ja in realiteit werk het eff anders en dus een beperking 8) .
interesant om overna te denken :) .
grt witte wolf.

BerichtGeplaatst: 09-06-2009, 17:10:51 
Nimf
Nimf

Nu even een paar antwoorden/reacties op de voorgaande reacties :D

@ Nico:

Citeer:
D'r is ook een boek over geschreven met die zelfde titel.

Dat is me bekend maar dat stelt uitsluitend dat de werkelijkheid een illusie is.
Wat ik in mijn gedachtenkronkel wil onderzoeken is: bestaat die werkelijkheid (illusie of niet, dat is volkomen oninteressant) nog wel als ik mijn ogen sluit.

@ Witte Wolf:

Citeer:
god creerde universum

Tja ... dat is een geloof dat een ieder vrij staat aan te hangen maar persoonlijk geloof ik daar niet in.

Citeer:
die universum bestaat helemaal uit energy

Euh ... ja. Maar dat zegt verder niet zoveel, tenzij je er mee wilt aangeven dat we die 'energie' die we 'zien' "vertalen" naar iets dat 'schijnbaar' solide is via onze hersenen.

Citeer:
als onze lichaam geen sensors zouden hebben dan hadden we de realiteit waarschijnlijk nooit waar kunnen nemen

Waarschijnlijk hadden we dan ook niet kunnen "leven" en in ieder geval weinig kans gehad te "overleven".

Citeer:
je zal merken na goeie traning met je 3e oog dat de wereld waarin we leven eigelijk een stukje hemel is waar mensen moeten groeien om verder te kunnen gaan

Wat je hiermee wilt zeggen (in dit kader bezien) begrijp ik niet. Dat het ondermaanse waar wij nu verblijven en wat we Aarde noemen een leerschool is, kan ik nog met je eens zijn.
Dat het een "hemel" zou zijn waag ik te betwijfelen (in een 'hemel' zouden wij niet leren omdat we voor ons leerproces een vorm van dwang nodig hebben). Het is hier dus eerder de "hel". Overigens hebben de begrippen 'hemel' en 'hel' maar een beperkte waarde.

@ Dreamwalker:

Citeer:
wat als het echt niet bestaat, en we het beeld alleen maar zelf scheppen???

Tja ... WAT dan?
In onze (schijn-)realiteit bestaat het omdat we het zelf scheppen en zou het misschien niets uitmaken?

Citeer:
''Zien wij allemaal de kleuren op dezelfde manier? Zie ik groen zoals jij groen ziet, en zie jij blauw waar ik groen zie?''

DAT is dus iets dat ik persoonlijk betwijfel.
Helaas kunnen we elkaar niet laten zien wat we 'zien' dus vergelijking lukt niet en omdat we van jongst af aan leren een bepaalde zintuigelijke waarneming op een bepaalde wijze te benoemen LIJKT het alsof we allemaal hetzelfde ervaren maar OF dat zo is ...
In het stukje wat je hierop volgend schrijft, geef je daar een prachtige verklaring voor.

Citeer:
Nog zoiets: stel je een kleur voor die je nog nooit eerder hebt gezien. Gek he? Dat lukt niet! Dat is onmogelijk! Toch schijnen er meer kleuren te zijn dan wij op aarde kunnen waarnemen.

JUIST!
Je kunt je (door de indoctrinatie in je jeugd?) NIETS voorstellen dat je niet eerder 'gezien' hebt (of op andere wijze waargenomen hebt). DAT is een beperking van de wijze waarop wij onze 'jongen' opvoeden. Een beperking van de maatschappij waarin we leven.
Mogelijk is dat de verklaring waarom de originele indianen in Amerika de schepen niet zagen komen waarmee Columbus en zijn kornuiten hun naderden.

Citeer:
Ik geloof ook wel dat we de wereld niet zien zoals die werkelijk is. Ik denk dat wij als mensen een soort beperkte versie zien. En dat als we volledig ontwikkeld zijn, we de wereld volledig zien zoals die ook werkelijk is. Ik geloof ook dat je in werkelijkheid ook geesten en energie kunt zien. En dat we die nu nog niet zien omdat we er nog niet klaar voor zijn.

Dat is dus mijn stelling.
Dat wij (mogelijk) een beperkte versie zien ligt daar (deels) in besloten omdat we beperkt worden door wat ons aangeleerd is.
Of we meer gaan zien als wer ons verder ontwikkelen is vast wel een mogelijkheid (en een waarin ik wel geloof) maar onderzoek ik hier niet.
Dat er meer te zien is dan we 'zien' geloof ik absoluut maar dat ligt al weer aan de opvoeding die we hebben 'genoten'.

