Citeer:
Wanneer ik dit meemaak heb ik 't gevoel dat er iets heel ergs gaat gebeuren en/of gaande is... Het voelt heel onaangenaam aan en naar.
Toch is het me geen enkele keer opgevallen dat er daarna inderdaad iets ergs gebeurd.
Ook is er op dat moment geen enkele aanleiding voor dat gevoel & toch kan het om de zoveel tijd in eens uit het niets opduiken!
Als ik jou was zou ik eens bij gaan houden welke keren er daadwerkelijk iets gebeurt dat helemaal in overeenstemming is met jouw gevoel, en welke keren er niets gebeurt, of juist iets anders. Ik ben benieuwd tot welke conclusies je dan komt.
Citeer:
Soms wanneer ik ga slapen en mn ogen sluit zie ik gezichten van vreemde mensen voor me.
Het is ongetwijfeld niet wat je wil horen, maar ik schrijf het toch. Dat je bij gesloten ogen van alles en nog wat ziet is doodnormaal. Bij gebrek aan fysieke visuele 'input' gaan sommige delen van je brein (die normaliter actief zijn bij het verwerken van visuele prikkels) eigen beelden genereren. Zo ontstaan ook dromen. Dit kan natuurlijk geheel fictief zijn, want per slot van rekening fantaseren en dromen we iedere dag van alles; het kan echter ook reëel zijn, in die zin dat je brein prikkels verwerkt die het in de afgelopen tijd heeft gekregen. Als je die dag een rode auto hebt zien rijden over straat, dan kan een rode auto verschijnen in je droom. Ik ben er zeker van dat dergelijke processen ook voorkomen vóór de effectieve slaap, zoals in dagdromen. Tevens is een goede bron voor de verschenen 'beelden' simpelweg het langetermijngeheugen: ook al merken we het niet, toch slaan we in ons alledaagse leven heel veel informatie 'en passant' op, en we hebben het bepaald niet altijd onder controle waar en wanneer die herinneringen (hoe klein ook) terugkeren in ons bewuste zijn.