Hoi Myrthe,
Al zijn dit mijn woorden, maar toch vind ik dit een hele nare situatie voor je. Zo eentje waar geen einde aan lijkt te komen. Tot op zekere hoogte kan ik me in jou verplaatsen, aangezien ik zelf ook depressief ben geweest, met de nadruk op dat laatste woord.
Laat ik heel concreet beginnen. Een depressie hoeft helemaal niet op een persoonlijkheidsstoornis te duiden, evenmin op een jeugdtrauma of een bepaalde opvoeding. Het kan in die zin ons allemaal overkomen. Het is zelfs zo, dat het ´zomaar´ kan ontstaan, maar deze stelling komt enkel uit de reguliere medische sector.
Stemmingswisselingen kunnen zeker veroorzaakt of verergerd worden door medicijnen, m.n. orale anti-conceptiemiddelen. Dit geldt ook voor hormoonvervangende therapie en de lichamelijke hormoonbalans op zich. Zodoende kunnen bepaalde aandoeningen direct op de stemming ingrijpen. Ik ken jouw pathologie verder niet, maar het is wel zo dat bijvoorbeeld schildklieraandoening of het Cushing-syndroom depressie kunnen veroorzaken. Misschien is het handig om klachten, ziektes en zo te noemen? Als jij dat wilt uiteraard.
Chemische geneesmiddelen zijn doorgaans geen aanrader, maar ze zijn er niet voor niets, dus ik zou niet durven zeggen dat je ze in één keer allemaal moet laten staan! Vraag advies, en bouw zonodig af.
Daarnaast beïnvloed voeding de stemmingen van de mens, dus ook van jou. Als ik het goed begrijp heb je weinig eetlust, en heb je misschien ook last van een moeizame stoelgang? En is het misschien zo dat de depressieve of lusteloze gevoelens sterker zijn in de ochtend? In dat geval is het wellicht een goed idee om 's middags meer te eten dan 's ochtends, en 's avonds pas de eigenlijke energie tot je te nemen. Je verschuift de opname dus als het ware, met als zwaartepunt de avond. Misschien dat je dan ook meer energie overhoudt voor de volgende ochtend.
Tevens is het zo dat mineralen en vitamines een belangrijke rol spelen bij ons humeur en energieniveau. Wat me bij jou opvalt, is dat je lichamelijke gevoel slecht is. Is het bij jou ook zo dat je pijnlijke spieren hebt? Of kramp of spasmen? Het klinkt alsof je zenuwen weinig prikkelbaar zijn, en aangezien je weinig eet, bestaat de kans dat je te weinig essentiële stoffen binnenkrijgt, zoals calcium en magnesium (zorgen voor betere prikkeloverdracht). Maar daarvoor zal ik je voedingspatroon moeten weten.
Over vitamines: bekend is dat de B-vitamines een emotionele rol spelen. Bij bijvoorbeeld veel stress verbruik je meer vitamine B's. Ik weet niet of je vegetariër bent, maar in dat geval loop je kans op een tekort aan vitamine B-1 en B-12, en aangezien alle B's op elkaar steunen, ondermijnt dat meteen de totale verhouding. Ook kan dit als je veel geraffineerde producten neemt, en bij kant-en-klare maaltijden etc. Gebruik je ook veel alcohol? En dingen als chocolade?
Een tekort aan vitamine B-6 kán ook leiden tot depressie. Verder leiden tekorten ook aan vermindere werking van het zenuwstelsel.
Ik denk dat het zeker de moeite loont om hier eens goed naar te kijken. Doe eens navraag bij een (alternatieve) voedingsdeskundige. Als het om vitamines gaat, kan ik je de huisarts niet echt aanraden, omdat die er doorgaans nauwelijks mee werkt. Voor info daarover zou je denk ik beter terecht kunnen bij een natuurwinkel of reformwinkel etc. Ook wil ik je graag helpen.
Als laatste wil ik je iets aanraden. Dit zijn de bachbloesemremedies. Het zijn plantextracten die inwerken op onze manier van denken, energieniveau, hoe we met dingen en problemen omgaan, kortom: onze psyche, en indirect dus ons lichaam. Het zijn geen medicijnen, maar harmoniseren ons en helpen ons om de balans te bewaren. Ze vervangen geen medicatie, en kunnen daarnaast gebruikt worden. Bijwerkingen zijn er niet, omdat het puur natuur is en voornamelijk een soort van energetische werking heeft. Voor diverse problematieken en constituties zijn er speciale bachbloesemremedies. In jouw geval kan dat wild rose zijn, of gorse. Misschien zit je ook veel te veel in je hoofd, en heb je zodoende weinig contact met de aarde. Daarvoor zijn bloesems te bedenken zoals clematis en honeysuckle. Hierover kan ik je een heleboel vertellen, maar deze middelen zijn specifiek, dus ik zal meer info nodig hebben om je precies te kunnen adviseren hierin.
Zeker wel een aanrader.
Oké, ik hoop van harte dat je hier wat aan hebt. Het zijn niet altijd simpele dingen, dat weet ik, maar het leven en het lichaam zijn dat ook niet. Ik denk dat er wel mogelijkheden te vinden zijn voor je.
Veel sterkte.
Vriendelijke groetjes,
Vyumae
_________________ 'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.' - Marcel Proust
|