Citeer:
Maar als ik dan mijn ogen sluit, weet ik nog wel gewoon dat alles er is zoals ik het zie.

IS dat zo? Dat vraag ik me namelijk af.
Wat je 'ziet' als je je ogen sluit, is een BEELD dat je hersenen oproepen en DUS niet wat er ECHT om je heen is. Je 'ziet' dan dus een beeld van wat je van je omgeving geschapen hebt (een vertaling/interpretatie van je hersenen op zich) en een slap aftreksel daarvan roep je op in je geheugen als je met gesloten ogen je omgeving visualiseert.

Citeer:
Want ik voel nog steeds die rots onder mijn kont en rechts die boom naast me.

Ook hier zeg ik: IS dat zo?
Of spelen je hersenen een lolletje met je en geven ze je die informatie door omdat je HERSENEN er van OVERTUIGD zijn dat het er allemaal nog moet zijn?

Citeer:
Als je het zo bekijkt is zwaartekracht dus ook te omzeilen, aangezien je je gewichtloos kunt maken en door een voorwerp heen kunt lopen. Als je van een huis afspringt zou je dus met de juiste concentratie je eigen val kunnen breken en springlevend terechtkomen.

Nou ... ondanks de spelletjes die je hersenen met je spelen blijven de natuurwetten wel gelden. Ik ben dus bang dat je gewoon omlaag zult donderen.
Een ander punt is, of je DOOR de muren van dat huis kunt lopen want die "massieve" muren zijn helemaal niet zo massief als we 'geleerd' hebben.

Citeer:
wat nou als onze droomwereld de werkelijke wereld vertegenwoordigt?

Voor zover ik weet, worden dromen opgebouwd uit beelden die je met open ogen hebt verzameld. Wellicht flink bewerkte beelden en beelden door elkaar maar in ieder geval een afspiegeling van datgeen dat je voor 'waar' hebt aangenomen. Je droom kan dus vanuit die gedachte niet de werkelijkheid zijn.

@ Witte Wolf:

Citeer:
de lege atomen waar je het over heb is ok wel bekent als ether en luch elementen uit ayurveda

Euh ... NEE.
ALLE atomen zijn zo leeg!
Ether en lucht (zoals jij ze noemt) zijn gassen en daarmee door hun spreiding noch doorgangkelijker (maar goed ook anders konden we niet bewegen aangezien we ALTIJD door lucht omgeven zijn).
Sorry maar dat heeft niets met Ayurveda te maken.

Toch wel heel interessante reacties en vooral leuk om te zien dat meer mensen er over nadenken.

groet, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 09-06-2009, 17:46:02 
Power Moderator
Power Moderator

Mijn zus zei laatst iets moois toen we het over het kleuren-zien hadden, wat jij ook beschrijft, Dreamwalker. Zoals DT al zei, je kunt je niets anders inbeelden dan iets wat je nog nooit gezien hebt. Ja, je kunt een monster fantaseren, maar dat heeft altijd ogen, zoals je die kent, en vormen, zoals je die kent. Wat m'n zus toen zei was: probeer maar eens iets voor je te zien in een vijfdimensionale wereld...

Dit heb je nog nooit gezien, dus kan je het niet fantaseren of voor je zien.
Heel raar om over na te denken, maar het is echt niet te doen. :roll:

BerichtGeplaatst: 09-06-2009, 19:53:42 
Kabouter
Kabouter

ik weet anders ok niet hoe de universum dan is gekomen hehhe :mrgreen: .
moet toch iets zeggen :D .

BerichtGeplaatst: 09-06-2009, 20:49:17 
Dwerg
Dwerg

Citeer:
bestaat deze wereld wel als ik mijn ogen sluit?

Bestaat deze wereld wel als ik mijn ogen open?

Uit onderzoek blijkt dat als je iets visualiseert je hersenen exact hetzelfde doen als tijdens gewoon kijken. Dus het verschil tussen kijken en niet kijken is niet zo heel groot. Uit een ander onderzoek blijkt dat als je eerst naar een goed uitgevoerde handeling kijkt en deze dan vervolgens zelf een tijdje visualiseert. Je deze handeling dan daadwerkelijk beter kunt uitvoeren dan voor de visualisatie. Ik heb een tijdje gezocht maar kan helaas de bronnen van beide onderzoeken niet terug vinden.

