Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-12-2024, 23:56:19

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 15 6 7 8 9
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Transformatie van het Ego
BerichtGeplaatst: 24-09-2008, 00:30:27 
Kabouter
Kabouter

Hey all,

Wat denken jullie van het volgende:

Als de ziel incarneert in een lichaam neemt het bagage mee. Een rugzak met sterke emoties/gevoelens/ervaringen welke zijn verkregen en vergaard tijdens vorige levens. Het menselijk lichaam daarentegen is inhoudelijk blanco. Het lichaam 'programmeert' zich volgens de blauwdruk van je ziel op dát moment.

Ervaringen/gevoelens/emoties uit vorige levens werken vervolgens door in het nieuwe leven. Het 'ego' wordt gevormd en gevoed door deze energie. Het geeft je gevoelens van bescherming, berusting, twijfel of angst - op basis van de (onbewust doorwerkende), vaak niet in balans zijnde resultaten van levenslessen. Slimme beveiligingsmechanismen/afweermechanismen die (als je ze eenmaal leert kennen en weet waardoor ze geactiveerd worden) doorbroken kunnen (en moeten) worden om daadwerkelijk door te dringen tot de essentie van jezelf - je bewust te worden van de inhoud van je rugzak, de bagage van je ziel. Het ego geeft een uitvergroting van uitkomsten/resultaten van levenslessen.

Dan spelen ook (her)nieuw(d)e levenslessen waarvoor je voor dít leven gekozen hebt een belangrijke rol. Deze te doorleven levenslessen zijn rechtstreeks verbonden aan de ziel en worden doorgegeven aan/geprogrammeerd in je menselijke blauwdruk - dus ook ego. Levenslessen, voor jezelf en tegelijkertijd voor anderen - complexe constructie - worden zo door 'jezelf', als mens zijnde, gecreëerd; door je gedrag, je houding, je opvattingen.

Ik zie transformatie van het ego in dat verband als het observeren van de (uitvergrote) reactie, deze terugvoeren en herleiden tot de essentie in jezelf om vervolgens op zielsniveau levenslessen (opnieuw) te analyseren. Mijn ervaring is dat je dan wérkelijk begrijpt en bevat waaróm je in dit leven bepaald gedrag vertoont, je in bepaalde kringen begeeft en soms onverklaarbare gevoelens en emoties ervaart. Als je tot deze kern bent doorgedrongen wordt er aan de palen van het ego gezaagd. Menselijk ego speelt geen rol meer zodra je niet meer als mens op aarde wordt geboren en je alle levenslessen hebt doorleefd.

Mijn stelling: "Ego is de batterij die levenslessen van stroom voorziet".

Groeten,
Roy

BerichtGeplaatst: 24-09-2008, 12:24:07 
Reus
Reus

Hey Brian,

Bedankt voor je reactie. Tijd geleden dat ik je ben "tegengekomen". :wink:
Dat wat jij daar leest, is buitengewoon interessant. Goed dat je het aan het lezen bent.
Ik heb het ook gelezen en Eckhart Tolle is zeer zekers een aanrader (een "must") voor mensen die wat meer willen weten over het ego, het observeren en herkennen van het ego en het transformeren daarvan.
Klinkt goed zoals jij d'r mee bezig bent. (y)
Dat neemt niet weg dat het zeker soms ook "best moeilijk" kan zijn zoals je schrijft. Wat vind jij nou best moeilijk?

groeten Nico.

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

BerichtGeplaatst: 24-09-2008, 13:23:36 
Reus
Reus

Hey Roy,

Interessante theorie/visie.
Kamme wel in vinden in veel dingen die je schrijft.
Zeker dat stuk over de incarnatie van je ziel.

Citeer:
Slimme beveiligingsmechanismen/afweermechanismen die (als je ze eenmaal leert kennen en weet waardoor ze geactiveerd worden) doorbroken kunnen (en moeten) worden om daadwerkelijk door te dringen tot de essentie van jezelf

Ja, zo vernuftig en sluw is het ego dat het allerlei mechanismen in werking zet om te zorgen voor zelfbehoud. Eenmaal in de gaten wat jouw ego triggert, kun je dit veranderen, je hiervan onthechten/loslaten en daarmee meer in contact komen met de ware essentie van jezelf.

