Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 26-11-2024, 03:02:24

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Mijn moeder, manisch depressief?
BerichtGeplaatst: 04-03-2009, 18:23:44 
Kabouter
Kabouter

Hallo iedereen ^^
Ik wist niet waar ik dit moest plaatsen, en moest het toch aan iemand kwijt. Dit forum leek mij het beste.
Mijn moeder dus. Ik heb het idee dat ze manisch depressief is. En wel hierom:
Om de zoveel tijd (Soms 1 keer per maand, soms 1 keer in de week) Is ze opeens heel chaggerijnig. En niet zomaar chaggerijnig. Dan zit ze de hele dag alleen maar in bed of in de keuken, doet ze niets dan huilen, eet/drinkt ze niets en rookt ze zichzelf te pletter. En dat gaat dan samen met de opmerkingen die ze dan maakt (Als ze al praat). Als ze zo doet is de sfeer in huis wel te snijden. Dat is soms 1 dag, soms wel 5. En als dat is afgelopen, is ze opeens overdreven vrolijk. Ik zal een voorbeeld noemen.
De week voor kerst had ze weer eens zo'n bui. Omdat het weer eens zo geweldig 'gezellig' was, had ik me er al op voorbereid om een rotkerst te hebben. Ik ben toen maar bij mijn beste vriendin blijven slapen, aangezien ik geen zin had om mijn vakantie zo te laten verpesten.
Toen ik thuiskwam van mijn vriendin, kwamen mijn moeder en stiefvader opeens binnen met een nieuwe kerstboom. Mijn moeder helemaal overhapy en enthousiast. Het was 1 dag voor 1e kerstdag dus ik had weer goede hoop.
De volgende dag, 1e kerstdag dus, was ik mij diezelfde vriendin. Dat had ik van tevoren al geregeld, om mijn kerst toch nog een beetje te redden. Dat was allemaal heel gezellig en leuk, en toen ik thuiskwam was mijn moeder ook nog steeds vrolijk. Ze had een gezellige avond gehad met mijn stiefvader.
De volgende ochtend stond ik vrolijk op, aangezien kerst toch nog leuk zou worden. Maar bij de 1e stap beneden voelde ik al meteen dat het weer raak was. Mijn moeder zat weer de hele tijd voor zich uit te staren, en gaf nouwelijks antwoord.
En toen kwam dus de vreselijkste kerstavond van mijn leven. Mijn moeder zat de hele tijd boven, en mijn stiefbroer, stiefzus, stiefvader en ik moesten het dus maar met zijn 3en doen. We probeerden het nog gezellig te maken, maar dat lukte nouwelijks. En zo was mijn kerst helemaal naar de klote.
En nu kom ik er net achter dat ik iets te veel getypt heb ><
Wat ik dus wil weten: Is dit manisch depressief? Of iets anders? En wat moet ik hiermee doen?
Groetjes,

BerichtGeplaatst: 04-03-2009, 22:56:00 
Feniks
Feniks

Hey Joy,

Is dit manisch depressief? Of iets anders?
ik moet eerst even zeggen dat niemand natuurlijk echt met zekerheid kan zeggen wat je moeder heeft omdat we geen psychiaters zijn en als dat wel het geval zou zijn kan je nooit echt afgaan op een korte uitleg.
Wat ik wel kan doen is zeggen wat ik er van denk te begrijpen.

Het zou kunnen dat het een manische depressie (bipolaire stoornis) is, maar daarvoor moeten wel een paar belangrijke symptomen voor een langere tijd aanwezig zijn. Kijk eens naar deze website http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/bi ... oornis.htm Dit is een zeer informatieve site in mijn ogen. Ook het Wikipedia artikel bevat een hoop kennis en feiten http://nl.wikipedia.org/wiki/Bipolaire_stoornis

De symptomen die je beschrijft kunnen echter ook het gevolg zijn van een gebeurtenis (emotionele schok o.i.d.) Als dit het geval is kan het wellicht meer in de buurt zijn van een trauma of een reactieve depressie.

Het kan ook zo zijn dat je moeder 'gewoon' in de overgang zit. Hormonen kunnen rare dingen doen met je lichaam. Zeker als ze op een korte periode zodanig veranderen als bij de meno-pauze.

De relatie met je stiefvader is goed? Zijn de verhoudingen in het 'samengestelde gezin' als 'normaal' te beschrijven? (geen explosieve ruzies, fysiek/emotioneel geweld e.d.) Relationele problemen kunnen gevolgen hebben op de gemoedstoestand van de mens. Ook in de mate waarin jij beschrijft.

Nouja, zoals je merkt kunnen er een hoop oorzaken zijn voor het gedrag en de gemoedstoestand van je moeder.

En wat moet ik hiermee doen?
Het enige wat je eigenlijk kan doen is er over praten met je moeder en/of je stiefvader. Duidelijk maken dat je je ernstige zorgen maakt, en dat je wil dat het goed gaat met je moeder, in de eerste plaats om haar te beschermen maar ook voor het welzijn van de familie.
Als praten echt geen optie is, kan je met je huisarts erover spreken. Maar wel eerst voor de volle honderd procent zeker dat je er écht niet over kunt praten. Hij/zij zou je verder moeten kunnen helpen. Al is het maar dat je het van je borst hebt en een professionele derde er van af weet.

Ik hoop dat je er wat mee kan. Trek niet te vlug conclusies op de diagnose, dat is de taak van een psychiater. En blijf haar vooral zien als je moeder en niet een vreemde. Dat gaat meestal vrij gemakkelijk namelijk.

Als laatste wil ik zeggen dat ik met je meeleef. Mijn moeder heeft ook een periode gekend van manische depressie maar is er nu, na behandeling en met behulp van medicijnen, bijna helemaal overheen. Laat je ons weten hoe het verder gaat?

Succes!

Douglas Adams

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00