Ik denk zelf dat we in een droomwereld leven die is gebaseerd op informatie uit de echte wereld. Daaroverheen komt nog een sausje van de informatie die we hebben onthouden uit het verleden.

Stel: ik loop naar een muur toe, eerst met open ogen en halvewegen sluit ik mijn ogen.

1) Als ik tijdens het lopen naar de muur mijn ogen open hou en gewoon blijf doorlopen dan loop ik vol tegen die muur op en dat doet pijn. De pijn komt uit de echte wereld hoe je die pijn ervaart verschil per persoon dus dat is een stukje droomwereld en wellicht zelfs een stuk sausje uit verleden.

2) Als ik tijdens het lopen halverwege mijn ogen dicht doe dan loop ik nog steeds tegen de muur op en dat doet nog steeds pijn (echte wereld).

3) Toen ik mijn ogen nog open had zag ik de rode bakstenen en de voegen van de muur.
Ik zie een object uit de echte wereld (de muur) en deze heeft de kleur rood sausje uit verleden. Dus ik zie de echte wereld met een sausje erover waardoor het een droomwereld gebaseerd op de echte wereld wordt.

4) Toen ik mijn ogen dicht deed kon ik zelf van die rode muur een blauwe muur maken (eigen droomwereld) maar ik loop dan nog steeds tegen de muur uit de echte wereld op en dat doet nog steeds pijn.

Citeer:
Dit heb je nog nooit gezien, dus kan je het niet fantaseren of voor je zien.
Heel raar om over na te denken, maar het is echt niet te doen.

Je iets voorstellen wat je nog nooit hebt gezien/ervaren kan denk ik niet. Ik kan het me in ieder geval niet voorstellen :mrgreen: Maar je kunt wel alle info uit het verleden gebruiken om vanuit die info iets nieuws te bedenken. Ik denk dat een groot deel van ons lerend vermogen op deze manier werkt.

BerichtGeplaatst: 09-06-2009, 21:21:30 
Reus
Reus

DT, je nodigt uit tot een debat...
Mijn reactie spits ik voornamelijk toe op de openingspost van DT, want als ik op iedereen gedetailleerd moet reageren ga ik het vandaag niet meer redden.

Citeer:
In de wereld waarin we 'leven' creëren we een individueel beeld van die wereld.
Geen van onze beelden zal gelijk zijn aangezien we ieder onze eigen invulling geven aan dat beeld.
We hebben dan wel een paar 'afspraken' gemaakt, zodat we kunnen communiceren over dat wat wij beleven als 'onze wereld', 'onze omgeving', 'dat wat we (menen te) zien' maar daarmee is het beeld niet compleet.
We kunnen elkaar immers nooit laten 'zien' wat we zelf (menen te) 'zien'.
Hier vallen twee verschillende dingen op te zeggen:
1. Ieder mens stelt zijn eigen werkelijkheid samen: ieder mens heeft een eigen cultuur, tijd, opvoeding, vriendenkring waar hij ideeën oppikt, heeft andere interesses, een eigen gevoelsleven, emotionele expressies enzovoort. Al die dingen stellen de afbeelding samen die op de grote muur geprojecteerd wordt waar onze geest tegenaan kijkt. Als er zoiets was als een universele waarheid, dan zou iedereen het met elkaar eens zijn, maar zelfs hierover zijn we het niet allemaal eens, dus ik ga er gemakshalve maar vanuit dat iedereen weer anders in elkaar steekt.
2. Voor de mens als soort zijn wél universele patronen te bedenken. Niet in concrete zin, dat b.v. ieder mens in gedachten precies dezelfde boom voor zich ziet, maar wel in abstractere zin: dat ieder mens een gelijke potentie heeft tot het manifesteren van beelden en ideeën. Veel van dergelijke oerpatronen zijn terug te vinden in mythes en religies. Ook zal men veelal een soortgelijke waardebeleving hebben bij een 'boom' of 'berg' in het algemeen. Tenminste, in ieder geval waar het de mythische mens betreft. De functionele mens van tegenwoordig heeft zijn goden ingeruild voor de -ismen: liberalisme, kapitalisme noem maar op. Het overtuigd zijn van iets is op zich al een universeel patroon. Ook de archetypen van Jung kun je hier scharen.
Dit wil zeggen, dat geen enkel mens volkomen blanco geboren wordt. Ieder mens is tot op een bepaalde hoogte voorbepaald.