Wat bedoel je precies met: ?
Citeer:
Het ego geeft een uitvergroting van uitkomsten/resultaten van levenslessen.

Citeer:
Dan spelen ook (her)nieuw(d)e levenslessen waarvoor je voor dít leven gekozen hebt een belangrijke rol. Deze te doorleven levenslessen zijn rechtstreeks verbonden aan de ziel

Ja, zo zie ik dat ook. Je ziel kiest er vóór diens incarnatie voor om bepaalde levenslessen te leren. Je ziel wil dat ervaren.

Citeer:
Ik zie transformatie van het ego in dat verband als het observeren van de (uitvergrote) reactie, deze terugvoeren en herleiden tot de essentie in jezelf om vervolgens op zielsniveau levenslessen (opnieuw) te analyseren

Daar komt het observeren weer om de hoek kijken. Dat is idd een essentieel aspect in het hele transformatieproces van het ego. Zonder observatie van het ego geen bewustzijn van het ego en daarmee geen transformatie van het ego.
Wat bedoel je met “terugvoeren en herleiden tot de essentie in jezelf”?

Citeer:
Mijn ervaring is dat je dan wérkelijk begrijpt en bevat waaróm je in dit leven bepaald gedrag vertoont, je in bepaalde kringen begeeft en soms onverklaarbare gevoelens en emoties ervaart

Dat heeft met inzicht door bewustzijn cq bewust-zijn te maken in mijn optiek. Dan begint ook vaak de transformatie van het ego; dan “wordt er aan de palen van het ego gezaagd” zou je idd kunnen zeggen.

Citeer:
Menselijk ego speelt geen rol meer zodra je niet meer als mens op aarde wordt geboren en je alle levenslessen hebt doorleefd.

Ben ik deze keer niet met je eens. Kijk maar naar de verschillende verlichte mensen!
Zij ervaren wellicht dat hun ego geen rol meer speelt,maar zijn toch op aarde geboren. Ik denk zelfs dat OOK HETVOLGENDE een keuze van de ziel zou kunnen zijn om in een lichaam te incarneren in een leven hier op aarde, waarin hun menselijke ego weliswaar helemaal geen rol meer speelt, maar waarin de ziel gekozen heeft om vanuit zijn menszijn andere mensen (of de mensheid) te willen helpen/begeleiden in hun spirituele ontwikkelingsproces en anderen te helpen hun ego te transformeren.

Citeer:
Mijn stelling: "Ego is de batterij die levenslessen van stroom voorziet".

En de toelichting hierbij is…. :roll:

Groeten nico

BerichtGeplaatst: 24-09-2008, 13:57:43 
Kabouter
Kabouter

Hey Nico,

nico schreef:
Het ego geeft een uitvergroting van uitkomsten/resultaten van levenslessen. Wat bedoel je met “terugvoeren en herleiden tot de essentie in jezelf”?

Eigenlijk bedoel ik dat de aanleiding voor het ego om bepaald gedrag te vertonen in jezelf (je ziel) moet worden gezocht. Ik heb je verteld over mijn leven als druide - belangeloos mensen helpen, maar verdrietig sterven door disrespect en onbegrip. Deze les (met name het resultaat) wordt geintegreerd in je ziel. In het hier en nu wordt (geleidelijk aan 'werd') mijn ego mede gevormd, beinvoed en gevoed door deze ervaring: ik ben perfectionistisch ingesteld en verwacht respect en credits te krijgen voor mijn werk. Mijn ego heeft me hierop gewezen, ik heb naar de oorzaak gezocht en begrijp nu dat ik in dit leven het geheel (wat deze levensles betreft) in balans kan brengen. Inderdaad; help met liefde anderen, maar loop jezelf niet voorbij.

nico schreef:
Ben ik deze keer niet met je eens. Kijk maar naar de verschillende verlichte mensen!

Nou, volgens mij zitten we toch aardig op één lijn hoor als ik je toelichting lees. :wink: Als je op aarde -verlicht- terugkomt om vol overgave en met oprechte liefde mensen te helpen (dat kan een liefdevolle 'missie' van hogerhand zijn of een eigen initiatief) is het voor je eigen ontwikkeling niet meer noodzakelijk om levenslessen te doorleven. Het ego zal voor jou in dat geval niet opspelen, omdat je je vollédig bewust bent van jezelf. Je bent in balans - het ego is niet meer in staat om resultaten van levenslessen (onbalans) uit te vergroten, want je bent volledig bewust.

nico schreef:
En de toelichting hierbij is…. :roll:

Zonder ego, geen levenslessen. Het brengt ons als mens in onbalans, maar dat is nu juist nét de bedoeling. Ego wordt vaak als negatief gezien, maar het brengt je (bij de juiste interpretatie en de nodige zelf-studie) dichterbij jezelf.

