Bedankt voor je uitvoerige antwoord, en ik vind het interessant, zij het dan vooral vanuit cultuur-historisch oogpunt. Een deel was me tussen twee haakjes ook bekend. Ondanks je voorbeelden zie ik echter geen bewijs voor de fysische aanwezigheid van chakra's zijnde neurologische structuren o.i.d.
Ik zal niet glashard gaan ontkennen dat er geen energie bestaat of dat overdracht hiervan per se onmogelijk is. Evenmin ontken ik de effecten van alternatieve geneeswijzen (integendeel zelfs), maar als ik denk aan bijvoorbeeld het geval van acupunctuur, dan zie ik hierin niet direct bewijs voor het bestaan van chakra's. Het bewijst, in mijn lekenogen, veeleer het bestaan van 's mens neurologisch systeem als zodanig, waarop ingewerkt wordt.
Ik heb je bijbelverwijzing nagezocht, en daar kun je inderdaad een voorbeeld in zien. Voor de rest ken ik de bijbel niet zo. Hier had ik echter wel een vraagteken bij:
Citeer:
Ook de Ariërs en de Grieken ontwikkelden een gelijksoortig universele energie concept rond 500 voor Christus. Enkele van de vroegste beoefenaars waren Hippocrates, Pythagroas, Plato en Aristoteles.
Allereerst: waarnaar verwijs je met de term
Ariër? Ten tweede: wat beoefenden o.a. Plato en Aristoteles precies? Ik herinner me niet dat ze melding maken van chakra's o.i.d. Misschien verwijs je naar Aristoteles' metafysica, maar ik wacht af. Van Hippocrates is me de humoraalpathologie bekend, maar evenmin iets m.b.t. chakra's. Pythagoras was volgens mij wel wat meer een mysticus, kan dat kloppen?
Dezelfde kanttekening geldt trouwens voor Descartes, Spinoza en Leibniz. Kun je dit toelichten?
Citeer:
Ik ga proberen dit met enkel tekst aan te tonen, en anders moet je wachten tot een meeting, dan kan ik je die knooppunten laten voelen (en nee, dat worden geen vieze praktijken op chakra 1 na dan)
Haha, ik ben altijd in voor een experiment.