Citeer:
Wat we (menen te) zien, is immers niet veel meer dan een hoeveelheid (elektrische) impulsen in onze hersenen, 'vonken/ontladingen' die rondspringen tussen onze synapsen.
Ik denk dat alles begint met de zintuigen, wat ook door anderen hier is aangehaald. Je hebt een stel hersenen die indrukken binnenkrijgen via de zintuigen. Als je via je zintuigen nooit iets ervaren hebt, dan kun je je er ook niets bij voorstellen. Sterker nog: als je nog nooit een rode Honda sportmotor gezien hebt, maar dat ding is al wel vijf jaar op de markt, dan is het soms zo dat je het pas overal op straat gaat zien als je buurman er een koopt, en bij wie je het ding uitgebreid hebt kunnen zien. Vaak genoeg is het zo dat iets totaal niet bestaat totdat je zintuigen er bovenop gedrukt worden. Typerend voorbeeld is hier ook de beoordelingen van iemand wanneer diegene erg emotioneel is: diegene heeft dan één werkelijkheid, en pas naderhand blijkt dat beeld toch niet helemaal te kloppen.

Leg een blinde maar eens uit wat kleur is, en leg een dove maar eens uit wat geluid is...

Dit impliceert dus dat,
Citeer:
Maar ... als we nu onze ogen dicht doen ... en we 'zien' dus niet meer ... bestaat datgene dat we (menen te) zien dan nog wel?
Ik bedoel maar ... ik kan eenvoudig weg met mijn ogen dicht een 'beeld' oproepen van hetgeen ik (meen te) zie(n) met mijn ogen open, een beeld visualiseren.
Maar net als wat ik (meen te) zie(n) met mijn ogen open, is dat beeld (met mijn ogen dicht), die visualisatie, niet veel meer als een imaginair beeld, iets dat niet bestaat.
Ondanks het gegeven dat beide beelden (ogen open of de visualisatie met gesloten ogen) een beeld zijn dat we (individueel) zelf maken, zijn ze toch absoluut verschillend.
Het beeld dat ik met gesloten ogen oproep, de visualisatie, is per definitie volkomen anders dan dat wat ik (meen te) zie(n) met open ogen.
De visualisatie pas je namelijk (bewust of onbewust) aan, aan je persoonlijke wensen.
Zo hoef ik in mijn visualisatie nooit te werken terwijl ik dat in de zogenaamde 'echte' wereld wel moet
je toch eerst via de zintuigen een wereld vol werkelijkheid hebt moeten ervaren, voordat je ook maar iets met je gedachten zou kunnen.

Toch zou ik het beeld van de zintuigen voor de meest 'ware' aanhouden, omdat zij haar dagelijks nut bewijst. Zij wordt dagelijks aan de praktijk onderworpen. Ze kan ook niet zonder. Zolang het zonlicht hetzelfde blijft, en het kleurenspectrum verandert niet, dan blijft rood gewoon rood.

Wanneer je geest zich afsluit van de werkelijkheid, dus de zintuiglijk waarneembare wereld, ontstaan de meest bizarre gedachtekronkels. Ik weet niet meer welke filosoof het zei, maar er was er eentje die zei dat hij alles wantrouwde wat de geest volledig op eigen houtje heeft uitgekookt. De geleerde die de wereld dus niet ervaart, maar vermijd in zijn torentje, weet feitelijk weinig.
'Werkelijkheid' kan alleen bestaan als er ergens een soort consensus is.

Nico schreef:
Citeer:
Ook het onwerkelijke is een illusie. Het illusoire is een illusie, alsmede het streven naar het niet-illusoire. We zullen altijd gevangen blijven in onze eigen geest. We kunnen er simpelweg niet uitstappen.

DT schreef in zijn tweede post alhier:
Citeer:
Doordat we, binnen de afspraken die gemaakt zijn, afhankelijk zijn (gemaakt) van wat de grootste gemene deler van onze samenleving/groep kan bevatten, worden we direct en indirect enorm beperkt in onze beleving van onze omgeving en de omgang met die omgeving.
Men heeft het, althans binnen spirituele kringen, vaak over de onderdrukking van de massa (of het individu?) en de conditionering door het systeem.
Wat nou als we niet zonder kunnen? Wát nou, als een mens niet kan bestaan zónder die consensus? Wat nou, als juist 'het' dogma ons bestaan mogelijk maakt?