Groetjes,
Roy

BerichtGeplaatst: 25-09-2008, 13:42:45 
Reus
Reus

Hoy Roy,

Bedankt voor je verhelderende reactie. (y)

Citeer:
Eigenlijk bedoel ik dat de aanleiding voor het ego om bepaald gedrag te vertonen in jezelf (je ziel) moet worden gezocht. Ik heb je verteld over mijn leven als druide - belangeloos mensen helpen

Belangenloos mensen helpen (als druide), is dat gedrag vanuit het ego….?
Hoe verklaar je dan het gedrag van jou (belangenloos helpen) als druide in je vorige leven?
Die reactie die vanuit die omgeving uitbleef en hoe jij daar als druide mee omging, vind ik wel een reactie vanuit het ego. Dat ego verwachtte namelijk/blijkbaar iets terug voor wat het doet of gedaan heeft. In dat geval kan je je afvragen of die druide wel echt belangenloos mensen heeft geholpen. :roll:

Citeer:
Mijn ego heeft me hierop gewezen

Hm is dat zo? Je kan je je afvragen of het het ego is geweest die zichzelf op iets van zichzelf wijst, of is het iets anders dan het ego geweest die dit observeerde?? :roll:

Mooi wat je daar schrijft over balans en dingen in balans brengen. Dat is waar het in het leven o.a. om draait; in balans komen en blijven.

Citeer:
Nou, volgens mij zitten we toch aardig op één lijn hoor

Ja, zeker als ik jouw reactie weer lees, zo bedoel ik het ook. :wink:

Haha, ja en zonder ego geen transformatie denk ik. In dat opzich heeft het ego een duidelijke functie en hoeft het zeker niet als negatief te worden gezien. Maar ach dat is slechts weer een oordeel van het ego over het ego.

groeten Nico

BerichtGeplaatst: 26-09-2008, 00:20:41 
Kabouter
Kabouter

Hee Nico,

nico schreef:
Hoe verklaar je dan het gedrag van jou (belangenloos helpen) als druide in je vorige leven?

Een beetje verdraaid beschreven dat voorbeeld, je hebt helemaal gelijk. Maar je snapt wat ik bedoel, en daar gaat het om! :)

nico schreef:
Hm is dat zo? Je kan je je afvragen of het het ego is geweest die zichzelf op iets van zichzelf wijst, of is het iets anders dan het ego geweest die dit observeerde?

Ego wordt mede gevormd door ervaringen van je ziel. Door je ego te observeren doe je aan zelfstudie en achterhaal je de oorzaak van soms onverklaarbaar gedrag. Je bestudeert een deel van jezelf, dat is uitvergroot door je ego. Indirect wijst het ego je op deze ervaringen, want je moet er nog iets mee, het is nog niet in balans. Het ego observeert zichzelf niet, dat doe je-zelf - vanuit de kern van je bestaan. Ego zou waarschijnlijk niet toestaan dat het door ego zou worden bespied. ;)

Ego-loze groeten,
Roy

BerichtGeplaatst: 26-09-2008, 11:24:54 
Reus
Reus

Ha Roy,

Citeer:
Een beetje verdraaid beschreven dat voorbeeld, je hebt helemaal gelijk. Maar je snapt wat ik bedoel, en daar gaat het om!

RIGHT! :wink:

Citeer:
Het ego observeert zichzelf niet, dat doe je-zelf - vanuit de kern van je bestaan. Ego zou waarschijnlijk niet toestaan dat het door ego zou worden bespied.

Ja, helder. Het ego kan vanuit het egobewustzijn wel eens waarnemen, maar wanneer het ego geobserveerd wordt, is het het waargenomene.

Wat versta jij onder "de kern van je bestaan"?

Citeer:
Ego-loze groeten

Toe maar! :mrgreen: :wink: ,

evenwichtige groeten Nico

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 15 6 7 8 9

Alle tijden zijn UTC+01:00