Citeer:
Ergo valt te stellen (ik vermoed dat het zo is maar dat stel ik graag ter discussie) dat onze wereld zoals we die ‘ervaren’ (een op zich al onduidelijk concept) in onze moderne (groeps-)samenleving die gebaseerd is op een enorme hoeveelheid afspraken, vooral wordt vormgegeven om over te kunnen communiceren.
Met andere woorden: we ‘zien, voelen, ruiken, horen, proeven’ niet de werkelijke wereld maar we ‘zien, voelen, ruiken, horen, proeven’ een ‘interpretatie’ van de elektrische signalen in onze hersenen binnen het kader dat onze samenleving/groep heeft afgesproken.
Per definitie ‘zien, voelen, ruiken, horen, proeven’ we NIET de werkelijkheid, maar een maatschappelijk afgesproken beeld.
Erg kort samengevat kun je stellen dat informatie (in het algemeen) altijd een afspiegeling is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Idealism

Julia schreef:
Citeer:
Mijn zus zei laatst iets moois toen we het over het kleuren-zien hadden, wat jij ook beschrijft, Dreamwalker. Zoals DT al zei, je kunt je niets anders inbeelden dan iets wat je nog nooit gezien hebt. Ja, je kunt een monster fantaseren, maar dat heeft altijd ogen, zoals je die kent, en vormen, zoals je die kent. Wat m'n zus toen zei was: probeer maar eens iets voor je te zien in een vijfdimensionale wereld...
Mee eens. Dit is ook waarom ik het altijd zo vreemd vind dat ruimtewezens per definitie een romp met vier ledematen schijnen te hebben, en een hoofd met twee ogen en een mond. Klaarblijkelijk ademen ze ook zuurstof in, want ik zie ze niet afgebeeld met maskers op. Om de taal-kloof te overbruggen, beschikken ze daarentegen gelukkig over telepathie, blijkbaar in de veronderstelling dat wij woorden of symbolen in gedachten wel van elkaar kunnen verstaan.
Ik zou wel eens een grote paarse slijmerige snottebel willen zien die zich wanhopig verstaanbaar probeert te maken met handen- en voetenwerk...

Maar dat ideografische praatje ter zijde.

Dreamwalker schreef:
Citeer:
Mijn vader gelooft niet in de hemel, ik vroeg hem eens: wat gebeurd er dán als we dood gaan, waar blijven we dán? Nergens zei hij, dan is er niets. Ik zei: stel je nou eens voor dan hoe dat is, niets. Stel jij je eens niets voor..
toen was hij stil en hij heeft er nooit meer wat over gezegd.
Gelijk heeft hij, dat hij geen antwoord gaf. Dat er niets is, en desondanks ook niet zeker. En kun jij je de hemel wel voorstellen, ook al ben je er nog nooit geweest (en mógelijk zal dat ook nooit gebeuren)?

BerichtGeplaatst: 09-06-2009, 22:28:55 
Feniks
Feniks

Als je je ogen sluit en iemand schiet een kogel door je kop ben je even dood als met je ogen open. Dus ja, de wereld bestaat als je je ogen sluit ;)

Jeemig de pemig man, hoe vind je de tijd voor die lappen tekst? En dat voor een dyslect :)

Als ik tijd vind ga ik er even echt voor zitten

Douglas Adams

BerichtGeplaatst: 10-06-2009, 06:58:18 
Nimf
Nimf

@ Avuso:

Citeer:
Uit onderzoek blijkt dat als je iets visualiseert je hersenen exact hetzelfde doen als tijdens gewoon kijken.

Je hersenen doen op zich wel hetzelfde alleen er is een belangrijk verschil: met je ogen open verwerken je hersenen de input van je zintuigen, met je hersenen gesloten roepen ze (zeer onbetrouwbare) beelden op uit je geheugen.

Citeer:
Uit een ander onderzoek blijkt dat als je eerst naar een goed uitgevoerde handeling kijkt en deze dan vervolgens zelf een tijdje visualiseert. Je deze handeling dan daadwerkelijk beter kunt uitvoeren dan voor de visualisatie.

Ook zonder bronvermelding kan ik het daar wel mee eens zijn en het is nog te verklaren ook. Door de 'handeling' eenmalig te zien en daarna via visualisatie te 'oefenen' zul je het na de visualisaties beter kunnen dan na eenmaal zien. Maar je moet hem dus wel eerst 'gezien' hebben.

Citeer:
Ik denk zelf dat we in een droomwereld leven die is gebaseerd op informatie uit de echte wereld. Daaroverheen komt nog een sausje van de informatie die we hebben onthouden uit het verleden.

Maar wat is dan de redenatie daarachter? Hoe verklaar je dat? Of neem je gewoon genoegen met deze verklaring zonder verder te zoeken?

Citeer:
1) Als ik tijdens het lopen naar de muur mijn ogen open hou en gewoon blijf doorlopen dan loop ik vol tegen die muur op en dat doet pijn. De pijn komt uit de echte wereld hoe je die pijn ervaart verschil per persoon dus dat is een stukje droomwereld en wellicht zelfs een stuk sausje uit verleden.
2) Als ik tijdens het lopen halverwege mijn ogen dicht doe dan loop ik nog steeds tegen de muur op en dat doet nog steeds pijn (echte wereld).
3) Toen ik mijn ogen nog open had zag ik de rode bakstenen en de voegen van de muur. Ik zie een object uit de echte wereld (de muur) en deze heeft de kleur rood sausje uit verleden. Dus ik zie de echte wereld met een sausje erover waardoor het een droomwereld gebaseerd op de echte wereld wordt.
4) Toen ik mijn ogen dicht deed kon ik zelf van die rode muur een blauwe muur maken (eigen droomwereld) maar ik loop dan nog steeds tegen de muur uit de echte wereld op en dat doet nog steeds pijn.

Of de wereld om je heen nu bestaat of niet is onbelangrijk want met open ogen knal je er tegen aan en met gesloten ogen maken je hersenen je wijs dat je er tegen aan knalt. In beide gevallen voel je de pijn (ook weer iets dat UITSLUITEND in je hersenen plaats vind: ondanks wat veel mensen denken, zit pijn namelijk alleen in je hersenen en niet in het lichaamsdeel dat je bijvoorbeeld stoot) . Het resultaat is dus in beide gevallen dat je hersenen een zootje random signalen produceren die jij hebt geleerd te interpreteren als pijn en dus ga jij gillend van de pijn tegen de keien.

Citeer:
Maar je kunt wel alle info uit het verleden gebruiken om vanuit die info iets nieuws te bedenken.

Heb je dan iets nieuws bedacht of heb je oude informatie samengevoegd (ook al ontstaat er dan iets "nieuws" het is nog steeds samengevoegde oude informatie) .

Citeer:
Ik denk dat een groot deel van ons lerend vermogen op deze manier werkt.

Tot op zekere hoogte wel. Ons LEERvermogen geeft ons de mogelijkheid nieuwe informatie op te nemen. Het is denk ik de wijze waarop wij in staat zijn die informatie TOE TE PASSEN die maakt dat we er leuke dingen mee kunnen doen.

@ Vyu:

Citeer:
DT, je nodigt uit tot een debat...

Uiteraard. Ik leg graag mijn gedachtenkronkels ter bediscussiering aan jullie voor om zo verder te komen.

Citeer:
Ieder mens stelt zijn eigen werkelijkheid samen

Inderdaad, dat is de kern van mijn betoog. Je creëert je eigen werkelijkheid.

Citeer:
Voor de mens als soort zijn wél universele patronen te bedenken. Niet in concrete zin, dat b.v. ieder mens in gedachten precies dezelfde boom voor zich ziet, maar wel in abstractere zin: dat ieder mens een gelijke potentie heeft tot het manifesteren van beelden en ideeën. Veel van dergelijke oerpatronen zijn terug te vinden in mythes en religies. Ook zal men veelal een soortgelijke waardebeleving hebben bij een 'boom' of 'berg' in het algemeen. Tenminste, in ieder geval waar het de mythische mens betreft. De functionele mens van tegenwoordig heeft zijn goden ingeruild voor de -ismen: liberalisme, kapitalisme noem maar op. Het overtuigd zijn van iets is op zich al een universeel patroon. Ook de archetypen van Jung kun je hier scharen. Dit wil zeggen, dat geen enkel mens volkomen blanco geboren wordt. Ieder mens is tot op een bepaalde hoogte voorbepaald.

Mee eens. Blijkbaar 'nestelen' bepaalde patronen zich in het DNA en worden ze zo vererft. Maar dan nog 'ziet' elke mens zijn eigen beeld.

Citeer:
Vaak genoeg is het zo dat iets totaal niet bestaat totdat je zintuigen er bovenop gedrukt worden.

Zoals de indianen in Amerika ...

Citeer:
Dit impliceert dus dat je toch eerst via de zintuigen een wereld vol werkelijkheid hebt moeten ervaren, voordat je ook maar iets met je gedachten zou kunnen.

En dus impliceert dat, dat als je nooit je ogen open hebt gehad (je zintuigen in algemenere zin hebt gebruikt), je hersenen niet over referentiemateriaal beschikken en dus de wereld niet voor je bestaat? Dus: met je ogen dicht bestaat de wereld niet?

Citeer:
Toch zou ik het beeld van de zintuigen voor de meest 'ware' aanhouden, omdat zij haar dagelijks nut bewijst. Zij wordt dagelijks aan de praktijk onderworpen. Ze kan ook niet zonder. Zolang het zonlicht hetzelfde blijft, en het kleurenspectrum verandert niet, dan blijft rood gewoon rood.

Het beeld van de zintuigen is daarin het beeld van de 'werkelijke wereld'. Daarentegen is het beeld van je hersenen bij gesloten ogen, een imaginair beeld.
Probleem is natuurlijk wel, dat het zonlicht (en veel andere zaken, zo niet alles) niet hetzelfde blijft. Rood blijft dus ook niet 'rood'.
Maar dat staat nog steeds los van het gegeven dat wat IK als 'rood' zie in mijn hersenen, iets volkomen anders kan (zal?) zijn dan wat JIJ als 'rood' ziet. Hier speelt immers de interpretatie via je hersenen (onder anderen op basis van eerdere informatie die voor jou en mij verschillend zal zijn) een belangrijke rol.

Citeer:
Wanneer je geest zich afsluit van de werkelijkheid, dus de zintuiglijk waarneembare wereld, ontstaan de meest bizarre gedachtekronkels.

Mee eens. Dat ontstaat (althans vermoed ik) omdat de hersenen toch pogen op basis van oude informatie een 'werkelijkheid' te creëren. Zo ken je het gegeven dat als je iemand opsluit in het absolute donker, deze persoon na korte tijd gaat hallucineren en zo dingen gaat zien die er niet zijn op basis van die vreemde werking van de hersenen die de noodzaak voelen je een 'werkelijkheid' voor te spiegelen op basis van allerlei oude rommel die voorhanden is. Neem daarbij een flinke schep 'angst' die het plaatje beïnvloed en je hebt een aardig beeld.

Citeer:
Werkelijkheid' kan alleen bestaan als er ergens een soort consensus is.

Mee eens. Daarom creëren we binnen een samenleving een consensus over wat we aannemen als werkelijkheid. We maken daarin vergaande afspraken (over wat een huis is, wat oranje is, wat zacht voelt, wat mooi klinkt, enzovoort) zodat we makkelijk kunnen communiceren. Maar dat staat nog steeds los van wat onze hersenen 'ervaren'.

Citeer:
Ook het onwerkelijke is een illusie. Het illusoire is een illusie, alsmede het streven naar het niet-illusoire. We zullen altijd gevangen blijven in onze eigen geest. We kunnen er simpelweg niet uitstappen.

Als alles een illusie is ... is onze werkelijkheid toch ook een illusie? Ook al kunnen we niet uit 'onze' werkelijkheid stappen?

Citeer:
Wat nou als we niet zonder kunnen? Wát nou, als een mens niet kan bestaan zónder die consensus? Wat nou, als juist 'het' dogma ons bestaan mogelijk maakt?

Maar dat wil ik ook niet bestrijden. Ik vermoed inderdaad dat we niet zonder kunnen. Om de simpele reden dat we dan volkomen gek zouden worden en geen onderlinge communicatie meer mogelijk is. Maar dat staat los van wat we 'werkelijk' beleven.

Citeer:
Ik zou wel eens een grote paarse slijmerige snottebel willen zien die zich wanhopig verstaanbaar probeert te maken met handen- en voetenwerk...

Een paarse slijmerige snottebel met handen en voeten ... duh! 8)

Citeer:
En kun jij je de hemel wel voorstellen, ook al ben je er nog nooit geweest (en mógelijk zal dat ook nooit gebeuren)?

Het aardige is, dat mensen bij die vraag meteen tevoorschijn komen met de standaard plaatjes uit allerlei bronnen die zogenaamd een afspiegeling van de hemel zijn en die plaatjes dus/blijkbaar voor waar aannemen. Zo SCHIJNEN ze wel een beeld te kunnen maken van 'hemel' en 'hel' maar niet van 'niets'. Dat doe ze vaak, zonder een moment na te denken over waar dat plaatje vandaan komt.

@ Truitje:

Citeer:
Als je je ogen sluit en iemand schiet een kogel door je kop ben je even dood als met je ogen open. Dus ja, de wereld bestaat als je je ogen sluit

Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat de 'echte' wereld bestaat.
Misschien moet ik mijn vraagstelling inmiddels wat verhelderen/bijstellen.
Het gaat er immers niet om, of er een soort realiteit bestaat waarin we leven.
Het gaat er om of de 'realiteit' zoals we die 'ervaren' via onze zintuigen en dankzij 'verwerking' in onze uitermate onbetrouwbare hersenen, overeenkomt met de 'werkelijkheid'. Want DAN zou DIE 'realiteit' niet meer bestaan als we onze ogen sluiten!
In wezen 'leven' we de gehele tijd in een beeld dat onze hersenen voor ons creëren en dat we gemakshalve maar aannemen als 'waar'.
Het is twijfelachtig (in mijn stelling in ieder geval) of dat 'beeld' ook maar enigszins overeenkomt met de 'werkelijkheid'.
Bijvoorbeeld: wat onze hersenen ons voorspiegelen als 'rood' is in werkelijkheid een energiegolf van een bepaalde frequentie.
Je zou het kunnen zien als het prachtige voorbeeld in The Matrix waarin ze naar mooie schermen met schuivende kolommen letters en cijfers (hexadecimale code) zitten te kijken en daarin bijvoorbeeld een blonde vrouw met een rode jurk zien: de hersenen van de kijker vertalen het computerschermbeeld van hex-informatie naar die vrouw.
OF die vrouw bestaat of niet: de hersenen zeggen dat ze er 'is' en dus gaat de kijker er van uit dat DAT de werkelijkheid is.
In de Matrix hebben ze zo mooi weergegeven dat de computercode (lees: de (vertaalde) informatie via onze zintuigen) alleen maar een gecreëerde werkelijkheid is waarin mensen schijnen te leven.

Citeer:
Jeemig de pemig man, hoe vind je de tijd voor die lappen tekst?

Euhhhh.............
De 1e is niet zo lang en de 2e schreef ik in de trein. Tijd genoeg met het hedendaagse NS-gebeuren en de vertragingen.
Grappig genoeg merk ik zelf niet hoe lang mijn teksten zijn. Ze "vloeien als het ware vanzelf uit mijn pen" (okay: ik werk met computer en dus uit mijn toetsenbord maar dat klinkt niet zo mooi) . Als ik ergens door 'gepakt' ben, kost het geen enkele moeite.

Citeer:
En dat voor een dyslect

Hahahaha. Dyslecten kunnen wel lange teksten schrijven, ze hebben echter moeite met bijvoorbeeld de spelling.
Daarnaast: misschien heb ik juist omdat ik dyslect ben wel meer woorden nodig.

groetjes, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 10-06-2009, 08:13:10 
Nimf
Nimf

Ik stel dus even op basis van de voorgaande reacties mijn (vraag-)stelling bij tot:

Bestaat de 'werkelijkheid' die ik (individueel/persoonlijk) creëer in de "open ogen situatie" (op basis van de informatie ontvangen via mijn zintuigen en daarna bewerkt/geïnterpreteerd door mijn hersenen, vooral op basis van oude/voorgaande 'informatie') nog wel als ik mijn ogen sluit (geen ontvangst meer van informatie via mijn zintuigen) en ik 'dus' uitsluitend een door mijn hersenen gecreëerd beeld van de werkelijkheid 'zie' (nog steeds individueel maar veel persoonlijker: op basis van oude/voorgaande/eerder gecreëerde beelden "op basis van informatie ontvangen via mijn zintuigen en daarna bewerkt/geïnterpreteerd vooral op basis van oude/voorgaande 'informatie' " door diezelfde hersenen)?

Hij wordt wel lastig te verwoorden maar ik hoop dat wat ik bedoel te stellen nog steeds helder is.

groet, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 10-06-2009, 08:29:33 
Kabouter
Kabouter

zozo ik word even overspoelt door informatie^^.
zeker tijd teveel :mrgreen: geintje.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00